Rauw melkse kaas

G

Guest

Guest
Hallo allemaal, ik ga toch maar even vragen. Ik vroeg me af welke kaas jullie zoal eten? ik vind de remeker kaas niet zo lekker. Dus vroeg ik me af of gewoon rauwmelkse kaas ook goed is.

Ik heb het dan met name over welke gele kaas? Brie en de andere schimmelkazen vind ik geen probleem.

 
Wij eten rauw melkse kaas van een boer 2 km. bij ons vandaan.

Ze zijn niet biologisch maar zijn wel op een goede manier bezig.

De koeien zijn het hele jaar (ook 's winters) grasgevoerd zonder bijvoeren met granen.

Dat proef je terug in de kaas en roomboter die ze ook zelf maken. Ik vind hun kaas lekkerder dan de Remeker, en dat wil wat zeggen.

Ook maken ze roomboter, van gepasteuriseerde melk.

Maar ik heb ca. een maand geleden een order gedaan van 50 pond boter van rauwe melk met keltisch zeezout.

Dat hebben gehonoreerd. Lijkt veel, 50 pond, maar we waren er binnen no-time vanaf.

We hebben uiteraard wel zelf een aantal ponden in de vriezer gedaan. De boter was van de eerste grasmelk van dit seizoen.

Ze hebben het van jong, belegen tot oud.

1 Juli a.s. komt Mike weer naar Noord-Holland voor een kennismiddag.

We hebben die boer gevraagd om weer een hoeveelheid boter te maken van rauwe melk met keltisch zeezout.

Dat zouden ze doen. Gaan we verkopen tijdens die middag.

Zie hier voor meer informatie, als er iemand wil komen van het forum.

 
Zou het wel willen, Pinklady.

Maar de boer kan niet teveel boter maken (zowel gepasteuriseerd als rauwmelks) anders wordt, doordat ze de boter afromen, de melk te laag in vetgehalte. Dan gaat de fabriek klagen.

Als ze straks in 1x een hele lading rauwmelkse boter maken hebben ze in hun boerderij winkel even geen boter te verkopen.

 
maar betekend dat, dat je geen andere rauw melkse kaas kunt eten zonder af te doen aan de positieve dingen boven gewonen kaas?

Is er misschien iemand die in de buurt van Amersfoort weet waar ik boter kan halen gemaakt van rauwe melk?

 
@bizzkwiekje,

Persoonlijk zou ik altijd vragen stellen over de rauwmelkse kaas als die niet biologisch is.

Wat krijgen de koeien/geiten/schapen te eten?

Worden er pesticiden en/of kunstmest gebruikt op de landerijen?

Komen de dieren buiten, zijn ze grasgevoerd?

Wordt er antibiotica gebruikt?

Bevat de weide ook klavers en kruiden?

Het is een afweging die jezelf maakt, wat voor kaas je koopt. Die beslissing moet jezelf nemen die kun je niet bij ons neerleggen.

 
Quote:
We hebben uiteraard wel zelf een aantal ponden in de vriezer gedaan. De boter was van de eerste grasmelk van dit seizoen.


ik wist niet dat je boter ook kan invriezen... geeft dit geen kwaliteitsverlies? want dan ga ik ook een paar pakjes roomboter inslaan voor in de vriezer. En als je dan zn pakje uit de vriezer haalt, kan je het dan wel een paar dagen bewaren in de koelkast of heb je dan wel sneller last van bederf?

 
hoi Poekie, wat ik er niet bij vermeld had is dat ik altijd biologische kaas koop. Want andere kaas wil ik niet meer. Juist omdat ik niet weet wat de koeien krijgen.

Ik zoek eigenlijk gewoon de beste vervanger van de Remeker. Mijn biologische winkelier zegt dat de boeren kaas vaak van rauwe melk wordt gemaakt maar staat bv niet op het etiket?! zoveel onduidelijkheid over een stukje kaas pfff.

Ik mis de kaas en was gewoon nieuwsgierig wat jullie voor kaas eten behalve brie, blauwschimmel en de remeker kaas.

 
ik koop kaas van de nylander http://www.nylander.nl/ en van boereigenerf, heerlijke en eerlijke producten. Vooral de nagelkaas van nylander vind ik geweldig. en ik zweer bij de melk van de waddenhoeve. (www.waddenhoeve.nl) moet er wel een stuk voor rijden, maar deze durf ik wel rauwmelks te drinken, ook omdat ze zo scherp zijn op hygiene enzo. Daarnaast koop ik rauwe boter van demeter, die kan je bij ons in het dorp krijgen bij de natuurwinkel.

 
Er bestaat geen rauwe boter van Demeter die je in de winkel kunt kopen. Deze moet gepasteuriseerd zijn.

Mike

 
Hoi Fiona, dat is een beetje ver weg voor mij.

dus mensen, hebben jullie wat input voor wat betrefd rauw melkse kaas bij de biologische winkel?

 
Ik weet niet of je van geitenkaas houdt, maar bij ons in de natuurvoedingswinkel hebben ze biologische (demeter) rauwmelkse geitenkaas van Saanenhof.

 
ik kocht altijd de boerenkaas van ravenswaard en vond die lekkerder dan remeker. onze natuurwinkel heeft deze echter niet dus nu weer terug bij remeker. verder inderdaad een rauwmelkse geitenkaas die ook wel lekker is.

 
Heb je al eens gekeken op een biologische of boerenmarkt bij jou in de buurt.

Ik weet niet waar je woont maar op deze markten kun je de Ravenswaard kaas kopen:
Quote:
vrijdag: Vredeburg, Utrecht

zaterdag: Kelfkesbos, Nijmegen

zaterdag: Alkmaar

zaterdag: Noordemarkt, Amsterdam

woensdag: Rondom de kerk, Den Haag



De boerderij is in Afferden (Gld)

 
ik woonde in den haag en daar ging ik idd elke week naar de biomarkt. hier in rotterdam is er wel eentje maar logistiek even niet handig voor mij. ga wel eens kijken of ze er ravenswaard verkopen want ik vond het altijd erg lekker. en anders maar eens investeren in een megastuk in den haag :) (er gaat heel wat kaas doorheen hier) weet jij toevallig wat voor zout ze gebruiken in deze kaas?

 
Gewoon heen gaan en aan de kaasboer vragen... dat is het makkelijkste. En anders kan hij het eventueel vast nog wel regelen of weet hij wel een adres waar je het kan halen. :)

 
Ik kan me niet indenken dat een zichzelf respecterende kaasboer geen boerenkaas verkoopt. Of het biologisch is, is een tweede. 'Stolwijker' is zo'n (fantastisch lekkere!) kaas. Als ze die in Den Haag niet verkopen dan weet ik het ook niet meer.. ;)

 
Als het maar op de fiets te doen is :)

Ik dacht altijd dat een Stolwijker niet van rauwe melk gemaakt is.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.742
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan