Recepteninspiratie! Lievelingsrecepten van forummers

G

Guest

Guest
Zet hier je favoriete recepten neer!

Wortel-gembersoep 4 pers

2 a 3 flinke wortels in stukjes

1 a 2 uien

1 a 2 teentjes knoflook

verse gemberwortel (evt gemberpoeder) naar smaak

bottenbouillon

2 laurierblaadjes

beetje koriander gemalen of gevijseld

wat olijolie of ghee

zout en peper

Ui glazig laten worden in de olie. Wortels erbij, knoflook erbij, gember erbij. De laurierblaadjes erbij. 1 liter water 15 min zachtjes koken en dan pureren.

 
Ik zoek nog een tip voor de lunch als ik op het werk ben. Ik eet nu roggebrood met geitenkaas maar wil nog minder koolhydraten eten. En het moet wel makkelijk mee te nemen zijn. Daarom is brood ook zo populair want je neemt zo een paar bammetjes mee.

 
Deze plaats ik oomeven hier

Mike`s boerenkool recept


Mijn boerenkoolrecept:

Boerenkool fijn of grof snijden en zeker 45 minuten (langer mag ook) wokken in roomboter of kokosolie (of allebei) met daaraan toegevoegd: 500 gram rundergehakt, zoute Japanse sojasaus, rode wijnazijn, Billington's suiker, groot blik kokosmelk, enkele eetlepels pindakaas, in blokjes gesneden zoete aardappel, kerriepoeder, garam massala, five spice, gember, zwarte peper, koriander, knoflook, kaneel en komijn. Regelmatig water blijven toevoegen maar uiteindelijk de saus laten inkoken tot een dikke saus. Yummie

 
Bouillon van chicken feet

http://simplyrecipes.com/recipes/how_to_make_stock_from_chicken_feet/

 
De boerenkool in mijn recept is even goed te vervangen door bijv. paksoi of Chinese kool, dus je hoeft niet tot de winter te wachten om dit te maken.

Mike

 
Kokospudding

800 ml kokosmelk

12 blaadjes gelatine

3 eiwitten, stijfgeslagen met wat honing

75 ml agave

Een mooie puddingvorm of glazen kom

Neem een steelpannetje en verwarm hier ongeveer 100 ml kokosmelk in.

Los hier de blaadjes gelatine in op.

Zodra ze opgelost zijn, roer je de overige kokosmelk en de agave er door.

Spatel nu voorzichtig de stijfgeslagen eiwitten er doorheen.

Stort het mengsel in een puddingvorm of iets dergelijks en laat in de koelkast opstijven (ongeveer 2 uur).

Serveer in de zomer met vers fruit of in de winter met opgewarmde tutti frutti.

http://www.eetgoedvoeljegoed.com/search/label/Recepten

 
Agavesiroop = geconcentreerde fructose = erger dan suiker. De ahornsiroop in je andere recept voor kokosmacronen eveneens.

Mike

 
Yoghurtijs met noten:

Nodig:

-Yoghurt (griekse is lekker, maar vast een vereiste)

-Bittere amandelen of abrikozenpitten (maar elke notensoort zou moeten kunnen)

Bereiding:

Yoghurt (Griekse yoghurt is lekker) met de hand door elkaar doen met bijv. in een koffiemolen gemalen bittere amandelen / abrikozenpitten.

Dit mengsel -best in een ondiepe bak- in de diepvries zetten voor ongeveer 2 uur (daarna wordt het al wat te stijf misschien).

Ondertussen elke drie kwartier ff doorroeren, dan blijft het ijs smeuiger.

Na 2 uur is het al eetbaar en ik vind het zelf erg lekker.

Tip:

Als het weer ontdooit, dan ziet het er een beetje in staat van ontbinding uit: dan kun je er nog een shake van maken uit de blender en dan is het ook heerlijk...

 
weet jij een goed alternatief?

Wellicht werkt honing, zou ik moeten uit proberen.

Hoe dan ook. Zoetigheid kun je niet 100% weren bij kinderen en wellicht lok je daar ook excessief gedrag mee uit als je er niet bij bent. Zoetigheid en kinderen is een drama. Ik leg ze uit dat het slecht is voor hun lijfje maar dat komt helemaal niet binnen. Dat blijf ik wel doen en ik ga ervan uit dat als ze wat ouder zijn het wat meer binnenkomt. Ik probeer ze zoveel mogelijk te voeden met smoothies, levertraan, rauwe melk, vlees eieren en verder is het een kwestie van het beste mogelijk van het slechte of slechtere.

Als je weet hoe ik ben gevoed en hoe ik heb gegeten in mijn puberteit en hoe ik er nog bij loop dan maken mijn kinderen een veel betere start dan ikzelf.

 
Daar staat tegenover dat we er per generatie alsmaar slechter tegen kunnen. Vandaar de vele adhd en autismeverwante aandoeningen. Honing is een uitstekend alternatief, maar dan wel koudgeslingerde, biologische en liefst donkere honing van meerdere bloemen. Een ander prima alternatief is de Billington's suiker (zie Handige adressen)

Mike

 
Dat komt volgens mij ook door meerdere factoren zoals al dat draadloos geweld, vermeedering van vaccinaties en jongere leeftijd en en ouders die geen tijd en aandacht voor hun kinderen hebben en veel te veel prikkels.

Wat ik irritant vond van die Billington website is dat je minimaal voor 25,- euro moet bestellen.

 
Ik ken de eigenaars van deze webshop persoonlijk en weet dat ze zeer weinig verdienen aan slechts 1 pak van die suiker. Het is daarom niet lonend om kleine bestellingen te verzenden, zodoende. Om diezelfde reden verkoopt Pascal via keltischzeezout.com ook geen verpakkingen van 1 kg meer, maar een minimum van 5 kg. Wees blij dat deze mensen dit soort fantastische producten verkrijgbaar maken voor ons consumenten!

Mike

 
Ik zeg niet dat ik niet blij ben maar ik kan gewoon niet voor 25,- euro aan een pak suiker bestellen. Dus voor mij is het irritant want ik kan het daarom geoonweg niet bestellen.

Bij sommige forummers lijkt het geld niet op te kunnen aan gezonde producten, wij leven bewust van 1 inkomen zodat ik niet hoef te werken om voor mijn kinderen te zorgen.

Daarbij kan ik met keltisch zeezout creatief zijn want dat wordt in winkels in de buurt verkocht, daar kan ik gewoon heenfietsen. Billington is nergens anders verkrijgbaar.

Hoe zit het met kokos bloemsuiker van AmanPrana?

 
Ik heb Meridian Organic Molasses Pure Blackstrap. Ziet er uit als appelstroop en smaakt een beetje naar zoute drop. Vind het vrij overheersend, niet echt heel lekker. Maar kan ik dit vergelijken met die van Billington's? En smaakt Billington's ook zo of is dat toch wat zoeter?

 
Blackstrap molasses is melassestroop. De suiker ruwe melassesuiker van Billington's is ongeraffineerde suiker plus bijbehorende melasse. De melasse is hier niet uit verwijderd en ingedikt tot stroop. Hierdoor krijg je een natuurlijke, mineraalrijke suiker en dat is veel beter dan blackstrap.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan