rauw versus gekookt

Welke groentes kun je het beste niet twee keer koken ivm natuurlijke smaakversterkering wat onstaat en andere nadelige effecten en what about nitraatrijke groente.

Ik maak vaker salades met sla en verder deze ingrediënten:sole, uien, zwarte peper, peterselie, rucola, zuring, olijfolie, citroen/sinasappelsap(vers) en soms zure granaatappel diksap.

Heb ook gelezen dat als je bepaalde groentes te lang bewaard er een bepaalde stof onstaat of sterker wordt. Heh balen, ben even het woordje kwijt wat ik zocht.

Hier ook een stuk over nitraatrijke groente:

Nitriet kan de beschikbaarheid van zuurstof in het bloed verminderen. Het advies is

volop groente te eten, maar niet vaker dan twee keer per week nitraatrijke groenten.Ook moet nitraatrijke groente niet samen met vis, schaal- of schelpdieren worden gegeten. Dit voorkomt de vorming van mogelijk kankerverwekkende nitrosamines in het lichaam.

Nitraatrijke groenten zijn andijvie, rode bieten, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, waterkers, alle soorten sla, spinazie, spitskool en venkel.

Waarom eten Joden kosher, zou het iets in ons lichaam blokkeren?

 
Ik had laatst een ovengerecht gemaakt waarvan de asperges niet goed gaar waren geworden. Ze smaakten echter toch heel lekker. Vandaag weer een ovengerecht gemaakt en er bleef per ongeluk een asperge in de zak achter. Die smaakte rauw ook erg goed. Zijn asperges ook rauw gezond om te eten?

Op deze website wordt beweerd van niet:

Quote:
Asperges bevatten bevatten kleine hoeveelheden stoffen die giftig zijn en die geneutraliseerd worden door ze te koken.


Op deze website wordt beweerd van wel:

Quote:
Kan ik ook rauwe asperges eten ?

Hoewel de voorkeur van de meeste mensen toch uit gaat naar het koken van de asperge kan deze ook ongekookt worden gegeten.


 
Ik weet niet of dit het juiste topic is voor mijn vraag maar weet iemand of amarant poffen een gezonde manier is om het klaar te maken (ik pof ze droog in een hele hete pan)?

Ik vind het erg lekker en handig om het in een potje mee te nemen met wat gedroogde kokos en evt noten maar ik vraag me af of dit even gezond is als de amarant te koken.

 
Hi Tanja,

Bedankt! Ik hoopte dat het misschien anders zat voor zaden die je zelf poft dan de commerciële corn flakes,etc maar waarschijnlijk is het poffen als bereidingswijze inderdaad onvoldoende. Dan ga ik maar weer verder op zoek naar andere lekkere en gezondere amarantrecepten.

 
Het spruiten van granen was voor mij echt een eye-opener.

Onder topkoks schijnt het een vrij normale zaak te zijn dat ze granen en peulvruchten eerst een nacht weken en goed schoon spoelen. Gewoon omdat het dan allemaal beter smaakt.

Op kleinverpakkingen wordt ons als consument wijsgemaakt dat granen en peulvruchten prima direct gekookt kunnen worden :|

Met name boekweit wordt wat mij betreft pas eetbaar - echt lekker! - na minimaal 8 uur spruiten. Na 2 dagen spruiten vind ik boekweit trouwens het lekkerst :)

Daarnaast de boekweit 2 x daags grondig spoelen om zoveel mogelijk zetmeel te verwijderen.

 
Ja inderdaad. Als alternatief voor wat je in een station kan kopen, is het vast handig om in nood bij je te hebben.

Het vraagt wel wat organisatie om steeds de dag of avond ervoor te bedenken wat je de dag erna wil klaarmaken maar ik vind het zelf ook wel interessant om hier meer over te leren. Ook wordt het vast allemaal een gewoonte. Als ik een keer havermout wil eten als ontbijt, bedenk ik dat nu vaak wel de avond ervoor en laat ik het eerst weken met water met wat appelazijn en een beetje kombu. Daarna spoel ik de havermout af en dan blijft de smaak ook hetzelfde.

Ik bedenk me nu wel dat als ik linzen laat kiemen tot ze een paar cm groot zijn, ik ze dan misschien ook nog even zou moeten koken? Dat kan ik maar beter ook maar eens nakijken.

 
Bedankt Tanja. Dat ga ik de volgende keer eens proberen. Ik vond dat knappere net zo lekker :wink:

 
Quote:
Onder topkoks schijnt het een vrij normale zaak te zijn dat ze granen en peulvruchten eerst een nacht weken en goed schoon spoelen. Gewoon omdat het dan allemaal beter smaakt.


Klopt, want dan ben je ook een hoop bitterstoffen kwijt. Zou fytinezuur bitter smaken? Geen idee eigenlijk.

Mike

 
'Knapperige' groenten is een modern verschijsel. Alleen om de cellulose letterlijk kapot te koken worden groenten tradtioneel langdurig op lage temperatuer meegestoofd met (orgaan)vlees en evt. botten en gelatine/kraakbeen.

Mike

 
Even een vraagje over chocolade:

Is gewone chocolade dan minder slecht dan rauwe chocolade vanwege het oxaalzuur wat in rauwe chocolade zit?

Af en toe nam ik wel eens die lovechock.

 
Je kunt inderdaad beter die 92% van Vivani nemen. Geeft ook een beter, romiger mondgevoel dan die korrelige rauwe chocola.

Mike

 
Okay. Dan weet ik dat voor als ik me weer eens wat wil gunnen.

Ik vond die rauwe chocolade ook nooit zo de hit, maar er wordt over gedaan alsof je dan in een fase van hemels geluk komt.....

 
Dus als ik het goed begrijp: (even in het kort)

Alleen melk en melkproducten zoals kaas: Rauw, dus rauwe melk

Honing: Rauw

Sommige producten gefermenteerd: levertraan, zuurkool(?)

De rest bewerkt: groentes, bonen, zaden, kiemen, brood, chocolade

Brood: desem

Salades: hoeven niet gekookt te worden dus in feite rauw

Vlees en vleesproducten toch wel bewerkt, lever kan wel rauw maar niet zo lekker

Vis bewerkt en sommige mag ook rauw zoals matjes

Lig ik hiermee, snel gezegd, goed?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
501.083
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan