Nadelen van volle granen en langzame koolhydraten?

Ik had zelf problemen met mijn darmen en andere problemen, en de eliminatie van die producten en het overgaan naar ketosis heeft mij enorm geholpen. Ik ben niet perse anti-koolhydraten, maar de bronnen van koolhydraten vind ik toch wel belangrijk. Als quinoa supergoed wordt geweekt en verwerkt, dan kan dat zeker de anti-nutrienten verminderen, maar goed, er zijn toch andere betere opties vind ik. Rijst vind ik absoluut een no-go, en daar is veel over te lezen voor de geïnteresseerden. Maar goed, dat is wat ik vind.

Haha, dat roken ga je niet loslaten he!

 
Ik heb al 's eerder gezegd dat ik dat hele granen gedoe gewoon veel te veel moeite vind en er daarom 2 jaar geleden maar helemaal mee ben gestopt. Je leest het hier dagelijks op het forum: iedereen doet krampachtige moeite om toch een gezond graan te vinden en dan moet je ook nog een methode vinden waarop je het verantwoord kunt eten. Er zijn in onze tijd volgens mij zat andere manieren om aan je voedingsstoffen te komen.

Ik eet een heeeel enkele keer nog wel eens een tosti of boterham omdat het dan uitkomt maar dan heb je het over een frequentie van eens in de 2 maanden ofzo.

Bijna iedereen hier op het forum drinkt veel rauwe melk, ik denk dat je daarmee prima aan die minimum hoeveelheid KH kunt komen. Daarom zou ik niet te vlug zeggen dat je nog extra zou KH moeten eten omdat je anders te laag gaat. Persoonlijk vind ik het eigenlijk jammer dat er nog zoveel lactose in melk zit. Per glas van 25 cc komt dat op zo'n 12 gr KH te staan. En drink je er bijv. 3 per dag... Aanvankelijk maakte ik om die reden overal kefir van. Over het algemeen denk ik er net zo over als Chiko. (behalve het roken dan)

 
Precies die mensen die gezonde bronnen van kh nodig hebben om te voorkomen dat ze crashen hebben vaak moeite met lactose in melk, dus ze kunnen deze niet als kh-bron aanwenden. Verder neig ook jij naar dogmatisch denken, evenals Chiko. Ik probeer gewoon praktisch te zijn en wil voorkomen dat mensen hun doel voorbij schieten doordat ze a) te laag gaan in kh en b) voedsel als stressbron gaan beschouwen. We zijn allemaal grootgebracht met graanproducten en voor menigeen is het verstandiger om eerst gezondere (glutenvrije) graanproducten te eten dan er ineens radicaal mee te kappen.

Mike

 
Nou qua domatisch valt het wel met mij mee hoor denk ik. Ik probeer ook juist praktisch te zijn en ik vind al die moeite voor granen dus vooral niet praktisch. Vooral omdat ik LUI ben :oops: (ik vind brood wel lekker!) Jouw ervaringen dat sommige mensen niet zo snel heel laag kunnen gaan geloof ik ook wel. En als je dan juist niet tegen lactose kunt... Tja, dan telt de melk uiteraard niet mee. Dan moet je daar dus een oplossing voor vinden. Inmiddels drink ik ook vrij rauwe melk omdat ik wat minder bang van die KH begin te worden.

 
Dan heeft die rauwe melk een positieve uitwerking op je gedachtenprocessen en denkpatronen en daar kan ik alleen maar heel erg blij mee zijn! Ook bij mij dient gemak de mens, maar voor jou en mij is het wat makkelijker omdat het bij ons niet zo dramatisch veel uitmaakt of we nu laag in koolhydraten zitten of niet. Ik voel me bij minder kh veel beter, maar het is geen ramp als ik af en toe eens wat meer eet (of drink in de vorm van melk). Andere mensen zullen wat meer kunstgrepen moeten gaan uithalen, maar al te stricte voedingsprotocollen zijn m.i. voor niemand het antwoord.

Mike

 
Gelukkig dat je blij bent met mijn gedachtenprocessen en denkpatronen :-0

Wat ik overigens ook drink is biest (mits beschikbaar), vroeger ging ik dat zoals ik van mn moeder heb geleerd, wellen om er pap van te maken, nu drink ik het als ontbijt met rauwe eieren gewoon rauw. Ik koop het van de boer per 5 ltr. Voedzaam en gezond!

 
@mgk Heb het audioboek van http://www.wheatbellyblog.com/ beluisterd zeééér interresant, echt een aanrader *cough* ontvang het via skypenaam:MastahKlah *cough*.

Peace

Ik ben nu al een flinke tijd bezig om dat audiobestand te vinden/te krijgen tot heden nog niet gelukt is het weggehaald? of misschien een mailtje naar remengo (at) yahoo.com alvast bedankt.

 
is gierst ook gezond?

en is het nu noodzakelijk dat babies fruithapjes eten?

 
Las ergens in een bron dat ze in Anatolië al meer dan 8000 jaar kikkererwten verbouwen en dat ze vanuit daar verspreid zijn. Schrok er van. Zo lang al?

Trouwens kan je Billington suiker wel gewoon eten omdat ik las dat vanwege de chroom wat er in zit(klinkt als een Maxell chroom casette) je bloedsuiker niet omhoog gaat?

 
Quote:
is gierst ook gezond?


Ik weet alleen dat gierst een vrij hoge glycemische index heeft: 61-81

Daarentegen is het glutenvrij en dat is weer gunstig.

 
Dennis:
Quote:
Toch vraag ik me af hoe het dan zit met een volk als de Hunza's. Zij aten toch ook veel granen en waren wel gezond?!?


Dat vraag ik mij nu ook af nadat ik erover heb gelezen hoe gezond ze wel niet zijn/waren, ondanks een high carb/medium protein/low fat dieet!

Het is niet ongewoonlijk voor de Hunza's om 130 jaar oud te worden, 100 jaar is niet oud voor hen en werd gerapporteerd dat een zeker aantal van hen 145 jaar oud werd.

Hunza vrouwen van 80 jaar oud zien er niet ouder uit dan een 40jarige Westerse vrouw.

Ze eten weinig, maar twee keer per dag. Maar één keer per week vlees. Hun dieet bestaat voor een groot gedeelte uit graan. Ze eten ook veel noten, groente en fruit. Een belangrijke bron voor proteïne is melk en kaas. Yoghurt is een stapel. Het meeste van hun groente en fruit wordt rauw gegeten, sommige groente worden gekookt voor een korte tijd.

Ze zijn tuk op abrikozenpitten. Ze drinken een degelijke hoeveelheid 'glacial milk' wat een soort sole is denk ik.

Ze vasten iedere lente een paar dagen en 1 dag per week nog eens als ik goed heb gelezen. Ook veel lichaamsbeweging en yoga. Ze doen veel relaxatietechnieken, waaronder korte meditatiesessies meerdere keren per dag.

Ze staan op om 5u 's morgens en gaan slapen wanneer de nacht valt en eten enkel 2 keer per dag, beginnende op de middag.

Toch veel dingen die weerleggen wat op dit forum wordt verteld..misschien is het spirituele aspect hier wel een bewijs van hoe je eveneens heel gezond kunt zijn en misschien ook een manier om in ketose te geraken?

 
Weston Price constateerde dat de Zwitsers in de Loetschental-vallei ook slechts 1 keer per week (op zondag) vlees aten. Vaak wordt over het hoofd gezien dat natuurvolkeren niets verspilden van het dier en dus de rest van de week van de botten en van andere delen van het dier soep trokken en aten. Ongetwijfeld zullen de Hunza's dit ook hebben gedaan.

Verder vraag ik me af of sommige onderzoekers niet de andere kant op keken als het om consumptie van dierlijke vetten en eiwitten gaat. Zo is er Dan Buettner die het boek The Blue Zones schreef. Deze 'blauwe zones' zijn de gebieden in de wereld waar mensen het gezondst zijn en het langst leven. Als een soort veganistische would-be Weston Price heeft hij de wereld rondgereisd en de mensen in deze 'blue zones' bestudeerd. Zijn conclusie: in alle 'blauwe zones' bestond het voedingspatroon hoofdzakelijk uit plantaardig voedsel.

Een van die gebieden was Okinawa, Japan. Inderdaad eet men daar veel plantaardig voedsel, maar Buettner keek even de andere kant op als ze daar het vlees en de reuzel van het Aguu-varken, een aan wild zwijn verwant varken, opaten. Daarnaast eten ze ook de nodige zeedieren. Dat past allemaal niet in het veganistische dogma van Buettner en dus heeft hij het er niet over. Net zoals de reguliere opvatting dat de gezondheid en langlevendheid van meditteranen te danken zou zijn aan salades, olijfolie en rode wijn. Dat ze daarnaast vrachten dierlijk verzadigd vet en cholesterol naar binnen werken, blijft vaak onvermeld.

We kennen inmiddels de waarheid achter de volkomen frauduleuze China Study van Colin T. Campbell, die zeer selectief heeft omgesprongen met zijn onderzoeksgegevens en daarmee de feiten aan de theorie heeft aangepast en niet andersom. Laat het maar aan veganisten over om creatief om te springen met de waarheid! Je kunt je dus afvragen hoe betrouwbaar de info is op de site die jij vermeldt. Er wordt zowel door reguliere als alternatieve 'onderzoekers' maar al te vaak de andere kant op gekeken als het gaat om de consumptie van dierlijk voedsel door dit soort volkeren. Waarom? Omdat ze allemaal van mening zijn dat daar hun gezondheid nooit te danken kan zijn! We weten toch immers allemaal dat dierlijk voedsel slecht voor ons is en dat vegetariers gezonder zijn? :roll:

Mike

 
@lekkerromig,

Volgens Buteyko kun je alles eten als je controlepauze minimaal 60 is. Blijkbaar zijn je weefsels dan zo goed voorzien van zuurstof, dat alle processen in je lichaam optimaal verlopen. Verder denk ik dat ook het evenwicht van je autonome zenuwstelsel dan optimaal is (sympatisch/parasympatisch), zodat je lichaam voldoende tijd in de rust- en reparatiestand staat.

Het zou kunnen dat deze principes ook opgaan voor de Hunza's, met hun regelmatige rustmomenten op de dag?

 
@ Mike , die site is inderdaad nogal voorbarig in het trekken van pro-vegetarische conclusies. Ik was dus op zoek naar meer 'bron info' over de Hunza's en kwam toen de naam Robert McCarrison tegen die jij wellicht ook kent, want ik zie dat Price ook al op de hoogte was van zijn werk.

Inderdaad blijkt uit McCarrison's experimenten dat teveel zetmeel en graan niet gezond is, maar je kunt dit wel uitbalanceren door ander gezond voedsel erbij te nemen.

Maar op dit blog die schrijft over Dr William Davis die 'wheat belly' schreef:

If Price and McCarrison were alive today, they would almost certainly agree with Davis on one thing: modern dwarf and semi-dwarf wheat should not be consumed as a major portion of the diet, even as a "healthy whole grain." The overwhelming emphasis of both Price and McCarrison was on the nutrient density and the nutrient balance of the diet. Recent research has shown that whole wheat has become much poorer in nutrients since the Green Revolution gave us these high-yield, hybrid mutants.

En ken je The Broadbalk Wheat Experiment?

.., we see that the introduction of semi-dwarf wheat coincided with sizable declines in zinc, iron, copper, and magnesium content. The authors stated that they found similar trends for phosphorus, manganese, sulfur, and calcium. Even for wheat grown in parallel during the same years, regardless of fertilizer, semi-dwarf whole wheat had 18-29 percent lower mineral content than traditional whole wheat. The phytate content didn't decline as much as the mineral content, so the minerals in semi-dwarf whole wheat are not only fewer and far between but probably less bioavailable as well.

Thus, Price and McCarrison would likely have called for a return to heritage varieties of wheat on the basis of nutrient density alone.


Verder wordt er op het blog nog gezegd dat celiac ziekte ook voornamelijk te wijten zou zijn aan deze moderne tarwe

en

Price advocated "reducing the carbohydrate intake to a normal level as supplied by natural foods"

McCarrison noted that as one traveled from the nothern parts of India to the southern, one witnessed a gradual decline in the nutrient-density of the diet in conjunction with "a gradual decline in stature, body-weight, stamina, and efficiency of the people" (ref 3, p. 268). The nutritional deficiencies in southern India, he wrote, were associated with "as a rule, an imbalance of the diet with respect to proximate principles; such imbalance usually takes the form of excessive richness of the food in carbohydrate" (ref 3, p. 271). Yet neither of these authors sought to banish carbohydrate, starch, or sugar from the diet altogether, nor did they believe that an excess of carbohydrate per se was the driving factor in any of the diseases they were trying to cure.



Daarbij wilde ik al eerder eigenlijk vragen of het echt gaat om maximum 100 gr koolhydraten of gaat het eerder om de verhouding tussen de hoeveelheid koolhydraten, vet en eiwitten? Stel nu, dat je al veel meer vetten aankunt, zou je dan ook meer dan 100gr koolhydraten kunnen eten zolang de verhouding maar goed zit?

Davis presents no evidence that the wheat of 100 years ago contained meaningfully less carbohydrate than today's wheat, and Americans consumed more of it then than now

Als dat zo is, dan is dat nog een reden om minder tot geen graan meer te eten en een uitleg voor waarom die natuurvolkeren indertijd meer graan aankonden?

 
@ Jenneke,

interessant. Ik denk dat het emotionele/spirituele aspect er zeker ook veel toedoet. Het spirituele aspect zal wel een gunstig effect hebben op het fysieke en vice versa en voor de zekerheid besteden we best aandacht aan beide kanten.

 
Dankzij dit artikel snap ik nu eindelijk waarom Jenneke zo vaak met mij in discussie gaat over granen. Zie deze citaten uit dit uitstekende artikel in de allernieuwste Wise Traditions:

Quote:
Vitamin K2 activates proteins by adding carbon dioxide to them. We can increase carbon dioxide production by consuming carbohydrates, exercising, and maintaining robust thyroid status.


Quote:
While dietary fat is clearly important, there may be a role for dietary carbohydrate as well. Once vitamins A and D stimulate the production of vitamin K-dependent proteins, vitamin K activates those proteins by adding carbon dioxide to them. Once added to a protein, carbon dioxide carries a negative charge and allows the protein to interact with calcium, which carries a positive charge. The greater the supply of carbon dioxide, the better vitamin K can do its job. Carbohydrates are rich in carbon and oxygen, and when we break them down for energy we release these elements in our breath as carbon dioxide. Because carbohydrates are richer in oxygen, burning them generates about 30 percent more carbon dioxide per calorie than burning fat, and low-carbohydrate diets have been shown to lower blood levels of carbon dioxide.


En aangezien CO2 een belangrijke pijler is van de Buteyko-ademhalingsmethode zie ik waarom Jenneke zich ook hard maakt voor een rol van CO2 in de voeding.

Tot zover snap ik in ieder geval de redenatie. Toch blijft er bij mij intuitief iets knagen. Ik zal op meer kennis moeten stuiten in de toekomst om dit goed te kunnen onderbouwen op basis van feiten, want voorlopig blijft het bij een heel krachtig gevoel dat er iets niet klopt aan die focus op CO2 en daarmee dus ook koolhydraten. Wordt vervolgd!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.872
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan