Ook even voorstellen: Alexandra

Wow Tanja, achter elkaar de spijker op de kop:
Quote:
voornamelijk van therapeuten



Dat is iets waar ik al heel lang moeite mee heb. Zowel in regulierenland als in de alternatieve hoek lijkt het of elke therapeut en elke behandelwijze (of de eigen mix van behandelwijzen, liefst met indrukwekkende nieuwe naam) bijna 100% slagingspercentage biedt. Tegen de tijd dat je er achter bent dat dat toch een beetje tegenvalt, is het traject betaald, je budget op en je hebt nog niks. Niet goed, geld terug is nooit een optie, heb ik ervaren. Heb er wel eens een blogje over geschreven.

Quote:
ik ben nog niemand tegen gekomen die er (blijvend) door is opgeknapt of significante verbeteringen had



Bij een eerste traject had ik zelf die ervaring ook, maar begreep waarom het niet kon werken door mijn technische achtergrond. Toen ik zelf een aangepast protocol bedacht dat fysiologisch wel klopte en bij mijn situatie paste, was ik opeens mijn problemen wel kwijt. Dat is natuurlijk een zogenaamd n=1 onderzoek, oftewel 'anecdotisch bewijs'. Mijn Eco- en allergie speciaalwinkel draaide een aantal jaren later echter wèl op ex-ME patiënten als belangrijkste medewerkers. Zwaar, uitputtend werk, zo'n winkel, kan ik je uit eigen ervaring vertellen.

Het is helaas mijn ervaring dat het moeilijkste is om het vertrouwen te winnen van patiënten die soms al tientallen jaren teleurgesteld zijn na eindeloze beloften.

Mijn onvrede daarover heb ik in genoemd blogje van me afgeschreven. Zal eens kijken of ik een linkje kan vinden als ik wat tijd heb. "De patiënt" is soms medeplichtig aan dit fenomeen, je bent gewaarschuwd!!

Begrijp je waarom ik zoveel energie in kennis en wetenschappelijk bewijs steek? De diepgewortelde weerzin van Mike tegen "De Wetenschap" geldt in feite niet de echte wetenschap, maar de verdraaide versie ervan die gekaapt en gegijzeld is door economische en politieke machtsblokken om als verdienmachines te worden uitgewrongen. Het voordeel van de PNI is dat het zich buiten deze arena beweegt en dus niet gebonden is aan politiek correcte (want belanghebbenden naar de ogen pratende) regeltjes en theorien, zoals 'verzadigd vet en cholesterol zijn slecht' (Mike heeft er zijn forumnaam op gebaseerd! En waarom denk je dat mijn naam afgeleid is van Don Quichot??) Alleen heeft de PNI zich daarmee buiten het bereik van de verdienmachines geplaatst, en heeft het het label en stigma opgeplakt gekregen van 'alternatieve geneeswijze'. Ze mag dus niet meegraaien in het door jou en mij aan te vullen 'zorgpotje' wordt nog verketterd en in diskrediet gebracht en in haar handelen beknot ook. De pers werkt gedienstig mee door middel van artikeltjes als "Vitamine E is toxisch" bijvoorbeeld en het uitfilteren van alternatief gunstig gezinde informatie. Ik heb daar enige tijd als medewerker PR bij mijn beroepsorganisatie uitgebreid ervaring mee op mogen doen.

Orthomoleculaire geneeskunde en zeker PNI zijn in feite beter evidence based dan de reguliere geneeskunde die volgens serieuze onderzoeken voor 70% op ofwel slecht ofwel niet wetenschappelijk onderbouwde handelwijzen gebaseerd is. En als één van ons dan met een bewering komt die aan alle kanten wetenschappelijk onderbouwd is, dan komt in Amerika de FDA met een gewapende ploeg binnenvallen, neemt je apparatuur en administratie in beslag, met als argument, dat als voeding werkt, dat dat dan dus een geneesmiddel is en wij er met onze tengels van af moeten blijven. 'Rode kersen helpen tegen arthritis', bijvoorbeeld. Mag niet! Als het helpt, dan bij voorkeur alleen te verkrijgen op recept via de apotheek. Dan kan de farmaceutische industrie wat beter het hoofd boven water houden, of deze oplossing geruisloos in de vergeetput schuiven, omdat er met een patentmiddel (met bijwerkingen waar ze ook nog aan kunnen verdienen) meer te verdienen valt. In Europa streven we met de Codex, EFSA en andere reguleer-wapens Amerika op sommige punten zelfs voorbij.

Sorry, dat moest er even uit.

Mijn wapen van voorkeur, als wetenschappelijk gericht en getraind therapeut, is kennis, (echte) wetenschap, het wapen van de 'tegenpartij' waarop ze zich beroepen als het enige toegestane wapen in de discussie en in de praktijk van de zorg. Als ik dat hanteer, dan kunnen ze nooit beweren dat ik niet volgens de regels van de kunst strijdt en en passant doe ik nog kennis op die ik goed kan toepassen in mijn behandelwijzen. Naar mijn patiënten toe kan ik daarnaast gelukkig wél openlijk mijn holistische kijk hanteren, die ik aan mijn natuurgeneeskundige opleidingen heb overgehouden.

Voor mijzelf heb ik indertijd een niet voor mij werkende behandelwijze (CHT) omgebogen tot een wel voor mij werkende behandelwijze (CHT + speciaal ontwikkelde massage op grond van mijn inzichten als weg- en waterbouwkundige + bijbehorend dieet). N=1. Ik beweer niets anders dan dat het mij dramatisch geholpen heeft en een aantal patiënten in mijn directe omgeving. Ik zeg niet dat het een patiënt met zekerheid zal kunnen helpen.

Ik ben in feite net zo min een colonhydrotherapeut als een loodgieter een schroef-draaier is of spijker-tikker. Er wordt ook nog maar weinig lood gegoten. Ik ben een ambachtsman met inzicht en een gereedschapskist. Daar zit ook CHT in, maar de keuze wordt bepaald door het inzicht, en het resultaat door de verworven expertise (= kennis & wetenschap + ervaring & bedrevenheid). Bedrevenheid komt in mijn beleving voort uit gedrevenheid. Kennis en wetenschap zijn dus niet slecht, maar neutraal. Goed of slecht al naar gelang degene die zich ervan bedient.

P.S. Gevonden! Als je mij op zijn meest cynisch mee wil maken (plus een aantal redenen aangereikt wilt krijgen om niet bij mij in therapie te gaan), dan kun je even kijken op eerder genoemd blogje: http://praktijkhecate.blogspot.nl/2012/07/5-tien-redenen-om-er-niet-aan-te.html

Inmiddels ben ik weer anderhalf jaar verder en tegenwoordig zou ik het waarschijnlijk allemaal wat anders opschrijven, maar ik sta er in essentie nog steeds achter. De alternatieve gezondheids-consument heeft zijn/haar eigen verantwoording en dient die (bij mij) ook bewust te nemen.

P.S. 2 Mogen we je draadje nog even misbruiken voor off-topic discussies, Alexandra??

 
Quote:
De diepgewortelde weerzin van Mike tegen "De Wetenschap" geldt in feite niet de echte wetenschap, maar de verdraaide versie ervan die gekaapt en gegijzeld is door economische en politieke machtsblokken om als verdienmachines te worden uitgewrongen.


Ook daar ben ik het helemaal mee eens! Ik ageer niet tegen de wetenschap op zich. Een onderzoekende geest beschouw ik als cruciaal voor werkelijke vooruitgang. Ik ageer tegen de materialistische religie die zich voordoet als 'wetenschap'. Weston Price was een echte wetenschapper. Sowieso zien we voor de tweede wereldoorlog veel meer echte wetenschap en wetenschappers. De kaping is pas echt goed begonnen na WO2!

Mike

 
Quote:
Sowieso zien we voor de tweede wereldoorlog veel meer echte wetenschap en wetenschappers. De kaping is pas echt goed begonnen na WO2!


Vroeger bediende de wetenschap zich in ruime mate van observeren. Na WO2 baseerde men zich bijna uitsluitend op wat je kunt meten.

Maar, niet alles wat je kunt observeren kun je ook meten. En, is wat je meet ook echt wat je denkt te meten? Vaker niet dan wel, als ik op mijn dagelijkse graastocht op PubMed afga.

Dubbelblind is daar de norm. Sneu toch??

Mike en ik zijn het voor een keer helemaal met elkaar eens! 8O

Waarvan akte!!

 
Quote:
de reguliere geneeskunde die volgens serieuze onderzoeken voor 70% op ofwel slecht ofwel niet wetenschappelijk onderbouwde handelwijzen gebaseerd is


Colonquixote,

Juist! En toch denkt de gemiddelde Nederlander dat al die aangeboden cq opgedrongen drugs zoals statines, bloeddrukverlagers en anti-depressiva 100% wetenschappelijk onderbouwd zijn! Doctoren weten toch dat dit niet zo is? Ik weet het ook dus waarom zouden zij het niet weten?

Je bent blijkbaar niet dol op bioresonantie en aanverwante therapieën. Ik moet zeggen dat ik je niet helemaal ongelijk kan geven in deze want ten eerste is er heel veel kaf onder het koren en ik vraag mij af of je überhaupt beter kan worden door alleen zo'n apparaat te gebruiken als het al werkt.

Ik heb voor mijn chronische vermoeidheid/lyme etc ook op enig moment een aantal bioresonantie behandelingen gehad. (BICOM therapie)

Ik ben er niet beter van geworden maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het toch wel degelijk "iets" deed.

De avond ernaar sliep ik altijd voor mijn doen fantastisch en de dagen erna had ik duidelijk meer energie. Misschien placebo effect maar ik heb vele andere dingen gedaan waar ik veel meer vertrouwen in had waar ik niets van merkte.

Wat is jou idee daarover?

 
Gebruik vooral mijn voorsteltopic Colon!

Ik denk dat 1 van de redenen van aversie tegen therapeuten is dat ze me wel even zullen helpen, genezen en ik mis daarin het stukje zelfreflectie van de peut en de inbreng van de client. De client is degene die weet wat er intern gebeurd, de vraag is of het ervaren kan worden. Maar de peut is er om je te begeleiden in je weg, handreikingen te geven en als de client die niet uitvoert, tja, dan is het ook aan de peut om te durven zeggen, hier houdt het op. Of als de kennis ontoereikend is, ook zeggen, hier houdt het op.

Ik heb me over het algemeen nooit echt bezig gehouden met voeding en het medische, maar vooral in het psychische stuk. Ik zie mensen al jaren en jaren afhankelijk van "peuten, coaches, mediums" of wat dan ook. Pure geldklopperij in mijn beleving. Je dient mensen op weg te helpen naar gezondheid, op alle gebied, en als jij de juiste snaren niet kan raken of men wil een andere weg blijven lopen, prima! Maar niet geld uit de zakken blijven kloppen.

Ik zal nu even je blog gaan lezen.

 
Herkenbaar hoor, wat je beschrijft!

Als je het hebt over de hormonen, de reden waarom ik deze weg ingeslagen ben is omdat ik last had van galstenen. Deze stenen heb ik nog steeds en momenteel speelt de lever/galblaas lichtelijk op. Buitenom dat stress een gegeven is in deze, heb je het idee dat hormonen ook een rol spelen in een goede werking van lever en gal Colon?

Zijn het "de" hormonen die de bijjnier aansturen of stuurt de bijnier de hormonen aan?

 
@pike
Quote:
Doctoren weten toch dat dit niet zo is? Ik weet het ook dus waarom zouden zij het niet weten?



Je zou je verbazen, Pike, wat dokters allemaal niet weten. Toegepaste geneeskunde is geen academische wetenschap, maar een HBO-opleiding, zeiden ook mijn professoren op de afdeling Biomedische Wetenschappen van de UU. Verder niets dan respect voor HBO-opleidingen, veel HBO-ers zijn beter in staat tot kritisch denken dan veel artsen die ik ken (of zelfs ander academici!). Ik spreek uit 25 jaar eigen ervaringswetenschap door mijn ME, plus 20 jaar enthousiaste tegenwerking bij mijn therapeutschap. Vanaf dag één van hun opleiding worden de medische studenten onder de vleugels genomen door de farmaceutische industrie en daar nooit meer onder vandaan gelaten. Ik heb recentelijk een aantal jaren de collegebank mogen delen met jonge studenten geneeskunde. Je zou denken dat die meer open staan voor andere wegen, maar vergeet het maar. Sommigen wel, maar een verbazend aantal is fel gekant tegen elke vorm van ter discussie stellen van het reguliere paradigma.

Quote:
Doctoren weten toch dat dit niet zo is? Ik weet het ook dus waarom zouden zij het niet weten?



Dus, nee, doktoren weten dat niet, want die worden opgevoed door artstenbezoekers en nascholingen (voor hun punten), gesponsord door wie ook al weer? O ja, de farmaceutische industrie.

Ik heb persoonlijk niets met bio-energetica en op bioresonantie gebaseerde therapieën. Ik mis een verklaringsmodel, ik mis open informatie over objectieve waarnemingsstudies (en nu is toevallig bioresonantie wél geschikt voor dubbelblind onderzoek!) en ook hier een kritische instelling. Ik heb als informaticus (ook één van mijn jeugdzonden) die kasten wel eens opengeschroefd en daarbij niets aangetroffen dat opgewassen was tegen de geclaimde taak, diagnostisch, noch therapeutisch. Wetenschappelijke studies (de 'echte' dan) idem dito. Wat ik vond was subjectief en slecht opgezet. Tot en met Benveniste met zijn bekende homeopathie-onderzoeken.

Ik wil echter respectvol blijven naar de energetische alternatieve geneeskunde en mijn vrienden-collega's die zich er wel van bedienen en blijf geïnteresseerd in een serieuze discussie. Zo word ik bijvoorbeeld wel geïntrigeerd door APS-therapie, die door meerdere van hen gebruikt wordt, en onthoud me van een oordeel tot ik meer weet.

Ik wil niet in de valkuil van de regulieren trappen van: "als ik het niet begrijp, of niet kan (laten) meten, dan bestaat het niet". Sommige discussies ga ik niet aan, zoals over Intelligent Design, daar heb ik de tijd en de motivatie en het geduld niet voor, maar een open geest is alleen open als hij zich niet a priori voor alles afsluit wat niet meteen in zijn wereldbeeld past.

Quote:
Misschien placebo effect maar ik heb vele andere dingen gedaan waar ik veel meer vertrouwen in had waar ik niets van merkte.



Daar snijd je een moeilijk punt aan. Placebo, daar wordt wel eens wat neerbuigend over gedaan. Veel reguliere middelen zoals antidepressiva blijken bijvoorbeeld hun voornaamste werking aan placebowerking te ontlenen. Dit is door goed wetenschappelijk onderzoek onderbouwd (ik bezondig me liever niet aan de kreet "wetenschappelijk bewezen").

Maar voor mij als PNI-er staan de P en de N voorop, voor psycho en neuro, wat betekent dat dit systeem een enorm belangrijke rol speelt in onze gezondheidsprocessen. Een gewekt vertrouwen of geloof, nieuwe hoop, het charisma van een therapeut (of een indrukwekkende therapeutische omgeving) kunnen je al een stoot stimulerende neurochemie geven waar je dagen op voort kan. Placebo-werking is maar een label en dat moet je niet bewegen om dan maar op te houden met er over na te denken. Ik ben er dus nog niet uit, maar het heeft mijn volle aandacht, waarom bijvoorbeeld sommige therapieën waarvan ik op geen enkele manier kan bedenken waarom ze zouden kunnen werken, toch (meestal tijdelijk) effect blijken te hebben. Alleen met een open geest kun je wetenschap bedrijven en nieuwe dingen ontdekken.

Mijn idee daarover is dus:

- mee eens: héél veel kaf onder het koren, want we willen allemaal eigenlijk graag genezer zijn.

- dat het iets deed, kan natuurlijk. Alleen, mijn serieuze vraag is: hoe weet je of het genezing in gang zette, of dat het tijdelijk de klachten wegnam? Op die basis 'werkt' een paracetamol ook wel degelijk: klacht tijdelijk weg, ziekte niet en die kan mogelijk zelfs voortschrijden.

- wat me interesseert, is wat er in de dagen na 'de dagen erna' gebeurde. Ik leid er voorlopig uit af dat bioresonantie in jouw geval dus wel het ongemak enige tijd kon wegnemen, maar geen blijvende verbetering bood. Als je ziet hoe waanzinnig ingewikkeld stofwisseling in elkaar zit, dan begrijp ik persoonlijk niet hoe door een welgerichte schop tegen de porceleinkast opeens alle borden kopjes en schoteltjes weer in het gareel zouden moeten staan. Basisprincipes zijn soms verbluffend eenvoudig, de uitwerking in de praktijk beslist niet.

 
Bedankt voor je uitgebreide antwoordt.

Quote:
- wat me interesseert, is wat er in de dagen na 'de dagen erna' gebeurde. Ik leid er voorlopig uit af dat bioresonantie in jouw geval dus wel het ongemak enige tijd kon wegnemen, maar geen blijvende verbetering bood.



Inderdaad, en vreemd genoeg nam de positieve uitwerking na de daarop volgende behandelingen steeds verder af.

 
@alexandra

Dank, dank, dank!

Uit het hart gegrepen. Wat veel reguliere en alternatieve behandelaars (niet allemaal!) gemeen hebben, is wat jij zo goed beschrijft. Even laten inwerken en weinig aan toe te voegen. Zelfreflexie, bescheidenheid en inzicht in eigen mogelijkheden en beperkingen. Het belang van de patiënt voorop en daarom soms op tijd loslaten. Je noemt het allemaal.

Ik moet me even aan andere taken wijden, dus haak even af, maar kom later zeker even op je vraag terug.

@allemaal

Alexandra's draadje begint al aardig het boek te worden dat ik nog wil schrijven. :p

Dus toch maar even melden voor iedereen, dat het hier door mij geschrevene beslist niet bedoeld is om in het publieke domein terecht te komen. Je doet tegenwoordig bij de sociale media ook afstand van het auteursrecht van zo ongeveer alles wat je plaatst (foto's, tekst, creaties).

Gewoon copyright 2012-2014 dus, en extern citeren met bronvermelding, en bij langere stukken na toestemming.

P.S. @pike

Dank voor de informatie; heb ik ook wel een idee over, maar later. Nu even geen tijd meer.

 
Zo nr 10 op de lijst is goed en er zijn zeker mensen waar dit voor geldt.

Zelf ben ik ook sceptisch tov bioresonantie, vooral als er verder geen kennis van zaken meer is en het een anamnese overbodig lijkt te maken. Daar worden inderdaad gouden bergen beloofd en zakken leeg getrokken, vooral enorme hoeveelheden supps voorgeschreven. Ik vind het moeilijk hoor, want ook ik heb mijn dochters paarden allergie met de biocom laten behandelen en dat heeft in elk geval de scherpe kantjes er af gehaald. Ik denk dat je ten alle tijden moet blijven kijken, voelen en praten met je cliënten en het niet aan apparaten overlaten.

 
Ik heb weleens gedacht hoor, voordat ik überhaupt iets van gezondheid af wist dankzij dit forum, ik neem een lening en schaf ook zo'n duur apparaat aan en ga "behandelen". Maar ik krijg het niet eens aan mezelf verkocht, laat staan dus aan iemand anders.

Ik ben het met Tanja eens, kijken, voelen, praten en wil daarbij aanvullen, ervaren en eerlijk zijn naar elkaar.

Het therapeutenstuk is een flinke spiegel voor mij op dit moment. Ik sta namelijk op de overgang naar wel of geen eigen praktijk opzetten en dus zelf, zonder zorginstelling achter me, therapeut, of hoe je het ook noemen wilt, zijn. 1 ding heb ik in ieder geval duidelijk, mensen worden ontvangen met thee en geen koffie en koekjes hier :D

 
@ tanja
Quote:
Daar worden inderdaad gouden bergen beloofd en zakken leeg getrokken, vooral enorme hoeveelheden supps voorgeschreven.


Dat is ook waar ik me over verbaas, sinds ik meer orthomoleculair (/functioneel) ben gaan werken. Het is om eerlijk te zijn niet alleen in de bioresonantiewereld zo, maar ook bij veel andere geneeswijzen die naast hun eigen methoden ook met supplementen werken. Voor elk symptoom of elke klacht worden één of meer supplementen / remedies voorgeschreven en de patiënt gaat met een grote supermarkttas met supplementen naar huis. Ik heb daar de afgelopen twee jaar flink op zitten puzzelen, want volgens mij is dat ook weer symptomatisch behandelen, en we willen nou juist zo graag de oorzaak achter de oorzaak leren kennen.

De "voor elk symptoom een pilletje" methode is natuurlijk verleidelijk: symptomen liggen voor de hand, dáár komt de patiënt mee en die wil er van af, dáár hoef je geen verantwoording over af te leggen. Je kunt op die manier bij elke klacht een middel opzoeken en de patiënt krijgt het gevoel dat er aan zijn klachten gewerkt wordt. Of daarmee ook aan de gezondheid van de patiënt gewerkt wordt, is een andere zaak. Voor de behandelaar kan die tas vol met supplementen nog een leuk stuk extra inkomen meebrengen, wat natuurlijk niet ethisch is als de patiënt met meer naar huis gaat dan nodig. Orthomoleculaire therapie is toch al niet een van de goedkoopste behandelwijzen.

De andere aanpak, niet direct op de klachten gericht, is een stuk minder makkelijk. Ze is meestal minder snel, leidt mogelijk niet tot snelle vermindering van de klachten, misschien tijdelijk zelfs tot enige verergering en de klant ziet soms het verband van de suppletie met de klachten niet, wat negatief uitwerkt op therapietrouw, motivatie en het rapport met de therapeut. Bovendien wordt de patiënt soms aan meer informatie blootgesteld dan waar hij mee om kan gaan, maar die wel nodig is om de medewerking van de patiënt op de lange termijn te verkrijgen. Je moet de patiënt namelijk meestal zover krijgen dat hij zijn hele leefstijl ter discussie durft te stellen. Investeringen in tijd, motivatie, geld en een paar ongemakkelijke keuzes. Maar uiteindelijk zit je niet, net zoals bij de reguliere geneeskunde, de rest van je leven vast aan corrigerende suppletie, maar leer je het lichaam weer zelf tegen zijn taken opgewassen te zijn. Op termijn een stuk goedkoper.

Terug naar het citaat. Gisteravond, op mijn zoek-omzwervingen kwam ik iets tegen wat daarbij perfect aansloot: een boek-met-website en toeters en bellen over een bloedsuiker-controleprotocol van een bekende Amerikaanse gezondheids-goeroe en internet dokter. Ik zoek dan op internet altijd eerst de minder positieve kritieken op -die zijn het meest oprecht- en die gingen allemaal over één ding. Ik vertaal even het meest compacte commentaar:

"Stel je mijn verbazing voor, toen ik er achter kwam dat de aanbevolen supplementen -alleen verkrijgbaar via het bedrijf van de schrijver- me meer dan 800 dollar per maand zouden gaan kosten".

Hoe reëel is zoiets? Voor veel van mijn patiënten is dat ongeveer hun hele maandinkomen. Juist daarom ben ik de afgelopen jaren bezig geweest om de meest betaalbare vorm van de meest essentiële nutriënten in hun meest natuurlijke vorm bij elkaar te zoeken.

Je zult mij nooit horen zeggen "dat het leuk moet blijven", maar het moet wel op te brengen zijn. Ik neem aan dat bij velen van jullie de klachten die je naar dit forum gebracht hebben een flinke deuk in je besteedbaar inkomen geslagen hebben. Voor ME patiënten geldt dit eens zo sterk. Ortho nutritionele ondersteuning, meestal langdurig nodig, kost bij elkaar makkelijk vele euro's per dag en dan mag je denk ik wel de nodige energie steken in het uitzoeken van de beste kosten/baten verhouding.

De best werkende therapie is, helpen om de omschakeling te maken naar een leefwijze die een leven lang vol te houden is en het lichaam precies datgene geeft wat nodig is om de klus zo goed mogelijk zelf te klaren.

Geen ziektebestrijding, maar gezondheidsbevordering.

 
Ik denk dat er twee zaken zijn die je steeds tegenkomt. Mensen zijn inderdaad niet bereid om hun leef- en eetpatroon dusdanig aan te passen dat ze er wellicht zelfs zonder supplementen of zeer korte ondersteuning bovenop komen. We zijn gewend geraakt aan een receptje van de dokter dat direct helpt en dat verwachten we ook van alternatieve therapeuten, alleen zijn de geneesmiddelen dan natuurlijk of bestaan uit supplementen. Opnieuw wordt de verantwoordelijkheid voor de eigen gezondheid uit handen gegeven en moet een (lap)middeltje soelaas bieden.

Aan de andere kant zijn er veel therapeuten die hun integriteit hebben ingeruild voor economische belangen. Dit samenspel geeft ruim baan voor wat jij hierboven beschrijft, maar uiteindelijk geen lange termijn oplossing is en inderdaad weer een vorm van symptoom bestrijding.

Ook kan ik me vinden in geen ziektebestrijding maar gezondheidsbevordering, dat vergt een mentaliteitsverandering om ziekte te bekijken als een oplossing van het lichaam voor wat er allemaal mis is gegaan en daar met be-/verwondering naar te kijken in plaats het als bedreigend te ervaren en het te bestrijden. Ook op de opleiding betrap ik daar docenten op door bijvoorbeeld kanker als parasiet te bekijken iets wat je moet bestrijden. Irritant en spijtig.

 
Alweer helemaal mee eens, Tanja, en prachtig verwoord.

Slechts één gedachte als aanvulling: we zijn, door de aard van de gezondheidszorg, er aan gewend geraakt dat het allemaal niets mag kosten en ik denk dat we moeten leren beseffen dat je een budget moet reserveren voor gezondheidsbevordering, net zoals mensen dat gedachtenloos wél doen voor kapper en kleding, of een leuker dan nodige auto, of, dichter bij heet onderwerp, fitness en work-out. Een mindere gezondheid is vaak de prijs voor een hele hoop leuke dingen die we doen: lekker maar niet optimaal gezond eten, steeds maar "zittend verplaatsen" en de vervuiling die we voor lief moeten nemen om onze moderne levensstijl in stand te kunnen houden.

Dat we daarvoor regelmatig een nota voor onderhoud moeten voldoen, moeten we ook leren accepteren. Laten we inderdaad blij zijn dat we die mogelijkheid geboden krijgen. Ik voel gelukkig die bewondering en verwondering die je noemt.

 
Quote:
Ik wil echter respectvol blijven naar de energetische alternatieve geneeskunde en mijn vrienden-collega's die zich er wel van bedienen en blijf geïnteresseerd in een serieuze discussie.


Ja ik mis wel een beetje de klassieke homeopathie hier op het forum. Ik denk dat het heel nuttig kan zijn. Klassieke homeopaten als bijv Rajan Sankaran en Divya Chhabra hebben de laatste jaren zoveel ontzettend interessant werk gedaan. Anamneses die uren duren, tot de patient op een gegeven moment beschrijvingen geeft van de uiterlijke kenmerken van het middel dat nodig is. Jammer is alleen hier ook weer dat homeopathie valt of staat (en dus meestal valt :-/ met de kwaliteit van de homeopaat en ook met de bereidheid van de patient. Maar ik ben er echt zeker van dat met een juiste homeopathische behandeling loslaten (zowel fysiek als mentaal) veel gemakkelijker en zelfs pijnlozer wordt.

 
Ik ben ruim een half jaar onder behandeling geweest bij de homeopaat. Hij heeft in mijn moeilijkste tijd niets voor mij kunnen betekenen en erkende ook dat het een hele lastige casus was. Hij was wel altijd voor mij bereikbaar, zorgde voor geinformeerde vervanging bij vakanties of weekendjes weg. Maar maagzuur heeft hij ook niet herkend, ondanks dat 1 van mijn uiterlijke kenmerken is. Desondanks, juist door zijn open en eerlijke instelling, heb ik in deze persoon nog steeds vertrouwen. Hij heeft me nooit gerekend voor de telefonische consulten die er waren op de voor mij niet zo leuke momenten ;)

Hij had nog nooit van leverreinigingen gehoord en wapf. Toen ik zelf deze combinatie ontdekte ben ik bij de homeopaat gestopt.

 
Ik denk dat in de homeopathische wereld WAPF helemaal niet bekend is, daar schieten ze hopeloos te kort. Ik heb zelf in al mijn 4 jaar opleiding homeopathie alleen maar vegetarische arme voedseladviezen gehoord. Ik bang dat dat geldt voor de meeste alternatieve en reguliere geneeswijzen.

 
Momenteel gebruik ik 400mg adrenal per dag en vergeet alweer weken jodium te nemen. Koud heb ik het zelden. Daarnet in een t-shirt en op blote voeten in mijn halve sloffen buiten het grote raam gezeemd. En had het niet koud, was wel lekker fris. Haaruitval.... Iedere dag weer kijk ik naar de plek op mijn voorhoofd en denk ik, dat ziet er niet goed uit! Echt veel te weinig haar en ontzettend dun.

Ik denk dat er vanuit de bijnieren aardig wat ondersteuning wordt gegeven aan de schildklier, maar het is nog niet optimaal. Dat is mijn idee erbij. Straks toch maar een glas jodium nemen, als ik t niet vergeet.... ;)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
502.032
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan