rauw versus gekookt

Niet alleen kruisbloemigen blijken goitrogenen te bevatten, ook:

gierst, perzik, spinazie, aardbeien, sojabonen, pinda's, cassave, bamboescheuten...



http://deeyeopener.weblog.nl/voeding/wat-zijn-goitrogenen/

Het zal Mike als muziek in de oren klinken dat (rauwe) spinazie ook in dit rijtje staat... :p

 
Dennis, wat gebeurd er bij komkommer dan? vraag me ook af of hier iets bijzonders aan is, gebruik deze best geregels in smoothies

Dan nog even wat betreft witlof,

rauw was deze niet goed,

maar gekookt>?

hoort deze in het rijtje van de bloemkool en broccoli als schildklieronderdrukker?

 
Jeetje, we maken het wel steeds moeilijker. Ik denk dat bij sommige voedingsmiddelen de voordelen van de voedingsstoffen en anti-oxidanten opweegt tegen de nadelen als goitrogenen. Aardbeien bijvoorbeeld.. Supergezond, weinig suikers en bomvol anti-oxidanten en ook nog eens heel lekker. Ik heb ze elk jaar lekker uit eigen tuin, gekweekt op zeemineralen en EM. En om nou je aardbeien te gaan koken...

 
Witlof is wel goed voor de lever! Vol met bitterstoffen. Dus ik denk dat we het ons inderdaad niet te moeilijk moeten maken.

 
Over witlof weet ik niks. Het behoort niet tot de schildklieronderdrukkers. Ik dacht dat je dit ook gewoon rauw kunt eten net zoals spinazie. :p

Onee, zijn gevaarlijke grapjes. Dadelijk leest een nieuw lid dit stukje en ...

Spinazie dus niet rauw eten!

Komkommer voelt een beetje onrustig in mijn maag, alsof het niet goed verteert. Ik krijg dan af en toe een boer die naar komkommer ruikt. Dit heb ik niet altijd als ik komkommer eet, maar soms. Maar ja, het is ook een vrij stevige vrucht, met name de schil. Toch dacht ik dat komkommer zonder schil ook van die 'komkommerboeren' geeft.

 
Quote:
Een paard verteert z'n gras inderdaad onvolledig, maar als wij rauwe groente (cellulose) eten, dan komt het er toch wel bruin (verteerd) uit, niet?


Ik bedacht me net dat ik deze vraag nog niet had beantwoord. Het is nl. een hele goede vraag. Het verschil tussen een paard en een mens in dit opzicht is dat paarden geen galblaas hebben en mensen wel. Het is de gal die onze ontlasting een bruine kleur geeft. Zoals je weet hebben veel mensen alleen maar de ILLUSIE van een goede, 'normale' ontlasting die eigenlijk neerkomt op het lozen door het lichaam van onverteerbare plantenvezels.

De illusie wordt compleet als deze vezels niet daadwerkelijk zichtbaar zijn in de ontlasting (hoewel velen hier hebben aangegeven wel degelijk onverteerde plantenstoffen in hun ontlasting te hebben). Het is gal die ervoor zorgt dat de plantenvezels geheel of gedeeltelijk verteerd lijken te zijn. In werkelijkheid zijn het de ruwe plantenvezels die de ontlasting produceren en is de werkelijke test voor je stoelgang hoe je presteert op een vezelarm of vezelloos voedingspatroon.

Mike

 
Eerder vroeg ik:

-Komen de goitrogenen ook in de kiemen voor van de kruisbloemigen?

Mike's antwoord:

"Ja. Kruisbloemigen die rauw gegeten worden bevatten in elk stadium goitrogenen, dus ook in het kiemstadium."

Mike, heb je enig idee of de kiemen juist een hoog of laag gehalte hebben? Een plukje kiemgroente op de boterham of in de salade weegt natuurlijk bijna niks en zou dan qua goitrogenen nauwelijks gewicht in de schaal leggen, tenzij ze hoge concentraties bevatten...

 
Dennis,

Daar heb je gelijk in, als je het zo bekijkt. Er zijn echter ook mensen die gooien een hele bak kiemen in de smoothie, denkende dat ze gezond bezig zijn. Het venijn zit hem dus in de dosis...

Mike

 
Quote:
Zoals je weet hebben veel mensen alleen maar de ILLUSIE van een goede, 'normale' ontlasting die eigenlijk neerkomt op het lozen door het lichaam van onverteerbare plantenvezels.


Ik heb na de leverspoeling een boterham met ghee, een soort spread en een paar blaadjes groen/paars krulsla gegeten. 's Avonds zie ik de sla in de wc-pot terug alsof ik overgegeven heb. De in kleine stukken gekauwde blaadjes zijn nog groen van kleur! En dan beweert David Wolfe dat maagzuur de cellulose verteerd!?!

 
Ik lees hier op het forum van curezone dat oxaalzuur ook positieve eigenschappen heeft, zoals Oxalic acid helps to stimulate immune function by increasing phagocytosis.

Dus toch niet volledig slecht? Het zou toch ook vreemd zijn, waarom zitten die stoffen anders in zoveel groente?

Het zal wel weer met balans te maken hebben zeker...

 
Ik ben bezig geweest met noten wellen en drogen op een lage temperatuur (50 graden). Het verschilt van nootsoort tot nootsoort of dit gemakkelijk gaat. Walnoten zijn na het wellen prima te drogen. Na 24 uur zijn ze weer lekker knapperige droog. Rauwe, gewelde cashewnoten worden erg zacht als ze nat zijn en worden ook niet meer zo lekker krokant wanneer ze gedroogd zijn. Ik ben nu ook al dagen bezig om de gewelde hazelnoten te drogen, maar het valt niet mee. Ik heb ze nu allemaal open gemaakt in de hoop dat het dan wat sneller gaat. De bruine vliesjes zitten nog wel om de noten, misschien dat dat scheelt.

 
Ik vond het hele verhaal van gekookte versus ongekookte oxzaalzuur altijd al ergens een beetje stinken, echt zo'n een gut gevoel. Heb me er verder dus nooit echt druk om gemaakt, al at ik niet regelmatig spinazie.

Hoorde ik onlangs bij het luisteren van een stuk van "The great health debate"(extreem interresant en leerzaam) van een "deskundige" dat net als kwik een gezonde darmflora hier PERFECT mee af rekent.... Dat gut gevoel waren zeker mijn beestjes die protesteerde :p.

Lijkt mij verder ook logisch dat net als met cholesterol in galstenen, oxaalverbindingen in nierstenen eerder het symptoom zijn dan de oorzaak. Zou dit niet het geval zijn lijkt mij dat regelmatige nier flushes hier ook gewoon mee af kunnen rekenen...

Peace

 
Hoeveel mensen ken jij vandaag de dag met gezonde darmflora? We zijn allemaal suikerverbranders en hebben bijnierverzwakking in meer of mindere mate, waardoor we te weinig maagzuur produceren. Hierdoor is onze maagomgeving te alkalisch en creeren we een perfecte leefomgeving voor candida en andere anaerobe micro-organismes. Dit werkt dysbiose (verstoorde darmflora), leaky gut, maagzweren e.d. in de hand.

Daarnaast besef je onvoldoende hoe giftig planten werkelijk kunnen zijn. We eten gecultiveerde plantensoorten, die voor een groot deel van hun gifstoffen zijn ontdaan. Een filmtip voor je: Into The Wild. Een waagebeurd verhaal over een jongen die de moderne leefstijl vaarwel zei en in de wildernis wilde overleven. Helaas had hij te weinig kennis van zaken en overleed aan het eten van een zeer giftige plant.

Mike

 
DenniS:
Quote:
Ik vermoed dat goitrogenen in kruisbloemigen ook met koken te neutraliseren zijn, volledig?



Mike:
Quote:
Ik denk niet volledig, maar wel zodanig dat je lichaam het aankan. Er zijn veel gezondheidsvoordelen verbonden aan de consumptie van kruisbloemigen. Zoals zo vaak met plantaardig voedsel is het een ruil. Je weet al dat je wat levenskracht moet inleveren door de enzymen kapot te koken om de cellulose verteerbaar te maken. Zo moet je ook het merendeel van de goitrogenen kapotkoken zodat je de genezende kracht van kruisbloemigen ten volle kunt benutten.


Volgens Sarah, TheHealthyHomeEconomist.com van de WAPF,

wordt door het koken van kruisbloemigen, de goitrogen met 2/3 verminderd.

Fermentation does not reduce goitrogens in these veggies, but since fermented crucifers such as sauerkraut are typically eaten as a condiment and, hence, in small amounts, consumption is fine if the diet is rich in iodine.

Dat betekent dus dat zuurkool toch nog goitrogenen bevat?

Here is the list of common cruciferous vegetables that you do not want to be eating raw if you want to protect your thyroid gland!

Arugula, broccoli, kale, cauliflower, cabbage, turnip, collard greens, bok choy, brussels sprouts, radish, rutabaga, and watercress.


DenniS:
Quote:
Neutraliseer je oxaalzuur volledig door te koken.



Mike:
Quote:
Helemaal wegkoken lukt waarschijnlijk niet, maar opnieuw zodanig dat je lichaam de evt. restjes verder kan afbreken. Ook hier zie je dezelfde ruil. Spinazie en cacao kunnen heel gezond zijn, mits je ze niet in rauwe vorm opeet. Jammer voor David Wolfe maar rauwe cacao is NIET goed. Jammer voor hardnekkige forumleden en lezers hier, maar rauwe spinazie is NIET goed.


Inderdaad, volgens SARAH, THE HEALTHY HOME ECONOMIST is rauwe spinazie niet goed. Volgens haar is oxaalzuur verminderd door lichtjes te stomen of koken, zorg er wel voor om het gekookte water weg te gooien.

Oxalic acid is a very irritating substance to the mouth and intestinal tract. It also blocks iron and calcium absorption and may contribute to the formation of kidney stones.

Veggies containing oxalic acid include spinach, chard, parsley, chives, purslane and beet greens.


Hmmmm. Spinach is known for being high in iron, yet eating it raw will not necessarily give you the iron you want because of the oxalic acid?

Yep, that’s right. Cook that spinach first if you are seeking an iron boost without the indigestion and don’t get hooked on the raw spinach salads!


Other Raw Veggie Cautions

Other vegetables that are best to avoid eating raw include:



Raw potatoes contain hemagglutinins that disrupt red blood cell function.

Raw sweet potatoes will give you gas.

Raw, edible mushrooms such as the common white mushroom contain toxic substances such as agaritine, a suspected carcinogen. These substances are heat sensitive and are neutralized by cooking.

Alfalfa sprouts are mildly toxic and inhibit the immune system. Eating them on a frequent basis can even contribute to inflammatory arthritis and lupus!


Dr. Weston A. Price’s Take On Vegetables

A good rule of thumb when considering the best way to consume your veggies is to remember the letter that Dr. Weston A. Price wrote to his nieces and nephews in 1934. In this letter, he strongly urged them to eat their vegetables cooked in butter. His research found that the bulkiness (fiber) of raw vegetables interfered with the human body’s ability to extract minerals from them via the digestive process.

So, should you drink your veggies raw? Of course. Fresh juice from veggies that are safe to consume raw is a wonderful way to get a fast infusion of easy to digest, colloidal minerals. It is also highly alkalizing to the body and a proven way to gently detox the gut.

The great thing about veggie juice is that the fiber is removed, which is the “bulkiness” that Dr. Price found interfered with the mineral absorption.

However, if you are going to eat the fibrous portion of the vegetable, it is best to cook them in butter as advised by Dr. Price to enhance the availability of the minerals. The fat in the butter permits greater absorption of the minerals, and besides, buttered veggies taste fantastic!




bron artikel


 
Quote:
o, should you drink your veggies raw? Of course.



Je kunt de rauwe groente juicen maar dan heb je toch evengoed de goitrogenen en oxaalzuur?

Of zie ik dat verkeerd?

 
@Poekie,

Ze zegt er wel bij dat : " Fresh juice from veggies that are safe to consume raw is a wonderful way to get a fast infusion of easy to digest, colloidal minerals."

Dus niet alle rauwe groenten zijn goed om te juicen, zoals die in bovengenoemde lijst staan die oxaalzuur of goitrogenen bevatten en nog een paar uitzonderingen zoals rauwe aardappelen, paddestoelen en alfa alfa spruiten zijn ook niet goed om rauw te consumeren.

Zijzelf vind een juice van bijvoorbeeld rauwe wortelen, bieten (zonder het loof), selder en komkommer wel goed.

 
Gaarne een lijst van welke fruit wel zou kunnen en welke absoluut in welke vorm dan ook op de verboden lijst staan en dus niet kunnen.

Dit ook voor groente, noten en bij granen en dergelijke welke je nog mag gebruiken als je aan het afbouwen bent met koolhydraten.Zeg maar de gluten vrije varianten en dan wel of niet geweekt of gefermenteerd etc. etc.

Er is gewoon fruit, groente of iets anders welke absoluut ten alle tijden af te raden zijn en dan heeft denk ik iedereen op deze forum een beetje een richtlijn.

Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met zuur fruit ipv zoet.

Wat een slechte comment vind ik het vanmezelf, kom op de één of andere manier nu even niet uit mijn woorden denk ik maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel.

 
Nu bedenk ik ineens waarom de islamieten de voorkeer geven aan vlees van herkauwende dieren, evenhoevigen.

Herkauwers hebben vier magen en die hebben hun functie en ik denk dat ze daar ook bepaalde natuurlijke zuren of giftige stoffen in gewassen mee neutraliseren en in meerdere fasen welteverstaan.

Daarom is het ook niet goed om een koe kant en klare brokjes te geven waar alles in zit, daar is zijn magensysteem niet op gebouwd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Herkauwers

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
501.135
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan