(Rauwe) melk

Poekie, bedoel je ingemaakt fruit, met zeezout en wei? Want daar ga ik vrijdag (als ik vrij ben van alle schoolse activiteiten) mee beginnen. Ik heb recepten uit het boek "nourishing traditions" over het fermenteren van allerlei soorten fruit (bessen, sinaasappelen, gedroogde abrikozen...). Dat ga ik vrijdag doen, als het goed is zijn ze zeker twee maanden houdbaar, en tegen die tijd mogen ze denk ik al wel gefermenteerd fruit.

Nu ga ik eindelijk de zolder op, om mijn koelbox te zoeken!

 
Zo, ik heb net even het boek over magnesium besteld bij bol.com!

 
Christel,

Ik bedoelde vers zuur fruit.

Maar fermenteren is altijd goed.

Hoe je fruit moet fermenteren weet ik niet maar jij hebt een goed boek zie ik.

Zou je het met ons willen delen als het allemaal lukt, het fermenteren van fruit?

 
hoi cris ik heb het boek ook, Magnesium, de oplossing voor gedragsstoornissen en vele andere aandoeningen van Marianne Mousain-Bosc.ik vind het een heel duidelijk boek hoor.

maar ik durf niet zomaar op eigen houtje hoge doss.magnesium + vit B6 te geven aan mijn meiden(7 en 10 jaar)zij hebben adhd(10jaar)ppd-nos(7)want dat is eigenlijk waar het hele boek om draai, magnesium en vit B6.

als jij ideeen hebt na het lezen van het boek, wil je dat met ons delen??mvg lola

 
Goedemorgen!

Even snel voor ik de jongste naar school breng: ik zal jullie op de hoogte houden van al mijn successen en mislukkingen op kookgebied! En of de jomgems het eten! Ik heb alleen nog nooit op een forum gezeten en weet niet of ik dat dan bij dit topic moet doen. Lijkt me niet zo handig. Zal ik dan een nieuw topic starten met een pakkende titel? Kan zo gauw niks bedenken, maar ik moet nu weg, dus dat komt nog wel!

 
Vanmorgen heb ik dus rauwe melk gehaald bij de boer hier in de buurt. Ben benieuwd hoe het zal vallen. Vooralsnog heb ik een klein glaasje genomen en zit ik goed vol, bijna tegen het misselijke aan. Dat zal ongetwijfeld iets zeggen over mijn lever.

In ieder geval weet ik van de vorige keer dat ik het nauwelijks wegkreeg qua smaak: dat viel deze keer gelukkig mee.

Als ik het zelf niet drink, heb ik in ieder geval wel een andere enthousiasteling: mijn kat. Ze is wel 10x terug gegaan naar haar bakje om te kijken of er echt niet wat in zat.

In ieder geval zat ik me iets af te vragen over het maken van rauwmelkse boter. De boerin vertelde mij vanmorgen dat ze melk afroomt en invriest en zo boter maakt. Lijkt me sterk dat je dan echt boter hebt, maar misschien werkt het wel.

Zelf weet ik dat je slagroom tot boter kunt kloppen. Zou het dan ook werken om melk af te romen en die room tot boter te kloppen?

 
Ja, je kunt de melk afromen en de room tot boter kloppen. Vroeger thuis hadden wij altijd rauwe melk, en wij maakten er slagroom en boter van.

Maar waarom zou je het zelf maken? Ik denk dat je het zo bij haar kunt kopen.

De boerin zal waarschijnlijk eerst een hoeveelheid room verzamelen, invriezen en ontdooien om er daarna boter van maken.

 
Nee, ik kan het bij haar niet kopen. Ze deed het vroeger voor zichzelf, zei ze. Ze verkoopt alleen rauwe melk en vlees. Dus misschien wil ik het ooit zelf gaan maken.

 
Tot nu toe twee dingen gemerkt, maar uiteraard weet ik nog niet zeker of het door de rauwe melk komt:

- ik heb de halve dag al hoofdpijn

- ik ruik VEEL sterker dan normaal. En mijn reuk was al scherper dan gemiddeld; de vormen die deze vandaag aannam (kokhalzen om "niks"), waren niet zo grappig.

Ik hoop stiekem dat het geen van beide door de rauwe melk is gekomen. Ik probeer nog even door en hou jullie op de hoogte.

 
Ik kan aan rauwe koemelk geraken van Holstein koeien. In de winter staan de koeien wel op stal en bestaat hun voeding uit ingekuild zomergras, hakselmais, gemalen suikerbietpulp en beperkt aangevuld met granen, lijnzaad, soja en mineralen.

Omdat ze ook melk doorverkopen aan Campina wordt voor het project “verrijkte melk met méér CLA en Omega3” geëxtrudeerd lijnzaad (warmte- en drukbehandeld) aan het voeder toegevoegd, waardoor volgens het bedrijf, de koeien melk aanmaken met méér onverzadigde vetzuren, en dit geeft een goede werking tegen bepaalde verouderingsziekten en kankers. :?

Is deze melk dan nog wel gezond en veroorzaakt het niet eerder het omgekeerde van wat zij beweren, of toch nog gezond genoeg? (hopelijk zijn ze wat zuinig met de soja)

 
Het klinkt niet positief, lekkerromig. Soja in het voer, met warmte en druk behandeld lijnzaad (dus ranzige vetzuren), suikers als mais en suikerbiet, synthetische mineralen, ik zou het niet drinken! Daarnaast smaakt melk van koeien die kuilgras drinken heel vreemd. In de winter is hooi en silage beter voor de smaak.

Mike

 
Toch onnozel eigenlijk hoe ze voor de verkoop met als doelpunt zogenaamd gezondere melk willen bekomen, er gewoon het omgekeerde van maken.. :|

Jammer, maar ik kan wel nog rauwe bio geitenmelk ergens anders kopen, vind ik wel minder lekker en zal nog eens moeten informeren of die enkel gras eten.

 
Nou ja, hèhè, ik heb eindelijk rauwe melk te pakken gekregen! :D

Niet dat dat zo moeilijk was, ik wist dat ze op 2 kilometer van m'n werk zaten, een boederij met Demeter keurmerk, maar dat zijn auto-kilometers. Toen ik er in m'n lunchpauze eindelijk naar toe ben gewandeld wees men me er een kruip-door-sluip-door voetpad en toen was ik in tien minuten weer terug op m'n werk! :lol:

Ik had tot nu toe alleen nog maar biologische melk van de natuurwinkel gedronken, maar toen ik gisteren rauwe melk bij de lezing van Mike had geproefd dacht ik: en nú loop ik een keer naar die boerderij toe (heb op m'n werk geen fiets want ik kom met de trein).

Ik heb gelijk drie flessen van 1,5 liter laten vullen (kon gisteren in Midden-Bemster niet). Het kwam zo uit de grote stalen tanks, goed dat ik een trechter had meegenomen.

De boer zei me dat de meete klanten die rauwe melk bij hem kopen afhaken als gevolg van de "ontmenging".

Hoe doen jullie dat wanneer het ontmengt? Goed schudden voor gebruik?

Ik heb terug op m'n werk meteen een halve liter opgedronken. Toch smaakt het niet zo sterk als gisteren in Midden-Beemster. Dus ik vroeg ze af of ze het misschien afgeroomd hebben, ben ik vergeten te vragen. Dat zou jammer zijn, maar het blijft ongepastureerd natuurlijk. Misschien leek het ook wel zo omdat de melk kouder was.

Tot hoeveel graden mag ik het ook alweer verwarmen als ik er chocolademelk van wil maken? 40 graden? Ja, ik weet dat het onverwarmd beter is, maar ik vind het zo heerlijk om 's winters warme chocolademelk te drinken, zo af en toe.

 
@enjoy

Wat bedoelde de boer precies met ontmenging, dat je dingen ziet drijven in de melk? Ik schud zelf altijd even flink voordat ik het inschenk maar je zal het altijd wel terug zien in de melk.... hoewel het niet echt klontjes zijn ofzo... meer een soort 'olie' die je door de melk ziet drijven aan de bovenkant?

Jammer dat je toen geen melk mocht kopen daar... paar dagen daarvoor had ik nog 4 liter gehaald daar, die boerin vond het wel interessant dat een jonge jongen specifiek voor rauwe melk kwam hahaha en ze wist mij zelfs te vertellen dat zij thuis daar geen rauwe melk drinken :S Dat vond ik wel apart eigenlijk... Ze vond wel dat ze dat ook maar weer is moest gaan doen.

 
Caveman,

Ontmenging is de roomlaag die van nature bovenop de melk komt drijven als je de melk tot rust laat komen. In wat voor wereld leven we als klanten afhaken juist vanwege die vetlaag, terwijl voor de oorlog het motto was: hoe meer vet er op de melk drijft, hoe beter!

Boeren drinken vaak zelf geen rauwe melk, omdat ze van de generatie zijn die door de gepasteuriseerde zuivelindustrie bang is gemaakt voor rauwe melk i.v.m. 'koeien-tbc'. In werkelijkheid hadden de mensen zelf de tbc-bacterie aan hun handen en molken vervolgens handmatig de koeien, waardoor de bacterie in de melk terechtkwam.

Vervolgens rekende de rauwe melk zelf meedogenloos af met deze bacterie, maar dat werd deze generatie niet verteld, die vervolgens braaf de melk ging koken. Door deze vorm van sterilisatie werden ook de bacterien gedood die verantwoordelijk zijn voor de smaak en heeft menigeen al vanaf zijn/haar jeugd een associatie met melk als een smaakloze, zelfs vieze drank.

Vergeleken bij doorgekookte melk smaakt gedeeltelijk gekookte (gepasteuriseerde) melk weer een stuk beter, want daarin zijn tenminste nog enkele smaakbacterien intact gebleven. En, zo luidt het sprookje, het is nog veilig ook! Wat wil je nog meer? En zo heeft de gepasteuriseerde zuivelindustrie op basis van angst zaaien de rauwe melkconsumptie bij die generatie effectief weggevaagd en zichzelf ervoor in de plaats gezet.

Mike

 
Ik haal mijn rauwe melk (gedeeltelijk) bij een rauwe melktap in Zunderdorp en daar hangt een krantenartikel over die tap. En ook dat zij en hun kinderen al jaren rauwe melk drinken en er nbog nooit ziek van zijn geworden!

Ik heb net een kennisje op bezoek gehad en zij is net bevallen en geeft borstvoeding. Zij kwam langs want ze wilde wat advies over wat ze nu moet eten. Ze gaat nu de levertraan bestellen en de rauwe melk ook kopen! Spread the word! :)

Ik ben zelf zoo blij met de rauwe melk! Ik vind het echt heerlijk! Hoe vetter hoe beter!

Ik merk ook dat mijn zoetbehoefte en zelfs broodbehoefte steeds meer begint af te nemen, chips heb ik nu helemaal geen behoefte meer aan!

 
Zou het kunnen zijn..dat in een koeltank voor de rauwe melk een soort mixer zit??

Ik hoor daar altijd wat lawaai..als ik bij mijn bio-boer ben.

Afgelopen zaterdag hebben ze speciaal voor mij een koe gemolken en die melk meteen

in de koelkast gezet..(die ochtend werd hun tank geleegd)

Tjonge...de slagroom dreef er dik bovenop....als het uit de koeltank komt zie ik dit

nooit.

Dia.

 
Het kan ook zo zijn dat de boer bedoeld dat de melk ontmengt in de tank. De aftapkraan zit onderin, het vet zit dus bovenin. Als de boer geen meng faciliteit in zijn tank heeft en de melk dus niet kan mengen, dan tap je dus grotendeels magere melk af. Dat zou je dus eens na kunnen vragen, dat zou ook de minder volle smaak verklaren. Ik was eens bij een boer voor rauwe melk en hij vroeg of ik volvet of mager wilde hebben, volvet zei ik uiteraard en vervolgens liet hij de melk een minuutje doormengen. Anders kun je misschien beter wat flessen achterlaten en laten vullen direct nadat er verse melk in de tank is gegaan, voordat het vet "opstijgt"

 
Ik ging ervan uit dat de boer bedoelde dat de melk thuis ontmengt waardoor inderdaad het vet zich afschijdt van de (magere) melk. In de fabriek gaan er waarschijnlijk emulgatoren enzo doorheen.

Maar de opmerking van Botervloot, dat het vet bovenin de tank zit (het kraantje zat inderdaad onderin) zou wel eens waar kunnen zijn.

Volgende week maandag wil ik weer 4,5 liter halen, ik zal het eens vragen en als het zo is zal ik vragen of ik ook het vet kan krijgen.

Tot hoever mag je melk verwarmen voordat de enzymen overlijden? 40 graden?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.904
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan