nekhernia

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Mike. De veerkracht van het leven moet ongelooflijk zijn als ik zie dat zoveel van mijn kennissen alleen maar troep eten, een kind krijgen en dat het eerste eten van dat arme kind een flesje suikerwater in het ziekenhuis is, en daarna gevriesdroogde koemelk, en 3 maanden later fruitpap met koekjesmeel (ja, granenmeel met suiker!) om die lopende pap een beetje te binden. Dat is dan de basis voor de rest van het leven. Je kan het mensen niet kwalijk nemen dat ze slecht eten als je zo geboren wordt.

Wat lees ik hier over mondademhalers en neusademhalers. Mijn man snurkt. Toen hij goed was afgevallen met atkins was het wel beter, maar zo lang als ik hem ken loopt hij met zijn mond open, hij krijgt geen lucht als hij zijn mond dichthoudt. Ik vind dat niet normaal, de dokter zegt dat hij een scheef neustussenschot heeft en dat zijn amandelen gezwollen zijn en geknipt moeten worden. Ze hebben met een camera in zijn neus gekeken en dat was de conclusie. Hij is niet verkouden maar heeft wel altijd een verstopte neus (zijn weerstand is verder wel ok denk ik, hij is altijd de laatste hier die verkouden wordt). Ik erger me er dood aan, ik snap ook niet dat je zo kunt leven met een verstopte neus, maar ik weet ook niet wat hij er aan kan doen. Hij eet te veel suiker en kh, af en toe rammel ik hem eens door elkaar en eet hij een paar dagen wat beter maar hij vindt dat ik overdrijf en wil er niet te veel moeite in steken. Ik heb ook wel eens gelezen dat een verstopte neus je energetisch tegen houdt, dat geloof ik meteen. Maar hoe los je het op?

Als ik te ver afdwaal dan zeg het maar dan open ik een nieuw topic :)

 
Misschien is het inderdaad wel handig om een nieuw topic hierover te openen, misschien zijn er meer mensen die hier last van hebben.

Je kunt zo de tekst kopiëren en plakken.

Lia

 
Quote:
Ik begrijp niet waar deze reactie van jou over brood ineens vandaan komt, terwijl je zelf mensen witbrood aanraadt.


Niet iedereen is bereid om het brood helemaal te laten staan en ik geef dan aan dat kapot geraffineerde granen dan vaak een beter alternatief zijn. Ik zie kh nl. niet als voeding maar als vulling. Zoals bekend hebben sommigen van ons toch een bron van glucose nodig, anders trekken ze het niet. Ik probeer alleen maar praktisch te zijn. Maar als je de suiker, de koolhydraten en het zetmeel kunt laten staan of kunt minimaliseren is dit natuurlijk veel beter!

Mike

 
janse wat doe jij dan op je gekiemd speltbrood?

ik eet het soms maar vind het niet echt smakelijk

 
Ik eet al een hele tijd geen brood meer, maar vond gekiemd speltbrood altijd heerlijk.

Sowieso ging er altijd een super mega dikke laag roomboter op. Daar bovenop meestal dikke plakken (rauwmelkse) kaas, een notenpasta (ja ik weet het, fytinezuur enz), of soms een klein beetje honing.

Met dikke plakken kaas in de broodrooster was altijd mijn favoriet. Echt lekker.

Wat ik ook altijd deed voor ik het brood kocht was even op de verpakking duwen om te voelen of het wel lekker zacht was. Ik weet niet of het overal zo is, maar bij ons in de natuurwinkel lagen regelmatig gekiemde broodjes die zo hard waren dat je echt met een broodmes moest gaan zagen om erdoor te komen. Dan is het gelijk al niet meer te eten zo vies.

Je moet er echt net als een cake zonder problemen door kunnen snijden zo zacht. Dan vind ik 'm het lekkerst.

 
bij mij is het brood best beetje hard.

als ik er sneedjes van snijd brokkelt het gelijk af dat is wel irritant.

 
Ja, dan heb je een slechte. Als de meneer/mevrouw van de natuurwinkel even de andere kant opkijkt, gewoon even stiekem in de broodjes gaan kneden de volgende keer :mrgreen:

 
Gekiemd speltbrood uit de natuurwinkel was bij mij ook keihard, samen met een mevrouw van de natuurwinkel in alle broodjes zitten kneden, maar geen zachte gevonden.

Misschien een slechte partij? Zal van de week nog een gaan kneden. :idea:

 
ik heb inderdaad ook nooit een zachte gehad, niet dat ik gekneed heb dat niet./

maar met uitpakken merk je het wel.

het lijkt wel of er ook geen zout in zit ofzo smaakt eigenlijk nergens naar :(

 
Idem met gekiemd roggebrood, Ik heb er nu ongeveer 10 gekocht en allemaal zijn ze keihard en brokkelig, zeer irritant.

Mijn oplossing. Ik maal een brood fijn, doe er 250 gr zachte roomboter, een zakje kokosschaafsel, geraspte rauwe kaas en snufje kelt. zeezout doorheen, kneden tot een deeg, hier draai ik balletjes van en die vries ik in porties in. Heerlijke broodballetjes die niet kruimelen en toch mijn behoefte aan koolhydraten/brood stillen.

 
Quote:
het lijkt wel of er ook geen zout in zit ofzo smaakt eigenlijk nergens naar


Klopt, er zit geen zout in.

Misschien is het brood gewoon niks voor jou. Ik ken meerdere mensen die dit gewoon echt niet lekker vinden. Smaken verschillen.

Quote:
Idem met gekiemd roggebrood, Ik heb er nu ongeveer 10 gekocht en allemaal zijn ze keihard en brokkelig, zeer irritant.


En toch wist ik bijna altijd wel een paar goede broodjes te vinden. Zo zacht dat je er met je mes zo doorheen kunt duwen.

 
gekiemt spelt verschilt vaak ja, heb ooit eens een mail gestuurd naar de producend met soort van klacht en hoe dat kwam, antwoord: het is gewoon een erg moeilijk produkt om te maken.

tarwe kiem was bij ons vaak wat beter maar dit graan is geloof ik weer genetische gemanipuleerd dus daarom dat ik spelt koop.

(als ze heel zacht zijn, zijn ze ook weer klef vind ik ook niks)

doe er altijd goed keltzout op.

en mes even licht in smeren met boter voor het snijden, vind ik ook wel helpen tegen brokkelen.

En Lia nog bedankt voor je link naar voedingisgezondhijd.nl erg handig.

maar witte rijst? ook erg veel koolhydraten als ik google mag geloven.

zoek op google: voedingswaarde witte rijst, en voedingswaarde aardappel.

dan zie ik dat de rijst 78,5 per 100g heeft en aardappel 17 per 100g.

als dat klopt is het niet veel beter.

 
@Maarten,

Een aardappel behoort tot de nachtschades en is een zetmeelbom.

Witte rijst bevat idd 78,5 gram koolhydraten per 100 gram droog gewicht.

Dit eten wij om tussen de 50 a 100 gram koolhydraten binnen te krijgen.

Lia

 
Quote:
maar witte rijst? ook erg veel koolhydraten als ik google mag geloven.

zoek op google: voedingswaarde witte rijst, en voedingswaarde aardappel.

dan zie ik dat de rijst 78,5 per 100g heeft en aardappel 17 per 100g.

als dat klopt is het niet veel beter.


De aardappel is een nachtschade en dus niet verstandig om veel van te eten. Ook witte rijst is iets waar je op dit moment helemaal niet mee bezig moet zijn.

Het belangrijkste voor jou op dit moment is dat je je gaat concentreren op MINDER koolhydraten en MEER vetten en eiwitten. Met aardappelen en vooral 5 tot 6 sneetjes brood krijg je nog steeds een flinke berg suikers binnen.

Het eerste wat je nu moet gaan doen is afbouwen met koolhydraten tot maximaal 100 gram per dag.

Je moet jezelf ook absoluut niet gaan uithongeren, dus als je minder koolhydraten gaat nemen zul je hier MEER vetten en eiwitten tegenover moeten zetten.

Denk dus vooral aan (orgaan)vlees, vis, levertraan, roomboter, eieren(gebakken, gekookt en/of rauw), rauwe melk (kefir!), yoghurt, (rauwmelkse)kaas etc.

 
Hallo, den ondertussen ruim 6 maanden thuis.. pijn is gelukkig weg, wel regelmatig irritant gevoel beetje brandend of prikkend en sluitende benen. Deze dingen wordt minder als ik veel rust neem (afwisselen van liggen enstuk lopen)met fysio is het ook al l is aardig mis gegaan en met andere oefeningen ook al en met werk (zover ik het werkte noemen kan)ook en altijd dat ik avonds pas merk.. lastig dus. Belastbaarheid blijft laag dus, pas kwam operatie ten sprake dus weer MRI en neurochirurg zijn beknelling is minder geworden dus niet opereren, ben ik best blij mee want als je op verschillende forums met al die ervaringen leest... slagers zijn het, zo lijkt het dan..

Maar er zijn dus ook neurologen die zegen dat spontane terug trekking van de hernia (uitstulping ) niet kan!!, dus, wat is waar,

Ik heb die MRI dus op cd besteld en zelf gekeken (bij de eerste was me aardig uitgelegt wat wat is)watmaar ik blijf een leek natuurlijk,en ik zie behalve het tweede MRI veel scherper is niet direct zo verschil .

Probleem nu is voornamelijk dat de zenuwen geïrriteerd raken door bestelling , verder is de discus wel weer sterk denk ik.

Als het lichaam in staat is de bestelling op te ruimen welke stoffen heeft het daar voor nodig? Heeft iemand een idee?

Maarten.

 
Heeft niemand een idee wat het lichaam helpen kan het weefsel van de uitstulping op te ruimen?

Ik hoop erg dat ik het kan bevorderen aangezien het heel lastig is om lange tijd niet over m,n grenzen te gaan en vervolgens nog minder t kunnen als dat ik al kan (niks dus)

Alvast bedankt,

Maarten

 
Hallo Maarten,

Jaren geleden heb ik zelf een lage rug hernia gehad (L4-L5). Toendertijd werd er nog bedrust voorgeschreven, maar na 6 weken was ik niks opgeschoten. De dokter dacht aan opereren.

Uiteindelijk ben ik bij een osteopaat terecht gekomen. Deze heeft mij van mijn hernia afgeholpen zonder operatie. Door manipulatie van de betreffende ruggenwerfsels is er meer tussenruimte gekomen waardoor de druk van de uitstulping op de zenuwen minder werd. Of de uitstulping helemaal weg is, geen idee. Maar ik heb geen pijn meer van die hernia en kan weer gewoon functioneren.

Misschien is dit een optie voor jou. Succes met je zoektocht.

 
Gif-vrij bedankt voor je reactie. In,t begin lag ik denk zo,n 20 uur op een dag plat.. ik kon niks meer verdragen, het kwam in een klap, donderdags nog m,n werk gedaan (en doe zwaar werk) avonds ook nog niks last en nachts word ik wakker en het was helemaal gedaan ik had uur later tranen in de ogen van pijn.

Ik moest 6 weken rust houden en daarna was ik nog nie veel verder ook, na zo,n 16 weken (had m,n vit C fiks omhoog gebracht) was het hele stukken beter! En toen begonnen ze met fysiotherapie ... ben ik mee gestopt want ik ben nu net zo ver als toen.

Ik vind manipulatie dus best eng, heb ook al van mensen gelezen die daar een dwarslaesie van kregen.

Maar osteopaat heeft dan vast weer andere kunnen en techniek.

Ik zal hier ook eens naar zoeken.

Ingeval de discussie is er onder de artsen of en hernia zelf weg kan gaan of niet, zo wel dan hoop ik dat ik het beïnvloeden kan.

Ik hoop dat iemand hier wat ideeën tips of ervaring in heeft.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.926
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan