Rauw melkse kaas

Ik heb een aardige boer ontdekt in Culemborg, ze verkoopt Rauwe melk uit de tank ( E 0,60 ) Ze zijn niet bio, maar geven wel voornamelijk gras en in de winter wel bijvoeren indien nodig.

Het is eigenlijk een kaasboerderij dus ik vroeg haar of ze ook rauwmelkse kaas verkoopt.

Haar antwoord: Nee, waarom? Veel bacterien etc. En geen constante kwaliteit/smaak. Hun pasteuriseren tm 70 graden.

Ze zei ook dat de naam vaak misbruikt wordt. Door het Rauwmelkse kaas te noemen, maar dit in het productieproces maar 10 graden scheelt, dus "teteriseren" (oid) op 60 graden.

Weten jullie op welke temperatuur jullie kaas bereid wordt?

 
Je woont in de buurt van Matthijs. Betere melk dan die van hem bestaat niet in jouw regio! Waarom dan uitwijken naar een ander? Omdat Matthijs 40 cent meer per liter vraagt? Je bent een dief van je eigen gezondheid als je kiest voor de portemonnee!

Mike

 
Nee het ging me niet per se om de melk, maar om de kaas. Die haal ik nu voor 16,- euro per kg en dat vind ik geen probleem, maar als het voor hetzelfde product goedkoper kan, graag!

Wil graag de verschillen weten en wat ik eventueel aan iemand moet vragen om erachter te komen dat het echt om rauwmelkse kaas gaat.

 
Die Arts Beun die hier wordt aangehaald is orthomoleculair arts. Ik had wel eens plannen om hem te bezoeken, maar kost veel geld en helaas blijven ze hangen in dit poison verhaal. Het ging trouwens niet om rauwe melk. Zijdelings werd dat even genoemd.

Dit verhaal stond wel gisteren op mijn comp. en dus velen lezen dit.

Is alles van "want to know" onzin? lijkt me niet.

Mijn eigen orth.mol. arts gebruik ik om bv bloed- en ontlasting onderzoeken te doen.

En reken maar dat ik inmiddels zeeeer kritisch ben.

 
Gisteren zag ik boeren kaas bij Albert Heijn. Op het etiket stond inderdaad ook dat het van rauwe melk was gemaakt. MAAR er was natuurlijk wel iets mis. Er zit E251 in. Pas dus op met de kaas van Albert Heijn.

 
Ja, die is erg lekker. Wij eten onder de middag steeds vaker allerlei kaasjes, rauwmelks. We zijn gezegend met een kaas speciaalzaak bij ons op het dorp. lekker hoor.

Lia

 
In eindhoven is er een boer die heerlijke rauwmelkse kaas verkoopt, en biologisch! Ik koop er ook altijd de melk , jammer genoeg geen rauwmelkse boter.

Poekie, weet jij of er rauwmelkse boter online te koop is? In eindhoven en omgeving is het niet te krijgen. Ik gebruik nu de demeter boter. Deze heb je in 2 varianten de BIologisch dynamische en de biologische grasboter. Eerst genoemde is duurder maar vraag me af waarom. Grasboter is toch beter dan gewone boter ondanks dat het BD is? Welke zou beter zijn?

Af en toe eet ik desemspeltbrood en wissel demeter boter en ghee met elkaar af om erop te doe , maar vraag me af welke beter is om te gebruiken. Zijn hier boter en ghee kenners die mij antwoord kunnen geven op bovenstaande vragen??

 
Quote:

Quote:
parmezaanse kaas is toch ook rauwmelkse kaas? tenminste, dat werd mij gister in de biologische winkel verteld


Quote:
Ja, dat klopt. Krijg er al zin in als ik eraan denk!

Mike


Op wikipedia staat dat parmezaanse kaas wel degelijk verhit is tot 55 °C. Veel andere harde kazen waar 'rauwmelkse kaas' op het label staat zijn wel degelijk verhit, waaronder Emmentaler, Gruyère en Comté.

Quote:
Parmigiano-Reggiano is made from raw cow's milk. The whole milk of the morning milking is mixed with the naturally skimmed milk (which is made by holding milk in large shallow tanks to allow the cream to separate) of the previous evening's milking, resulting in a part skim mixture. This mixture is pumped into copper-lined vats (copper heats and cools quickly). Starter whey (containing a mixture of certain thermophilic lactic acid bacteria) is added, and the temperature is raised to 33–35 °C (91–95 °F). Calf rennet is added, and the mixture is left to curdle for 10–12 minutes. The curd is then broken up mechanically into small pieces (around the size of rice grains). The temperature is then raised to 55 °C (131 °F) with careful control by the cheese-maker. The curd is left to settle for 45–60 minutes. The compacted curd is collected in a piece of muslin before being divided in two and placed in molds. There is 1100 L (291 US gallons or 250 imperial gallons) of milk per vat, producing two cheeses each. The curd making up each wheel at this point weighs around 45 kg (100 lb). The remaining whey in the vat was traditionally used to feed the pigs from which "Prosciutto di Parma" (cured Parma ham) was produced. The barns for these animals were usually just a few yards away from the cheese production rooms.




 
Sinds kort haal ik ook rauwe melk en kaas. Krijg er alleen zo vieze na smaak van in me mond. Echt niet lekker. Zou het haast niet meer nemen. Heb het nu al 2 x gehaald bij 2 verschillende boeren. Maar als ik een stuk rauw melkse kaas koop bij mij hier in Schiedam op de markt heb ik het niet. Heel raar. Denk dat die kaas van de markt dan toch niet meer rauw te nomen is. Herkennen mensen dit?

 
Nee, herken ik niet Pautje.

Over de boter:

ik koop het bij een boerderij in helmond. Deze melk is van koeien die buitenlopen. (niet biologisch, maar wel biologisch goed bezig.) De boter maken ze door echt te karnen. En ze houden de karnemelk over, die ze ook verkopen. Heerlijk.

De melk is wel verhit tot 70 graden, maar niet gehomogeniseerd zoals in de supermarkt. Zij zijn "bang" voor rauw. De kaas is wel van rauwe melk.

De boter is heel vet, er zit geen vocht in, als je er mee bakt spettert het niet.

Ze maken ook yoghurt en laten deze 22 uur fermenteren.

 
Quote:
De melk is wel verhit tot 70 graden, maar niet gehomogeniseerd zoals in de supermarkt. Zij zijn "bang" voor rauw.


Wat een waardeloze boer.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.985
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan