Natuurlijke lichamelijke verzorging

Hallo!

Mijn doel is om de komende tijd zoveel mogelijk producten uit de winkel te vervangen door zelfgemaakte lichamelijke verzorgingsproducten. Ik was al een tijdje bezig met baking soda onder mijn oksels, maar de baking soda ging uiteindelijk toch irriteren. Ook heb ik eerder kokosolie geprobeerd als deo, maar dit werkte niet 100% effectief. Hierbij het recept voor zelfgemaakte natuurlijke deodorant die extreem goed werkt. Deze variant is voor mannen en vrouwen vanwege de pepermunt olie. Recept via internet gevonden, maar ik kan nu de website niet meer vinden.

50 gr. arrowroot poeder

50 gr. baking soda

+/- 8 eetlepels kokosolie

aantal druppels tea tree olie

aantal druppels essentiële olie (bijvoorbeeld pepermunt)

Belangrijk is dat de kokosolie zacht wordt als je alles mengt. Ik heb het met mijn handen gedaan, maar misschien kan je de olie ook een beetje laten smelten boven een zacht vuurtje. Als het mengsel te droog is en en niet bindt, wat extra kokosolie erbij. Wanneer klaar, alles in een glazen potje stoppen. Daar wordt het weer hard en kan je met je vingers elke keer een klein beetje eruit halen.

Mijn andere succesverhaal is het gebruiken van honing als facewash. Verder ben ik aan het experimenteren met baking soda als shampoo en tandpasta. Maar dit werkt nog niet perfect vind ik.

Wat zijn jullie succes formules voor lichaamsverzorging??? Louise

P.S. In het onderwerp natuurlijke schoonmaakmiddelen hebben een paar forumleden ook wat over hun favoriete verzorgingsproducten gezegd.

 
Hallo!

Mijn doel is om de komende tijd zoveel mogelijk producten uit de winkel te vervangen door zelfgemaakte lichamelijke verzorgingsproducten.

Leuk!

Ik weet niet of deze al is langsgekomen in een ander topic maar ik heb er ook 1. Een plakje citroen als deodorant, het werkt de hele dag en je huid voelt lekker zacht aan.

 
Ik maak zelf tandenpoeder als vervanging van tandpasta.

Verder poetsen we ook regelmatig met alleen zeezout en/of groene klei.

Quote:
Ik heb in het voorjaar een cursus gevolgd met de naam 'Kruidengeheimen'.

Tijdens die cursus hebben we een tandenpoeder gemaakt, uiteraard om je tanden mee te poetsen. Hieronder het 'recept'.



Nodig:

Gedroogde Salie, Braam, Marjolein en Munt (of andere kruiden naar keuze)

Heel klein beetje ongeraffineerd keltisch zeezout, klei (eetbare versie)

Vijzel, zeefje en potje

Stamp dit mengsel in een vijzel goed fijn.

Als het goed fijn is, druk het dan door een zo fijn mogelijk zeefje.

Wat overblijft in je zeefje vijzel je weer, tot alles door de zeef kan.

Doe het in een klein (glazen) potje

Gebruik:

Maak je tandenborstel nat en druk hem in de poeder



Hieronder een paar kruiden die goed zijn voor de mond:

Braam, is een schoonmaker voor het hele lichaam. Daarnaast werkt het bij ontstekingen in de mond, aften, ontstoken tandvlees en zweertjes. Mensen die een gebit dragen zouden dagelijks met braam moeten spoelen.

Marjolein, bloedzuiverend, helend bij wondjes. Marjolein schijnt zelfs de ziekenhuisbacterie aan te kunnen vallen.

Salie, maakt de tanden witter, sterk ontsmettend. Verminderd ontstekingen en bevordert genezing. Helpt ook bij aften en klachten aan de keel.

Kamille ontstekingsremmend, pijnstillend, helpt bij tandwortelontsteking. 
Het homeopatische middel Chamomilla D4, wordt veel gebruikt bij baby’s die tanden krijgen.

Heemst, positief effect op de slijmvliezen, voor alle zweren en ontstekingen in spijsverteringskanaal (ook bij aften). Zeer verzachtend.

Pepermunt verfrist de adem, ontsmettend, helend.

Zeezout, versterkt het tandvlees, stimuleert de zelfreinigende werking van het speeksel, werkt antiseptisch en maakt de tanden witter. In vroegere tijden poetste men de tanden met alleen zout.



 
@ Poekie, bedankt voor het recept! Zo'n cursus Kruidengeheimen lijkt me ook heel interessant! Ik ga dit recept zeker maken binnenkort.

@ Luize, naamgenoot! Plakje citroen op de huid, klinkt fijn! Zal in ieder geval lekker fris ruiken.

 
Plakje citroen op de huid.... Brandt dat niet? Als je huid niet helemaal egaal is, lijkt het me pijnlijk....

 
Ja, ik ben een naamgenoot.

Gewoon een plakje en onder je oksel smeren, ik heb er geen irritatie van. Het verbaaste me hoe lang je, jezelf niet ruikt.

 
Alternatieve deo is bij mij ook niet zo succesvol, ik transpireer veel en het gaat ook vervelend ruiken. Maar goed, misschien wordt dat wel beter naarmate mijn darmen en lever meer op orde komen.

Ik heb ook de baking soda gebruikt voor mijn haar maar vond dit ook geen succes. Op Engelstalige sites kun je daar heel veel over lezen, het zogenoemde No poo.

Ik heb mijn haren sinds januari niet meer met shampoo gewassen. Ik meng 2 eidooiers met wat water en verdeel dat over mijn hoofdhuid. Laat dat een half uurtje intrekken, de laatste paar minuten nog wat appelmoes achterop mijn hoofd ivm wax. Dan goed uitspoelen met lauw (anders stolt het ei) water. Werkt perfect. Pas na een dag of 6 wordt het wat vettig en die periode wordt ook steeds langer. Het schijnt ook met alleen water te kunnen maar daarvoor is hier het water te hard en mijn haar te lang en te dik, dan krijg ik het niet schoon.

 
Doet me denken aan de shampoos van vroeger, zoals eiershampoo en biershampoo. Stinkende oksels hebben trouwens te maken met uitstoot van ammoniak en dat wordt veroorzaakt door een slechte eiwitvertering.

Mike

 
Ok. Ik gebruik nu appelciderazijn en sole gebruik ik nu ook structureel in mijn kefirsmoothies. Kan ik daar verder nog iets voor doen? Of heeft dat ook gewoon tijd nodig?

 
Een slechte eiwitvertering heeft met 2 dingen te maken: te weinig maagzuur en een lekke darm a.g.v. beschadigde microvilli. Beide hebben tijd nodig om te helen. Veel helende vloeibare en gefermenteerde voeding kan hierbij helpen: rauwe melk, smoothies, gefermenteerde voeding en dranken, soepen en bouillons. Vermijd gluten en nachtschades en baseer je voeding op dierlijke vetten en eiwitten en eet zo weinig mogelijk koolhydraten.

Mike

 
Weinig kh is niet de basis van WP. Dat is een toevoeging van mijzelf. Wel schrijft Price in deze tekst:

Quote:
Mits aan de dagelijkse mineraal- en vitaminebehoefte is voldaan, heb ik er geen problemen mee als de kinderen zich tegoed doen aan zetmeel- en vezelrijk voedsel als aardappelen en groenten.


De vitamines waar Price het over heeft zijn de vetoplosbare vitamines (ADEK). Deze zitten in dierlijk, verzadigd vet. Dat moet volgens Price de basis zijn, het plantaardige voedsel is voor erbij maar vormt niet de hoofdmoot.

Mike

 
Zoals je ziet heb ik nog veel te leren. Heb Nourishing Traditions besteld, verwacht het vandaag binnen. Fijn dat je zo meedenkt.

 
Is aluinsteen als deo dan niet goed? Ik gebruik dat in de veronderstelling dat het de gezondheid niet schaadt.

 
Isabella, aluinsteen gooit de porien dicht en stopt de uitscheiding van afvalstoffen via de zweetklieren. Dat lijkt me niet gezond.

 
Lievergezond, ik transpireer evenzeer, maar de transpiratiegeur is veel minder. Ik ben er nog niet uit of het schadelijk is of niet.

 
Wat gebruiken jullie dan als deo? Ik heb verschillende dingen geprobeerd. Kokosolie, baking soda, alcohol, etherische olieen.

Momenteel gebruik ik DO2, dat is ook aluin maar dan in een sprayflesje. En daar gebruik ik rexona overheen:( Als ik vrij heb, gebruik ik do2 in combinatie met weleda rozendeo.

Ik transpireer heel veel, ik heb altijd een paar tissues onder mijn oksels en dan nog heb ik vlekken ter grootte van een bierviltje. Ik draag dus ook veel zwart zodat het minder opvalt. Maar het ergste is dat het ook onfris gaat ruiken. Ik vind zweet op zich niet vies ruiken, maar bij mij gaat het stinken. En aangezien ik een beroep heb waarbij ik veel over mensen heen hang met gestrekte armen, moet ik iets doen om het enigszins binnen de perken te houden. Ik heb zelfs vaak een extra shirt bij me om halverwege de dag te wisselen.

Toen ik even helemaal geen melk meer dronk, werd het minder. (toen dronk ik wel gewone gepasteuriseerde melk) Maar dat vind ik voor nu ook geen oplossing, ik drink/ eet momenteel veel rauwmelkse kefir en goede bioyoghurt. Hiermee zijn mijn darmen eindelijk op orde dus ik wil niet ineens weer helemaal switchen in mijn voedingspatroon.

 
ik heb jarenlang zonder deo gedaan maar ook ik transpireer héél erg en sommige periodes stinkt het ook echt vreselijk. als ik ergens heen moet voel ik me er echt ongemakkelijk over. kokosolie of zo'n zoutkristal ding helpen niet, maar ik heb nu dr. hauschka milde deo en die helpt wel en ik kan de geur ervan ook goed verdragen.

verder blijven werken aan verbetering van mijn spijsvertering en hopen dat het na verloop van tijd minder word met het zweten/stinken.

 
H2O2 al geprobeerd? Zelf gebruik ik eigenlijk nooit deo, aangezien ik niet veel zweet en meestal ook niet stink als ik zweet. Soms heb ik periodes dat ik mezelf wel een beetje ruik, maar dan doet H2O2 wonderen....

 
De kokosolie als optie was ik al weer vergeten, maar zou misschien uitkomst kunnen bieden. Ik heb ook altijd veel gezweet vroeger, nu minder (maar ik denk dat mijn kacheltje ook minder hard brandt), maar als ik mijn zweet rook/ruik, dan vond ik het eerlijk gezegd ook niet zo lekker ruiken.

Ik heb ook jarenlang de deo gebruikt met aluminium erin die de porien ook dichtmaakte.

En daarna de aluinkristal: ging goed, maar de porien worden afgekneld.

Nu gebruik ik baksoda, natriumbicarbonaat in een klein beetje water opgelost, maar het is eerder nog meer een soort korrelpasta.

Ik heb geen last meer van geuren.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.296
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan