obstipatie

Poekie

Administrator
Help, heb op dit moment last van 'niet kunnen poepen', oftewel obstipatie.

Ik had het in augustus zo maar een keer en nu weer.

Weet dat er op dit forum diverse mensen zijn die er, jammergenoeg, 'ervaring' mee hebben.

Wat kan ik doen om de blokkade op te heffen.

Kan het trouwens iets te maken hebben met de stand van de maan?

Het is nu bijna volle maan en toen ik in augustus verstopt zat was het ook rond volle maan. :?:

Ik weet wel, dan zou ik er elke vier weken last van moeten hebben.

Maar misschien een combi van voeding en stand van de maan?

Ik hou intussen wel een voedseldagboek bij waarin ik noteer wat we eten.

Maar ook onze reacties, hoe we slapen, wanneer we naar de wc gaan en hoe gemakkelijk/moeilijk die stoelgang is, etc.

Lijkt heel wat maar het noteren, in de computer, valt erg mee.

 
Interessant zeg, zo´n dagboek!

hier een tekst van Gerrit over dit zeer belangrijke onderwerp op deze site:

Quote:
Mijn ervaring is ook dat je inderdaad die lever moet DOORSPOELEN om goed in de vetverbranding te komen, en ik heb ervaren dat vetten alleen niet de oplossing zijn!

Zeker veel vetten blijven gebruiken, maar als je lever verstopt zit dan zul je zien dat je een zeep achtige ontlasting gaan produceren! Dit heb ik zelf ervaren.

Wat is dan wel een oplossing? Vetten in combinatie met zuren (denk aan citroen) en met groentesappen, vooral wortelsappen stuwen enorm de galuitstoot aan.

NCM spreekt hier ook over:

Bij gevallen waar extreme obstipatie zich voordoet kunt u eerder versgeperste sappen toevoegen aan het dieet, vanaf fase 2, start wanneer u wakker wordt als eerste met verse wortelsappen. Neem tegelijkertijd ook de levertraan in. Het wortelsap zal de gal productie stimuleren want in de meeste gevallen zorgt slechte galproductie voor permanente obstipatie problemen. Wanneer er niet genoeg gal is worden de vetten in uw voedsel niet goed verteerd, deze gaan reageren met de zouten en zullen een zeep vormen in de darmen, dit zorgt vervolgens weer voor obstipatie. Het weglaten van zuivel wil soms ook helpen.

Verder belangrijk om de lever stimulerende voedingsmiddelen goed te gebruiken. Denk aan paardebloem, witlof, andijvie en zelf neem ik ook vaak lever/gal thee, zitten allerlei kruiden in die galuitstoot stimuleren. Je bent verzekerd van een snelle sprint naar de toilet! [:)]


Ik geloof dat ik las van claireelis dat die nu ook telkens voor het (vette?) eten en zelfs erna ook azijn drinkt.

Misschien verzin ik het.

Maar ik doe het nu ook voortaan, met een rietje (dank Lady Marianne voor de tip): want ik wil mijn tanden niet aantasten met te veel zuur

 
De bevalling is geweest. pffffff

Ik kan mededelen dat het erg ongemakkelijk was.

Heb, zittende op de wc, constant tegen mijn lichaam (en dus tegen mezelf) gezegd, laat maar gaan.

Ik heb gisteravond tegen mezelf gezegd, het komt wel goed, morgen ga ik 'bevallen'. Mijn lichaam regelt het zelf wel.

Achterom gekeken in de pot: een stukje donkerbruin en de rest was groen en erg dik en hard.

Dat is galuitstoot lijkt mij, dus dat werkt wel goed.

Ik heb nu 1 glas lauwwarm water met sole+bitterzout+citroen en 1 glas sole gedronken.

Kijken of dat helpt om de rest ook eruit te krijgen.

Lievergezond

Dank voor je post.

Ik wist dat er wel het een en ander hierover is geschreven op het forum maar wilde toch even een aparte topic openen.

En jullie ervaringen horen.

Een zeepachtige ontlasting heb ik niet ervaren, ook niet eerder. Dat was altijd wel goed/normaal, zoals ik gewend was.

Fluctueert wel eens van kleur en samenstelling maar het kwam er gemakkelijk uit.

Voor mijn gevoel heb ik dus geen slechte galproductie omdat het tweede deel van mijn ontlasting groen was.

Wij drinken elke ochtend groene thee en daar voeg ik om de dag ook gedroogde mariadistel toe.

En in de smoothie doen we of paardebloempoeder, brandnetelpoeder of heermoespoeder. Om de beurt dus dat komt ook wel binnen.

Overigens fijngemalen van gedroogde kruiden, dus groen.

En gisteren hebben toevallig ook witlof bij de wokgroenten gedaan.

Ben een uur verder na het drinken van het bitterzout en nog niet meer naar de wc geweest.

We wachten rustig af.

 
Poekie,

Die groene ontlasting wordt NIET veroorzaakt door consumptie van groene poeders. Het is oude rommel die je aan het wegwerken bent. Gefeliciteerd, het is eruit! Er zal nog meer volgen, denk ook aan taaie, leerachtige, touwachtige pikzwarte ontlasting die er misschien nog wel moeilijker uit zal gaan. Dit is darmplak die al veel te lang in je zit. Je hoge vetconsumptie zorgt ervoor dat dit er nu uitkomt. Wees blij met deze bevalling!

Mike

 
Hoi Mike,

Dank voor je felicitatie :) Ben ook erg blij.

Dat over de groene poeders schreef ik om aan te geven dat ik inderdaad paardebloem gebruik als ondersteuning voor de lever.

Ik snap wel dat dat niet de groene kleur veroorzaakt.

Je had nl. al eerder aangegeven dat onze vetconsumptie de galuitstoot stimuleert en dat daardoor je ontlasting groen kleurt.

 
Groene ontlasting is alleen OVERTOLLIGE gal die eruitkomt. Je krijgt dus niet standaard groene ontlasting omdat de galblaas door vetconsumptie wordt gestimuleerd.

Mike

 
Ik denk dat veel mensen met alleen hoge vet consumptie wel een goede gal-uitstoot krijgen, maar dat door een verstopte lever dit alsnog niet goed door de lever 'gespoeld' kan worden, daarom is het zo belangrijk om leverstimulerende voeding te eten, niet gek in jouw geval dat het werkt, want je eet gedroogde mariadistel/paardebloempoeder, beide staan bekend om een lever stimulerende werking.

Voeg hier ook nog citroensap aan toe en de galuistoot kan ook lekker door de lever verwerkt worden met behulp van die voeding die je inneemt.

Kortom, enkel vet is niet voldoende, je zult er ook lever stimulerende voeding bij in moeten nemen.

 
mijn 'spontane'ontlasting komt ook nog steeds niet op gang. De tweede bus oxypowder helpt natuurlijk heel goed, maar zonder dit middel gebeurt er nog niets. Ik neem ook nog steeds veel vetten en ook de uitgeperste citroen en versgeperste sappen gebruik ik iedere dag.

geduld.....

 
Ja geduld denk ik Albert! Bij mij is de ontlasting ook nog niet helemaal spontaan omdat ik nog steeds een heel klein beetje magnesiumcitraat gebruik. Toch zit er best een giga verbetering in ten opzichte van vroeger! Toen was het echt elke dag Oxypowder slikken of bitterzout gebruiken en ook in veel grotere hoeveelheden. Wat ik verder nog bemoedigend vind is dat ik tegenwoordig vaak 's-ochtends kan, na het drinken van mijn citroenwater.

 
Rapunzel,

dat klinkt idd positief er is een verbetering !!! mooi

ik begrijp van jou dat magnesiumcitraat ook werkt, haal je dat bij Ron ? en hoe gebruik je dit. Ik vind oxypowdewr overigens heel goed werken. Ik gebruik er 4 per dag en het is best duur. Ik sta dus open voor een alternatief :)

Dia, dank je. Ik kan het natuurlijk proberen, maar mijn obstipatie is hardnekkig

 
Nee ik haal mijn Magnesiumcitraat bij iherb! Van het merk Now. Dat is stukken goedkoper! Maar bitterzout werkte toch niet bij jou he? Ik heb geen idee of dit dan wel werkt. Misschien wel, misschien ook niet. Oxypowder is inderdaad prijzig!

 
ik bedoelde Ron Fonteine......

bitterzout, daar reageer ik niet heel goed op. Is dat hetzelfde dan ?

 
Nee is niet hetzelfde. Bitterzout is magnesiumsulfaat en dat andere is magnesium citraat. Dat is niet zo vies als bitterzout. Het is wat zurig net als vitamine c. Je moet het met water verdunnen. Mijn zus heeft een keer per ongeluk gedachteloos 1 theelepeltje zo in haar mond gestopt en doorgeslikt en die heeft dagen last gehad van een geìrriteerde slokdarm!

 
Toen ik voor het eerst een glas bitterzout dronk en daarna een slok water om de bittere smaak weg te spoelen, begreep ik pas waarom ons kraanwater 'zoet' water heet....

 
ik heb ook weleens last van verstopt zijn. voor mij helpen de volgende dingen:

(1) magnesium citraat (merk NOW foods of Solgar) 2-4x 200mg per dag

(2) vitamine C (gewoon ascorbine zuur) 2x 1g per dag

(3) 'sochtends warm water of sole met citroen - of warme thee

(4) niet te veel eiwitten (max 150g eiwit per dag)

(5) 1-2 stuks fruit of 2T honing - voldoende suikers helpt!

(6) en natuurlijk voldoende goede vetten...

@albert ik reageer ook VRESELIJK op bitterzout, maar heb nul last gehad van oxypowder of magnesium citraat - en dat laatste is natuurlijk veel goedkoper :)

 
De middeltjes die je noemt hebben geen enkel effect op mij. Tot nu toe werkt oxypowder het beste. Gisteren magnesium citraat genomen....ik merk daar nog niets van..tot nu

 
@albert ik kan me voorstellen dat je veel last heb van opname van stoffen. dat is erg balen. heb je weleens vitamine C tot "bowel tolerance" ingenomen voor de obstipatie?

 
claireelis

ne dat ken ik niet...neem wel dagelijks vit C...klysma en oxypowder werken maar het moet ook een beetje betaalbaar blijven.

overigens had ik toch wel een reactie op de magnesium citraat :lol:

 
@albert wat fijn voor je!!! magensium citraat en vitamine C zijn heel goedkoop en volgens mij werken ze heel goed. misschien het overwegen waard.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan