Roomboter en vet

simone

New member
Ik weet dat gepasteuriseerd melk heel ongezond is maar ik wou vragen of biologisch of biologisch dynamisch roomboter, yoghurt, kefir en room gemaakt van gepasteuriseerde melk net zo ongezond is omdat ik ergens een artikel van Mike heb gelezen dat het niet zo slecht is zo lang de vet structuur nog in tact was.

Kan iemand hier aub op reageren?

Trouwens frituren in rundervet, roomboter en andere dierlijke vetten is dan toch ook niet slecht wat ik weet tenminste maar ik bak ook vaak in Ghee wat weer ongepasteuriseerd is en dat is super gezond.

 
Quote:
Trouwens frituren in rundervet, roomboter en andere dierlijke vetten is dan toch ook niet slecht


Ja dat zou je zeggen.

Wat ik in elk geval weet (denk te weten) is dat het varken als zoogdier als enige zijn toxinen stalt in zijn eigen vlees (vandaar dat het niet als rein beschouwd wordt in de Joodse traditie), hetgeen het vet (ook het spek) van dit dier juist uiterst geschikt maakt om te eten zou ik zeggen, meer nog dan dat van de koe, die net als wij en andere zoogdieren de toxinen in het eigen vet stalt.

 
Haydarpasa,

Het enige wat ontbreekt in gepasteuriseerde, grasgevoerde, biologische of biologisch-dynamische roomboter, yogurt, kefir en room is de Wulzen-factor (een anti-stijfheidfactor). Gelukkig zijn vetten en dus ook de vetoplosbare vitamines A, D, E en K hittebestendig en gaan niet verloren door pasteurisatie. Dat is een compromis waar ik mee kan leven! Vandaar dat de WAPF in Amerika zelfs gepasteuriseerde biologisch-dynamische melk nog tolereert, maar alleen als je echt nergens aan rauwe melk kunt komen.

Goede plantaardige vetten om in te bakken of te frituren zijn de tropische vetten, dus kokosolie, rode palmolie en palmpitolie.

Mike

 
Wij eten thuis ontzettend maar dan ontzettend veel biologische roomboter maar helaas is dat gepasteuriseerd is dan door de pasteurisatie de boter niet slecht te verteren waardoor het ongezond zou zijn of valt dat reuze mee bij zoveel boter als wij eten.Zo'n kilo per week toch wel bijna met z'n drieën.

Het beste is natuurlijk rauwemelkse boeren roomboter die op de oude manier in Leiden gemaakt werd maar ik heb nog maar één boer in Nederland die dat op z'n biologisch doet maar deze zit helemaal in het Noorden van Nederland en wij in het zuiden.

Weet iemand anders nog andere adressen?

Hoop dat mijn zoontje van anderhalf ook deze rauwe boter kan eten?

 
Morgen krijg ik mijn vloeibare room binnen in verpakkingen van 250 ml. Het is helaas wel gepasteuriseerd maar wel BD Demeter. Ik drink zo een verpakking weg, dat is echt lekker maar ook in de thee, eten of koffie.

Nu vraag ik me af maar dat zal met room wel anders zijn, normaal als je iets wat gezond is geconcentreerd extraheerd het niet meer zo gezond is net zoals agavesiroop of Stevia maar is dat ook zo met room. Hoop van niet omdat ik heel maar dan heel erg veel van room houd maar ook van karnemelk.

 
Room bevat de vetoplosbare vitamines van de melk, het botervet, evenals boter. Daar is niks mis mee. Eet er zoveel van als je wil. Je lichaam heeft een mooi verzadigingsmechanisme bij vet en eiwitten: je wordt misselijk als je er teveel van eet. Karnemelk is een restproduct van kaasproductie en is een mager product. Vroeger was ik gek op karnemelk, tegenwoordig vind ik het maar waterig, ik heb er niks meer mee.

Mike

 
Quote:
Je lichaam heeft een mooi verzadigingsmechanisme bij vet en eiwitten: je wordt misselijk als je er teveel van eet.


Oh idd ja!

Ik had een vreselijke blaasontsteking 2 jaar geleden (en daarna nog vele malen opnieuw, maar die ellende is nu gelukkig inmiddels achter me) en mijn toenmalige therapeut raadde me aan om aan de rauwe boter te gaan, maar dat ging op een gegeven moment goed mis omdat ik ZO misselijk werd!

Het mocht echter niet snel genoeg baten toen en ik heb de rauwe boter toen gelaten voor wat die was.

Ik denk dat het meer een lange termijn kwestie is.

Room, heerlijk!

 
Lievergezond, hoe kwam jij aan rauwe boter??

Ik heb de mazzel gefermenteerde gevonden te hebben in Frankrijk. Daar heb ik nu nog een voorraadje van. Ondertussen heb ik hem hier (in Amsterdam) ook gevonden bij Marqt. Van Deense oorsprong, helaas mét zout.

Dus ik snoep weer roomboter.. mmm

 
Mijn ma is net terug uit Trabzon, Turkije en heeft schapenstaart vet meegenomen en je raadt het al, ik heb meteen een beetje in beslag genomen en ga er meteen mee koken.Echt heerlijk en ook nog van schapen die vrij buiten in de bergen grazen.Mijn dag kan niet meer stuk.

 
@Corneliahz: heb je misschien een emailadres voor me? Dank alvast!

Gefermenteerde boter!

¨mijn¨ rauwe boter (die ik nu niet in huis heb) is denk ik ook gezouten met ongetwijfeld geraffineerd zout.

Ik wist niet dat dat ook al kon (ja waarom niet)

 
Hilda,

Als je je emailadres niet prijs wil geven op dit forum, email het dan naar westonprice.nl@gmail.com. Ik stuur het dan door naar Dorien.

Mike

 
Is het bakken in dierlijke vetten (roomboter en ghee uitgezonderd) vanwege de stalling van toxinen nu slecht of niet?

 
@ Haydarpasa: reusel, ook dierlijk vet: van varkens, is in elk geval goed, omdat varkensvet toxinevrij is omdat het varken de toxinen niet stalt in het eigen vet.

de rest van het antwoord laat ik over aan de experts.

verder was ik net bij de slager en ik heb spek gekocht, maar ze stonden erop voor dat het vet van het spek af was gehaald.

Zonde he?

 
Ik ben zo opgegroeid dat als we gaan barbequen we altijd vlees met het vet eraan halen en dan ook nog met het dierlijk vet lekker eerst de gril invetten en dan lekker vlees met vet eraan trouwens tegenwoordig non biologisch vlees heeft meer massa en water en bijna geen intra musculair vet wat juist zo belangrijk en voedzaam is en natuurlijk heerlijk smaakt.

 
ja dat water in het vlees, vreselijk!

of de gluten om het vlees aan elkaar te plakken, ook al zo verschrikkelijk

las ik nou ergens iets van een staart van een dier dat je dat had om in te vetten Haydarpassa of heb ik dat gedroomd?

 
Oh ja, nee dat heb je niet gedroomd. Vet van de staart van een schaap, heerlijk om daar een verse bonen gerecht in te koken maar volgens mij kennen ze dat ook in Nederland. Ossestaart soep is toch ook bekend en dat maakte men vroeger denk ik ook met vet uit de staart van een os. Schaap, geit, rund, buffel zijn de gangbare dieren voor staart vet maar mischien hier ook nog van een varken. Ik zou het niet weten omdat wij nooit varken eten alhoewel een wild everzwijn verrukkelijk moet zijn maar ja neem aan dat dit dier dan ook de toxinen in zijn vlees opslaat.

 
Quote:
Room bevat de vetoplosbare vitamines van de melk, het botervet, evenals boter. Daar is niks mis mee. Eet er zoveel van als je wil.


Wat een heerlijkheid zeg, ik heb de slagroom ontdekt.

Ik laat me inmiddels gewoon helemaal gaan met die slagroom en ook de creme fraiche.

Wat verschrikkelijk dat er zo weinig slagroom in 1 zo´n bakje zit!

En wat een zonde dat ik me nu pas zo mag laten gaan met die slagroom van mezelf.

Het is zo natuurlijk eigenlijk.

Ik heb het altijd al lekker gevonden!

Ik was 2 jaar geleden in het oude Oostduitsland en daar weten ze ook tenminste wat room eten en serveren is.

Ook geen suiker erin.

Gewoon room, puur natuur, niks geen klopklop of uit zo´n stomme spuitbus.

 
Ik heb ook nog niet zo lang geleden de slagroom herontdekt: Fantastisch lekker ja! Nu heb ik de crème fraîche ontdekt. Heerlijk om een lepeltje van te snoepen. Ik heb die ook wel eens opgeklopt. Ja de bekers zijn erg klein altijd. Laatst had ik slagroom geklopt met gelatine erin (biologisch natuurlijk). Gewoon een gelatineblaadje 5 minuten in water laten wellen. Dan een klein beetje room/melk/water in een pannetje warm maken en het zachtgeworden gelatinevelletje erin doen. Deze lost meteen op. Dan beetje bij beetje de slagroom erbij doen en goed blijven roeren. Dit mengsel weer af laten koelen in de koelkast en daarna opkloppen. Nou herinner ik me niet meer of ik een hele of halve vel gelatine heb gebruikt. Het kan natuurlijk ook te erg opstijven vóór het kloppen. Het resultaat is vrij stevige, vaste slagroom. Andere variaties met slagroom zijn kaneel, cacao, anijszaadpoeder, vanillepoeder of ...verzin maar iets... er doorheen kloppen. Misschien is een beetje oploskoffiepoeder ook wel lekker. Ik ben geen koffiedrinker, maar vind een mokkasmaak wel heel lekker. Alleen oploskoffie zit vaak wel vol met troep.

 
Ben net terug uit Trabzon, zwarte zee. Heb me daar kapot gegeten aan homemade roomboter maar deze boter is room en met yoghurt gemaakt. Mooie knalgele boter en verder veel verse vis gegeten.

Als jullie echt zoveel van room houden zou ik zeggen ga naar een buffelboer en haal daar buffelmelk, daar zit twee keer zo veel vet in als in koeienmelk maar let dan wel op dat de melk vers is omdat het meestal in grote tanks wordt gedaan en als het dan een paar uur staat stijgt de room naar boven en tapt men de melk aan de onderkant leeg maar heb je melk met minder vet.

Buffelmelk is oh zo romig van smaak.Buffel hangop of kwark is ook heeeeeeerlijk.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan