natriumbicarbonaat

http://www.devoedingsdokter.nl/Tabel zuur basische voeding.pdf

http://www.baking-soda.nl/ebook/nl/0401Baking_Soda_NL_Tabel_ zuur_basische_voeding.pdf

Quote:
Over het algemeen kun je stellen dat producten die de niet-metalen fosfor, chloor en/of zwavel bevatten die waterstofion aantrekken, zuurvormend zijn. De producten daarentegen die overwegend metalen (de zgn. alkalische metalen) zoals kalium, natrium, calcium, magnesium en/of ijzer bevatten die OH-ionen aantrekken, zijn over het algemeen basenvormend.

http://www.scienceforlife.eu/agenda.htm

 
Lievergezond om 1 en 4 uur vannacht nog even druk geweest? :D

Maar die schema's geven de mate van werking op het lichaam?

, hoe komt het dan dat groenten en fruit een alkalisch of verzuurde werking op het lichaam kunnen hebben (gewoon via de maag dus) en bica niet?

 
Hoi Maarten, ik heb soms jammer genoeg tijden dat ik niet slaap snachts meestal als ik voedsel niet goed verteerd krijg.

Ik denk wel dat het meevalt met dat natriumbicarbonaat niet sterk maar middelmatig alkalisch zou zijn.

Het overzicht dat ik hier heb (hier te zien tweede van links met al die kleuren: http://www.multiwater.nl/alkalisch ), zegt dat natriumbicarbonaat niet sterk alkalisch is maar wel alkalisch. Volgens mij klopt dat bij nader inzien niet. Dat overzicht is van bedrijven die alkadruppels of alkalisch water verkopen. En als je dan het overzicht ziet van ¨de voedingsdokter¨ http://www.baking-soda.nl/ebook/nl/0401Baking_Soda_NL_Tabel_ zuur_basische_voeding.pdf dan zie je dat natriumbicarbonaat wel staat aangegeven als sterk alkalisch bij het kopje zoetmakers/smaakmakers.

Hier nog een overzicht: http://supersnelgezond.nl/zuur-base-tabel-alkaline-dieet/

 
Lievergezond, waarom loop je nu bij diverse topic, incl. deze, de foutieve zuur-basentheorie te verkondigen? Er is een heel andere reden waarom bica ondersteunend kan zijn voor de gezondheid, nl. ter ondersteuning van de alvleesklier en nieren, die beiden bica horen te produceren.

Verzuring heeft te maken met consumptie van magere eiwitten zonder ondersteunend vocht of vet, iets wat natuurvolkeren nooit deden. Pemmican bijv. was gebaseerd op 50% spiervlees en 50% niervet en de Indianen namen dit mee op lange tochten als 'krachtvoer'. De overdaad aan eiwitten uit mager spiervlees en, nog erger, eiwitpoeders zijn toxisch voor het lichaam en dus proberen de nieren deze weg te werken via de urine. Er wordt dan echter zo veel urinezuur geproduceerd dat dit onmogelijk allemaal via de urine kan worden geloosd, waardoor een deel terugstroomt in het bloed. Dat is je verzuring en niets anders!

In de alternatieve wereld, vooral bij de orthomoleculairen die jij citeert, heerst de volkomen simplistische opvatting dat het vlees is dat verzuurt. Dit is de grootst mogelijke flauwekul. Als vlees echt zo verzurend was, dan zouden onze voorouders allemaal verzuurd zijn geweest en hadden wij hier nou niet gezeten (of ze waren massaal gestorven aan hart- en vaatziekten, als we de regulieren mogen geloven). We eten vandaag de dag te droog en te mager, dat is het probleem. GEEF NOOIT EEN OUD VOEDINGSMIDDEL DE SCHULD VAN MODERNE KLACHTEN! Zeg me na...

Mike

 
Maarten, voor mij lijkt het innemen van bica (met water) op mijn vastendagen (5:2) wel nut te hebben. Ik ben 'gewend' aan het einde van de middag last te krijgen van mijn nieren tijdens vastendagen en heb dat niet nu ik bica inneem (3-4x een theelepel over de dag verspreid, in water).

Het is natuurlijk wel zo dat ik dan niet eet en dus ook geen maagzuur nodig heb.

Waardoor is de bica eigenlijk bitter? Ik heb het idee dat bitter me goed doet. Als ik 's avonds een salade van (erg bittere) witlof heb gegeten, voel ik me de ochtend erna opvallend prettig, helder, energiek en (letterlijk) goed in mijn vel.

 
hoi Mike, ja die voorouders, die maakten zich niet druk te maken over zuur versus base-dieten.

Wat een heerlijkheid!

Ik kan mij nu zo drie dingen voor de geest halen die hun situatie haast onvergelijkbaar maakt met de onze:

1. zij hadden veel minder te maken met toxiciteit van de tegenwoordige tijd (en die gifstoffen werken vaak verzurend);

2. zij haalden veel en veel minder lucht naar binnen dan wij: en de westerse hyperventilatie als gevolg van stress (denk ook aan de lichamelijke wifi-stralingsstress) heeft een verzurende uitwerking op ons.

3. onze huidige voeding is mineraalarm / geraffineerd;

4. westerlingen eten minder verse voeding.

Mogelijk zijn er meer redenen, maar die ken ik nu niet.

De verzuring heeft inderdaad een desastreuze uitwerking op alvleesklier en nieren: die kunnen het broodnodige tegenwicht tegen de verzuring niet bolgewerkt krijgen.

 
Al die tabellen met verzurende en basevormende voeding spreken elkaar tegen en slaan vaak nergens op. Soja staat hier als alkalisch aangeduid, peulvruchten bevatten veel eiwitten, zeer moeilijk te verteren en zorgt daarom vaak voor gisting en of rotting in de darmen hetgeen voor verzuring van het lichaam zorgt. Waarom zou een augurk nu weer zwaar verzurend werken? Die staat in mijn lijst (zoiets/ http://www.lucvanoost.be/voedingsprincipes/zuurbasenevenwicht.htm) als zeer ontzurend bekend wat mij logischer lijkt, omdat het waterrijk is, voorverteerd en azijn bevat, wat juist ontzurend is.

 
Lievergezond,

En dat is op basis van oraal innemen met water?

 
Quote:
Al die tabellen met verzurende en basevormende voeding spreken elkaar tegen


Hoi Tanja, ja dat klopt!

Dat heeft bijv. misschien alleen al te maken met de mineralen/pesticidengehalte in het ene voedingsmiddel t.o.v. het andere voedingsmiddel met dezelfde naam?

Ook: hoe vers is een voedingsmiddel of hoe is het tot dusver bewaard.

Ik zag dat zelfs bevriezing van groente bijv. verzurend werkt.

 
Hoi Lievergezond, dat denk ik niet, sommige tabellen zijn gewoon niet consistent met hun eigen theorie, namelijk hoe moeilijker het te verteren is (eiwitrijk), hoe meer verzuring. Daarom dat bij een belabberde spijsvertering vlees slecht verteerd en verzurend kan werken. Stress, slechte stofwisseling en nierwerking verstoren de spijsvertering en staan er ook in alternatieve geneeskunde om bekend aan verzuring bij te dragen. Bewerking zou er ook aan kunnen bijdragen (denk aan verlies enzymen) dat de vertering minder goed verloopt. Ik denk echter dat je beter kunt inzetten op verbeteren van de spijsvertering ipv dat zuur-base verhaal te gaan aanhangen.

Wat Mike zegt, namelijk het gebrek aan vet bij eiwitten, maar ook aan enzymrijke/gefermenteerde voeding bij de maaltijd en kruiden die de spijsvertering ondersteunen vaak ook een oorzaak naast de stress dat alles niet goed wordt verteerd.

 
Quote:
1. zij hadden veel minder te maken met toxiciteit van de tegenwoordige tijd (en die gifstoffen werken vaak verzurend).


Sally Fallon ging hier tijdens het congres van afgelopen zaterdag nog op in. Natuurvolkeren waren voortdurend zowel binenshuis als buitenshuis blootgesteld aan dioxine, omdat ze vuurtjes bouwden om te koken of zich warm te houden en roofdieren af te schrikken. Het is een mythe om te veronderstellen dat zij niet blootgesteld waren aan toxines. Ook heeft er altijd kwik in de oceanen gezeten en dus ook in vis en schaal- en schelpdieren. Wat veranderd is bij de moderne mens is dat zijn ontgiftingscapaciteit sterk is verminderd door een verzwakte lever- en nierfunctie, wat te maken heeft met een verminderde capaciteit van de SPIJSVERTERING.

Quote:
2. zij haalden veel minder lucht naar binnen dan wij: en de westerse hyperventilatie als gevolg van stress heeft een verzurende uitwerking op ons.


Zoals bekend ben ik nog niet zo overtuigd van deze theorie over ademhaling. Hyperventilatie is een OPPERVLAKKIGE en te hoge en te snelle ademhaling en Buteyko propageert een oppervlakkige ademhaling i.p.v. een diepe. Waar Buteyko en natuurvolkeren elkaar vinden is dat het aantal ademhalingen per minuut lager was dan bij de moderne mens, inderdaad omdat ze meer ontspannen waren. Hierdoor hielden ze inderdaad ook meer CO2 binnen gedurende langere tijd.

Quote:
3. onze huidige voeding is mineraalarm / geraffineerd.


En vooral te droog en te mager. Ziedaar je 'verzuring'.

Eerst verkondig je links en rechts op dit forum jouw rotsvaste geloof in niet-bestaande beestjes, die 'virussen' worden genoemd. En nu de verzuringsmythe. Vraag jezelf af waarom jij al zoveel jaren op zoek bent naar gezondheid en dit schijnbaar nooit vindt. Misschien tijd om meer af te leren dan aan te leren?

Mike

 
Quote:
Waardoor is de bica eigenlijk bitter?


Ik weet niet welke bica jij gebruikt, maar de bica die ik heb is voornamelijk licht zoutig en prima binnen te houden.

Bitterzout is bitter, maar dat is geen bica. Ik heb overigens een keer de bica van Bob's Red Mill mee besteld. En dit is toch echt andere kwaliteit baking soda dan Arm & Hammer bijvoorbeeld. Veel zachter en fijner.

Geen idee waar dat door komt. Arm & Hammer klontert namelijk heel makkelijk.

 
mijn laatste post kruiste blijkbaar met andere want de 4 ervoor had ik niet gelezen zie ik nu.

Mike,

Quote:
Er is een heel andere reden waarom bica ondersteunend kan zijn voor de gezondheid, nl. ter ondersteuning van de alvleesklier en nieren, die beiden bica horen te produceren.


ja, en nu is er ene JP die stellig beweerd dat bica niet eens voorbij de maag komt,. het reageert op maagzuur (dat geloof ik ook best) en dat is het dan, niks meer!

hoe zie jij dit dan mike? kan het lichaam in de darmen het genen dat in de maag een interactie heeft gemaakt, weer op nemen opbouwen tot.. bica (en maagzouten) en plaatsen waar het nodig is?

vrysuyver, hoi, ik heb pas twee keer bica gebruikt en het was iet eens veel, maar ik vond eigenlijk ook wel dat het licht bitter was..

ik heb van Tendo de bica.

 
Maarten,

Er wordt van meerdere voedingsstoffen beweerd dat ze niet verder komen dan de maag. De spijsvertering is een wonderlijk iets. Hoe het precies zit, weet ik niet en eigenlijk weet niemand dat, want is het 1 groot alchemisch proces. Vast voedsel wordt d.m.v. allerlei enzymatische en alchemische mechanismes omgezet in water, licht en lucht, de vluchtige energieen die de basis vormen van alle leven op aarde en die gevangen zitten in materie.

Hoe deze vluchtige energieen hun weg vinden in ons lichaam, daarover is nagenoeg niets bekend, omdat de materiele wetenschap zich helemaal niet bezighoudt met fijnstoffelijke, subtiele energie. Men kijkt naar de materie en ziet deze opgelost worden in de maag en denkt dan dat het verhaal daar ophoudt. Het heeft allemaal te maken met een mechanistische en materiele kijk op het leven, voortkomend uit darwinisme en atheisme. Door gebrek aan spiritualiteit denkt men letterlijk een octaaf te laag!

Mike

 
Quote:
Bijv. citroen is dan weliswaar zuur qua smaak, maar in ph-zin is het uiterst alkalisch/basisch en juist helemaal niet zuur



Ik wil niet lullig doen maar de ph van citroen is 2,2 tot 2,4. Gewoon zuur dus.

Dat het in het lichaam een alkalische uitwerking heeft klopt waarschijnlijk omdat de alvleesklier dan bicarbonaat afscheid om dat zuur te neutraliseren.

Het probleem met de zuur-base theorie is dat als je het goed wil doen je een dieet hebt waarvan je niet kan leven.

Probeer maar eens en dagelijks voedingspatroon samen te stellen aan de hand van die lijstjes waarbij je uitkomt op 75% alkalisch en 25 % zuur.

Ik heb het gedaan en dat heeft mij allesbehalve goed gedaan.

Maar het goede nieuws is is dat het niet zo moeilijk is om zo'n dieet samen te stellen.

Dus als iemand in de z-b gelooft dan zou ik zeggen ga ermee aan de slag en ervaar het zelf.

Ik raad het niet aan maar wie ben ik.

 
Bedankt Mike, hier kan ik wat mee, ik blijf het dus nog wel een poosje proberen.

Wel rustig en voorzichtig en het de tijd gevend om maagzuur weer op te bouwen voor ik weer eet.

 
Quote:
Hoe deze vluchtige energieen hun weg vinden in ons lichaam, daarover is nagenoeg niets bekend, omdat de materiele wetenschap zich helemaal niet bezighoudt met fijnstoffelijke, subtiele energie.


Daarom vind ik de studie naar ORME/ORMUS zo interessant.

 
@maarten: "en dat is het dan, niks meer!"

Nou beweer je iets dat ik niet heb gezegd, doordat je iets weglaat. Ik zeg inderdaad dat bica weg reageert in de maag. Maar dat dat van grote invloed kan zijn op de rest van het lichaam. Het reageert namelijk wel met iets. Het neemt iets (zuur) weg.

edit: (het voegt ook iets toe)

bica + zuur --> water co2 en zout (en wat vinden wij van zout!)

@fatsnotbad e.a. "vluchtige energieën"

Dat zou kunnen betekenen dat de afkomst van de ingenomen bica belangrijk is. Aangezien bica tegenwoordig bepaald geen natuurlijk product is lijkt me dat dat niet in order is.

Maar wat nou als bica een nog veel schadelijke energie wegneemt?

Een strikt chemische kijk op zaken gaat prima samen met vluchtige energieën.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.923
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan