nekhernia

Iedereen reageert anders ..ik kwam bij de osteopaat vandaan met 2 extra hernia's ;-((((

Heb daarna heel veel baat gehad met een mcKenzie therapeut..

Hier wat info

http://www.rugspraak.nl/de_therapieën.htm

Het duurt i.d.d. wel erg lang Maarten..;-(((

De McKenzie therapeut probeert de hernia terug te duwen middels zachte manipulatie..

dus geen lomp getrek in ieder geval. Je heeft daar niet bang te zijn voor een dwarslaesie

groet& sterkte

Dia.

 
Ik heb het een en ander gelezen over H202, Het oxideert gift stoffen en dood parasieten en bacteriën en kanker cellen, is het mogelijk dat het het teveel aan weefsel van de discus in n,m nek C6-C7 (de uitstulping ) helpt te verwijderen? Of gaat dat langs een ander afbraak proces.

Ik heb ergens gelezen dat H202 als vrije zuurstof in het lichaam rond gaat en dit ook goeie cellen oxideert dit is wat mij er tot nu toe van af gehouden heeft maar ik weet nie echt of dat zo is.

Kan iemand het een kans geven dat het helpt?

 
Maarten, mijn man heeft ook een hernia gehad met een uitstulping. Heeft ook zwaar werk en (opeens)kon hij niets meer. Ook bij hem hadden ze een operatie aanbevolen. Hij heeft het niet gedaan en gewoon de tijd genomen na een driekwart jaar kwam er verbetering en na een jaartje was hij pijnvrij wel heeft hij nog steeds een dof gevoel in een stukje voet.

Hij eet totaal niet wapf, maar slikt ook geen medicijnen. Hij is al weer een paar jaar aan het werk.

Het herstel van je rug heeft gewoon veel tijd nodig. En veel wapf zoals bottensoep.

 
Dudink, ja ik zal zoizo veel geduld moeten hebben, ma das knap lastig :) had uw man veel kracht verlies? Ik had in de tricips en borstspier in het begin nog 10% kracht over zoiets, is nu bij de 40 a 45% denk ik. ben benieuwd of dat 100% terug kan komen.

Van de medicijnen ben ik gelukkig ook al een poos af.

Wat eten betreft begint het er wel op te lijken, koolhydraten onder de 100g geen nachtschades, gemiddeld net geen 1,5L rauwe melk per dag. Veel vet, roomboter, cocos, palm, alleen organen heel zelden, pas 5 kippen geslacht dus dan wel keer lever en de maag hart en milt in de soep gedaan, vis mag ook nog wel vaker eigenlijk. En elke dag bleuice levertraan natuurlijk :D 2,5ml dit samen met ghee.

Maar ik hoop dat iemand mij nog kan vertellen of H202 kan helpen of iets anders, dat zou super zijn.

Anders gewoon geduld hebben/kopen... :)

 
@ Maarten,

Welke stoffen helpen bij het opruimen van de uitstulping weet ik niet,maar in eerste instantie zal de uitstulping verschrompelen en daarmee de druk op zenuwen verminderen.

Je volgende probleem is dan dat de stabiliteit van de wervel segmenten verminderd is.Hierdoor zal de kans op blokkades/hernia etc.toenemen.ook zal er door veminderde belasting een slechtere voeding en afvoer van afvalstoffen plaatsvinden.Hierdoor gaat de disc in hoogte afnemen waardoor er nog minder stabiliteit zal zijn. De wervelgewrichten zullen dan ook eerder slijtage vertonen. Het probleem zal chronisch kunnenw orden door een deconditionering met als oorzaak te geringe belasting(door rust als gevolg van pijn).

Specifieke krachttraining voor de autochtone nek spieren is een goede therapie voor dit probleem.Het maakt de structuren die belangrijk zijn voor de stabiliteit sterker en verder zorgt het voor de juiste belasting zodat de uitwisseling van vloeistoffen goed kan plaatsvinden waardoor de disc zich goed kan voeden(je eet niet voor niets wapf).

Het is ook zo dat door de hoeveelheid toxische stoffen als gevolg van oa. de hernia de uiteinden van de zenuwen gevoeliger gaan worden wanneer deze stoffen te lang rondom deze zenuwen zitten.Dit kan ertoe leiden dat deze zenuwuiteinden pijn signalen gaan uitstralen zonder dat er nog beschadigd weefsel is(pijn is nu dus overbodig).

Om deze rede is het altijd aan te bevelen om bij zulke problemen(ook lumbaal)te blijven bewegen zo goed als mogelijk. Bij uitstraling in de ledematen met krachtverlies of verlies van controle over de ontlasting(bij lumbale hernia)is dit niet te adviseren.

ad

 
@ad ligtvoet. De stabiliteit van de wervel segmenten zullen verminderen? Verschrompeld de hele discus dan? Ik heb begrepen dat dat alleen gebeurt als de uitstulpingweg gesneden word.

Dat weinig beweging slecht is isme bekent, probeer ik wel wee op te bouwen, maar gaat langzaam.

Is stukken lopen opzich niet genoeg belasting om het kraakbeen te voeden?

oefeningen en fysiotherapie ging tot op heden niet goed dus die belasting is te groot lijkt mij.

Dan dat van toxische stoffen, afkomstig van? Afval stoffen van de discus? En wat daar aan te doen?

Ik heb nog steeds kracht verlies in linker tricips en borst spier, benen stuipen snachts (in de goeie periodes was dat weg)

En lumbaal.. dat zegt me niks eigenlijk, op wiki lees ik dan wat van lage rug enzo.

Bedankt voor je uitleg ad, beste te doen is zo veel eigenlijk bewegen en therapie toch proberen weer?

 
Maarten,

De instabiliteit heeft als oorzaak hoogte vermindering van de disc(ook als gevolg van ouderdom)en het stuk dat je niet meer op de plek hebt zitten door de hernia.Niet de hele disc verschrompeld.Door de vermindering van de disc hoogte komen de banden ook minder op spanning te staan(=verlies aan stabitliteit).

De voeding van de disc gebeurt door de uitwisseling van voedingsstoffen en afvalstoffen.Hiervoor is het belangrijk dat er regelmatig een wisselende druk belasting is(net als een spons die je regelmatig in een emmer water laat opzuigen en weer uitknijpen).De beweging zal dus lokaal moeten gebeuren.Wanneer dit mogelijk is is per situatie te beoordelen.

DE toxische stoffen komen vrij als reactie op de beschadiging.Zo snel mogelijk bewegen in het gebied(zo goed als mogelijk)verbeterd de lokale stofwisseling.

Lumbaal het betrekking op de onderste ruggewervels.

ad

 
Ad. De zin die je schreef:

"het stuk dat je niet meer op de plek hebt zitten door de hernia"

Bedoel je een verschoven discus? Dat is in mijn geven namelijk niet zo, de banden die om de kern liggen zouden gescheurd/gerekt zijn waardoor de vloeibare stof in de kern naar buiten wil komen, gevolg uitstulping. Zo is het mij verteld.

Heb je een idee hoelang er voorstaat voor het helen van discus?

Want ik vraag me ook wel af, is het alleen dat de zenuwen geïrriteerd raken door de uitstulping? en dat de discus dus eigenlijk al wel weer sterk is.

Of door dat de discus nog zwak is en door belasting (lopen staan zitten ) uitdijd en dus iets begint te druken,

En jij noemt er nu nog een, toxische stoffen door beschadiging.

Is je mischien al opgevallen dat ik erg precies wil weten hoe het werkt, maar er is ook geen neuroloog die het zelfde zegt als de ander.

Eigenlijk lijkt niemand het echt te weten.

Maar mijn lijkt het van belang om te weten om te bepalen wat ik wel en niet doe.

Excuus voor de manier waar op ik jou tekst hier in plak, maar ik heb geen idee hoe julie dat doen, kan ik daar ergens uitleg van vinden?

 
"het stuk dat je niet meer op de plek hebt zitten door de hernia"

IK bedoel hiermee de uitstulping,dus het gedeelte van de kern dat niet meer op de juiste plek zit doordat de banden gescheurd zijn.

De banden die minder op rek komen te staan zijn de ligamenten tussen en langs de wervels en niet de banden (anulus)van de disc.

Dat deze banden gescheurd zijn heeft meestal een voorgeschiedenis van jarenlang degeneratie door een slechte voeding van de discs en vochtverlies en dus verlies van sterkte van het weefsel.

Voor zover ik het kan inschatten drukte de uitstulping op de zenuwen die de borst en tricepsspier innerveerd,vandaar het krachtverlies.Rusten is dan een must.Vaak is er na 6 weken een vermindering van druk door het genoemde verschrompelen van de uitstulping.Ik gaf aan zo spoedig mogelijk te gaan bewegen maar pas nadat er minder druk is op de zenuwen(alles wat ik zeg dient om je meer keuze mogelijkheden te geven en niet als diagnose/behandelingsadvies).

Hoe lang het helen van een disc duurt weet ik niet.Ik weet wel dat gemm.het resultaat van een operatie vergeleken met therapie na 2 jaar hetzelfde is.

Oudere hernia's geven na verloop van tijd geen problemen meer , wel compressie van wervelgewrichten door de vermindering van de disc hoogte.Hierdoor ontstaat botwoekering enzal er ook ,door de hoogte vermindering,een vernauwde uitgang van de zenuwen zijn.Dit drukt dan ook weer op de zenuwen en dus pijn of functieverlies veroorzakend.

Dit zijn de mechanische aspecten en eerder schreef ik al over de chemische aspecten van pijn die acuut optreden direkt na de beschadiging .Maar wanneer deze stoffen te lang lokaal aanwzig blijven veranderen ze de gevoeligheid van de chemischepijn sensoren.Deze worden gevoeliger en reageren zeer laagdrempelig.Pijn is dan geen symptoom meer maar een op zichzelf staande 'ziekte'.Daarom is het van belang om de lokale stofwisseling te bevorderen.Deze verbeterd voeding en afvoer en maakt daarmee ook de structuren sterker.De disc neemt meer vocht op en zwelt meer ,dus zal in hoogte toenemen en daarmme de hele structuur (banden langs en tussen de wervels) op spanning houden en daarmme de kans op microbewegingen van de discs onderling verminderen.Deze microbewegingen beschadigen de anulus.

Goed uitgevoerde krachttraining aan speciale apparatuur bewrkstelligd de verbeterde stofwisseling en maakt teven de autochtone spieren sterker.Therapie en bescherming tegen recidivi dus.

De chemische stoffen die je wilt weten zijn oa.bradykinin,histamin,kalium,leukotriene,prostagladine,serotonin en een verlaging van de zuurtegraad.Ontsteking dus.

Zo,en nu ga ik slapen.

ad

 
@Ad.

Ja wat oorzaak betreft, ik heb me afgelopen 5 jaar vrij actief bezig gehouden met motorcross.. werkte in de straal constructie.

Verder had ik regelmatig last van zwervers die vast gingen zitten, en elk gewricht gaf wel eens problemen eigenlijk.

Dit werd echter niet verergerd door motorcross en dergelijke, heb het verschillende therapeuten gevraagd of er meer belasting ontstaat door dat het soms vast zit in m,n rug enzo, en antwoord was nee, want ik zou hypermobiel zijn en fysiek zware sport geeft voor spierspanning en werkt voordelig uit, dus ik blij en doen wa ik wil doen :D

Maar toen op goed 26 jarige leeftijd een hernia en zegt de therapeut... ja... ma wat je allemaal deed was ook niet slim!!!... 8O

Toen werd ik wel beetje boos.

Nu goed 6maanden verder en nog is kracht lang niet terug... mischien komt het ook niet helemaal meer terug,

Ik ga het meemaken in iedergeval.

Ik wil je hartelijk bedanken voor je reacties

 
@Maarten,

'Verder had ik regelmatig last van zwervers die vast gingen zitten'

Bedoel je wervels ipv zwervers. Wervels die vast gaan zitten, dat is een reactie op instabiele wervel segmenten(blokkade).Deze instabiliteit veroorzaakt ook micro beschadigingen aan de anulus ringen met als uiteindelijke gevolg een scheuring.

'want ik zou hypermobiel zijn'

Dat had ik al gedacht.Hypermobiliteit heeft als oorzaak los bindweefsel,dus ook zwakke disc structuren en dus een groter risico op scheuringen.

'fysiek zware sport geeft voor spierspanning en werkt voordelig uit'

Therapeuten zijn clueless wanneer het aankomt op training van het lichaam om het sterker en dus weerbaarder te maken. Sporten is hier niet geschikt voor.Kijk maar eens hoeveel sporters bij de therapeut lopen met hun door de sport opgelopen letsels.Als ik dan zie welke oefeningen ze geven om te herstellen.....clueless.Er bestaat zelfs zoiets als sport geneeskunde/therapie. Sporters hebben zeker een ander lichaam!!

'Nu goed 6maanden verder en nog is kracht lang niet terug... mischien komt het ook niet helemaal meer terug,'

Hoe hebben ze getest dat je nog maar 10% kracht had en nu 45%?

Het is een kwestie van use it or lose it en in jou gevalg denk ik dat de zenuw(en) die de triceps en borstspier innerveerde door de hernia bekneld was en daardoor deze spieren niet (goed) kon verzorgen van impulsen.Wanneer de druk op de zenuw minder is zou je deze spieren goed kunnen belasten en kunnen ze aan kracht toenemen.

Gezien je hypermobiliteit adviseer ik je om krachttraining te gaan doen,maar dan wel op de juiste manier.

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.675
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan