Sama Hoole X-berichten

In 1974 had niemand in Groot-Brittannië ooit ook maar één keer nagedacht over de vraag of ze melk konden verteren.

Het verscheen voor de deur voordat je wakker was, in glas, met de gouden dop opengepikt door een koolmees als je niet snel genoeg bij de deur was. Het ging op je cornflakes en in je thee, en op school kreeg je je derde van een pint door een papieren rietje uit een krat dat sinds half negen in de zon had gestaan, lauw en licht aan het verzuren, en je dronk het omdat je het moest en niemand ging eraan dood.

De kat kreeg de bovenkant van de fles. Je oma had een melkkoffie en een sigaret tegelijkertijd aan de gang. Je vader dronk het bij de pint rechtstreeks uit de koelkast op een warme dag en noemde het een echte drank. De hele straat draaide op dat spul, en niet één persoon erop had een certificaat, een app, of een pak haver en water met 'barista blend' langs de zijkant geschreven.

Niemand was intolerant. Niemand had het woord ooit gehoord. Je dronk melk zoals je lucht inademde, omdat vijfentachtig procent van dit land precies daarvoor is gebouwd, helemaal tot in de genen, duizenden jaren ervan in ons neergedaald.

Toen, ergens tussen de deur en het gedeodoriseerde gangpad, werd ons stilletjes verteld dat het ding waarop we duizend jaar hadden gedijd nu een gevoeligheid was. En een volwassen man staat in 2024 in een rij met haver en water dat meer kost dan de melk die het verving, wachtend om namens de koe zijn excuses aan te bieden aan een barista.

De melk is nooit veranderd. Wij wel.

Wild ging naar de heer. Stoofpot ging naar de lijfeigene.

Ham ging naar de planter. Maïsmeel ging naar de veldarbeider.

Roastbeef ging naar de molenaar. Brood met reuzel ging naar het molenkind.

Wild ging naar de adel. Dunnes pap ging naar het werkhuis.

Ossenhaas ging naar het landhuis. Margarine ging naar de mijnwerkersrijen.

Duizend jaar lang ging het vlees omhoog en het graan omlaag.

Toen stegen de lonen, de vrieskist arriveerde, en de gewone man kon eindelijk het bord van de heer betalen. De steak hoorde niet meer bij iemand.

Dat was het exacte moment waarop het advies opdook. Rood vlees verstopt je hart. De planeet kan je eetlust niet dragen. Eet het graan in plaats daarvan.

Ze konden je niet meer van het vlees afhouden met een wet of een wildwachter. Dus leerden ze je het zelf terug te geven, en je deugdzaam te voelen terwijl je het deed.

De dunne pap werd respectabel op de dag dat de armen het zich konden veroorloven om het te laten staan.

Wellnesscoach: Het geheim van topherstel is een op maat gemaakte combinatie. We beginnen bij zo’n vierhonderd per maand.

Ik: Haaland gaat om half tien naar bed.

Coach: Tuurlijk, maar het celherstel dankzij ons peptideprotocol is van een heel ander niveau.

Ik: Hij staat even in de zon als hij wakker wordt.

Coach: Zonlicht is prima als basis. De echte winst zit in het roodlichtbed. Achtduizend.

Ik: Hij neemt een koud bad.

Coach: Een cryokamer houdt de temperatuur veel nauwkeuriger op peil.

Ik: Hij drinkt niet.

Coach: Daarvoor kunnen we de lever ondersteunen met een supplement.

Ik: Hij eet vlees en gaat slapen.

Coach: Er is ook een abonnement.

Ik: Voor zonlicht en vroeg naar bed gaan?

Coach: [kijkt in aantekeningen]

Ik: Hij heeft zeven punten gescoord op een WK met een routine die niets kost. Waar betaal ik dan precies vierhonderd per maand voor?

Coach: [geen aantekeningen meer om te bekijken]

Forum statistieken

Onderwerpen
4.701
Leden
8.705
Nieuwste lid
StanVerhoeven
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan