Nadelen van volle granen en langzame koolhydraten?

autumn

New member
Ik zou graag een korte samenvatting willen hebben van wat nou precies de nadelen zijn van biologische volle granen en langzame koolhydraten.

Volle granen

-fytinezuur (grotendeels te verhelpen door fermentatie)

...

...

Langzame koolhydraten

-Lichte verhoging van de bloedsuikerspiegel (ook wanneer ze samen eiwitten en vetten worden gegeten?)

...

...

Wie helpt met aanvullen?

 
Volle granen

-fytinezuur (grotendeels te verhelpen door fermentatie)

-lectines?

-meer risico op tandbederf (ook als deze gefermenteerd zijn?)

-vezels belasten de darmwand (ook als deze gefermenteerd zijn?)

...

...

Langzame koolhydraten

-lichte verhoging van de bloedsuikerspiegel (ook wanneer ze samen eiwitten en vetten worden gegeten?)

-enigszins verslavend

...

...

 
Ik denk dat je vraagstelling verkeerd is en je daarom nog geen antwoord hebt gekregen. Er is niet zo'n gigantisch verschil tussen snelle en langzame koolhydraten als het gaat om het effect op de bloedsuiker- en insulinespiegel. Ik weet dus niet precies waar je naar aan het vissen bent.

Mike

 
Ik wil voor mezelf en de mensen met wie ik over mijn voedingsinzichten praat in kaart brengen waarom een koolhydraatrijk dieet nadelig is. Dat geraffineerde granen nauwelijks voedzaam zijn en een nadelige invloed hebben op de bloedsuikerspiegel is mij duidelijk. Maar volkoren granen beïnvloeden de bloedsuikerspiegel toch niet zo dramatisch? Ze hebben immers niet zo'n hoge GI, zoals ik in dit topic met getallen aangeef. En ze zijn een stuk voedzamer. Een nadeel is dan het fytinezuur, maar dit kan ondervangen worden door een fermentatieproces. Wat zijn dan nog de nadelen, vraag ik me af?

En groter gezien, vraag ik me dit ook af van koolhydraten. Na het boek van Weston Price en 'De primitieve mens en zijn voedsel' te hebben gelezen, blijken er toch wel vrij veel gezonde volkeren te zijn die niet zuinig zijn met koolhydraten: taro, (zoete) aardappel, yams, honing, suikerriet, bananen en ander tropisch fruit. De Polynesiërs gedijden er heel goed op. Ook de Hunza's waren zeker niet vies van granen en fruit zoals abrikozen. Het waren haast vegetariërs. En dan is het wat granen betreft ook nog maar de vraag of ze zo veel met fermentatie werkten. Wel denk ik dat volkeren voornamelijk of uitsluitend volkoren versgemalen meel gebruikten.

Dit doet me vermoeden dat het véél belangrijker is om geraffineerde voeding achterwege te laten en regelmatig of dagelijks ook iets dierlijks te eten (vooral vis), dan granen vermijden en koolhydraten laag houden om in de vetverbranding te blijven. Ik vraag me af of het wel zo noodzakelijk is om zo veel vet te eten, mits de vetten die je eet van hoge kwaliteit zijn en je er ook niet zuinig mee bent. Het lijkt er op dat een vetrijk dieet jouw interpretatie is van de onderzoeken van Weston Price, maar anderzijds zul je ook wel uit andere bronnen putten en weten waarom je koolhydraatarm wilt eten. Vandaar deze topic dus.

 
Buiten het zetmeel dat het hoofdbestanddeel is van granen, bevatten ze nog meer antinutrienten dan fytine alleen:

Lectine - vermindert de opname van veel voedingsstoffen

Protease blokkers - verhinderen de werking van protease, nodig voor eiwitvertering

Alpha amylase blokkers - sterke allergenen en verhinderen goede vertering van zetmeel

Alkylresorcinol - verhindert groei en veroorzaakt nierschade

Moleculaire spiegelproteinen - lijken op lichaamseigen aminozuren maar zijn het niet. kunnen autoimmuunziekten veroorzaken.

Daarboven zijn alle koolhydraten suikers, ook de langzame. Een lage GI index geeft alleen maar aan dat je bloedsuiker niet zo heel snel piekt. Maar later komen ze gewoon alsnog in je bloed. Daarom heeft fruit ook niet zo'n hoge GI, ondanks de fructose.

 
Bedankt voor deze eerste inhoudelijke reactie. :)

Toch vraag ik me af hoe het dan zit met een volk als de Hunza's. Zij aten toch ook veel granen en waren wel gezond?!?

Quote:
Daarom heeft fruit ook niet zo'n hoge GI, ondanks de fructose.


Fructose heeft sowieso een vrij lage GI. Dus zoet fruit dat vezels bevat en daarnaast vooral zijn zoete smaak dankt aan fructose heeft een lage GI. Druiven bijvoorbeeld bevatten veel glucose (druivensuiker) en scoren weer hoger.

 
Ik weet ook niet zo goed hoe dat precies werkte voor de Hunza. Ik weet ook niet of ze nog zo gezond zijn wanneer je ze vergelijkt met een van de primitieve mensen die Price onderzocht. Hoe zit dat bijv met caries en de Hunza?

Je ziet dat de Egyptenaren degenereren op het moment dat ze beginnen met granen, kijk maar eens naar een willkeurige Discovery uitzending over ze. Ook uit fossiele vondsten blijkt steevast dat diereneters beter af zijn dan planteneters (granen)

hier een interessante link : blog van Dr. Eades

 
Ik ben het met Bastiaan eens. Dennis, je moet de research van Price zo zien:

Als je het boek goed leest, kom je tot de conclusie dat jager-verzamelaars (vleeseters) het beduidend beter deden dan landbouwers (graaneters). Er zijn dus gradaties qua gezondheid uit de woorden van Price op te maken. Price stelde zich echter realistisch op en ging uit van een bepaalde gezondheidsbasis waar in ieder geval alle 14 volkeren aan voldeden. Hij was verder realistisch genoeg om niet van gewone Amerikanen jager-verzamelaars te willen maken, maar juist uit te gaan van de basis in de westerse cultuur van granen en zuivel. Het was hem te doen om een verbetering van de gezondheid van de blanke bevolking, niet een totale omwenteling qua voedingspatroon.

Ramiel Nagel schreef met de wijsheid van nu Cure Tooth Decay en komt dan tot de volgende conclusie omtrent granen:

Quote:
Over het algemeen zullen versgemalen granen, zoals beschreven in de woorden van dr. Price, bijdragen aan de vorming van gaatjes, als gevolg van antinutriënten of verborgen darmontsteking, zoals coeliakie. Niet dat granen op zich een slechte voedselkeuze vormen, maar we moeten extra voorzichtig zijn als het gaat om de manier waarop we ze behandelen en bereiden. Simpelweg granen vers malen is niet voldoende om grote hoeveelheden plantaardige gifstoffen te verwijderen, zoals fytinezuur. Als dr. Price dit destijds had geweten, dan was zijn protocol nog veel effectiever geweest.


Mike

 
Zie hier:

The healthiest tribe that Price studied was the Dinkas, a Sudanese tribe on the western bank of the Nile. They were not as tall as the cattle-herding Neurs groups but they were physically better proportioned and had greater strength. Their diet consisted mainly of fish and cereal grains. This is perhaps the greatest lesson of Price's African research-that a diet of whole foods, one that avoids the extremes of the carnivorous Masai and the largely vegetarian Bantu, but incorporates both nutrient dense grains and seafood, ensures optimum physical development.

Ook mij valt het op dat Mike vooral de vlees-en dierlijk vetboodschap van Price uitvergroot, en dat is niet terecht, lijkt me.

Ook in bv eieren en zuivel zitten trouwens lectines, niet alleen in granen/peulvruchten/zaden.

Of je beter bij een grotendeels dierlijk of grotendeels graan-dieet gedijt, zou wel eens veel te maken kunnen hebben met je darmflora. Er zijn globaal drie zgn enterotypes te onderscheiden (zoiets als bloedgroepen, maar dan van darmflora, zeg maar poepgroepen), die over de hele wereld gevonden worden. Iemands enterotype lijkt constant te zijn gedurende zijn hele leven.

De vertering van granen vindt voor een groot deel plaats door de darmflora, niet door de darmen zelf, dus met een op granen ingestelde darmflora zijn granen prima te verteren.

 
Ik ga nogmaals mee met Ramiel Nagel, die in Cure Tooth Decay het volledige voedingsprotocol van Price beschrijft en samenvat en dan aangeeft het onderdeel 'volle granen' niet meer te ondersteunen. Ik combineer de research van Price met die van mensen als Atkins, maar ook bijv. de Brit Barry Groves, dus wat ik beweer is niet alleen gestoeld op Weston Price.

Mike

 
"but incorporates both nutrient dense grains and seafood, ensures optimum physical development."

hier wordt feitelijk gezegd dat een combinatie goed werkt. Dat is ook een beetje wat ik doe. De vis kan ook makkelijk vervangen worden door vlees waarschijnlijk en je komt op hetzelfde uit. Ik probeer wel iets van granen binnen te krijgen maar dan in de vorm van natuur speltbrood, niet meer dan 2 per dag. Ik voel me er niet perse slecht door ofzo, niet dat ik kan merken.

en mike, zo hoort dat inderdaad... meerdere bronnen :)

 
En hoe zit het dan met de nadelen van koolhydraten in zijn algemeenheid. Heeft iemand daar nog aanvulling op?

 
Citaat uit mijn eigen artikel op mijn website :

Vetopslag in het lichaam – het mechanisme

ALLE koolhydraten zijn suikers. Suikers verhogen de glucose in je bloed. Een klein beetje glucose in je bloed (totaal ongeveer 1 theelepeltje) is noodzakelijk voor o.a. de rode bloedlichaampjes Om glucose te verwerken maakt het lichaam het hormoon insuline aan. Echter, glucose kan maar in zeer beperkte hoeveelheid door je lichaam snel worden verwerkt, de rest MOET uit je bloed omdat het giftig is voor o.a. de hersenen. Je lichaam doet dit door de overtollige glucose om te zetten in vet en dit met behulp van extra insuline op te slaan. Daar heb je je vet!

Wanneer de overtollige glucose uit je bloed is gehaald is er echter nog steeds insuline aanwezig en deze zal ook nog eens de wel noodzakelijke glucose uit je bloed halen waardoor je bloedsuikerspiegel onder aanvaardbare waarde zakt. Met als gevolg een ongelooflijke honger (scheurhonger noemde ik dat ). Insuline zorgt er tegelijkertijd voor dat er geen vet UIT de cellen kan worden gehaald. Dit betekent heel simpel dat je al weer honger hebt omdat je glucose te laag is geworden. Herkenbaar? Wanneer heb je honger na het eten van een boterham? Ongeveer 2,5 uur later al?

Om de verhoging van de bloedsuikerspiegel tegen te gaan en de bijbehorende insulinereactie te laten uitblijven, moet je dus je koolhydraatinname minimaliseren. Je lichaam heeft echter nog wel brandstof nodig. Die geef je door het eten van verzadigde vetten en proteïne (eiwitten). “Verzadigde vetten?” Jazeker: verzadigde, dierlijke vetten. “Maar die zijn juist de oorzaak van mijn overgewicht is mij altijd verteld!” Helaas ja, en daar ben je dus altijd verkeerd over geïnformeerd of zelfs platweg voorgelogen. Zoals hierboven uitgelegd is insuline het hormoon dat de opslag van vet regelt en tegelijkertijd de afgifte van vet blokkeert. Maar insuline wordt aangemaakt als er glucose in het bloed is. Door dus te voorkomen dat je bloedsuikerspiegel stijgt, kan er dus ook geen vet worden opgeslagen en kan het vet uit je cellen worden opgebruikt. Zo simpel is het.

 
En als aanvulling daar op:

Een continu verghoogde insulinespiegel in je bloed veroorzaakt ook nog eens allerlei onstekingsachtige reacties in je lichaam (bijv in je aderen). En als klap op de vuurpijl kunnen door die continue prikkeling je cellen stoppen met reageren op het insuline signaal om vet op te nemen. Dit heet diabetes mellitus oftewel diabetes type II. Wanneer dit gebeurt blijft je bloedsuikerspiegel te hoog wat dus gevaarlijk is voor je cellen. Vandaar dat je bij mensen met erge diabetes cellen ziet afsterven, meestal begint dit met je ogen. Ogen zijn je lichaamscellen die elke dag vernieuwd worden en dus als eerste last hebben van verstoringen. Als de diabetes niet meer controleerbaar is gaan soms ook voeten en benen er aan.

Dit alles is de belangrijkste reden om je bloedsuikerspiegel te controleren door je koolhydraatinname te beperken.

 
Bedankt voor je reactie Bastiaan. Ik wist niet dat insuline ook het transport van vet uit je cellen blokkeert. Ook een leuk weetje is dat de cellen van je ogen dagelijks worden vernieuwd. Zo vraag ik me ook al lang af waarom zo veel mensen een bril of lenzen dragen en waar dit door wordt veroorzaakt. Door het tv kijken werd mij verteld of door het groeien van je ogen. Of zou het ook een vorm van degeneratie zijn?

 
Hoi Dennis,

Ik ben er van overtuigd dat de achteruitgang van ons zicht degeneratie is. Ik geloof nl. Niet dat de natuur ons heeft opgezadeld met slechte ogen. Het zou voor een jager wel heel lullig zijn als hij zijn prooi niet eens goed meer kan zien.

 
Ik vind dat ook heel logisch en aannemelijk, maar ik zou dan toch nog wel eerst wat meer onderzoeksresultaten willen zien. Komt het bij in het wild levende dieren voor? Komt het bij mensen voor die er een primitief dieet op nahouden? Komt het voor bij mensen die zich niet hebben laten vaccineren? enz.

Aan alleen ouderdom kan je het in ieder geval niet wijten, aangezien je tegenwoordig al kinderen van een jaar of 2 met een bril ziet rondlopen of kruipen. En hoeveel kinderen hebben tegenwoordig trommelvliesbuisjes. Het is inmiddels een van de meest voorkomende chirurgische ingrepen in Nederland. Zal ook vast wel met degeneratie te maken hebben...

 
Gluten moeten toch er echt bij hoor!

Afhankelijk van de cijfers die je aanhoudt is het merendeel van de wereldbevolking intolerant voor gluten (en voor de meesten zonder het zelf te merken). In het Westen is het zowieso al het geval dat de meeste intolerant zijn voor gluten (afhankeljk van de cijfers zelfs to bijna driekwart of zoiets geks als ik het gode heb).

Op de undergroundwellness blogtalkradio website zijn een aantal goede interviews te horen over de gevaren van gluten (en hoge carb dieten).

Peace

 
Beide. De vezels, gluten, antinutrienten en suikers in granen verwoesten onze spijsvertering, waardoor deze verziekt en verzwakt raakt en je er alsmaar slechter tegen kan.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.782
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan