(Rauwe) melk

Volgens mij is rauwe melk niet slijmvormend, maar komt er wel veel slijm los. Kan dit? Dat is nl mijn idee, in het begin had ik na het drinken veel last van slijm, constant naar de keuken om dit uit te spugen. Nu echter nauwelijks nog, en ik adem gemakkelijker en dieper.

 
Ik ervaar hetzelfde. Ik heb bergen slijm opgeslagen in mijn gezichtsholtes door als kind gepasteuriseerde en gehomogeniseerde magere melk te drinken. Dankzij rauwe melk komt dit opgeslagen slijm dagelijks los. Precies dezelfde drank die mij al deze ellende heeft bezorgd helpt nu om het op te lossen, letterlijk en figuurlijk. Het geeft maar weer aan dat we de WELKE-vraag moeten stellen. Als mensen zeggen dat melk slijmbevorderend is, moet je meteen de vraag stellen: WELKE melk? Er is melk die ziek maakt en melk die geneest. Dit geldt ook voor zout, vlees, suiker, etc. Het zijn de BEWERKINGEN die ziekmakend zijn, niet het product zelf.

Mike

 
@dirtsa

hoelang heb jij dit gehad? Want ik heb een tijdje (2 weken) lopen hoesten en kuchen. Ik was niet verkouden maar het was echt een long opschoning. Merk inderdaad wel dat wanneer ik 2 glazen op heb ik wel wat slijmvorming krijg in mijn strot, lang niet zo erg trouwens als bij gepasteuriseerde melk. Ik heb nu soms nog wat last maar het gaat inderdaad al een stuk beter daar mee.

@Algemeen

tegenwoordig haal ik denk ik gemiddeld zo'n 12 liter melk in de week en nu elke keer rond de tijd dat de boer gaat melken dus ik heb nu elke keer warme melk :) Met elke keer een heerlijke dikke laag room :D

Hoeveel rauwe melk drinken jullie gemiddeld op een dag? Ik zit denk ik tussen een halve liter en een liter melk per dag. Ik vind het heerlijk! :)

 
ik zou die 2liter melk ook met gemak kunnen drinken normaal gesproken ben ik een slechte drinker, maar met melk niet hoor.HEERLIJK vind ik het.

maar ik ben mijn koolhydraten aan het minderen, is het dan geen probleem als ik die grote hoeveelheden neem??ik bedoel is dat dan niet teveel koolhydraten??

grt lola

 
Volgens mij hoef je niet te stoppen met het drinken van rauwe melk als je koolhydraten wil minderen? Ik zou liever andere koolhydraten willen elimineren dan rauwe melk :) Hoeveel gram koolhydraten zit/zat je op en op hoeveel wil je gaan zitten per dag?

 
Als rauwe melk je voornaamste bron van kh is dan is er niets aan de hand. Naast kh zitten er ook vetten en eiwitten in, die de kh afremmen. Bovendien is de verhouding tussen de drie voedselgroepen precies zoals het hoort: meer vetten dan eiwitten en meer eiwitten dan kh.

Mike

 
ik weet eerlijk gezegd niet echt hoeveel koolhydraten ik gebruik, maar ik heb mijn brood vanaf een paar weken geleden laten staan.

ik eet alleen nog maar zuivelproducten groente eieren en vlees maar soms in de avondmaaltijd eet ik wat koolhydraten.

grt lola

 
@Lola

Wat ik zeg maar heb gelezen en heb gezien is dat je prima rond de 50 gram per dag op kh kan leven maar dan 150 gram ook prima is. Alles boven de 350 gram aan kh per dag is eigenlijk 'te veel', kan ongezond zijn etc... Zelf weet ik ook niet op hoeveel kh ik zit per dag want ik probeer wat aan te komen dus ik probeer de goede kh te eten, veel groente en fruit in combinatie met zoete aardappelen en wat speltbrood. Wat is de hoofdreden voor jou om je kh inname nog meer te verminderen? Voel je je niet goed of is het een experiment? Zolang je erg vet eet bij de kh die je eet, zal dit je werking van de suikers verminderen zoals Mike aangeeft :) Volgens mij hoef jij je kh niet echt veel meer te verminderen. zolang je kh maar niet de simpele/snelle kh zijn.

 
Caveman86 oke.. dank jullie wel voor je antwoorden, maar ik wil juist graag een kilo of 15 afvallen.

dat is dus de reden dat ik op mijn koolhydraten moet letten, ik gebruikte in het verleden veel teveel vandaar.

ik eet nu meer verzadigd vet en eet meer kaas en eieren en ik heb het zout omgegooit naar keltisch zeezout.

grt lola

 
@Lola

Volgens mij ben je goed op weg en nu is het gewoon wachten en consequent eten, dan moet alles goed komen. Ik adviseer je ook om wat kokosolie te nemen na of voor elk gerecht en eventueel als tussendoortje. Kokosolie zorgt ervoor dat je lichaam meer wilt verbranden. Ik ben al behoorlijk geminderd met kokosolie want dit heeft mij echt enorm geholpen om af te vallen... echt een aanrader! Verder geen last gehad van de omschakeling van kh naar vet verbranding? Je weet dat je pas echt kan afvallen wanneer je in ketose zit, dat is eigenlijk waar je naar toe streeft. Dit kan een paar weken duren. Verder nu geduld hebben :) Succes!

 
oke...dank je wel voor je oppepper, :D want ik dacht dat ik iets fout deed.

ik moet dus geduldig wachten en zo doorgaan. :p

 
Caveman, ik heb zeker een jaar last gehad van slijm wat los komt, in mijn keel. Soms zo erg dat ik niet eens kan slikken en dus moet oprochelen ( fijn voor de omgeving :oops: ) en uitspugen.

Nu echter steeds minder, dus er zit ws minder slijm. overigens ben al jaren niet meer verkouden, geen bijholte ontsteking meer, behalve in augustus 3 dagen weer dichte neus en ineens was dit weer over. )

en lola: je hebt helenaal gelijk, vooral heel veel geduld hebben.

 
Ik drink al zo'n 10 jaar geen melk meer :oops: Ten eerste omdat ik het niet lekker vind en ten tweede omdat ik er een dikke laag van op mijn tong kreeg. In die tijd las ik dat melk is voor kalveren, om hen in zeer korte tijd erg te laten groeien. Van die visie moet ik nog loskomen als ik hier zo lees. Ik heb laatst een liter rauwe melk bij de boer opgehaald en mijn man heeft het gedronken, maar ik kreeg het niet door mijn keel. Waar komt die visie vandaan dat koeienmelk alleen voor kalveren is en wat is jullie betoog om dit te weerleggen? ;)

Ik eet wel dagelijks volle yoghurt (10% vet). Is dit ook een goede bron?

 
Volle yoghurt is van oorsprong niet eens 10% vet. Dan is er extra room aan toegevoegd, zeg maar overvolle yoghurt. Dat wordt Griekse yoghurt genoemd. Echter, alle zuivel uit de winkel is gepasteuriseerd en dat is jammer. Aangezien yoghurt gefermenteerd is, is het toch wel okay. Beter zou het zijn om je eigen yoghurt te maken van rauwe melk! Is helemaal niet zo moeilijk.

Deze topic gaat over yoghurt maken.

 
Quote:
Waar komt die visie vandaan dat koeienmelk alleen voor kalveren is en wat is jullie betoog om dit te weerleggen?


Waar komen heel veel verkeerde visies vandaan? Uit de fantasie van mensen die niet weten waar ze over praten!

Lees mijn stuk Plantaardige en vlezige praatjes. Hierin schrijf ik:

Quote:
Ironisch genoeg zijn het eiwitten als gluten van granen en caseïne in melk die vandaag de dag zoveel spijsverteringsproblemen geven bij een groeiend aantal mensen. Dit suggereert dat de aanhangers van het Paleo Dieet gelijk hebben met hun stelling dat neolitische voedingsmiddelen als graan en melk niets te zoeken hebben in onze hedendaagse voeding.

Toch zit dit verhaal wat genuanceerder in elkaar. Hoewel ik minder enthousiast ben over granen, kun je in zijn algemeenheid zeggen dat in de afgelopen ruim 10.000 jaar zowel granen als melkproducten wel degelijk hun nut als voedingsmiddelen hebben bewezen, maar dat het eerder moderne bewerkingsmethodes zijn die ten koste zijn gegaan van traditionele bewarings-, bewerkings- en bereidingsmethodes van deze voedingsmiddelen en het dus niet noodzakelijk aan de producten zelf ligt.

De mens is namelijk evolutionair ingesteld op enzymrijke en mineraalrijke voeding. De juiste melk- en graanproducten zijn dat wel degelijk ook. De lactose- en glutenintoleranties van vandaag de dag zijn een relatief nieuw verschijnsel.

Denk je dat Hippocrates dit niet had opgemerkt in zijn tijd? Waarom schreef hij rauwe melk voor om mensen te genezen van allerlei kwalen? Er bestaat een eeuwenlange geneeskrachtige traditie waarbij het drinken van rauwe melk succesvol is toegepast.

Het probleem is dat we vandaag de dag in de wetenschap ons uitsluitend bezighouden met dode materie, waardoor de ‘levensvonk’ in de voeding verdwenen is. We doden melk door verhitting en we ontkiemen of fermenteren de granen niet meer, zoals vanouds. Dáár zit het probleem en nergens anders.

Zelf drink ik dagelijks rauwe melk en dit gaat met geen enkele allergische reactie gepaard. Als kind dronk ik veel magere, gepasteuriseerde melk en hield daar juist veel gezondheidsklachten aan over. Vandaag de dag zou ik daarom bij de dokter bekend staan als ‘lactoseintolerant’.

Toch drink ik nu probleemloos rauwe melk en dezelfde witte drank die mij vroeger zieker maakte, maakt mij nu juist gezonder. De zogenaamde ‘lactoseintolerantie’ is vaak eerder een intolerantie tegen het pasteuriseren en homogeniseren van de melk en dus een zeer zuivere reactie van je lichaam!

Hoe verklaar je anders dat bij mij en vele anderen de ‘lactoseintolerantie’ als sneeuw voor de zon verdwijnt wanneer onbewerkte, volvette melk gedronken wordt? Het lichaam verdraagt alleen volwaardige voeding en niet onvolwaardige als gevolg van allerlei onnatuurlijke bewerkingen. Een koe die halfvolle of magere melk geeft, is een zieke koe, dus waarom moeten wij zo nodig die melk afromen? Denken wij het beter te weten dan de natuur?

Ik moet vaak mijn rauwe melkconsumptie verdedigen tegenover het argument dat de mens de enige soort is die nog melk drinkt na de zoogperiode en dan ook nog melk van een andere soort.

Het staat iedereen vrij om om die reden geen melk te drinken, maar vanuit een voedingsoogpunt is dit standpunt onhoudbaar. Ik kan werkelijk niet genoeg zeggen over de helende aspecten van het drinken van rauwe melk.

Rauwe melk en zure zuivel zijn complete en volwaardige voeding, boordevol levensscheppende enzymen, probiotische bacteriën, mineralen, spoorelementen, aminozuren, chlorofyl, vet- en wateroplosbare vitamines, vitamine B12 en omega-3 vetzuren.

Melk vervangt het bloed waarmee een kind wordt gevoed in de baarmoeder. Het wordt gemaakt uit bloed en heeft nagenoeg dezelfde samenstelling als bloed. Melk kan dus worden gezien als ‘wit bloed’.

In The Milk Book rekent William Campbell Douglass (1984) als volgt af met het melk-is-voor-baby’s-argument:

De mens is een van de weinige zoogdieren die slakken, rauwe mosselen en rauwe oesters eet. Hij is het enige zoogdier dat kreeft eet. De meeste zoogdieren zijn beperkt in hun voedselkeuzes door hun ecologische omstandigheden. Ze kunnen alleen eten wat de natuur hen biedt. De mens, met zijn mobiliteit en intelligentie, heeft een breed scala aan voedsel waar hij uit kan kiezen. De meeste zoogdieren zullen verse melk, als het ze aangeboden wordt, ook drinken en lekker vinden. Probeer het maar eens bij je kat.



Wat Douglass hier met zoveel woorden zegt, is dat als menig dier de intelligentie had gehad om aan melk te komen en daar voedzame producten van te maken, zoals boter en yoghurt, er veel meer soorten zouden zijn geweest die na de zoogperiode melk zouden blijven drinken.

En dit geldt zelfs voor zogenaamde planteneters. Weston Price zag met eigen ogen hoe nomadische arabieren met kamelen en paarden door de Noord-Afrikaanse woestijn trokken, waarbij zowel de arabieren als hun paarden de barre trektocht in perfecte gezondheid wisten te overleven op de melk van de kamelen.

Sally Fallon, de oprichtster en voorzitter van de Amerikaanse Weston A. Price Foundation die het gedachtengoed van Weston Price hooghoudt, wist ternauwernood op foto vast te leggen hoe een eekhoorn ervandoor ging met boter die op de vensterbank van haar keuken stond met het raam open.


Mike

 
Angela, tot vorig jaar at ik bijna 50 jaar lang geen melkprodukten. Ook geen boter, slagroom, hooguit wat yoghurt.

Nu dus iedere dag rauwe melk, dat was voor mij een mega stap hoor. Maar ik vind dit lekker, en ik eet nu ook slagroom, kefir,roomboter.

En het argument : melk is voor kalfjes? Voor wie maakt de bij dan de honing? Toch niet voor ons, toch gebruiken wij dit. De bosbessen, groeien die voor ons aan de plantjes? eten wij ook. En zo kun je eindeloos door gaan.

Wij zijn gewoon onderdeel van een kringloop, we hebben elkaar nodig in de natuur, mits je dit maar doet met alle respect voor alle leven, dan is dit helemaal goed volgens mij.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.912
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan