Opnieuw voorstellen Celticmyst

@Binc: Ik begrijp dat rauwemelkse yoghurt gefermenteerd is. Ik neem nooit yoghurt uit de supermarkt.

Ik bedoelde dat ik de rauwe melk om zo te drinken gewoon mis nu ik het niet heb. Het is hier moeilijk te krijgen.

Mijn spijsvertering is niks mis mee en ik ga ook geen enzymen slikken, laat mij het nu maar simpel houden ;)
 
IK lees dat iedereen dit anders doet. Sommigen maken van de rauwe melk yoghurt, en drinken alleen thee tussendoor en soms wat waterkefir of bouillon en anderen (waaron jij, Binc) drinken wel rauwe melk tussendoor.....

Ik herinner me ook een post van Mike waarin hij schreef ""drink wel voldoende. water met sole, kruidenthee of rauwe melk".

Dus op zich is daar dan niks mis mee denk ik. Ik geloof dat ik toch wat last van mijn spijsvertering heb..... en dit wordt vaak al beter als ik een half glas of 1 glas rauwe melk drink. Ik heb het nu opgelost door een half theelepeltje rauwemelkse roomboter te nemen...
 
ik heb nu trouwens de rauwemelkse roomboter van de gebroeders verdegaal uit oudendijk, fantastisch, als ik geen rauwe melk heb neem ik, in plaats van een glas rauwe melk hier een half theelepeltje van.
 
Je hebt een opgeblazen gevoel, maar er is niks mis met je spijsvertering? Hoe verklaar je dat? Je gaf zelf al aan dat je niet weet hoe het met je bijnieren is gesteld...wellicht dat je als je daar iets meer in verdiept ook meer duidelijk hebt. Mike heeft er een ebook over welke je via de site voeding is gezondheid kunt lezen.
 
Deze wil ik je ook nog mee geven.
Ik denk dat je vast het eea zult herkennen. Vooral het opgeblazen gevoel welke jij beschrijft.
Dat heeft zeker wel te maken met je bijnieren. En je geeft aan dat je ook nog koffie drinkt welke funest is voor je bijnieren....

http://www.voedingisgezondheid.nl/maag_hoofd.html
 
ik snap het Binc... ook dat van de bijnieruitputting; de koffie er uit laten zou een goed idee zijn (moeilijk moeilijk), ben er wel eens tijdelijk mee gestopt maar daarna toch weer begonnen....
Ik moet kijken of ik dit kan.

 
Heb nu sinds vanmiddag echt helemaal geen koffie meer gedronken en alleen maar weston price voeding genomen... geen druppel koffie..

vanaf 15.00 KRUIDENTHEE (3 koppen) met keltisch zeezout
paar glazen waterkefir (polderkefir vd natuurwinkel)
een zure appel (ja dat was misschien niet zo heel goed) en een half worteltje (ik had dit wellicht beter kunnen vervangen door iets met worst ofzo)

biologische asperges met 2 eieren, ham en rauwemelkse roomboter
en een stukje greenfields rosbief
een half gekiemd roggebroodje met roomboter

later nog een beker rauwemelkse kefir van de boerderij
en halve eetlepel levertraan
en een groot glas rauwe melk


nb: ik doe al veel goed maar ik doe ook veel fout.
Dus het is een kwestie van volhouden en oja, geen stress.
 
Er is niets mis met een zure appel en een worteltje. De mens is een omnivoor en dus horen groente en fruit er ook bij.

Mike
 
Wat mij wel opviel nog, is dat er nogal een verschil zit in de hoeveelheid koolhydraten die wordt genomen bij het ontbijt:

iemand op dit forum typte (Ik weet even niet meer wie) dat die persoon als ontbijt 2 gebakken eieren eet met spek en een glas rauwe melk omdat je bij je ontbijt, zo schreef hij, niet teveel koolh mag eten,
maar op voedingisgezondheid worden 2 zelfgemaakte roggebroodjes gegeten met eiersalade als ontbijt en dit is dan toch aanzienlijk meer koolh dan het ontbijt dat de forummer neemt
 
Celtic,

Jij maakt het jezelf best moeilijk.
Het lijkt wel of je heel strikt bent op de inname van koolhydraten.
Wat daarmee bedoeld word is dat menig Nederlander dagelijks elke dag begint met koffie en als ontbijt brood met zoete zooi!
Eet gewoon. Neem gewoon koolhydraten als je daar behoefte aan hebt.
Er is niks mis mee om in de ochtend een beetje koolhydraten te eten zolang als het maar niet dagelijks elke dag alleen brood is met zoet.
Het is oa voor je bijnieren funest om die weg te laten.
Wat ik lees is dat he zo strikt bent wat ook weer stress op levert voor je lichaam.
 
Binc. Nog even als reactie op een eerdere post van jou, die ging over de botten voor in de soep.
Je raadde mij toen aan om karkassen bij de dierenwinkel te halen. Dat vond ik niet zo'n strak plan.

Nu haal ik ze bij Hank Groot in Heerhugowaard (niet helemaal officieel biologisch trouwens, maar heb wel navraag gedaan naar de herkomst van de botten). En als ik dan de botten koop die in het recept van Co en Lia staan op voedingisgezondheid (5 mergpijpjes, 2 schenkels, 1 staart en 2 kniestukken) betaal ik zo'n 25 a 27 euro. Dat is natuurlijk niet super goedkoop, maar het maakt lekkere bouillon.
De slager staat er nog dikwijls versteld van dat ik zoveel botten wil en zo'n dikke bouillon maak.

BIj de biologische slager in Alkmaar zijn de botten/de schenkels/de ossenstaart nog duurder... dus dat is dan niet echt een optie om vaak te doen

Ik kreeg van Tanja eens de tip om op zoek te gaan naar een boerderij hier in de buurt die botten verkoopt, maar die heb ik nog niet gevonden.
 
Hoe het er nu voorstaat:

vanmorgen ben ik begonnen met thee met keltisch zeezout, en daarna
(appelazijn vergeten)
een glaasje waterkefir
2 gekiemde roggebroodjes met 3 eieren en een halve avocado, een dikke laag roomboter en rauwemelkse kaas en wat keltisch zeezout erop. En ik had ook nog een stukje zure appel erbij gegeten.

en een bakje rauwemelkse yoghurt (van rauw power) met een half eetlepeltje levertraan met boterolie

iets later nog wat koffie met halfvolle melk en gelatinepoeder (kon het niet laten)

Ik heb vd week een paar keer tarwe gehad (brood). Want ik was ergens.

Ik merk dat mijn systeem nog (of weer) wat ontregeld is, en dat ik ervaar voedingstekorten, honger honger.
Huilbuien soms,en een extreeem uitgeput gevoel.

Kan 's morgens niet mijn bed uitkomen.
 
@ Celticmyst

Hopelijk voel je je vandaag iets beter. Er kunnen meerdere zaken je vermoeidheid verklaren.

Misschien een idee om uit te zoeken of de yoghurt van raw power een deel van je klachten verklaart. Eerder had je ook al aangegeven dat deze soms niet goed viel. Yoghurt valt door melkkefir te vervangen.

Tevens is het veel verstandiger om de tarwe te vervangen door zuivere spelt. Hiervan valt ook zuurdesembrood te maken. Tarwe werkt nl. verslavend. Hiervan is bekend dat deze zowel op de suikerspiegel als op het gemoed werkt. Dit wordt in het boek broodbuik van William Davis beschreven. Hiervan afkicken kan een moeilijke opgave zijn. Laat je niet vangen en hou vooral vol !

Hoe zit het met de inname van je bouillon en voedingsstoffen die rijk aan B12 zijn ? Aan de hand van je klachtenpatroon lijkt het erop dat je met een B12 opnameprobleem al dan niet in combinatie met een verstoorde werking van de pancreas zit. Deze kan in combinatie met een overgevoeligheid voor tarwe en melk tot uiting komen. Veel mensen leggen dit verband niet.
 
Hey Vivianne
Bedankt voor belangstelling. Ik zal even reageren; ik kan niet echt loskomen van bepaalde ongezonde voedingsmiddelen zoals ik al eerder heb aangegeven, waaronder koffie, en ik heb toevallig net op 11 mei 'n 'slechte' avond gehad....

Op 11 mei was ik uit eten en daarna bij anderen en heb ik meerdere dingen genuttigd die niet zo heel goed waren. Ik heb me ’n beetje laten gaan, want ik zat gezellig met anderen (alcoholische drankjes, sommigen te sterk, normaal doe ik dit niet, en nog een gerecht waar patat bij zat).
De dag erna een verjaardag, en aan de tarwe.
Ik voelde mij vanmorgen niet zo top: slecht geslapen, benauwd, warmte in mijn lichaam, behoorlijk last van mijn ogen en een ontsteking op mijn vinger (dik en rood), wat reumatische klachten, trillen en behoorlijk duizelig en misselijk.
Nu is het zaak om weer even gezond te gaan eten en ’n beetje te ontgiften natuurlijk. Om even op jouw vragen in te gaan verder:
1. Ik kan inderdaad proberen om de rauwemelkse yoghurt te vervangen door de rauwe melkse kefir.
Ik heb ook gelezen dat sommigen echt liters rauwe melk op een dag drinken: dat gaat niet goed bij mij. Ik drink soms een half glaasje ofzo maar teveel is not done.
Viviane wat eet jij precies als ontbijt?
2. Ik drink nog wel koffie, met halfvolle melk en gelatinepoeder erin. Ik kan dit nog niet laten.
3. Je geeft aan dat het verstandiger is de tarwe te vervangen door spelt. Ik ben me bewust van de nadelige effecten van tarwe. Maar ik dacht dat de gluten in spelt ook niet zo goed waren…

Ik heb wel eens zuurdesem brood van de natuurwinkel in huis, maar krijg hiervan wel een ruis in mijn oren (mogelijk door de gluten). Gekiemd roggebrood van Terasana eet ik ook, omdat ik een keer op dit forum las dat het een goede keus is, maar dit is wel hard en wat taai, het staat mij soms erg tegen. Wat zou volgens jou de beste optie voor mij zijn als ik kies uit brood uit de winkel? Is speltkiembrood ook een optie? Ik dacht dat in spelt meer gluten zaten dan in rogge namelijk, en ik dacht dat spelt niet goed was.
Nb: ik zie op voedingisgezondheid wel het recept van zuurdesemroggebrood, maar ik ben niet handig in zelf brood maken. Vandaar de vraag.

4. Ik drink de bouillon, vaak zelf getrokken, los bij het eten. Gewoon een beker en dit is meestal bij het avondeten. Ik maak de bouillon zoals het recept van voedingisgezondheid, de runderbouillon en die wordt dan behoorlijk dik (5 mergpijpijpjes, 1 ossenstaart, 2 schenkels, 2 kniestukken). Ik gooi altijd gelatinepoeder door de koffie (ik weet het, koffie is slecht), en als ik geen bouillon heb gemaakt neem ik wat kant en klare bouillon van ergomax: met gelatinepoeder erdoor. Deze https://www.ergomax.nl/biologische-bottenbouillon-kip-broth-of-life of de runderbouillon.
5: wat betreft B12: ik eet eieren, (al dan niet) rauwemelkse roomboter, rauwemelkse kaas, leverworst, vlees (runderhamburgers en rosbief van green fields en soms vlees vd schenkel en de ossenstaart), biologische spekjes, soms ham, ik drink rauwe melk (soms), rauwemelkse yoghurt en rauwemelkse kefir, ik eet haring/makreel en soms gerookte zalm, gisteren kippenvleugels met vel eraan.
Ik heb nog een supplement van solgar b12 die neem ik soms:
https://www.solgar.nl/producten/vitamine-b/vitamin-b-12-100-ug/

Dit waren de updates...
 
Hey Vivianne
Bedankt voor je belangstelling. Je schrijft dat je hoopt dat ik mij vandaag iets beter voel. Zoals ik al eerder zei kan ik niet helemaal loskomen van bepaalde voedingsmiddelen, waaronder koffie en had ik net toevallig op 11 mei een slechte avond.

Op 11 mei was ik uit eten en daarna bij anderen en heb ik meerdere dingen genuttigd die niet handig waren. Het was gezellig en ik heb me ’n beetje laten gaan, (alcoholische drankjes, sommigen te sterk, normaal doe ik dit niet, en nog een gerecht waar patat bij zat).
Wat betreft de alcohol zei iemand van dit forum mij al eens, en ik weet het natuurlijk zelf ook, dat ik dit beter niet meer kan doen (in 2016 ook eens teveel gedronken). Maargoed, donderdagavond dus toch gebeurd.

De dag erna een verjaardag, en gegeten wat daar was: tarwe.

Ik voelde mij vanmorgen niet zo top: slecht geslapen, benauwd, warmte in mijn lichaam, behoorlijk last van mijn ogen en een ontsteking op mijn vinger (dik en rood), wat reumatische klachten, trillen en behoorlijk duizelig en misselijk.

Nu is het zaak om weer even gezond te gaan eten en ’n beetje te ontgiften natuurlijk. Om even op jouw vragen in te gaan verder:
1. Ik kan inderdaad proberen om de rauwemelkse yoghurt te vervangen door de rauwe melkse kefir.
Ik heb ook gelezen dat sommigen echt liters rauwe melk op een dag drinken: dat gaat niet goed bij mij. Ik drink soms een half glaasje ofzo maar teveel is not done.
Viviane wat eet jij precies als ontbijt?
2. Ik drink nog wel koffie, met halfvolle melk en gelatinepoeder erin. Ik kan dit nog niet laten.
3. Je geeft aan dat het verstandiger is de tarwe te vervangen door spelt. Ik ben me bewust van de nadelige effecten van tarwe. Maar ik dacht dat de gluten in spelt ook niet zo goed waren…

Ik heb wel eens (niet gekiemd) SPELTZUURDESEMBROOD van de natuurwinkel in huis, maar krijg hiervan wel een ruis in mijn oren (mogelijk door de gluten). Gekiemd roggebrood van Terasana eet ik ook, omdat ik een keer op dit forum las dat het een goede keus is, maar dit is wel hard en wat taai, het staat mij soms erg tegen. Wat zou volgens jou de beste optie voor mij zijn als ik kies uit brood uit de winkel? Is speltkiembrood ook een optie? Ik dacht dat in spelt meer gluten zaten dan in rogge namelijk, en ik dacht dat spelt niet goed was.
Nb: ik zie op voedingisgezondheid wel het recept van zuurdesemrogge, maar ik ben niet handig in zelf brood maken. Vandaar de vraag.

4. Ik drink de bouillon, vaak zelf getrokken, los bij het eten. Gewoon een beker en dan meestal 1 bij het avondeten. Ik maak de bouillon zoals het recept van voedingisgezondheid, de runderbouillon en die wordt dan behoorlijk dik (5 mergpijpijpjes, 1 ossenstaart, 2 schenkels, 2 kniestukken). Ik gooi altijd gelatinepoeder door de koffie, en als ik geen bouillon heb gemaakt neem ik wat kant en klare bouillon van ergomax: met gelatinepoeder erdoor. Deze https://www.ergomax.nl/biologische-bottenbouillon-kip-broth-of-life of de runderbouillon.
5: wat betreft B12: ik eet eieren, (al dan niet) rauwemelkse roomboter, rauwemelkse kaas, leverworst, vlees (runderhamburgers en rosbief van green fields en soms vlees vd schenkel en de ossenstaart), biologische spekjes, soms ham, ik drink rauwe melk (soms), rauwemelkse yoghurt en rauwemelkse kefir, ik eet haring/makreel en soms gerookte zalm, gisteren kippenvleugels met vel eraan.
Ik heb nog een supplement van solgar b12 die neem ik soms:
https://www.solgar.nl/producten/vitamine-b/vitamin-b-12-100-ug/


dit waren de updates..

ps: hoe gaat het met jou nu?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
505.348
Leden
8.637
Nieuwste lid
nataliedje
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan