(Rauwe) melk

Bij de boer in Eindhoven tap ik wel eens melk en ik vroeg me ook al af waarom ik (gelukkig wel) een roomlaag in de fles krijg, terwijl ik onder aan de tank tap. De laatste keer heb ik er eens op gelet en toen hoorde ik ook een geluid. Waarschijnlijk wordt er in de tank geroerd...

 
Thnx mike voor de info, hier was ik inmiddels zelf ook al achter gekomen en ik heb het ook aan haar vertelt waarom het zo gezond is.

@Botervloot

Dat is wel interessant want de boer waar ik ook mijn boter haal die heeft ook zo'n tank staan en dan wordt er van onderen getapt. Ik heb echt geen idee of hij zijn melk 'roert'... de volgende keer maar even vragen want ik heb nog niet een dikke vetlaag gezien.

 
Hoi Mike,

Wil toch wel even iets vragen omdat ik altijd denk dat rauwe melk toch beter verteerbaar is als gekookte vanwege de enzymen en eiwitten die nog intact zijn maar nu lees ik dit en vroeg me af wat toch het beste is en ook beter voor de darmen.

Hieronder jouw eerder geposte tekst, alvast bedankt:

Zolang je er warme dranken van maakt is er niet zo'n probleem. De minimale behandeling is pasteurisatie en door de melk koud te drinken krijg je gebroken eiwitten binnen die nagenoeg onverteerbaar zijn. Door de melk te koken worden deze eiwitten wel beter verteerbaar en opneembaar. Geniet jij dus maar lekker van je warme chocomel! Tip: iedereen weet dat slagroom er bovenop NOG lekkerder is!

 
Rauwe melk is altijd beter dan gekookte melk. Ik zet in die tekst gepasteuriseerde en gekookte melk tegen elkaar af. Je kunt nog beter gekookte melk drinken dan gepasteuriseerde, maar rauw is het allerbest en pasteurisatie het allerslechtst.

Mike

 
Ik heb gisteren weer rauwe melk getapt, maar vandaag merk ik dat er geen room komt bovendrijven. Inderdaad stond er geen luidruchtig apparaat aan toen ik aan het tappen was. Nu zit ik opgescheept met magere melk... :(

Dus tip voor jullie: check of de roermoter in de melktank aan staat, anders kom je bedrogen uit. Misschien werkt die tegelijkertijd met het koelsysteem. Zoiets dacht een medewerker die ik sprak toen ik melk kwam halen.

 
@Dennis

Ik drink nu ook al een tijdje rauwe melk en bij 3 verschillende boeren inmiddels maar ik heb nog nooit een volle laag room gezien in de melk... enige wat je wel ziet is dat er een room laag soms blijft hangen op de melkfles bijvoorbeeld... ook al haal ik net verse melk van een half uur oud en die nog niet is afgeroomd... dan heb ik het nog niet. Betekend niet dat het magere melk is toch ?! :p

 
Bij de meeste of alle andere keren dat ik melk heb gehaald hoorde ik een machine draaien bij de melktank. Ik dacht dat het een koelmachine is, maar misschien is het een roermachine of koel/roercombinatie. Voor zover ik me herinner komt er altijd een laag room op de melk drijven als die even staat. Dat is duidelijk te zien. Als je dat niet hebt zou het magere melk betreffen of melk die gehomogeniseerd is. De melk bij de boer kan zeker niet gehomogeniseerd zijn en zal waarschijnlijk ook niet afgeroomd zijn. Maar het kan wel dat het room bovenin de tank gaat drijven en dat je onderaan de tank gewoon magere melk tapt! Laten we de ervaringen van anderen eens afwachten.

Zien jullie altijd room op de melk drijven als die even stil gestaan heeft?

 
jawel ik zag die laag room zeker ook.

en die machine heeft mijn boer ook: misschien om toch in elk geval gelijkmatig vette melk aan de klant te kunnen geven?

 
@Dennis

Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben hoor over het roeren van de melk. Ik ga denk ik morgen maar weer is melk halen en dan zal ik het meteen even navragen bij de boer. Ze zei de vorige keer dat ze rond 17.00 uur de koeien melken en ik kom de melk meestal rond 17.45 uur ophalen. Het wordt wel van onderen getapt en als ze de tap opent lijkt het wel of je soort van water eerst ziet komen en daarna de melk, maar dit kan optisch bedrog zijn. Ik ben inderdaad benieuwd wat de ervaring is bij andere mensen. Want ik heb nu nog een volle 2 liter fles staan en die staat nu al een paar dagen en ik zie geen dikke laag room ofzo. Wel jammer :p

 
Ik heb het nog niet gevraagd, maar hier wel duidelijk room op de melk. Onze puber schenkt altijd bij het openen van een nieuwe fles de melk in mijn glas. Hij wil het vet niet, en ik dus wel graag.

 
Bij ons drijft er ook een laag room op de melk.

We halen meestal 2 potten van ieder 5 liter. Als we de tweede pot open maken is er duidelijk room aanwezig. Lekker.

 
Ik heb de melk nu wat langer stil laten staan en er is toch wel een laagje room op komen drijven... :oops:

Misschien heb ik loos alarm geslagen...

 
wat is dat toch....?als ik wat grotere hoeveelheid rauwe melk drink, dan krijg ik na een uur me daar toch een gloei hoofd.

het lijkt wel of er ineens heel veel bloed naar mijn hoofd stijgt.

weet iemand wat er gebeurd???

gr lola

 
Volgens wij wordt de melk in de opslagtank altijd geroerd en ook gekoeld. Het is mij ook opgevallen dat er dan inderdaad minder room op drijft de volgende dag. Kennelijk heeft het roeren en koelen al een homogeniserend effect. Voor mij reden om tegenwoordig altijd onder melktijd warm mee te krijgen. De boer tapt het dan ergens anders af, voordat het in de tank gaat.

 
Nou ik ben inmiddels weer een paar keer langs Kwadijk geweest en ik had de vorige keer zelfs warme melk gekregen. De volgende dag was er in elke fles een dikke laag room. Tegenwoordig heb ik het inmiddels wel vaker een laag room in de melk. Misschien omdat ik precies kom wanneer net de koeien zijn gemolken.

Ik heb nog wel een vraag hierover want mijn vader die heeft waarschijnlijk een lactose intolerantie, vanaf zijn 25ste was hij gestopt met melk drinken omdat hij zo enorm verkouden werd steeds. Nu de laatste maanden drinkt mijn pa ook mee met onze smoothie die we ook maken met de rauwe melk. Nu is mijn pa de laatste maanden weer steeds enorm verkouden, hij wordt er helemaal gek van. Ik dacht dat rauwe melk prima gedronken kon worden door lactose intolerante mensen? Kan dit misschien ook met ontgifting te maken hebben, want daar gooide ik het ook op. Ook omdat ik weer voor een derde keer in 2 maanden tijd ziek was geworden (weer!), maar nu last van mijn longen en mega slecht slapen, koud en warm etc.... heeft wel 4-5 dagen geduurd! Kon wel normaal eten enzo... ook gedaan. Ik zit tegenwoordig ook aan lever detox en regeneration van Now Foods. Tegenwoordig ook weer verticale lijnen onder me ogen.... mijn uitslag die er nog steeds is... en zo blijven we zoekende....

 
Wat is een goed moment om rauwe melk te drinken? Over gepasteuriseerde melk heb ik gelezen dat het slijmvormend is en de spijsvertering belast. Deze kan je beter niet bij het eten drinken omdat het slijm de opname van nutriënten zou verstoren. Ook lees ik dat drinken bij het eten überhaupt de spijsvertering verzwakt omdat het de verteringssappen verdund. En verder schijnt melk gezien te moeten worden als een maaltijd op zichzelf. Ik heb hier uit opgemaakt dat je melk het beste tussen maaltijden in kan drinken.

Maar nu betreft het rauwe melk. Op welk moment kan je die het beste drinken? Voor, na of tijdens de maaltijd of juist tussen maaltijden in?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.854
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan