noten eetbaar maken

Pff ja mondsensatie is ook mijn probleem. Maar juist bij zachte romige dingen. Dus chocola, en tegenwoordig bulgaarse of griekse yoghurt, slagroom, creme fraiche, roomboter.. En daar moet ik nou niet uit de buurt blijven, dat is het lastige :cry: Dus eet ik er te veel van.

Ik heb dat trouwens ook, blij dat ik me op mijn leeftijd al bewust ben van gezonde voeding en een aantal andere dingen. Dankbaar dat ik dit allemaal tegenkom maar ook goed van mezelf dat ik ook daadwerkelijk kies om er iets mee te doen.

 
Wees daar ook maar blij mee en trots op jezelf. Ik weet eigenlijk wel zeker dat als ik wp 30 jaar eerder had ontdekt, dat ik dan geen MS had gehad.

Maar dan had ik niet geweten dat ik MS had voorkomen door gezond te eten....realiseer je dat je door gezonde voeding veel minder risico loopt op "welvaarts"ziektes.

 
Kans op toekomstige ziektes verkleinen is ook van de redenen waarom ik gezonde voeding belangrijk vind, er komen een aantal erfelijke dingen in de familie voor.

En ik ben al bezig met mn cadeautje uitpakken, met de resultaten die ik al heb:)

 
Als ik nu terug kijk op mijn omgang met voeding van jongs af aan, dan heb ik veel zelf veroorzaakt. Niet dat het heel slecht met me gaat, maar ik zie wel dat het nog veel beter had gekund.

Ik kom zo vaak mensen tegen die beginnen te klagen, maar niets over oplossingen willen horen. "Ik moet er maar mee leren leven.", "De dokter zegt dat het niet te genezen is.", "Ja, maar ik ga toch niet letten op wat ik allemaal moet laten staan?"

Ik ben blij dat ik zo eigenwijs ben en dat ik niet anders weet dan dat ik zelf op onderzoek uit ga. Dat is kennelijk aangeboren, want ik ben altijd nieuwsgierig geweest en als ik geen antwoord krijg, blijf ik doorgaan met zoeken.

Ik ben nu dus zeker blij dat ik zoveel meer weet over voeding en gezondheid. Ook dat al mijn vermoedens (vanuit logisch en vereenvoudigd denken) bevestigd worden.

 
Het maakt me soms boos dat ik al deze informatie nu pas lees, of dat ik er vroeger niet voor open stond. Maar gelukkig zit ik nu op het goede spoor en kan ik nog wat schade herstellen/voorkomen.

Alleen jammer dat ik me heel erg vaak een roepende in de woestijn voel!

De meeste mensen zijn niet bereid om zichzelf dingen te ontzeggen omwille van hun gezondheid. Altijd weer dat ja maar....

 
Als je jezelf maar hoort marianu, wat de omgeving ermee doet is hun eigen keus. Ik ben ook heel erg blij met boeren die compleet tegen de stroom in durven gaan, en biologisch gaan boeren. En reken erop, het wordt hen niet gemakkelijk gemaakt en vaak niet in dank afgenomen door collega boeren.

Wat wij kunnen doen is hen steunen, de producten bij de boer halen en een eerlijke prijs betalen.

 
Het gaat de toekomst zijn. Iedereen (op een uitzondering na) wordt ziek in deze maatschappij en de dokter blindelings vertrouwen is er niet meer bij!

Ik ben er helaas (gelukkig?) ook al vroeg bij (cfs op m'n 16e). 4 jaar geleden (als ik eerlijk moet zijn) had ik hier inderdaad niet voor open gestaan.. (nou neem ik nog steeds niks zomaar aan).

 
Joopie,

Je zegt het goed: dit is de geneeskunst van de toekomst, waarin genezen weer een kunst mag zijn i.p.v. een 'kunde'. Daarom moeten mensen oude waarden die hen niets oplevert loslaten, zoals verborgen masochistische en anorectische trekjes, gebaseerd op lichamelijke straf i.p.v. beloning. We moeten ons lichaam als een tempel beschouwen en niet als een vuilstortplaats of gifbelt en ons richten op levensenergie i.p.v. doodsenergie, op gezondheid en herstel i.p.v. ziekte en verval. Misschien goed dat ik mijn tekst over noten in een andere topic hier nog eens neerzet, ter overweging:

Quote:
Grassoorten produceren in het eindstadium 'vruchten' die kiemkracht hebben. Het klopt weliswaar dat alles met kiemkracht (granen, noten, pitten, zaden, bonen, peulvruchten) leidt tot jong leven, maar deze worden wel geproduceerd in het EINDSTADIUM van het gras.

In dit eindstadium produceert het gras fytinezuur, harde vezels en omega-6 vetzuren. In het jonge, groene kiemstadium verdwijnt het fytinezuur (omdat fytinezuur de 'levensvonk', in de vorm van enzymen en mineralen, vasthoudt tot de omstandigheden juist zijn, oftewel: vocht en warmte), produceert het gras zachtere vezels en omega-3 vetzuren. Het zijn dus bijna 2 totaal verschillende voedingsmiddelen, die afkomstig zijn van dezelfde plant! Zo ingenieus zit het leven, dat een voortdurende cyclus produceert van begin en eind (leven en dood, opbouw en afbraak, verjonging en veroudering) in elkaar.

Vanuit dit oogpunt gezien mag het duidelijk zijn dat het beginstadium veel meer levenskracht bevat dan het eindstadium. De vergelijking met een ei gaat dus niet op, want een ei bevindt zich niet in het eindstadium van het dier, zoals bij granen, bonen, noten, peulvruchten, pitten en zaden wel het geval is. Dit is de fundamentele denkfout die vaak gemaakt wordt, ook door mensen die hier actief zijn op het forum. Ongekiemde granen, noten, zaden, peulvruchten, pitten en zaden vertegenwoordigen doodsenergie, een ei vertegenwoordigt levensenergie. Dit is een groot verschil!


Mike

 
Skeptisch blijf ik ook en dat moet ook. Maar voor een idee of gedachte open staan is niet hetzelfde als het maar aannemen.

Sommige gedachten of informatie blijft hangen en op een gegeven moment kun je er iets mee of niet. Mensen die zichzelf afsluiten voor (belangrijke) informatie kunnen ook de connecties niet leggen en verder komen.

Met informatie (kennis) verkrijg je wijsheid en inzicht en kun je beter(e) beslissingen nemen. Maar men kiest er al voor om dom en ongeinformeerd te blijven, omdat dat zo gemakkelijk is. Maar het zijn wel de eerste mensen die klagen als hun gemakkelijke leventje iets minder gemakkelijk wordt.

Dat zijn ook de mensen die jou om hulp vragen en verwachten dat jij het wel even voor hun in orde maakt. Terwijl het jou moeite heeft gekost om zover te komen waar je bent, willen zij voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Die hebben geen idee dat het de moeite waard is om op zoek te gaan naar oplossingen.

De mensen die verantwoordelijkheid naar zich toe trekken, klagen een stuk minder tot helemaal niet. Dat zijn de vechters, de gemotiveerden, de overwinnaars van hun eigen beperkingen.

 
Mooi gezegd, precies waar het om gaat. De verantwoordelijkheid nemen over jouw eigen en je doen en laten.

Daar waar het steeds meer afgestoten wordt naar een ander.. zou het er juist bij iedereen met de paplepel ingegoten moeten worden!

 
Even een vraag n.a.v. mike zijn verhaal: het is niet zo dat ik speltkiembrood wil gaan eten want ik heb genoeg andere alternatieven, maar even ter controle om te weten of ik het snap: wanneer je speltkiembrood neemt, is dat dan minder erg? omdat het het begin is van graan, dus geen fytinezuur?

Petra

 
Ik kwam dit schema tegen via FaceBook.

Ik weet dat er tegenstanders zijn van het gebruik van granen en/of noten, maar misschien dat iemand nog iets nuttigs kan zeggen over dit schema?

 
Nee, kan er niets zinnigs over zeggen, want ik heb er geen ervaring mee en vind het ook teveel gedoe. Bastiaan heeft ooit iets heel zinnigs geschreven:

Quote:
Ik vind dat je gewoon te veel moeite moet doen om granen enigszins eetbaar te krijgen. Daarom eet ik ze gewoon helemaal niet meer.


Dit slaat eveneens op noten, bonen, peulvruchten, zaden en pitten.

Mike

 
Een tijd lang heb ik geen noten meer gegeten: het is alsof mijn lichaam eraan gewend is geraakt want als ik nu noten eet (ok niet geweekt/gekiemd) dan krijg ik last van winderigheid! Dat had ik eerder nooit.

Bonen vallen ook echt niet zo goed bij me, maar ik mis ze ook niet als ik ze niet eet gelukkig.

En pindakaas vind ik heerlijk, maar valt ook niet goed.

Ten eerste krijg ik er de hik van en ik kom in ademnood als ik het eet, omdat het in mijn keel blijft steken en daarna word ik er ook winderig van.

 
Ik word winderig van alles wat een te harde structuur heeft, dus ook bijv. 'knapperige' groenten. Mijn lichaam is gewend om alles zacht als boter binnen te krijgen, zodat het mij minimale spijsverteringscapaciteit kost. Als het te hard van structuur is, ligt het bij zwaar op de maag en ga ik ervan gassen. Ik kan me nog herinneren dat mijn vriendin en ik vorig jaar uit pure nostalgie gekookte zoete maiskolven met boter en zout aten en kort daarna het gevoel hadden dat we een baksteen hadden ingeslikt!

Mike

 
Dus als ik onderstaande tekst goed begrijp Mike, dan mag ik wel sprouts eten?

Noten, zaden en peulvruchten raak ik niet meer aan met mijn 4 gaatjes in mijn gebit, geen haar op mijn hoofd die daar nog over piekert. Maar ik eet dagelijks een heerlijke voedzame salade van veldsla en winterpostelein met geitenfeta, mozzarella, sprouts en olijfolie (voorheen ook met tomaat en puntpaprika, maar ik ga de nachtschades ook mijden), past dit bij WP? Hopelijk ontvang ik vandaag het boek Genees Tandbederf en dan hoop ik ook alternatieven te vinden qua eten. Want dat vind ik op dit punt nog erg lastig. Heb vanmorgen ontbeten met een bak vol biogarde van koeien die grazen op het Drentse grasland, met kaneel erdoor. Heerlijk!

Straks ga ik een roerei maken van 2 eieren, crème fraiche, volle yoghurt in kokosolie (recept hier ergens gevonden). Beetje Keltisch zeezout erover, volgens mij wordt dat smullen! Mag dit dagelijkse kost zijn?

Zodra ik beestenbotten heb, ga ik ook bouillon maken en dit dagelijks op mijn menu zetten. Veel vet vlees eten lees ik ook hier, nu ben ik geen vleesliefhebber en gruwel ik van zwilletjes en vette randjes…..brrr….ik moet daar van kokhalzen, als kind al. Maar ik ben wel dol op gehakt. Voorheen altijd rundergehakt omdat het minder vet is dan varkensgehakt. Maar varkensgehakt is geen enkel bezwaar merk ik nu?

Ook ga ik aan de levertraan, hoewel me dat nog niet helemaal duidelijk is welke soort en hoe dat zit met die boterolie. Ook de leverchallenge ga ik proberen! (Is levertraan dan wel nodig, als je dagelijks rauwe lever eet? Lees: zo snel mogelijk doorslikt. ;) )

Alvast bedankt voor de feedback!

Grassoorten produceren in het eindstadium 'vruchten' die kiemkracht hebben. Het klopt weliswaar dat alles met kiemkracht (granen, noten, pitten, zaden, bonen, peulvruchten) leidt tot jong leven, maar deze worden wel geproduceerd in het EINDSTADIUM van het gras.

In dit eindstadium produceert het gras fytinezuur, harde vezels en omega-6 vetzuren. In het jonge, groene kiemstadium verdwijnt het fytinezuur (omdat fytinezuur de 'levensvonk', in de vorm van enzymen en mineralen, vasthoudt tot de omstandigheden juist zijn, oftewel: vocht en warmte), produceert het gras zachtere vezels en omega-3 vetzuren. Het zijn dus bijna 2 totaal verschillende voedingsmiddelen, die afkomstig zijn van dezelfde plant! Zo ingenieus zit het leven, dat een voortdurende cyclus produceert van begin en eind (leven en dood, opbouw en afbraak, verjonging en veroudering) in elkaar.

Vanuit dit oogpunt gezien mag het duidelijk zijn dat het beginstadium veel meer levenskracht bevat dan het eindstadium. De vergelijking met een ei gaat dus niet op, want een ei bevindt zich niet in het eindstadium van het dier, zoals bij granen, bonen, noten, peulvruchten, pitten en zaden wel het geval is. Dit is de fundamentele denkfout die vaak gemaakt wordt, ook door mensen die hier actief zijn op het forum. Ongekiemde granen, noten, zaden, peulvruchten, pitten en zaden vertegenwoordigen doodsenergie, een ei vertegenwoordigt levensenergie. Dit is een groot verschil!


 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.687
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan