Recepteninspiratie! Lievelingsrecepten van forummers

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Volgens mij is de foto die ik je heb gestuurd wel een beetje gedateerd. (meer dan anderhalf jaar) Als het beter is om een recentere te sturen moet je het even aangeven.

sayur lodeh (de bekendste sayur uit Indonesië)

aangepast voor wappers

750 gr verschillende fijngesneden groenten bijv. witte kool,paksoi,chinese kool kouseband, bloemkool.....

1 grote gesneden ui

2 teentjes knoflook

½ blok santen

gezouten water (sole) of bouillon

1 eetl. gula djawa = palmsuiker / kokosbloesemsuiker

zout

Bereiding:

Snijd de groenten en kook ze in het gezouten water of in de bouillon, bijna gaar.

Als je als basis bouillon gebruikt, hoeft je geen zout meer toe te voegen.

Voeg de ui, knoflook, santen, palmsuiker toe. Kook het geheel gaar en smullen maar,

lekker met smoorkip (en eventueel witte rijst)

ayam semur (smoorkip)

Heerlijke Javaanse gestoofde kip

Ingredienten:

1 kip of 4 bouten maar wat ook lekker is; handje vol vleugeltjes en kleine boutjes

2 eetl. asem (=tamarindepasta)

3 eetl. kokosolie

5 sjalotjes

3 teentjes knoflook

3 cm laos (of een volle theelepel)

1 theel. nootmuskaat

zout naar smaak

1 grote eetl. gula java (palmsuiker)

1 limoen (sap)

150 ml water

Bereiding:

Smeer de bouten of de kip in met de asem.(het wordt lekkerder als je dit een uur laat intrekken) Verhit in een wok/wadjan de kokosolie en bak hierin het vlees bruin en knapperig.

Wrijf of maal de sjalotten, de knoflook, de laos, nootmuskaat en zout naar smaak fijn tot een pasta. Voeg de pasta bij de kip met de palmsuiker, de limoensap en het water.

Stoof de kip op een klein vuurtje in ongeveer 30 minuten gaar. (langer is lekkerder, tot het vlees van de botten valt)

Deze zet ik hier ook bij:

http://www.leefbewust.com/themas/curry.html

Tomaten en tomatensaus/puree vervangen door 2 blikjes kokosmelk. Als heetmakers geen hete pepers gebruiken, maar gember, gele en/of zwarte mosterd en zwarte peper. Je kunt evt. een halve liter volle yoghurt en/of creme fraiche toevoegen. Zelf gebruik ik tegenwoordig verse groenten i.p.v. diepvries en geen peulvruchten meer. Als je hem vegetarisch maakt, kun je hem pureren en hier vers korianderblad doorheen gooien. Dan heb je Mulligatawny Soup! Opdienen met een kringeltje room, kokosmelk of yoghurt.

Een naaste van mij gebruikt dit makkelijke recept en het helpt haar met goed naar de wc gaan naast dat het lekker is:
100 gr. kokosvet
6 eetlepels cacao
4 eetlepels kokosrasp
2 theelepels honing
Het hele zaakje smelten en in een vorm gieten, hard laten worden (koelkast) en smullen maar.

Ik heb bovenstaand recept zojuist gemaakt.
Echt handig en voor mij in elk geval lichtverteerbaar.
Ik had iets dergelijks al eens eerder gemaakt, maar de bonbonvorm is wel een stuk handiger dan dat je een groot stuk ineens maakt.
Het is toch wel machtig en dan bonbonnetje voor bonbonnetje werkt beter.
Variaties: bijv. amandel erbij of walnoot.
Of: vanille: vanille zit vol antioxydanten: hier nog wat extra info over vanille: https://www.bulletproofexec.com/using-vanilla-to-increase-your-mental-performance/
Mijn maag doet vaak pijn en vanille helpt ook tegen maagpijn lees je bijv. in het stuk.
Of: vanille helpt je geest op te helderen en ook tegen ontstekingen, ongeveer op dezelfde manier als capsicaine dat doet (een helende stof in cayennepeper).
Dus echt het overwegen waard om dat ook in de bonbonnetjes te stoppen.

Dit recept is ook handig voor als je haast hebt en in het bezit bent van een vriezer: in 10 minuten heb je je bonbons klaar met een vriezer/vriesvak.
Hier nog een dergelijk recept voor inspiratie:
http://www.cynthiapasquella.com/almonds-what-a-joy/

Forum statistieken

Onderwerpen
4.582
Leden
8.681
Nieuwste lid
Drominique
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan