natriumbicarbonaat

Goed artikel. Ik denk niet dat je een gewoonte moet maken van het drinken van bica, maar dit medicinaal moet doen en dus als kortstondige kuur (nooit langer dan 3 weken op rij).

Mike
 
Ik mix afentoe zure versgeperste sinaasappelsap met rauwe melk (50/50), echt heel lekker om te drinken, je krijgt een licht ingedikt mengsel, dus zo'n mix kan geen kwaad?, niet dat het tenkoste gaat van de voedingswaarde ervan (vooral van rauwe melk).
 
De auteur van het artikel vindt appelazijn een beter alternatief, maar de combi tussen appelazijn en bica drink ik ook wel eens en bevalt prima!

Mike
 
1. Dus het is een prima mix (rauwe melk & sinaasappelsap) als ik het goed begrijp Mike?

2. En even offtopic: Haal je de voedingswaarde van rauwe melk naar beneden als je er oploskoffie ingooit vroeg ik mij af, er staat hier en daar dat caffeine binding aangaat met calcium, is dit wel echt zo?, en zoja is het dan een te verwaarlozen hoeveelheid of juist niet Mike?, ik zelf heb mijn twijfels, ben benieuwd hoe jij er over denkt.
 
Heb ik gezegd dat rauwe melk en sinaasappelsap een goede mix is? Kan me er niets van herinneren.

Mike
 
Nee je hebt het nergens letterlijk gezegd Mike, na mijn bericht kwam jou bericht over gemix van bica en appelazijn en zo dacht ik even dat je misschien op mijn bericht doelde, heb het dus verkeerd ingeschat. Maar heb je nog een mening of rauwe melk/sinaasappelsap combi wel of niet ok is?
 
Hoe voelt de combi voor jou aan YT? Dat is namelijk waar het om gaat, dat het voor jou goed aanvoelt of niet. Er zijn geen regels, er is geen protocol, het draait allemaal om je natuur volgen. Probeer de combi en ervaar hoe het voor jou is.
 
Bedankt voor de link Heksje!

Vandaag al meteen minder gesnotter zonder bica. Wat een hel 3 weken lang met bloedneus, jeuk in de neus en loopneus.
 
Wat een hel 3 weken lang met bloedneus, jeuk in de neus en loopneus.

Waarom zet je door als het duidelijk niet goed gaat? Wat niet goed voelt, is niet goed voor je (is mijn stel(lige) regel)
 
Ik dacht dat het hooikoorts klachten waren en dat dit jaar gewoon erger was dan voorgaande jaren. Ik had helemaal geen link gelegd met bica en vraag me niet waarom niet( echt geen idee).
 
Voel me er prima bij Heksje, maarja ook bij mix met oploskoffie voel ik me goed, was het maar zo makkelijk allemaal dat pure goede gevoel per definitie een goede aanwijzing is, ik loop al heel wat jaartjes mee om te weten dat die gedachte te simpel is, er zijn wel degelijk combi's die je beter niet kunt maken, het is dus helaas zo simpel niet.
 
@Sampjes: ja dat is wel logisch inderdaad. Fijn dat je nu dan er toch achter bent gekomen wat de werkelijke oorzaak van je klachten was :)

@YT: Welke combi's zijn dan niet juist om te maken? Hierover wordt wel veel geschreven, vooral in de raw food scene, maar het is maar de vraag of al deze informatie (voor iemand specifiek) kloppend is. Het nadelige van een combi met koffie is dat het verslavende van de koffie roet in het eten gooit in die zin dat de verslavende werking je gevoel voor de gek houdt.
Ik denk dat het feit dat je hier informeert of een combi goed is, al een teken is dat je onbewust ergens al iets aanvoelt dat het niet helemaal klopt.
Het opvallende van een vraag stellen is namelijk dat je vaak zelf al het antwoord weet zodra je de vraag stelt. Er zijn echter andere factoren die als een soort ruis door het signaal heen storen.
 
@yt: Klopt idd, zo bleek ik flink koemelk intolerant te zijn maar ik voelde er niks van hoor toen ik het at. En ik voel ook geen verschil sinds ik koemelkvrij eet? kan het lijf blijkbaar heel goed verbergen wat overigens meestal zo is bij intoleranties ;-)
 
Hoe ben jij er dan achter gekomen dat je intolerant bent Sampjes?

Ik vraag me ook af of je lichaam het wel goed verborgen hield of dat je niet op dezelfde frequentie zat te luisteren als dat je lichaam uitzond. We zijn er meester in -geworden- om niet meer naar ons lichaam te luisteren totdat er een punt komt dat we er niet meer omheen kunnen dat er wat aan de hand is omdat het signaal dan echt super hard staat.
 
Heksje, dmv bloedonderzoek,bioresonantie,vegatest en spiertest.

Ja dat zou zeker ook kunnen wat je daar zegt. Of het komt doordat ik ook zoveel andere klachten erbij heb dat ik het een beetje kwijt ben qua 'gevoel'.
 
Het komt op mij vreemd over dat je intolerant voor iets zou zijn maar dat je geen verschil ervaart bij het consumeren ervan dan wel het weglaten. Ik wil je niet in de war brengen maar je bent volgens mij zelf nog altijd je beste deskundige.

Dat je door de stapel klachten je gevoel wat kwijt ben vind ik wel heel logisch en ook herkenbaar hoor. Ik geef alleen af en toe even aan dat men beter wat meer naar zichzelf kan luisteren dan naar alle wijze goeroes :)
 
Met combi's bedoel ik niet de klassieke voedselcombinaties natuurlijk (vertering van voedsel), maar combi's die het goede van een voedingsmiddel door het andere voedingsmiddel laten blokkeren als je ze bij elkaar doet, en zo dus geen optimale opname plaats vind, bijv. yoghurt met appelstroop...ijzer uit stroop wordt minder goed opgenomen door calciumrijke yoghurt, of heeft de één een antinutrient dat de opname van het andere blokkeert enz. Nou is rauwe melk een heel waardevol voedingsstofrijk produkt, vandaar mijn bezorgde vraag of het kwaad kan om het te mixen met een ander, het zou zonde zijn om de stoffen die erin zitten niet optimaal te benutten, los van het feit dat ik wel of niks verkeerds voel kwa verteringsgevoel of allergie als ik het mix,
 
Toch kan je het zelf ervaren. Mix het niet en zie wat de uitwerking van beide voedingsmiddelen op je is. Mix het dan wel eens een paar keer en oordeel dan zelf.

Het is geen exacte wetenschap. Er is zoveel discussie over voeding en men spreekt elkaar allemaal tegen. Volg je eigen logica en gevoel. Voor mij is er niet een vaste richtlijn behalve mijn eigen 'boerenverstand', intuïtie en de signalen van mijn lichaam. Als ik een signaal krijg zoek ik eens wat op en laat de informatie eens goed inzinken. Dan probeer ik het weer uit en zo ben ik mijn eigen proefkonijn.
 
Mike,
Aangezien ik op diverse plekken last heb van mijn gewrichten, mede door het dunner worden van het kraakbeen, probeer ik dus te achterhalen wat hier de oorzaak van is. Het lichaam rooft mineralen (als deze onvoldoende aanwezig zijn) uit spieren, weefsel, kraakbeen enz wanneer het lichaam te zuur is zodat het weer meer in balans (basisch) komt. Ik weet dat je geen voorstander bent van de zuur-base theorie, maar ik heb als indicatie de pH gemeten van mijn ochtendurine. Deze had een pH van 5.5, verzuurd dus. Op je eigen site heb je twee artikelen staan over Zuur en Basen en hier vertel je het volgende: "Je kunt simpelweg niet bepalen of een voedingsmiddel gezond is of niet, dat is absurd. pH staat trouwens voor potential of hydrogen, de dichtheid van waterstof. Waterstof is zuurvormend. Hoe meer waterstof een voedingsmiddel bevat, hoe lager de pH is. En dit is waar de alternatieve en reguliere theorie samenkomen en waaruit pijnlijk duidelijk wordt dat dit twee kanten van dezelfde dogmatische medaille zijn. Verzadigd vet is namelijk verzadigd omdat het rijk is aan…waterstof. Ons lichaam draait echter op het zuurvormende waterstof en het basische zuurstof. Het zeer evenwichtige waterstofperoxidemolecuul laat dit mooi zien: H2O2, twee moleculen waterstof en twee moleculen zuurstof. Dit lichaamseigen molecuul geeft aan dat beide van evenveel belang zijn. Sterker nog, de natuur geeft de voorkeur aan zuurvormend boven basisch".
Een pH van 5.5 houdt dus eigenlijk in dat ik goed bezig ben aangezien ik volledig volgens de richtlijnen van WestonPrice eet en dus veel (dierlijke) verzadigde vetten binnen krijg, maar van de andere kant ontwikkelen ziektes zich in een verzuurd lichaam, nogal tegenstrijdig dus! Ik heb voldoende maagzuur (spiertest) maar toch lijkt het erop dat er onvoldoende natriumbicarbonaat aangemaakt wordt. Ik kan dus Bica gaan innemen, maar een dagelijkse inname van Bica raad jij in eerdere posts af. Of moet ik zorgen voor meer zuurstof (basisch) op celniveau dmv foodgrade waterstofperoxide? Of misschien veel water drinken, uiteraard met sole?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.952
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan