Pro-biotica

@ klavertje4, De kefir zie ik als basis probiotica en het is nog lekker ook vooral in combinatie met slagroom. De probiotica capsules heb ik meer als kuurtje gebruikt.

Heb je specifieke klachten?

 
een tijdje terug heeft iemand een overzicht geplaatst over de verschillende soorten darmflora en waar die goed voor zijn en welke je juist niet moest nemen. Ik kan het nu echter niet meer terugvinden. Kan iemand mij helpen?

 
Quote:
Twee klinische studies hebben de effecten van probiotische stammen van B. coagulans bij IBS onderzocht. Daaruit bleek dat B. coagulans effectief kan worden ingezet bij de behandeling van IBS. Stoelgangfrequentie bij diarree, buikpijn, opgeblazen gevoel en winderigheid namen af bij de onderzochte patiënten in deze studies.

http://naturafoundation.nl/monografie/Probioticum.html

 
Quote:
17 voedingsmiddelen met een probiotische werking

Yoghurt – liefst zelf maken van rauwe melk. Kies voor de volle variant zonder suiker.

Kombucha thee – deze gefermenteerde thee is in Azië erg populair. Hier te bestellen.

Miso – deze Japanse bouillon is rijk aan eiwitten en lekker als tussendoortje.

Kefir – kan van rauwe melk of water gemaakt worden. Hier vind je meer info.

Zuurkool – overal mee te combineren of een salade van maken. Wel koud gebruiken.

Rauwe melk – bevat tientallen darmculturen, alleen wanneer niet gepasteuriseerd.

Donkere chocolade – 70% puur of meer bevat ook probiotica vanwege fermentatie.

Algen – spirulina en chlorella zijn geweldige voedingsbronnen voor de darmbacteriën.

Augurken – dan wel de traditionele en ouderwets gefermenteerde.

Tempeh – uitzondering van de soja vanwege de fermentatie. Voor af en toe prima.

Kimchi – gefermenteerde kool en groente. Populair in Korea.

Olijven – maar dan wel de echte zongerijpte zwarte.

Boeren kaas – gemaakt van rauwe melk, prima om als kuur in te zetten.

Roggezuurdesem – alleen bij ongevoeligheid voor gluten, met mate in te zetten.

Natto – gefermenteerde sojaboon, voor vrouwen met mate interessant.

Haver met banaan – de vezels voeden de darmbacteriën (geldt voor alle groenten).

Rode wijn – volgens deze studie kan rode wijn de darmflora positief beïnvloeden.


Quote:
Tot slot ook nog even enkele dingen die je darmflora kunnen verstoren:

Stress

Suiker

Alcohol

Brood

Stilzitten.

http://www.ahealthylife.nl/17-voedingsmiddelen-met-een-probiotische-werking/

 
Quote:
Pasgeborenen blootgesteld aan vuil, huidschilfers en bacteriën hebben minder kans op allergie en astma

Volgens de resultaten van een studie uitgevoerd door wetenschappers van het Johns Hopkins Children's Center en andere instellingen blijken zuigelingen blootgesteld aan knaagdieren en huidschilfers van huisdieren, allergenen en een breed scala van huishoudelijke bacteriën in het eerste jaar van hun leven, minder last te hebben van allergieën, piepende ademhaling en astma.

http://www.leefbewust.com/2014/nieuws/astma2.html

 
En tot overmaat van ramp blijkt uit de tests van Mike Adams ook nog eens dat cacao cadmium kan bevatten:

http://naturalnews.com/045545_cacao_powder_cadmium_lab_testing_results.html

Mike

 
Cadmium - yak!

Jeremy Safron gaat hier uitgebreid in op de 'voedingswaarde' van chocolade:



Theobromine is a neurotoxine - een sterk verslavende recreatieve drug:



De 'voedingswaarde' van chocolade:



 
Theobromine zit ook in in thee (theophylline). Dat lijkt me in kleine hoeveelheden geen probleem en is denk ik niet zomaar te vergelijken met cadmium.

 
Heel kleine hoeveelheden zijn vaak niet een probleem en schijnen vaak juist je immuunsysteem goed te kunnen trainen - een soort immuunsysteemfitness :D

Maar waar liggen de individuele grenzen van in te kunnen nemen hoeveelheden?

Als je verslaafd raakt aan een soort voedsel of een voedselachtige substantie - bijv. chocolade, koffie, thee - ook groene thee!, suiker, alcohol en er stemmingsschommelingen, paniekaanvallen, hypers, hypo's of er zelfs agressieve buien van krijgt - wellicht neem je er dan iets te veel van in?

Dat is iets wat iedereen alleen voor zichzelf proefondervindelijk kan vaststellen.

 
Ik ben nog net niet verslaafd aan groene thee met kokosolie :mrgreen:

Quote:
Heel kleine hoeveelheden zijn vaak niet een probleem en schijnen vaak juist je immuunsysteem goed te kunnen trainen - een soort immuunsysteemfitness :D


Ik snap wat je bedoeld hoor. Ergens afhankelijk van zijn of je lichaam overstimuleren is nooit goed.

 
Is het niet zo dat probiotica opgelost in water de maag heel snel omngemoeid passeren en Sauerkraut eerst verteert moet worden waardoor de daarin eventueel nuttige probiotica helaas het loodje leggen? :|

 
Quote:
Is het niet zo dat probiotica opgelost in water de maag heel snel omngemoeid passeren en Sauerkraut eerst verteert moet worden waardoor de daarin eventueel nuttige probiotica helaas het loodje leggen? :|


Dat heb ik ook weleens gehoord. Maar vroeger werd er ook volop gebruik gemaakt van fermentatie en was er geen probiotica in een potje. Ik denk wel dat een combinatie van verschillende gefermenteerde voedingsmiddelen het beste is. Dus niet alleen aan de zuurkool maar ook kefir, yoghurt, kombucha, zure room etc.

 
Als we het hebben over supplementen; welke zouden jullie aanraden?

AOV forte? Bio-kult?

 
:oops: .... beetje verdrietig. Dacht goed bezig te zijn met het geven van pro-biotica aan mijn dochter van 4 maanden. Ik gebruik Pediaperm (op advies van de kinesiologe). Maar daar zit dus zowel maltitol als dextrose in. Lees nu net ook dat maltitol misselijkheid en krampen/diaree kan versterken.....net hetgeen ik juist niet wil.

Mijn dochter heeft namelijk verborgen reflux en lekkende darm (zo klein, altijd bv gehad en toch....zucht).

Iemand tips voor altenatieven?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.765
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan