noten eetbaar maken

Quote:
Mag dit dagelijkse kost zijn?


Eet elke dag alsof het kerstmis is!

Quote:
Dus als ik onderstaande tekst goed begrijp Mike, dan mag ik wel sprouts eten?


Niet alle kiemen zijn per definitie gezond. Alfalfa is een fyto-oestrogeen en we hebben al een gigantisch oestrogeenprobleem, zowel onder vrouwen als mannen. Brocollikiemen en andere kiemen van koolachtigen bevatten krachtige schildklieronderdrukker (goitrogenen), dus daar moet je ook mee uitkijken.

Quote:
(voorheen ook met tomaat en puntpaprika, maar ik ga de nachtschades ook mijden), past dit bij WP?


Nachtschades mijden is officieel niet WP, maar afkomstig uit de Paleo-visie op voeding, die (terecht) stelt dat nachtschades pas zo'n 200 jaar dagelijks op het menu staan in de wereldkeuken. Nachtschades zijn gifplanten, er is geen dier in het wild dat nachtschades eet, alleen mensen zijn dom genoeg om dit wel te doen.

Mike

 
En varkensvlees eerst fermenteren! Niet gewoon zo eten. En je afkeer van vlees wat eruitziet als vlees overwinnen. Gehakt is hetzelfde, alleen gemalen en met meer "afval". Heerlijk, stooflappen met drilvet eraan!

 
@mike

mike je bekijkt volgens mij alles wel heel zwart wit. Ik lees veel leuke en interessante dingen, maar het kan maar 1 kant op bij je. Er is maar 1 gelijk en geen mogelijkheid voor discussie.

Ik las dat je eerst heel lang vegetariër was, das natuurlijk al het domste wat je kunt doen. Weet je wel hoe lekker vlees is ;-)

Maar nu heb je weer wat anders en eet je wel weer veel vlees.

Ik heb t een en ander opgezocht over je dieet en steeds kom ik terug bij de oermens.

Maar de eerste mens had toch helemaal geen vuur en wapens, dus die aten alleen maar vruchten en geen vlees. Later kwam er vlees en vuur bij.

En de oermens was heel klein en werd maar iets van 40 jaar oud? hoe zit dat dan?

Ik lees dat je petrah heel erg veroordeelt op het eten van een paar noten, want dat is echt uit den boze. Dat deed de oermens ook niet. Het is slap en laf van haar.

Maar hoeveel uur sport/beweeg jij in de week? De oermens deed de hele dag aan lichaamsbeweging. Doe jij dat ook, of heb je daar geen tijd voor (lees ben je er te lui voor).

In combinatie met dit dieet lees ik van veel mensen dat ze afvallen en dat ze zich gezonder voelen. Maar ze aten dan ook altijd snacks, patat, Macdonalds enz enz.

Tja..als je vanaf daar naar aardappels, groente en fruit en sporten gaat voel je je ook al beter.

En als ik op je forum lees waar alle mensen hier wel geen last van hebben. T lijkt wel of t forum rechtstreeks uit het ziekenhuis komt.

Ik ben heel er geïnteresseerd in gezond eten en leven, maar er is niet 1 heilige graal.

En daarnaast moet je ook genieten van het leven.

Ik hou erg van biertjes. Kan er prima zonder. Laatst nog 2 maanden ivm zwangere vrouw. Maar drink soms ook een kratje weg in het weekend, gewoon omdat het kan. Ik weet dat het niet gezond is, maar boeiuh.

Stel dat jij 100 jaar oud zou worden door in je huiskamer op een stoel te gaan zitten en niks te doen. Of je kunt onbeperkt de hele wereld over reizen, alles zien en mee maken, maar dan word je slechts 30. Welke optie zou je dan doen. Ik absoluut optie 2.

Dus was is nou de ramp dat petrah af en toe wat nootjes eet.

Ik eet vaak genoeg noten, drink mn biertje, in t weekend ook nog wel eens een snackje hier en daar en vroeger genoeg snoep gehad met die vreselijk slechte suikers erin.

Ben nu 36 en let inmiddels wat meer op mn voeding omdat ik mn atletische figuur wil behouden en daar moet je op mijn leeftijd wat meer voor doen.

Maar ik ben sinds de basisschool al niet meer ziek geweest, nooit ergens last van, altijd fit en vol energie.

Ik heb altijd gezorgd dat ik de goede producten die mn lichaam nodig heeft binnen krijg en daarnaast dus ook wel eens troep als bier of wat snoepjes.

Als je er op de juiste manier mee omgaat heb je en een mooi leven en nog lang ook.

Sommige mensen zijn zo bang voor de dood dat ze vergeten te leven.

 
@mike

er is toch ook geen dier in het wild dat na zn jeugd nog melk drinkt?

Er is toch ook geen dier in het wild dat zn eten bewerkt?

Waarom moeten we dan vlees, groente of noten eerst fermenteren of braden of koken??

Er waren 200 jaar geleden ook geen mensen die op een fiets zaten en nu wel. Is dat zo slecht?

Er waren 200 jaar geleden ook geen mensen die een hartoperatie kregen, die gingen dood. Nu leven ze nog 60 jaar door. Ook geen hartoperaties meer doen?

dieren eten ook niet altijd hetzelfde en ontwikkelen zich ook. Haaien aten tig miljoen gaar geleden wat anders dan nu.

Veel beesten zijn veranderd in de loop van de jaren.

Een aap op het ene eiland ziet er anders uit dan een aap op het andere eiland, terwijl ze duizenden jaren geleden nog hetzelfde waren. Ze passen zich aan.

 
Quote:
k hou erg van biertjes. Kan er prima zonder. Laatst nog 2 maanden ivm zwangere vrouw. Maar drink soms ook een kratje weg in het weekend, gewoon omdat het kan. Ik weet dat het niet gezond is, maar boeiuh.


Zolang het goed gaat en je je gezond voelt is het niet "boeiuh". Maar zodra je signalen krijgt dat het al met al toch niet zo heel erg heeft bijgedragen aan je gezondheid, en ik verzeker je dat dit moment komt, dan is het ineens allemaal wel erg "boeiuh".

 
Quote:
Maar hoeveel uur sport/beweeg jij in de week? De oermens deed de hele dag aan lichaamsbeweging. Doe jij dat ook, of heb je daar geen tijd voor (lees ben je er te lui voor).



erikerik,

Ik wilde eerst reageren op een aantal van je verkeerde aannames maar met bovenstaande wordt mij duidelijk dat je gewoon een beetje Mike wil jennen en irriteren.

Of heb ik het mis?

Quote:
Stel dat jij 100 jaar oud zou worden door in je huiskamer op een stoel te gaan zitten en niks te doen. Of je kunt onbeperkt de hele wereld over reizen, alles zien en mee maken, maar dan word je slechts 30. Welke optie zou je dan doen. Ik absoluut optie 2.



Stel dat je 100 jaar oud kan worden en alles kan eten en drinken dat je wilt. Alleen je voelt je elke dag verschrikkelijk. Extreem moe, buikpijn, pijn in je gewrichten, misselijk en geen enkele zin om wat dan ook te doen.

Of optie 2. Gezond en lekker eten met af en toe wat wijn of andere alcohol en je voelt je vol energie, zonder pijn en hebt zin om van alles te ondernemen. Alleen je zou dan maar 70 worden. Welke optie zou je dan doen?

Ik absoluut optie 2.

 
Jawel, er is vanochtend iemand opgestaan met het lumineuze idee om Mike eens te analyseren af te zeiken en op de barricade te gaan voor noten!?! Anders heb je niet genoten van het leven?

Wat is er toch zo interessant aan die Mike? ;)

 
Wat er interessant is aan Mike is dat hij zijn directe duidelijke mening geeft en zonder omwegen informatie verstrekt. Directheid is echter een deugd die maar weinig mensen weten te waarderen. Gemiddeld genomen houdt men van zachte heelmeesters en de aanpak met handschoenen.

Verder is het natuurlijk zo dat Mike duidelijk een belezen mens is die een doel voor ogen heeft. Dit roept bij sommigen bepaalde gevoelens op. Hierbij valt te denken aan kift maar ook angst voor het feit dat hij wel eens gelijk zou kunnen hebben en angst voor verandering.

 
Quote:
Wat is er toch zo interessant aan die Mike?



Wat is er toch zo interessant aan die noten??

 
Het gaat niet om de noten.

Er zijn genoeg dingen die heel lekker zijn, maar die ik toch laat staan omdat ze ongezond zijn.

Ik zeg alleen dat mike extreem door slaat.

Hij was hier voor iets van 16 jaar vegetariër. Ik ben benieuwd hoe hij toen was. Was dat toen ook de enige mogelijkheid. Iedereen die geen vegetariër was, was slecht bezig?

En nu is het ineens andersom, want hij heeft nieuwe inzichten gekregen, dus vegetariërs zijn slecht bezig.

Als je dan naar oude volken gaat kijken. De eskimo's voordat ze contact hadden met de buitenwereld. 2% van hun voeding bestond uit koolhydraten. Voor de rest vet en eiwitten. Allemaal heel basic, gewoon omdat er niks ander voor handen was.

Een andere eeuwen oude stam uit (ik geloof) guinea, had een dieet wat voor 70% bestond uit koolhydraten. Ze aten gewoon wat voor handen was. Net zoals iedereen zoveel honderden, of duizenden jaren geleden deed.

chinezen hebben een ander eetpatroon dan mensen uit Zuid Amerika. Nederlanders eten anders dan mensen uit Zuid Europa. Dat is nu zo, maar dat was 1000 jaar geleden ook al zo.

Mensen en dieren kunnen zich aanpassen aan veranderende omstandigheden. Behalve de zwakken en de zieken en die sterven bij de dieren dan ook uit. De eskimo's hebben zich aangepast aan extreme omstandigheden, net als de aboriginals. Allemaal op hun eigen manier.

De meeste mensen op deze site hadden last van allemaal kwaaltjes (wat heel vervelend is) en daarom moeten ze heel erg uit kijken met wat ze eten.

Als je gezond bent, dan moet je zorgen dat je de goede stoffen binnen krijgt, dat is belangrijk voor je lichaam. Maar het kan geen kwaad om ook af en toe wat troep te eten of te drinken. Een sterk lichaam kan dat aan.

@pike, ik let op mijn voeding, dat vind ik belangrijk. En ik heb nu veel energie.

Ben 36, sport 15 uur in de week, werk 40 uur, ben daarnaast druk met een peuter en een baby en slaap 6 uur per dag. Ik word elke dag fit wakker en heb energie te over.

@heksje kwaliteit gaat boven kwantiteit.

Ik probeer mike helemaal niet op te jutten of te irriteren. Ik vind het fantastisch dat hij een manier gevonden heeft wat het leven voor hem een stuk aangenamer maakt, waar hij volledig achterstaat en waar hij zich goed bij voelt. Ik vind het heel goed dat hij druk is met zn voeding, want dat is belangrijk.

Ik vind alleen niet dat hij zijn manier van eten af kan doen als de enige ware manier.

Elk mens is anders, elk lichaam heeft zwakke en sterke punten.

Een gezond lichaam kan heel veel aan, en past zich aan en mensen evolueren.

Vroeger liepen de mensen allemaal op blote voeten, dit schijnt nog altijd veel en veel beter te zijn voor je lichaam. Lopen jullie op blote voeten?

Als je gebruik maakt van een toiletpot heb je bij het poepen een hele onnatuurlijke, slechte houding doordat er een knik komt in je darmkanaal. zitten jullie thuis gehurkt boven een gat in de grond?

Mike zn manier van leven is geweldig, want HIJ voelt zich er goed bij.

Dat hij andere mensen informatie geeft en op die manier probeert te helpen, is geweldig.

Maar het is niet zwart wit en er is niet 1 waarheid.

Er zijn ook heel veel soorten religie's en ik durf niet te zeggen of en welke de ware is, maar laat iedereen doen waar hij zichzelf goed bij voelt. Als je doorslaat en je eigen religie aan andere mensen op wilt dringen, krijg je extremisten. En daar wordt niemand blij van.

de ene dag katholiek en de andere dag moslim?? Dat kan toch niet.

de ene dag overtuigd vegetariër en dan opeens 100% overtuigd van dit dieet??

 
Quote:
@heksje kwaliteit gaat boven kwantiteit.



Daar ben ik het mee eens, al snap ik niet hoe dit slaat op mijn bericht :?

 
@heksje

dat ik na een dag hard werken heerlijk kan genieten van een biertje in de zon als ik met vrienden in de tuin zit met de bbq aan.

Dat gezonde sapje neem ik de volgende ochtend wel weer.

 
Genietse. Ik geniet niet van alcohol en zie andere mensen er ook niet van genieten. Wellicht ben jij de uitzondering op deze ervaring?

Ik proef in je bericht dat je bang bent dat als mensen zich voeden volgens WAPF dat ze niet genieten. Ik denk dat je het eerst maar eens zelf moet proberen en dan praten we daarna wel weer verder. Zolang je niet-WAPF 'voeding' nog steeds genieten vindt heb je volgens mij het geheel nog niet begrepen.

 
Quote:
Als je doorslaat en je eigen religie aan andere mensen op wilt dringen, krijg je extremisten



Ja dat klopt, ik vind ook dat Mike op moet houden met het langs de deuren gaan bij mensen met de blijde boodschap :lol:

Maar het gaat hier over het werk van Weston Price. Ben je daarmee bekend? Als je echt interesse hebt dan zou je je daar eens in moeten verdiepen.

Dus ik stel voor dat je dat gaat doen en dan praten wij verder.

Onzinverhalen over wel of niet op blote voeten lopen of hurkend poepen heb ik in ieder geval geen zin in.

 
Quote:
Ik proef in je bericht dat je bang bent dat als mensen zich voeden volgens WAPF dat ze niet genieten



Hij heeft geen idee waar het hier over gaat heb ik het idee.

Denkt dat wij hier geen rood vlees durven eten of iets dergelijks :lol:

 
Dan kan hij bij het 'verkeerd poepen topic' verder praten. :wink:

 
Veel mensen voelen zich er goed bij maar er zijn ook genoeg ziekenhuismensen hier zoals jij dat noemt waaronder ik, die niet goed varen bij alles Wapf. En dat heeft met de gezondheidstoestand van je lijf te maken die jarenlang is verpest door slecht voedsel en stress. Idd er zijn mensen die weinig merken van ongezond eten die hebben mazzel dat ze een sterk gestel hebben, lucky you! Al weet ik natuurlijk nog niet hoe dit zal zijn als je straks 50 bent, maar ja dan heb je in elk geval genoten tot je 50e, nietwaar!

Maar na je 50e nog fit zijn tot je 80e of weet ik het dat zou helemaal mooi zijn en daar gaan we voor, het maximale eruit halen zonder allerlei moderne ziektes die zogenaamd bij 'ouderdom ' horen (NOT).

Ik denk zelf ook niet dat die paar noten heel slecht voor je zijn, maar als je al veel gezondheidsklachten hebt kan je die beter laten staan want zoveel toegevoegde waarde hebben ze niet. Net zoals koffie en bier, kan heus op zijn tijd mits je er tegen kan. Iedereen hier weet best wel zelf welke route hij/zij kan varen. Zo worden hier juist hele wijze adviezen gegeven zoals niet te laag in KH met bijnieruitputting en geen leverreiniging als je zwakke bijnieren hebt. Eerst zorgen dat je spijsvertering goed is ivm eiwitvertering e.d , extra maagzuur etc. Hier praat men over het probleem aanpakken bij de bron en lijkt mij dat men hier ook verstand gebruikt en niet 'zomaar' alles overneemt.

 
@heksje dus jij hebt nog nooit iemand gezien die een biertje of een wijntje lekker vindt?

Jij vindt het raar dat mensen kunnen genieten van een lekker wijntje?

Ik ben niet bang dat jullie niet genieten, dat weet iedereen voor zichzelf het best.

Daarom snap ik mike zn strenge veroordeling ook niet bij petra als ze een keer een paar noten eet. Daar ga je geen dag eerder dood van. Ze heeft het toch niet over een kilo noten per dag.

@pike ik ben er nog niet erg mee bekend, hoorde het van de week pas voor het eerst en ik ben aan het lezen. Ben al genoeg leuke en interessante dingen tegen gekomen.

Waarom is wat ik zeg over blote voeten en gehurkt poepen nou weer onzin??

Omdat mike het niet zegt? omdat jij het nog niet gehoord hebt? of omdat het je teveel moeite kost??

Dat jullie juist wel rood vlees eten was ik al achter. Net zoals dat mike er eerst heilig van overtuigd was dat je geen vlees moet eten.

Maar ik zie mike hier ook vaak zeggen dat koolhydraten slecht voor je zijn. Hoe zit het dan met die oerstammen bij wie het dieet voor 70% uit koolhydraten bestond?

Ik eet zelf ook niet veel koolhydraten, maar blijkbaar is het niet per definitie slecht.

 
Juist, dat dacht ik al, amper ingelezen en al hoog van de toren aan het blazen. Ga het boek van Weston Price lezen, zodat je weet waar het hier over gaat. Er zijn maar weinig onderwerpen die hier niet de revue zijn gepasseerd, ook op blote voeten lopen/aarden en een squatty potty (gezonde houding om je te ontlasten). Gebruik google, je zoekterm en westonprice.nl als je iets wilt vinden.

Probeer toch iets zinnigs bij te dragen aan dit forum ipv enkel commentaar te leveren terwijl je net komt kijken op mensen die hier al jaren ontzettend veel tijd en energie in de gezondheid van anderen en het delen van kennis hebben gestoken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.775
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan