obstipatie

@Gerard, ik wist niet dat melkprodukten verstopping in de hand kan werken. Hoezoo eigenlijk? Er zit vet in plus goede vit.
Ik eet iedere dag een appel. Vanmorgen niet gedaan, i.p.d. een beetje rauwe geitenkwark losgeroerd met wat (geit)melk uit de winkel om er een zakje pro-biotica in op te lossen. Vanmorgen dacht ik dat ga ik maar eens vaker uitproberen in de ochtend. Nu vanavond voelt mijn stoma-plek weer iets opgezwollen. Vanmorgen was ik goed leeg dus zou ik ook die plek niet moeten voelen.
 
Er is niet mis met rauwe melk (uiteraard van in de natuur levende koeien), maar sommige mensen krijgen er toch verstopping van als ze er veel van nemen. Hoe dat precies werkt weet ik niet. Het zou wel eens te maken kunnen hebben met het verloop van de vertering, mogelijk dat een disbalans in de darmflora bij de vertering van melk problemen kan geven.
Misschien dat je door een verandering in de voeding en de tijd waarop je eet de vertering versnelt of vertraagd. De spijsvertering is zeer gecompliceerd, niet voor niets is er zoveel intelligentie in/om de darmen!
 
Wat betreft de vertering en eventueel klachten van voeding is de tijd waarop iets gegeten wordt echt van belang. Bij mij in ieder geval heel duidelijk wel. Alles waarvan ik denk dat ik klachten krijg verschuif ik naar de middag of de avond. Hoe zijn de ervaringen van mede-lezers?
Vooral het milde leverdrankje geeft verschillende uitwerkingen.
 
De milde leverreiniging heb ik vanmorgen ook nog overgeslagen, durfde ik nog niet aan. Weer met twee bekers melk begonnen, o.a. eentje met eidooier en zojuist m'n gebruikelijke bak yoghurt. Voeg even op eigen tempo weer vanalles toe. Dat melk ook kan verstoppen wist ik inmiddels ook van dit forum, ik hou het in de gaten.
Mijn AD: ik sta op het punt om weer te verlagen en ga in ieder geval de 5-HTP eens even bestuderen. Het klinkt in ieder geval positief.

Thineke
 
Dank je Jhanne. Alhoewel ik mezelf niet als erg dapper zie ;-)
Als je de 5HTP eerder kwijt kunt doe dat alsjeblieft. Want als je op mij zou wachten, kon dat weleens lang duren, mij kennende.

Thineke
 
Mijn ontlasting wil maar niet normaal, oftewel 1x daags, worden. Bij mezelf nagegaan wat er verbeterd kan worden en ik realiseerde me, zeker ook omdat de ontlastig die nu komt, nog vrij hard is, dat ik meer vet moet eten. En ik drink misschien te weinig (sole, kr.thee e.d.).
Nu heb ik een eetlepel klaarliggen, zodat ik mezelf er elke keer aan kan herinneren, dat ik een eetlepel vet neem. Voor mij geen probleem, want ik vind roomboter, ghee, kokosboter gewoon ook lekker. O ja, ik eet inmiddels ook een paar gedroogde pruimen per dag.
Zit ik zo een beetje op het goede spoor? En hoe doen jullie dat met de vetten elke dag? Ik bedoel, we zijn weleens een dag op pad. Nemen jullie dan vetten mee?

P.s.: heb afgelopen maandag, na een paar dagen geen ontlasting te hebben, de zoutwater-flush gedaan. Het hielp, maar ik vond het vreselijk smerig. Heb 20 min. misselijk op bed gelegen :-( En daarna ontzettende dorst. Doe ik waarschijnlijk niet gauw weer.

Thineke
 
Hoi Marijan, bedankt voor de tips. Kurkuma heb ik in huis en de link heb ik opgeslagen. Erg interessant. Wil ik meer gaan gebruiken (vinden we al heel erg lekker op speklapjes).
Ik denk dat ik me nu vooral ga focussen op Oxypowder. Tot nu toe heb ik daar geen aandacht aan besteed. Maar wat ik daar zo over lees, kon dat voor mij weleens een goed middel zijn.
De ascorbinezuur had ik al verhoogd naar 10 gr. Maar net wat je zegt, het geeft winderigheid, dus evt. wil ik dat wat gaan verlagen.
Gisteren 2x ontlasting gehad! Wel m.b.v. bitterzout, maar geeneens diarree (?) en ik ben nooit echt zuinig met bitterzout.
Een goede stoelgang is voor mij altijd een punt geweest, i.v.m. angstaanvallen in het verleden. En nu nog, ik kan lichtelijk panisch worden als het wat dat betreft niet goed zit.

Thineke
 
Gedroogde pruimen zitten boordevol fructose en belasten daarmee de lever. Dit zou maar zo mede verantwoordelijk kunnen zijn voor de verstopping!

Mike
 
Hmm, ergens had ik dat kunnen verwachten ;-)
Ik vind het moeilijk om voedsel weg te gooien, dus ik kijk nog even naar ze en dan verdwijnen ze zeer waarschijnlijk in de prullebak.

Thineke
 
Gisteravond begonnen met Oxypowder en vandaag al 2x ontlasting. Hoe fijn is dat :)
Ik heb er zo naar uitgekeken, om dit middel te gaan gebruiken en ben nu al erg blij met het resultaat.
In mijn Herbalife-periode (15 jaar geleden) heb ik ook al aan darmreiniging gedaan, maar de jaren daarna is het met alle junkfood natuurlijk weer de verkeerde kant opgegaan. Ik heb het gevoel, dat ik nu beter bezig ben ;-)

Thineke
 
Herbadeath, bedoel je:

http://mlmtheamericandreammadenightmare.blogspot.nl/2014/10/warning-herbalife-hlf-kills.html?m=1

Mike
 
Dank je Mike, ik heb inmiddels geleerd, dat dat 'leuk' was voor een bepaalde periode maar dat mijn leerproces nog lang niet gedaan was ;-)

Thineke
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.861
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan