nekhernia

In ieder geval stoppen met de overmatige consumptie van koolhydraten. Kraakbeen bestaat uit water, vet en glycogeen. Verzadigd vet bevat veel waterstof en is daarnaast natuurlijk ook een leverancier van vet. Het lichaam vervaardigt glycogeen uit eiwitten. Vetten en eiwitten eten dus en koolhydraten minimaliseren. Anders krijg je slijtage van kraakbeen met een hernia als gevolg.

Mike

 
Toevallig heb ik het hier laatst met de osteopaat over gehad omdat mijn moeder van 86 er ook last van heeft. Hij zei dat hij dat niet kon verhelpen, maar wel het gebied eromheen los kon maken zodat het allemaal wat prettiger aanvoelt.

 
Dat komt omdat de gangbare mening is dat eenmaal verloren kraakbeen niet meer opnieuw aan te maken is. Dit is wel degelijk het geval, maar natuurlijk alleen als het lichaam de bouwstoffen krijgt die dit mogelijk maken.

Mike

 
Sinds ik mijn koolhydraat-inname sterk heb verminderd en mijn vetinname heb verhoogd zijn mijn "hernia-achtige" klachten verdwenen!

11 maanden geleden mee begonnen.

 
Vitamine C ( minstens 1000 mg is betrokken bij de botmatrix, de botdichtheid. Ik zou voor magnesium ascorbaat gaan omdat dit meer of weefsel niveau werkt

Glucosamine 1500 mg

Magnesium ( citraat of chelaat ) of uit voeding

Vitamine D3 en zo ik laatst hoorde ook in combinatie met vitamine A ( levertraan ) merk weet ik niet

Genoeg essentiële vetten

Geen geraffineerde suikers, niet roken, en zo weinig mogelijk alcohol.

en.....bewegen ( fietsen, lopen dat soort beweging) of Yoga of ander intensieve sporten ALLEEN als hij hersteld is van zijn hernia natuurlijk :)

 
Mike interessant dat kraakbeen weer aangemaakt kan worden. Heb je een link naar een artikel?

 
http://www.westonaprice.org/food-fe...jYXJ0aWxhZ2UiO2k6MTtzOjEwOiJjYXJ0aWxhZ2VzIjt9

Quote:
Living amidst the proteoglycans are the cartilage cells--chondrocytes--whose jobs are to regulate cartilage metabolism, manufacture the giant proteoglycan molecules and collagenous fibers and build new cartilage as necessary. To do so, the chondrocytes need the right nutrients delivered in the right proportions by the water and synovial fluid that feeds cartilage.


Mike

 
hallo, ik heb de betreffende hernia.

Mike, erg interessant dat kraakbeen wel degelijk herstellen kan! ik dacht zelf ook altijd dat dat niet zo was, blij dus dit te horen, ben pas 26.

wat ik eet is sochtens havermout met rauwe melk maar dit breng ik wel tegen de kook.. dus zo rauw is het niet meer.

daar naast elke dag goeie halve liter melk (wel rauw niks mee gedaan)

desem brood en af en toe ook spelt kiem brood.

smeer met roomboter of cocus olie.

beleg is pinda kaas van monki of krekeltje kaas (rauw melks) en ook wel eens honing. gebakken ei ook nog wel eens.

mandarijn meestal 2 op n dag, 1 appel, soms kiwi.

avond eten groenten,aardappel,vlees (vis af en toe) gebakken in boter cocosolie palm, en olijf olie.

elke dag eetlepel levertraan (merk lovitran)

vetten en eiwitten krijg ik denk ik wel genoeg, maar koolhydraten.. missch zijn dat er nog best wat.

ik heb boek voeding en fysieke degeneratie van Weston A. Price, in afrika aten ze ook veel aardappel en waren ze ook erg gezond. waarom word ons dit wel afgeraden? stond daar erg veel vetten tegenover ofzo? meen te herinneren dat ze ook veel vis aten.

wat mijn eet patroon betreft, is er veel op of aan te merken?

 
Maarten,

Zoals Mike al aangaf de beestenbottenbouillon.

Als je de botten volgens het recept in koud water met appelazijn laat weken krijg je alle goede stoffen uit de botten in het water.

Erg goed voor als je last hebt van botten en gewrichten.

Dus lekker soep maken, kun je af en toe je brood vervangen door soep met een blokje kaas en een beker melk, hou je het lang op vol.

havermout is geen goed graan, wel goed zijn: witte rijst, quinoa, gierst en boekweit.

Waarom kook je je melk, vanwege de havermout?

Je zou 's ochtends ook een van de yoghurtsmoothies kunnen proberen, daar loop je de rest van de ochtend op, krijg je ook direct meer vetten binnen.

Lia

 
maarten,

Absoluut teveel koolhydraten! Dat ze er in Afrika mee weg konden komen had te maken met de hoge inname van vetoplosbare vitamines, die Price bij alle 14 natuurvolkeren constateerde. Bovendien werden wortelgroenten als cassave (tapioca) vaak gefermenteerd, waardoor de suikers door melkzuurbacterien werden opgegeten, en daarna gekookt. De bewoners van de eilanden van de Stille Zuidzee fermenteerden en kookten bijv. tarowortel, een gerecht dat 'poi' wordt genoemd.

Het is zinloos om de vergelijking te trekken tussen ons gedegenereerde moderne mensen en de volkeren die Price bestudeerde. Het is zelfs zinloos om de vergelijking te trekken tussen ons gedegenereerde moderne mensen en de vooroorlogse generaties in eigen land! We zijn na de oorlog razendsnel gedegenereerd, een duidelijk bewijs dat dit nooit genetisch kan zijn, maar het gevolg van een zeer verwoestende omgevingsfactor. Ook Price kwam destijds al op deze conclusie, waarmee hij dus in feite zijn darwinistische kennis over erfelijkheidsleer moest bijsturen richting epigenetica.

Wat je moet beseffen is dat we meer voedingstekorten dan ooit hebben en dus ook meer voedingsstoffen dan ooit nodig hebben om deze tekorten op te heffen. Waar men vroeger weg kon komen met zetmeel, fytinezuur en nachtschades kan dit nu echt niet meer, vandaar dat ik er ook zo fel op ben. Je kunt een probleem pas oplossen als je het onder ogen ziet. Keer op keer merk ik hier dat men de problematiek onderschat en kennis over natuurvolkeren zelfs gebruikt om aan te geven dat bijv. extreme sportbeoefening wel degelijk mogelijk is. Laatst corrigeerde ik Evan nog toen ik schreef:

Quote:
Zie je nu echt niet het verschil tussen deze mensen en ons moderne, gedegenereerde mensen? Die indianen hebben een zuurstofoverschot van jewelste, wij hebben een zuurstoftekort van jewelste. Hun energie is overschot, die van ons is schaarste. Geen appels met peren vergelijken graag.


Evan heeft er ook een handje van om te zeggen: ach, af en toe een boterham moet kunnen. Die hele houding van 'ach, het valt allemaal wel mee' kunnen we ons vandaag de dag simpelweg niet meer permitteren! Het is, zoals Micave hier op dit forum terecht stelt, alles of niet. Het is zelfs zo ernstig dat we als mensheid aan de rand van afsterven staan:

http://www.naturalnews.com/038351_sperm_count_French_men_scientific_study.html

Het wordt echt tijd om wakker te worden en de extreme ernst van de situatie in te zien! Dit is niet de eerste keer dat ik dit hier schrijf. Waarom moet ik toch voortdurend zoveel mensen met de neus op de feiten drukken?!

Mike

 
Ik geloof het wel maar wat me wel opvalt is dat mensen zo sterk zijn. Ondanks die degeneratie. Ik kwam net langs de panos (weet niet of dat in nl ook bestaat, keten waar je koffie, broodjes en de smerigste suikerkoeken kunt kopen). Als je dan die schoolkinderen ziet met bossen dik haar, smetteloze huid, ze zijn allemaal groot en sterk, en dat zit me daar een hoop troep naar binnen te proppen met een grote fles cola. Ik vind het een mirakel dat dat allemaal kan, dat het nog zo lang goed gaat en hoe kan het toch dat die mensen er toch zo gezond uit zien. Wat dat betreft moet er toch hoop zijn dat je met gezonde voeding heel snel weer een gezond mens kunt worden?

Ik heb op de school van mijn zoon echt een gevecht moeten voeren om hem een gebakken ei te mogen meegeven ipv brood, want de maaltijd moest brood zijn, voor alle kinderne hetzelfde om het groepsgevoel te versterken. Echt je houdt het niet voor mogelijk. Dat is mijn grootste frustratie, hier thuis heb ik het allemaal wel in de hand, maar met schoolgaande kinderen is het niet zo simpel. Daarmee dat ik het persoonlijk wel moeilijk heb met berichten als af en toe een boterham is wel erg. Ik zeg niet dat het niet waar is, maar het is wel vermoeiend om het allemaal perfect te willen doen. Ik heb heel erg het gevoel dat ik het af en toe ook moet loslaten, te erg er bovenop zitten lijkt me ook niet gezond, voor mij als moeder dan.

 
ja de melk kook(te) ik vanwege de havermout, ik zal me wat in de smooty`s verdiepen voor de ochtend.

die beestenbottenbouillon lijkt me wel een avond gerecht, op voedingisgezond.nl zie ik al meer interessante dingen.

ik weet alleen nog niet wat ik mee naar het werk moet nemen, dat was dus desem brood,(5a6) en halve liter rauwe melk en nog een mandarijn en appel.

de melk is geen probleem dus, maar het brood moet zo wie zo vervangen worden.

waarom mike? omdat ik beginner ben :) en de makkelijke consumptie als brood funest is voor beginners, omdat het desem is denk je al gauw een makkelijke goeie oplossing te hebben.

bedankt voor`t scherp maken.

 
@maarten,

Quote:
waarom mike? omdat ik beginner ben


Mijn vraag was niet zo zeer gericht aan jou als beginner, maar meer aan de gevorderden die hier al geruime tijd actief zijn en de aard van het probleem maar blijven onderschatten.

@Iklustvet,

Quote:
Ik vind het een mirakel dat dat allemaal kan, dat het nog zo lang goed gaat en hoe kan het toch dat die mensen er toch zo gezond uit zien. Wat dat betreft moet er toch hoop zijn dat je met gezonde voeding heel snel weer een gezond mens kunt worden?


Dat is nou de veerkracht van het leven. Met minimale voedingsstoffen is het kennelijk toch mogelijk om weefsels te vormen. Maar het blijft een kwestie van oorzaak en gevolg. Kids die denken weg te kunnen komen met de consumptie van chips, cola, chocoladerepen en energy-drankjes beseffen niet dat ze de kiem leggen voor klachten die zich na hun 35e levensjaar gaan openbaren. De meesten van ons leven dan ook 35 jaar, ogenschijnlijk zonder ook maar een centje pijn, om vervolgens de volgende 35 jaar stukje bij beetje te sterven, terwijl de klachten, kwaaltjes en pijntjes zich opstapelen.

Ja, er is heel veel mogelijk op basis van volledige en volwaardige voeding en het kan inderdaad sneller gaan dan je ooit had durven dromen. Voorwaarde is wel je basisinstelling, deze moet ontspannen en optimistisch zijn, op basis van geduld, geloof en vertrouwen. Onze grootste uitdaging qua gezondheid is af zien te komen van de chronische stress, die ons verhindert om werkelijk te helen.

We beseffen te weinig dat suiker evolutionair gezien met acute stress te maken heeft. Ons lichaam hoort te draaien op ketonen, de bijproducten van vetverbranding. Dit geeft ons weliswaar lange-termijnenergie, maar in situaties waarin we geconfronteerd worden met acute dreiging/nood hebben we daar niets aan. Dan hebben we juist een bron nodig van korte-termijnenergie, glucose dus. Voor dit soort noodgevallen legt het lichaam een noodvoorraadje suiker aan in de vorm van glycogeen in de lever, een vorm van zetmeel die de lever zonder enige vorm van glucoserijke voeding zelf aanmaakt door omzetting van eiwitten.

In het geval van acute stress sporen de bijnieren de lever aan deze glycogeen vrij te geven als glucose in het bloed (zegt veel over de snelheid waarmee zetmeel glucose wordt in het bloed en daarmee de bloedsuikerspiegel opdrijft). Deze glucosestoot naar de hersenen maakt ons hyperalert en maakt ons beresterk, omdat ook de spieren van deze zeer krachtige energiestoot worden voorzien. Hierdoor zijn we in staat om razendsnel te beslissen of we het gevaar tegemoet treden (vechten) of er juist van wegrennen (vluchten). Wat we ook beslissen, na ong. een half uur moet het gevaar geweken zijn: of je hebt de vijand verslagen of je bent nog net op tijd in staat geweest te ontsnappen aan je vijand. Na dat half uur is er rust en stabiliseert het systeem zich weer en schakelt weer over op vetverbranding.

Kun je nagaan wat je jezelf aandoet als je voortdurend jezelf vollaait met voeding en dranken die je bloedsuikerspiegel omhoogdrijven en ontregelen. Voor het lichaam komt dit nu over niet als acute en tijdelijke stress, maar als chronische stress. Het heeft nu nog maar 1 prioriteit: zo goed en zo kwaad als het kan proberen de overtollige glucose uit het bloed te halen. Het doet dit door een beroep te doen op de hormoonklieren alvleesklier (insuline) en bijnieren (cortisol, adrenaline). Een ontregelde bloedsuikerspiegel wordt hierdoor vanzelf ook een ontregelde hormoonspiegel, waardoor je problemen kunt ervaren met je hartritme, je bloeddruk, je lichaamstemperatuur, je spijsvertering, etc. Klinkt bekend, of niet? Laatst kwam ik in een Brits kookprogramma de volgende uitspraak tegen: 'dessert is stressed spelled backwards'. Deze leuke woordgrap geeft aan dat zoete toetjes en stress samen gaan.

Snapt iedereen nu waarom ik zo fel ben op zetmeelbronnen als granen, aardappelen en bijv. ook bananen? Ik mag het hopen, want veel duidelijker dan dit kan ik het echt niet brengen!

Mike

 
Je zou de beestenbottenbouillon ook mee kunnen nemen naar je werk en dan de avond groente/vlees/vis/rijst kunnen eten.

Of lekkere boerenkool of hachee/rodekool/appel zonder aardappelen.

Die interessante dingen op www.voedingisgezondheid.nl komen allemaal hier van het forum. Ere wie ere toekomt.

Verder kun je een heerlijke dikke omelet meenemen, is koud ook prima te eten.

Je zou yoghurt mee kunnen nemen of extra smoothie.

Je zult op een gegeven moment merken (als je meer vetten gaat eten) dat je sneller verzadigd bent en dus minder mee hoeft te nemen.

Als je dan naast je voeding (tijdens de lunch) ook nog rauwe melk en/of kefir drinkt heb je 's avonds pas om 19.00uur weer 'honger', zeg maar trek.

Althans zo ervaren wij het.

Lia

 
Hey, Maarten ook van de partij! Goed bezig :D

Quote:
Evan heeft er ook een handje van om te zeggen: ach, af en toe een boterham moet kunnen.


Inderdaad, af en toe een boterham moet zeker kunnen volgens mij. Zelf eet ik al tijden geen brood meer, maar als mensen af en toe(!) een boterham nemen vind ik absoluut geen probleem. Mits dit een boterham van topkwaliteit is natuurlijk, gekiemd speltbrood is mijn favoriet.

Jij hebt het zelf ook vaak over glutenvrije granen en brood van menno. Door simpelweg "menno westonprice" te googlen kom je ook al snel bij deze reactie van jou:

Quote:
Ik raad mensen vaak aan om witbrood te kopen bij Turkse bakkers. Deze bestaan uit meel, water en gist. Geen 'broodverbeteraars', geen toegevoegde geharde vetten (transvetten) of wat dan ook. Weliswaar niet biologisch, maar nog altijd beter dan de fabrieksmatige variant uit de supermarkt. Ook witte pitabroodjes zijn in dat opzicht een betere keus en deze kun je ook nog eens in de natuurvoedingswinkel kopen.



Ik begrijp niet waar deze reactie van jou over brood ineens vandaan komt, terwijl je zelf mensen witbrood aanraadt.

Quote:
Laatst corrigeerde ik Evan nog toen ik schreef:

Zie je nu echt niet het verschil tussen deze mensen en ons moderne, gedegenereerde mensen? Die indianen hebben een zuurstofoverschot van jewelste, wij hebben een zuurstoftekort van jewelste. Hun energie is overschot, die van ons is schaarste. Geen appels met peren vergelijken graag.


Je zult toch iets beter moeten gaan lezen, Mike. Eerst kijken, dan pas zeiken!
Quote:
Laat ik het dan voor de 3e keer nog maar eens posten

.

Ja dat snap ik ook nog wel Mike. Niet voor niets zei ik een paar posts terug:

Quote:
Natuurlijk vallen sporters tegewoordig bij bosjes neer.

Ze eten allemaal troep, geen grammetje vet, superveel koolhydraten, eiwitshakes, trainen op speciaal gemaakte schoenen die je lichaam ondersteunen en dus ook verzwakken, zijn niet geaard, zijn zware mondademhalers ipv natuurlijke neusademhalers etc etc..


Ik raad helemaal niemand aan om 800 km te gaan hardlopen hoor :wink:

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.749
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan