Recepteninspiratie! Lievelingsrecepten van forummers

@ Danielle: is dat jouw dochter van 4 die ook nog borst drinkt? Misschien heeft het daar dan mee te maken? ;)

 
Ik heb een lekker sausje voor als ik kip bak in de oven.

De juiste hoeveelheden meet ik niet echt af, maar deze ingrediënten gaan er voornamelijk in:

Boter of ghee

een paar teentjes knoflook

een (rode) ajuin

een flinke scheut gefermenteerd gembersap (ginger ale)

1 citroen met schil in stukjes of schijfjes gesneden

kruiden: Ras el Hanout bevat: koriander, komijn, kurkuma, gember, nootmuskaat, kardemom

Andere kruidenmengsels die je ook kunt gebruiken zijn madraskerrie of garam masala, maar sommige van die mengsels bevatten ook paprikapoeder.

Eventueel ook nog een appel in schijfjes toegevoegd aan de saus. :p

Keltisch zeezout pas achteraf opstrooien nadat het uit de oven komt.

 
iemand nog een lekker recept voor eiersalade(met kerrie)

ik koop dit nu bij de supermarkt omdat mn dochter dat zoo lekker vind voor op brood maar er zitten houdbaarheidszooi in

 
Zelf mayonaise maken, eieren koken, prakken, mayonaise erdoor, wat keltische zeezout en kerriepoeder erbij.

Zo eenvoudig misschien, heb hetzelf nog nooit gemaakt maar dit zouden zo maar wat ingrediënten kunnen zijn.

Lia

 
Lekker romig, doe je dan een hele kip of bouten of kipfilet? En hoe lang doe je het dan in de oven?

 
@ Debsy,

ik doe een hele kip in de ovenschaal. Ik weet niet precies hoelang ik ze laat braden, meestal prik ik erin om te zien of het gaar is vanbinnen.

Op dit recept staat om de kip 30 minuten in voorverwarmde oven op 200° C te braden. Bedruip regelmatig met de braadjus. Zet de oven daarna op 180 °C en laat de kip nog 40 min. verder garen (de kip is gaar wanneer het vocht dat uit de kip loopt, helder is).

Ik smeer de kip ook in met boter en het kruidenmengsel. Erg lekker en je kunt het karkas, de botten en het vel dan ook nog gebruiken om bouillonsoep van te maken.

 
Ik ben ook wel een liefhebber van quiche. Hier een recept voor 2 maaltijden.

Vandaag heb ik de doorgeschoten andijvie uit de moestuin fijn gesneden, gewassen en zonder extra water 'gekookt'. In een wok 2 uien en een leeggeknepen verse runderworst gebakken met nadien de knoflook. Natuurlijk volop ghee en reuzel gebruikt! De gekookte, uitgeknepen, opnieuw gesneden en opnieuw uitgeknepen andijvie in de wok erbij. Alles door elkaar roeren. Tot slot nog een klein handje in stukken gesneden olijven toevoegen. Dit wordt de vulling.

Verder 3 eieren met een halve beker slagroom, wat sole, flink wat versgevijzelde zwarte peper en flink wat geraspte parmezaanse kaas door elkaar geroerd.

Een klein glazen ovenschaaltje ingevet met kokosolie. Drie zelfgemaakte blaadjes roomboterbladerdeeg tegen de zijkant en mooi sluitend maken. De mix van gehakt en groente erin verdelen en daarover de eier/room/kaas-mix. Dan de schaal voor een minuut of 45 in de oven op 200 graden.

Ik doe het bladerdeeg enkel tegen de zijkanten aan en vouw dan een rand over de bovenkant. Daar bladert en bakt die veel lekkerder dan op de bodem. Ik heb vaak ook van alles in de vriezer om zo te pakken. Zo had ik de bladerdeeg al eerder gemaakt en de kaas al eerder geraspt.

Dit is een simpel in elkaar geflanst recept. Het is vast nog veel lekkerder te maken met wat extra kruiden en smaakmakers...

 
Ik ben van plan om morgen chocolademousse te gaan maken. Ik wil 99% chocolade gebruiken, dus nagenoeg geen suiker.

Ik houd dit recept ongeveer aan:

110 gram donkere chocolade

35 gram roomboeter

1.75 dl slagroom

1 groot ei + eiwit

1 eetlepel honing

choc + boter smelten, ei + honing luchtig kloppen (ik ga eigeel en eiwit apart kloppen), slagroom half opkloppen. Chocolade door het eigeel roeren, slagroom erdoorheen scheppen en vervolgens voorzichtig het eiwit erdoor vouwen.

Best verantwoord toch?

 
Zeker als alles biologisch is. Waar koop je 99% chocola?

Misschien kan je net zo goed met kokosolie en cacao werken en misschien wat gelatine erbij..?

 
Jazeker is alles biologisch! Verse rauwe room, zo van mijn melk afgeschept, goddelijk:)

De 99% chocola is van Lindt, ik heb m van de Sligro (horecagroothandel) maar waarschijnlijk kun je m ook online wel krijgen.

Grappig dat je het zegt, ik heb het net gemaakt en ik had 110 gram choco nodig. Die repen zijn maar 50 gram en ik vond 2 een beetje teveel van het goede, omdat het 99% is ipv 70% of minder wat vaak wordt gebruikt dus ik heb er een lepel kokosolie en een klein beetje cacao bij gedaan. Het moet nog opstijven, maar zo was het ook heerlijk!

 
Mmm wat is eten toch lekker. Ik heb net een mega wildvlees entrecote op. Met keltisch zeezout en witte peper (dat mag wel toch :D) ingewreven en toen medium-rare gebakken in de roomboter. Even laten rusten en met vetrandje en al opgegeten met knoflookboter van grasboter, keltisch zeezout, foelie en knoflook. Erbij gestoomde broccoli met veeeel roomboter. En dan eet ik als toetje ijs van rauwmelkse yoghurt met zuur fruit en slagroom.

Er zit echt heel veel smaak aan dat vlees, heerlijk. Vinden de katten ook:)

 
Grappig dat je dat zegt Dennis, heb laatst dit gemaakt.

Probeer af en toe wat uit om als alternatief lekkers voor mijn kids en dit was wel een succes.

van www.yopaleo.nl
Quote:
CHOCOLADE HAZELNOOTPASTA BLOKKEN

*DISCLAIMER* Dit recept is CRACK!!!

Gevonden op FAST PALEO (die site wordt met de dag beter!)

Het gaat niet veel makkelijker worden dan dit! Ik heb het een beetje aangepast ik gebruik hazelnoot rozijnen pasta en ik doe er geen zout in.

2 Eetlepels Hazelnoot rozijnen pasta

2 Eetlepels kokosolie

1 theelepel honing

1 tot 2 theelepels pure cacaopoeder

Mix dit door elkaar en je krijgt een gevaarlijk lekkere pasta! Je kan er ook blokjes van maken door ze in een vorm te doen en in de ijskast te zetten.


 
Heb je het nou over de hazolnoot pasta en de cacao? oxaalzuur zit toch in rauwe cacao, ik gebruik geen rauwe en de hazelnootpasta is ook niet rauw maar gebrand.

En jij gebruikte in je boerenkoolrecept toch ook pindakaas? Is toch ook omega 6?

En het blijft enorm schipperen met kinderen. Als je ze alles ontzegt kun je ook ontspoort eetgedrag in de hand werken. Ik leg ze van alles uit en merk dat dat werkt, maar het blijven kinderen.

Mijn dochter van vier herinnert me bv iedere dag aan haar lepeltje levertraan.

 
Ik ontvang sinds kort de nieuwsbrief van Nourished Kitchen. Vandaag stond er een heerlijk recept in. Zalm uit de oven met slagroom. Direct maar even gemaakt en was heerlijk. http://tinyurl.com/cwzs96l

Swimming in a pool of fresh cream

 
Hazelnootpasta bevat omega-6 en fytinezuur. Cacao bevat oxaalzuur. Door verhitting alleen raak je dit niet kwijt, vanwege de harde structuur van de noten. Deze zouden geweekt, gekiemd en gefermenteerd moeten worden en dan wordt het al een stuk minder aantrekkelijk (de reden waarom ikzelf niet aan dit soort voedingsmiddelen begin). De hazelnootpasta bevat ongetwijfeld ook suiker en met een beetje pech ook plantaardige olie (transvet).

Het boerenkoolrecept met pindakaas maak ik net zo vaak als satesaus met pindakaas, nl. maar zelden. Ik krijg dus geen grote hoeveelheden omega-6 binnen. Grappig genoeg maak ik dit soort recepten juist als ik het gevoel heb dat ik wat meer omega-6 nodig heb, maar echt heel vaak heb ik dat gevoel niet.

Het argument dat je moet schipperen met kinderen en dat je mogelijk ontspoord eetgedrag in de hand werkt is een uitvlucht. Er zijn talloze alternatieven, zoals bijv. het recept van satfat onder jouw post. Geweldig dat je dochter vraagt om haar levertraan, des te meer reden om elke keer een stapje verder met ze te gaan. Nu zijn ze nog beinvloedbaar en kun je ze nog heel veel leren, dus waarom niet zo ver mogelijk proberen te gaan? De beperking zit niet bij je kinderen, maar in jouw ideeen over je kinderen.

Mike

 
Hoi Mike,

Ik leer ze ook veel en ga ook steeds een stapje verder maar ik ben ook nog lerende. Ik dacht dat deze chocola een verbetering was op een gewoon stukje chocola...niet dus.

De hazelnootpasta is van de natuurwinkel en bevat geen suiker en togeveogde geharde vetten. Puur hazelnoot met wat rozijnen(en ik weet t die zijn ook niet heel geweldig).

Meerdere malen heb ik gehoord van kinderen die van alles ontzegt werd en daardoor binge eating ontwikkelden zodra ze daar de gelegenheid voor kregen, maar wellicht was het dieet dan thuis ook veel te arm aan verzadigde vetzuren.

Ze vragen van kleins af aan ook om lepeltjes roomboter en houden ook van slagroom drinken. Maar het zoetigheid blijft een probleem, vooral de oudste gaat er lichtelijk obsessief mee om, die kleinere wat minder. Maar het ligt waarschijnlijk ook voor een groot deel aan mezelf.

Ik heb destijds aan jou gevraagd of je naar hun foto wilde kijken voor hun vorm, wellicht ben je dat vergeten maar vind het jammer dat ik daar nooit een antwoord op heb gekregen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.772
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan