(Rauwe) melk

Volgens mij is 30C wel een kritiek punt qua temperatuur, dat is het maximale.

Beter gewoon op kamertemperatuur voordat je niet iets te ver doorgaat.

Zelf verwarm ik de melk tot 21C en zet het dan 24-30 uur in een keukenkastje in een weckpot, kouder wegzetten kan natuurlijk ook alleen dan duurt het proces langer.

Wat ik me nog wel afvraag, de smaak van de kefir na 24 uur of 30 uur verschilt best wel.

Logisch ook want het "prik gehalte" neemt toe, maar maakt dit nog uit voor de werking of effectiviteit van de kefir?

Heb ook weer een liter yoghurt aan staan en (probeer) ben kwark (en wei) aan het maken van 5 liter rauwe melk.

 
ik moest vandaag met me werk bij een boerderij bezorgen in de Middenbeemster op de Middenweg 54 voor diegene die er in de buurt wonen. Ik zag al in de schuur de melktank staan en dus vroeg ik meteen even naar de melk. Ze verkoopt inderdaad melk en ze vertelde me er meteen bij dat ze het ook rauw drinkt :D Ze maakt er ook zelf yoghurt van. Ze vertelde dat hun weinig krachtvoer gebruiken, 1 van de laagste ziektes en anti-biotica gebruik in de streek. Ze vertelde dat ze het heel belangrijk vond om goede kwaliteit melk te hebben. Helaas ben ik even de prijs vergeten te vragen maar volgens mij is het best de moeite waard om een kijkje te nemen. Het was in ieder geval een sympathiek mens :)

 
Een stuk op internet gevonden over biologische melk. Nu wou ik daar melk gaan halen maar daar twijfel ik dus aan.Heb alleen het relevante stuk uit het artikel gekopieerd:

"Dus getogen naar een biologische melkveehouderij. Helemaal in Arcen, want die was het meest dichtbij voor ons (42 km van Neer verwijderd). Ik zie nog het bord bij de boer in de tuin. Campina stond erop. En daar ging bij mij een alarmbelletje. Want Campina???

Litertjes melk gehaald bij een heel aardige boer. Eerste glas kloekkloek leeggedronken, zonder te proeven. Zodat ik niet zou gaan kokhalzen als vroeger.Maar iets heel anders gebeurde: ik proefde een heel erg lekkere nasmaak van de melk. Net slagroom en daar was ik wel dol op. En de melk beviel wel heel erg goed. Ik voelde me heerlijk in mijn hoofd. Bij navraag aan Anne (ayurvedisch arts) bleek dat gepasteuriseerde melk in de ayurveda vergif is, terwijl rauwe melk als medicijn gebruikt wordt. Koeienmelk bleek

inderdaad op het hoofd te werken.

Diezelfde avond bleek echter dat mijn alarmbelletje klopte: de Campinaboeren moeten namelijk geextraheerd lijnzaad gebruiken in het voer voor de koeien. En dat betekent dat het lijnzaad verhit moet worden op hoge temperatuur en dat is niet gezond. Verdorie, moet er zelfs geknoeid worden met het voer voor de biologische koeien? Een andere boer gezocht, bleek ook een Campinaboer te zijn."

Ik wil weer een beetje rauwe koemelk gaan drinken maar die kan je nergens in de buurt van Horst of Venray kopen. Boxmeer zo ver wil ik nog wel rijden.

 
In Oploo zit een bio zorgboerderij. (volgens de site van SKAL). Ik weet niet of ze daar ook rauwe melk verkopen maar wellicht de moeite van het informeren waard.

 
Heb de site gevonden.Éénmaal op de site aangekomen krijg ik een melding dat ze met een ander bedrijf gefuseerd zijn en dan ga je naar die site en krijg je totaal iets anders.

Verder kan ik geen bio melkvee houder hier vinden. Als je in het Noorden, de polders, Friesland, Gelderland etc. zit zitten er veel meer maar hier een beetje schaars.

 
In kaas schijnen de concentraties opioïden nog veel hoger te liggen. Dat zou kaas misschien best wel een verslavend product kunnen maken...

 
Nogmaals:

De natuur beloont je voor 'goed gedrag'. Om dezelfde reden krijg je een orgasme als beloning voor de voortplanting. Als ik al aan iets verslaafd zou willen raken, dan is het wel goede gewoontes, waarvoor ik een plezierprikkel krijg om mij te stimuleren ermee door te gaan!

Uit de defensieve reacties die ik vaak schijn op te roepen als ik waarschuw voor de gevaren van nachtschades (die m.i. zwaar onderschat worden) maak ik echter op dat de meeste mensen masochistisch zijn ingesteld en juist verslaafd raken aan stoffen waarvan de natuur duidelijk aangeeft dat deze NIET geconsumeerd zouden moeten worden, zoals neurotoxines als nicotine, solanine en andere schadelijke en slopende stoffen in nachtschades. Om soortgelijke redenen willen mensen hun brood en pasta niet opgeven (gluten grijpen ook neurologisch in), hun koffie niet, hun chocola niet, hun alcohol niet en natuurlijk hun andere bronnen van suiker en zetmeel niet (zoals bijv. aardappelen). Dit is een verslaving aan straf, niet aan beloning.

Ons lichaam kent nl. ook een pleziercentrum voor negativiteit. Dit komt voort uit een sterke overlevingsdrang. Een voorbeeldje:

Stel, je wordt achtervolgd door een sabeltandtijger. Je rent keihard weg van het beest, maar hij blijft maar achter je. Je begint uitgeput te raken, elke spier doet zeer en je raakt buiten adem. Ineens is daar de bekende 'runners high', een krachtige endorfinereactie van je lichaam die je beloont om door te gaan en waardoor je vergeet dat je pijn hebt en vermoeid bent. Hierdoor krijg je de kracht om door te gaan en uiteindelijk laat je de sabeltandtijger achter je en heb je weer een dag overleefd.

Dit geeft heel duidelijk aan dat ons lichaam voor overlevingsdoeleinden krachtige beloningen heeft ingebouwd, in de vorm van zelfgemaakte chemicalien die de kracht van heroine sterk overtreffen. Om die reden kunnen mensen verslaafd raken aan sporten en voortdurend over hun eigen grenzen gaan. In onze stress- en adrenalinemaatschappij worden we voortdurend achtervolgd door sabeltandtijgers en leven we niet, maar overleven we. Om die reden zoeken we voortdurend kortstondige prikkels in de vorm van koffie, alcohol, neurotoxines (nachtschades, gluten), 'energy'drankjes, suiker, zetmeel, koolhydraten, bewerkte olien en vetten, roken, drugs, etc. Overmatige inname van dergelijke 'genotsmiddelen' gaan tegen de natuur in en we worden er op lange termijn voor gestraft in de vorm van ziektes, kwalen en aandoeningen. Ze maken ons uiteindeloijk niet sterker, maar zwakker en leiden tot vroegtijdige veroudering en vroegtijdig overlijden.

Het zijn deze negatieve plezierprikkels die de meesten van ons (onbewust) najagen om de dag door te komen. Dan volg ik toch echt veel liever de positieve plezierprikkels voortkomend uit voedingsmiddelen en dranken die mij mijn geboorterecht op volmaakte gezondheid en geluk teruggeven!

Waarom zijn we er als de kippen bij om opiaten in rauwe melk onder de aandacht te brengen, maar sluiten we de ogen voor neurotoxines in ons alledaagse voedsel (nachtschades, granen)? Omdat we masochisten zijn en plezier nastreven uit pijn en straf i.p.v. gezondheid en geluk, daarom! Diep in ons onderbewustzijn zit een cultureel overgebrachte overtuiging dat het leven lijden is, dat oorlog in de mens zit, dat we een hel op aarde hebben (terwijl we elke dag weer de hemel op aarde binnen ons bereik hebben). Ik denk dat ik verslaafd ben geraakt aan het leven en niet aan overleven en er is NIETS mis mee om de natuurlijke beloning hiervoor te mogen ervaren en beleven!

Mike

 
Mike,

Volkomen mee eens en Chiko no hurt feelings, je schrijft heel goede stukken op het forum maar je maakt je soms onterecht te druk.

Wat ik toch wil vragen is hoe slecht is dit:de Campinaboeren moeten namelijk geextraheerd lijnzaad gebruiken in het voer voor de koeien. En dat betekent dat het lijnzaad verhit moet worden op hoge temperatuur en dat is niet gezond. Verdorie, moet er zelfs geknoeid worden met het voer voor de biologische koeien?

Kan niet zo snel goede boeren in de buurt vinden en dan kan ik beter dit drinken dan ander melk wat minder bio is.

 
Nog een stuk over rauw vs gepasteuriseerde melk:

Het verschil tussen verse en gepasteuriseerde melk

Als de melk net uit een koe is gehaald, moet er nog heel wat gebeuren. De melk wordt namelijk eerst gepasteuriseerd en gehomogeniseerd. Hierdoor verandert de melk. De enzymen en vitaminen gaan voor 50% verloren bij pasteurisatie. Vitamine C verdwijnt zelfs helemaal door de pasteurisatie!

Wat gebeurt er bij pasteurisatie en homogenisatie?

Bij pasteurisatie wordt de melk verhit tot ongeveer 72°C. Dit duurt ongeveer 15 seconden, daarna wordt de temperatuur weer snel teruggebracht naar 4°C. Dit wordt gedaan om schadelijke bacteriën te doden en te zorgen dat melk niet verzuurt. Overigens worden lang niet alle schadelijke bacteriën gedood, melk mag volgens opgestelde regels maximaal tien colibacteriën (ziekteverwekkers) en 20.000 andere (niet of minder schadelijke) bacteriën per ml bevatten.

In melk zitten ook witte bloedcellen, daarmee wordt normaal gesproken de weerstand van een kalf verhoogd. Deze witte bloedcellen worden uit de melk gehaald door te centrifugeren. Ook wordt er slijm verwijderd door de centrifuge.

De melk wordt ook gehomogeniseerd. Hierbij wordt de melk door heel kleine openingen geperst. Deze openingen zijn rond de 0,2 en 0,7 mm. Melk wordt gehomogeniseerd om te zorgen dat vet niet komt bovendrijven. Vetbolletjes hebben in verse melk namelijk een diameter van 3 tot 5 mm. Als de vetbolletjes een diameter krijgen van maximaal 0.7 mm zal het vet niet bovendrijven en zal de melk er lekker uit zien.

Boterzuur.

Boterzuur is één van de verzadigde vetzuren die in melk zitten, bij de homogenisatie worden de vetbolletjes samengeperst zodat de melk er lekker uit ziet.

Wat is het verschil tussen rauwe en behandelde melk?

Door de verhitting zullen de meeste enzymen niet meer werken, ook zullen veel vitamines kapot gemaakt worden. Volgens onderzoek groeien kalveren veel minder goed als er gepasteuriseerde melk wordt gegeven. En gaan sommige kalveren zelfs dood.

Waarom pasteurisatie wordt gedaan is eigenlijk vreemd, 100 jaar geleden was dit nodig vanwege (het gebrek aan) goede koelingmethodes. Tegenwoordig is dit zo goed geregeld, dat pasteurisatie eigenlijk niet meer nodig is. Dit wordt echter wél gedaan omdat het makkelijk is voor boeren en de zuivelindustrie. De uiers hoeven namelijk niet schoongemaakt te worden bij pasteurisatie, en zieke koeien kunnen gewoon melk blijven produceren. Die melk kan vervolgens (na pasteurisatie) gewoon worden opgedronken, vaak zonder dat er een ziekte ontstaat.

Doordat melk wordt verhit bij pasteurisatie gaan, zoals eerder gezegd, enzymen, eiwitten en hormonen verloren. Hierna volgen de belangrijkste verschillen tussen verse en gepasteuriseerde melk. Dit rijtje is gebaseerd op de ingrediënten die zijn aangetroffen voor en na de pasteurisatie.

De belangrijkste verschillen:

- Kalk en andere mineralen slaan neer, ze zijn hierdoor slechter absorbeerbaar.

- Galacase, een enzym dat kalveren helpt bij het afbreken van lactose, wordt vernietigd.

- Antilichamen en hormonen worden vernietigd.

- Fosfatase, belangrijk voor kalkabsorptie, wordt kapot gemaakt.

- Lipase, zorgt voor vertering van vetten, wordt ook vernietigd.

Verder bevat rauwe melk de bacterie lacobacillus acidophilus. Deze bacterie zorgt ervoor dat schadelijke bacteriën minder goed groeien. Als verse melk op kamertemperatuur wordt bewaard, zal de melk zuur worden. Deze zure melk is echter niet schadelijk voor de gezondheid, dus die kan nog gewoon gedronken worden. Vroeger werd melk dan ook vaak heel lang bewaard.

Als de melk gepasteuriseerd wordt zal de melk niet zuur worden, maar gaan rotten. Deze melk kan niet meer gedronken worden zonder ziek te worden.

Bij pasteurisatie wordt de bacterie lacobacillus acidophilus gedood. Andere bacteriën, zoals de Eschericha coli hebben hierdoor vrij spel. De Eschericha coli bacterie kan zorgen voor darmstoornissen. Bovendien kán de coli bacterie zich door het hele lichaam verspreiden. Dit heeft nare gevolgen, want er kunnen dan infecties ontstaan in bloed, nieren en longen.

Tevens blijkt dat als moedermelk wordt gekookt er ook ernstige darmstoornissen ontstaan. Als weer wordt overgegaan op verse moedermelk gaat dit weer over. Bij moedermelk veroorzaakt, net als bij koemelk, de coli bacterie deze darmstoornissen.

 
Ik vind rauwe melk ook echt heerlijk en dankzij rauwe melk en andere zuivel vind ik low-carb leefstijl ook goed vol te houden. Het brengt een stuk meer variatie in je eten.

Ze kunnen echt over melk/melkproducten zeggen/schrijven wat ze willen, de volkeren van Price bleven er ook gezond bij, ik zal het nimmer nooit uit mijn dieet schrappen.

 
@Haluk,

Goed stuk en duidelijk, zo alles op een rijtje.

Kunnen we wat mee.

Ik sla het iig even apart op.

 
Zomaar even een tip betreffende rauwe melk:

Een boer beweerde me dat rauwe melk langer houdbaar blijft, in de koelkast, als je de melkfles niet hermetisch afsluit, maar de deksel er losjes op legt.

Of dat werkelijk ook het geval is weet ik niet...

Misschien hebben jullie zelf al ontdekt hoe je rauwe melk zo lang mogelijk kunt bewaren?

Okee, het zal vast niet snel bederven, maar als het dikker begint te worden, vind ik het persoonlijk niet zo smakelijk meer...

 
Wij halen melk in potten van 5 liter.

Thuis doen we het over in kleinere potten (1,6 liter kokospotten).

Dan blijft het langer vers omdat je niet aldoor dezelfde pot openmaakt.

Maar misschien is het een idee om te eens te kijken om de deksels er af te laten of niet zo vast gedraaid.

 
Als de melk wat ouder wordt en dikker vind ik hem juist superlekker! De room begint zich dan te concentreren en de smaak wordt sterker, yummie!

Mike

 
Boer Koskamp vertelde op een kennisavond ook dat je de melk niet afgesloten in de koelkast moet bewaren. Hij had zo'n prachtige porseleinen melkkan.

 
Dirtsa,

Sinds jij dit geschreven hebt doen wij geen deksels meer op de flessen in onze koelkast.Ik zou zo graag een ouderwetse melkkan of houten karn willen kopen om mijn melk in op te halen en dan liefst eentje waar flink veel liters melk in kunnen.Gebruik helaas momenteel een plastice can en dan schud ik het zo snel mogelijk over in glazen flessen.

Ik had de rauwe melk in een donkere glazen fles geschud die ik al heel vaak met heet water had uitgespoeld en verschillende malen water in had gedaan en maanden geleden heeft daar Belgisch bier in gezeten. Nou kan je het voorstellen de melk was in no time gaan fermenteren terwijl de andere flessen dat niet hadden. Toch stiekum wel lekker, licht pittig gefermenteerd melk.

 
Ik heb afgelopen week eens een experiment gedaan met het verzuren van rauwe melk. Met verzuren bedoel ik het uit zichzelf zuur laten worden van de melk. Ik heb rauwe melk op kamertemperatuur gezet en gewacht om te zien en te proeven wat er gebeurt. Na 2 dagen begon de melk licht zurig te ruiken, maar was de smaak nog vrij zoet. In de opvolgende dag werd de melk steeds zuurder en schifte de melk. Eerst kwam er een dun laagje wat meer helderdere vloeistof onder de dikke laag witte melk. Gaandeweg werd de witte laag steeds dunner. Nu 5 dagen later heeft de afscheiding zich helemaal doorgezet. De melk is nu wei geworden met drijvende en zwevende witte eiwit/vet-deeltjes erin: de wrongel. Daar kan dus kaas van gemaakt worden, of vegaburgers... :)

Ik dacht eigenlijk een soort verzuurde melk zoals karnemelk te maken, maar het is echt een vrij heldere mild geel/groene drank geworden zoals wei. De smaak is licht zurig, maar niet onaangenaam. Wat kan je van zuivel toch veel producten maken zeg...

Ik heb ook nu ook rauwe melk in de koelkast laten staan om te kijken wat nou precies het verschil is in het eindresultaat. Ik heb dit experiment wel eens vaker gedaan. Na een week wordt rauwe melk ook gaandeweg zuur, maar dit ging toch anders. De melk kreeg toen ook een wat bittere smaak, maar ik dacht dat dit ook weer over ging in echte verzuring. Ik laat het nog wel weten hoe het afloopt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
503.706
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan