Over de schildklier....

Dat is een interessant gegeven over die gluten. Ga ik uitprinten.
Ik begin mijn dag met fruit, meestal appels, vandaag was het papaya.
Dan koffie met een cracker met geitenroomboter en geitenkaas of ei o.i.d. Dat wil ik graag zo houden, dan moet ik dus naar een cracker zoeken zonder gluten.
Of zelf een pannekoek bakken.
 
Ja weet je Liesje, zolang je dingen blijft eten en drinken als gluten, melkprodukten, sojaprodukten en ook dingen als koffie die bekend zijn om de kruisreacties met gluten: dan kun je jezelf altijd af blijven vragen in hoeverre je het optimale dieet volgt voor jouw autoimmuunproblemen met je schildklier. Ik drink ook nog steeds koffie helaas. Ik zou willen dat ik dat tot een halt kon roepen. Van koffie is bekend dat het voor sommige mensen met problemen met gluten ook een kruisreactie oplevert, naast dat deze nog op andere vlakken problematisch kan uitpakken. Mijn zwak zijn nu nog de koffie en de satehsaus (zit soja in). Als ik griep heb gehad of gevast (om mijn immuunsysteem te resetten) dan lust ik ineens geen koffie meer. Kennelijk ben je na vasten dichter bij je echte smaak.
 
Schildkliertje reageerde op mijn twitter dat ze 'veel wist van schildklieren maar nog nooit had gehoord van de relatie tussen fluoride en de schildklier'. :)
 
Vroeger op kantoor ging ik naar de WC NA de koffie. Ik heb ook een hele tijd koffie laten staan (toen had ik de problemen van nu nog niet) maar dronk toen een namaak-koffie. Was ik goed aan gewend en beviel wel. Ik deed het om te ontdekken of ik beter kon slapen zonder koffie. Yannoh instant-bio. Ik zie dat er gerst, chichorei, rogge en eikels inzit.
Ook heb ik vroeger al vaak vasten-reinigingskuren gedaan en ervaren dat de smaak verandert. Maar op den duur verval je weer in oude patronen. Zolang je niet ziek bent o.i.d. maakt dat ook niet veel uit.
Ik eet ook niet graag buiten de deur. De laatste keer was in een sushi-restaurant. Prompt last.
 
halloo Elkedageenei, ja dat is dan een grote omissie van schildkliertje. Ik wilde alleen nog een keer de link tussen hypothyreoidie (ook hyperthyreoidie) met hashimoto aangeven die zeer sterk is. In het engels zijn daarover zeer veel bronnen bekend, maar in NL is deze link tot dusver een grote witte vlek. Ik vond wel een andere bron nog overigens van die relatie van de vertraagde schildklierwerking met de autoimmuunziekte hashimoto in het Nederlands. ¨De ziekte van Hashimoto is een vaak voorkomende vorm van hypothyreoïdiehttp://www.schildklierinfo.be/aandoeningen_hashimoto.html

Dat ¨vaak voorkomende¨ is dan nog een understatement.
 
ik gebruik geen tandpasta met fluoride. Soja eet ik ook niet.
Ik heb sinds dit forum alle dingen die slecht zijn weggelaten.
 
@ Liesje: over jouw citaat:

¨Zolang je niet ziek bent o.i.d. maakt dat ook niet veel uit.¨

Tja wat is ¨niet ziek¨. Er zijn veel mensen die in mijn ogen flinke klachten hebben, maar die zichzelf definieren als ¨niet ziek¨ of die er in elk geval voor kiezen hun prioriteiten niet te leggen bij hun lichamelijke gezondheid (en daarmee ook de geestelijke gezondheid). Ik kan daar nog inkomen ook.

De klachten zelf zijn dan in feite een ¨wake up call¨, maar zoals zo vaak voorkomt, kiezen mensen ervoor om deze alarmsignalen te negeren om uiteenlopende redenen. Dat is eenieders goed recht. Vaak kiezen mensen toch om de easy way out. En daar kan ik ook inkomen. Ik ben niet anders. Maar van oorzaken willen mensen om hun moverende redenen liever niets weten. Liever zijn mensen van de pijn, jeuk etc. af. Van de ongemakken. Het leven omgooien vraagt erg veel van een mens. Ik weet er alles van.
 
Lievergezond,als ik terugdenk aan hoe het vroeger al ging en nu is er niet veel veranderd.
Ik had puistjes en een koemelkallergie en wist dat niet. wist. Behandeling was tetrasyscline. Ik las al wel over moemelk-allergie maar dat was natuurlijk niet waar. Ik las al tijdschriften over gezondheid en was al alternatief bezig. dat heeft me waarschijnlijk al gezond gehouden. Ik kon mijn gewicht niet of nauwelijks onder controle houden en niemand heeft gezegd: zullen we je schildklier eens onderzoeken.
Mijn zoon dronk veel te veel cola en er is geconstateerd dat hij een vervette lever heeft alsof hij een alcoholist is. Verder hebben ze er nooit wat mee gedaan. Niet onder controle gehouden of een dieet of wat dan ook. Bovendien merk ik nu dat hij eigenwijs is. Ik stuur hem af en toe info, kan het niet laten. Vandaag of morgen wordt hij ziek, kan niet missen.
Mijn dochter was en is altijd moet. Ze is nu 50 maar er is nog nooit bloed onderzocht. Ze heeft het druk en geen tijd om ziek te zijn. Maar ik ben er ook nog. Ik ga haar overhalen een onderzoek te laten doen.
En mensen bagataliseren dat ze "ziek" zijn. Er is momenteel ook geen enkele preventie. Hoeft ook niet want de pillenindustrie moet draaien.
wie je ook spreekt, dokters zijn HEILIG. En ziek worden van ons voedsel, DAT KAN TOCH NIET
En zo gek vind ik het nog niet eens, mensen worden al jaaaren op het verkeerde been gezet.
Ik vind mensen ook best wel dom, dat ze niet zelf op onderzoek uitgaan. Tja, wat moet je ermee.
 
hoi liesje, ja lastige kwestie. Onderzoek: moet je het juiste onderzoek doen. Blijft altijd een schemergebied. Bij de onderzoeken van de huisarts kwam de melkallergie er bij mij steevast niet uit. Gluten ook niet. Tarwe wel. Terwijl ik hoef maar iets van een melkprodukt te eten en ik merk het nu gelijk. Was me al verteld dat ik voor mijn leven melk moet mijden door iemand bij wie ik electro-acupunctuur deed. Alleen toen kon kaas nog. Maar dat moet ik nu ook niet meer proberen. Zolang je bijv. gluten blijft eten zit je je darmen en je schildklier verder de put in te helpen en maak je de kans ook groter dat je voor meer dingen allergisch wordt.
 
Lievergezond, ik ga er vanuit dat ik nooit een glutenintollerantie heb gehad, maar.... ik heb wel sinds lang darmklachten en niet zo zuinig.
Nu lees ik dat het immuunsysteem voor 80% in de darmen zit.
Meestal eten mensen gluten en krijgen een darmprobleem.
Ik heb een darmprobleem en krijg een glutenprobleem.
Uit voorzorg had ik de tarwe al weggelaten en ik kijk - logisch - altijd hoe mijn ontl. reageert op mijn voeding. Met mijn crackers van rogge/spelt ging het altijd goed.
Mijn hele darmsysteem is wel ten goede verbeterd heb ik het idee. Maar ik ben er nog lang niet, gezien de anti-TPO.
Gisteren heb ik 6 tarwe-crackertjes gegeten en zojuist nog 2. (Mini-crackers van LU=tarwe). Ik eet ze zelden of nooit. en om 18.00 zat ik op de WC.
He, toch de gluten?
Gisteren was ik goed leeg, vanmorgen ook, de rest van de dag zou dan goed moeten gaan. Nee dus. 18.00 uur komt zelden voor.
Ik schrijf de tijden op want wat ik smorgens eet kan ,s-avonds last kan geven.
De ene keer gaat iets weken lang goed en de andere keer gaat het niet goed.
Zo lastig.
Ik heb deze week 2 keer een behandeling van mijn rug gehad, een jeukplek.
APS (trillingen) die doortrillen naar mijn ingewanden en dat wil ik speciaal om uit te zoeken wat dat voor mijn darmen doet. Morgen heb ik bij haar weer een rug-behandeling en gaan we voeding en schildklier bespreken; zij is orthomoleculair arts. Een heleboel dingen gok ik gewoon. Bij een buik-operatie worden darmen blijkbaar gewoon weer terug in de buik gepropt, zouden zichzelf vanzelf weer op hun plaats manouvreren. Vandaar dat ik denk - laat maar lekker trillen. Who knows
Men zegt wel eens - je houdt je er teveel mee bezig. Maar ik moet wel. Moet ik morgenochtend spoelen? Denk het niet, ben veel te leeg nu.
Vanmorgen: Moet ik spoelen? voel niks. Toch maar gedaan. goed resultaat.
En zo gaat het iedere dag.
Maar dit is geen klacht. Het hoort er nu eenmaal bij.
 
Ik vind mensen ook best wel dom, dat ze niet zelf op onderzoek uitgaan. Tja, wat moet je ermee.

Helemaal eens. Soms.gooi ik een balletje op en krijg dan te horen:'ja maar voeding kan niet alles genezen'

Dan denk ik: je zou ermee kunnen beginnen en dan pas verder kijken naar chemische rommel.
Wacht effe men denkt eten moet vooral lekker zijn.. het is toch niet om je te voorzien van bouw-en brandstof .. zucht nog een lange weg te gaan voor velen. En WAP is zoo lekker!
 
Het is maar wat je lekker vind. In kookprogramma,s zeggen ze ook vaak: het moet gewoon puur zijn. Sausjes neem ik nooit, lust het niet. tenzij ik het zelf maak.
 
Oorzaak van een verstoorde schildklier is vaak te vinden bij de bijnieren...
De schildklier past zich aan aan de bijnieren. Soms door in de spaarstand te gaan ( hypo) en soms gaat de schildklier overcompenseren door versneld te gaan werken ( hyper) Beide gevallen doet de schildklier dat om jou te helpen en als reactie op de bijnieren.

Je kan je voorstellen dat als een schildklier vertraagd gaat werken dat het dus niet slim is om deze met mediatie op te gaan jagen. Maar dus kijken naar waarom de schildklier dat doet en dan kom je vaak bij de bijnieren uit. Ik werk in mijn praktijk veel met deze klachten en behandel dus niet de schildklier maar de bijnieren.
 
hoi MT-tje, hierover:

Oorzaak van een verstoorde schildklier is vaak te vinden bij de bijnieren…

Dat bijnieruitputting en een vertraagd werkende schildklier vaak samengaan is bekend. Maar als je het bij een vertraagde of te snelle schildklier niet ook hebt over de zeer veel voorkomende ontsteking van de schildklier vanwege een autoimmuunziekte, is dat echt een gemiste kans.

What’s really going on in Hypothyroidism?

Did you know that 95% of those that are hypothyroid may actually have Hashimoto's? https://thyroidpharmacist.com/
 
Blijkbaar mag ik dus als ik een schildklier probleem heb niet detoxen.
Terwijl ik er vaak over denk om het te doen. een vasten/reinigingskuur.
Reden: ik heb het na mijn operatie al eens gedaan, ik had de indruk dat het mijn darmen goed deed. Darmen worden eerst goed leeg gemaakt met bitterzout en spoelingen, tegelijkertijd een soort lijnzaadthee gedronken, en daarna sapjes. Daarna wordt er mondjesmaat gegeten, bv een stukje vis of alleen een stukje appel tig keer kouwen. Wat mij tot nu toe heeft tegengehouden is de bitterzout. Met meteen een leverkuur erbij moet je 4x bitterzout nemen en als dat niet in 1 keer weer uit mijn darmen verdwijnt - au au au.
Ik zal er eens verder naar zoeken in het nederlands.
 
Zonne heeft het op 25 juli j.l. over forefronthealth. topic 179957
Daar staat een hele vertaling.
Die zat ik nogmaals helemaal te lezen en wordt er ook over voeding gesproken. Maar dat zou ik moeten downloaden en dat lukt niet. Inloggen op dat forum lukt ook niet.Jammer, zou het wel wllen weten.

Ze hebben het over de verhouding van T4 ten opzichte van T 3 in medicatie.
Dat je dus gedurende de dag kleine hoeveelheden apart T3 zou moeten innemen. Dat spreekt me wel aan. Ik moet mijn thereoide even nakijken of navragen bij de apotheek hoe de verhouding is. Ga ik vanmiddag doen. Of misschien apart T4 en T3 innemen.
Is er iemand die dit apart neemt? eventueel samen met een homeop. arts?
Ik was vorige week bij een internist en had het over mijn schildklier en de invloed op mijn darmen, hij ging er niet eens op in.
Komt misschien ook omdat ze weten/merken dat ik geen reguliere thyroid neem.
 
De Stichting VGNS houdt zaterdag a.s. (13.30) een lezing over de schildlier in Utecht voor leden en niet leden. Volgens mij gratis.
(gebruikers natuurlijk schildklier)
 
Als schildklier medicijnen of supplementen niet werken , dan zit het probleem misschien bij tekort aan vitamine A,D en K. Tenminste volgens de site van forefronthealth.
 
Maar neem je wel levertraan dan? Ben je ook al begonnen met gelatine?

Tekorten kan heel goed. Maar dan is de vraag, neem je het, of is het een opname probleem? Heb je wel bloed geprikt en/of temeperatuurtest gedaan voor de schildklier?
 
Nee, ook geen levertraan meer. Ik heb ruim 1,5 jaar levertraan en boterolie genomen iedere dag. Maar ik merkte er geen verschil door.
Misschien idd een opname probleem, ik merk bij veel supplementen geen verschil ( of ik krijg er juist last van ).
Ik zit altijd laag in temperatuur, maar schildklier medicatie ging niet ( snel hyper) en supplement heb ik ook weer een half jaar ofzo geslikt, geen verschil.

Gelatine nog niet mee begonnen. Zat me net af te vragen of ik van iemand wat kan overnemen voordat ik een hele pot koop en er niet tegen kan.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
503.397
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan