Nadelen van volle granen en langzame koolhydraten?

Als je darmflora goed is, kun je prima granen verdragen. Verschillende volken waar Weston Price is geweest, aten volop granen met bv melk en/of vis, en waren heel gezond. Bijvoorbeeld: Schotten aten heel veel haver, Zwitsers veel rogge, om er een paar te noemen.

 
Waarschijnlijk is onze darmflora verpest door onze moderne leefwijze, en kunnen we er daardoor niet meer goed tegen.

 
Quote:
Als je darmflora goed is, kun je prima granen verdragen. Verschillende volken waar Weston Price is geweest, aten volop granen met bv melk en/of vis, en waren heel gezond. Bijvoorbeeld: Schotten aten heel veel haver, Zwitsers veel rogge, om er een paar te noemen.


Deze volkeren bewerkten en bereidden hun granen uiterst zorgvuldig, zodanig dat er weken overheen gingen voordat ze geconsumeerd werden. Ik wil graag forumlid Bastiaan citeren in een andere topic:

Quote:
Ik vind dat je gewoon te veel moeite moet doen om granen enigszins eetbaar te krijgen. Daarom eet ik ze gewoon helemaal niet meer.


Amen to that, brother!

Mike

 
Volgens mijn onderzoek is een van de grootste problemen met gluten is dat moderne granen zo zwaar zijn opgefokt(lees fucked :p) dat het moleculair zwaar is veranderd sinds de oergranen. Zo is ook het glutengehalte vele malen hoger gekweekt wat het zelfs verslavender maakt omdat gluten op opiaat receptoren invloed hebben.

En zo zijn er nog een aantal andere vreemde dingen met gluten (en high carb) granen aan de hand.

Heb het audioboek van http://www.wheatbellyblog.com/ beluisterd zeééér interresant, echt een aanrader *cough* ontvang het via skypenaam:MastahKlah *cough*.

Peace

 
Quote:
Deze volkeren bewerkten en bereidden hun granen uiterst zorgvuldig, zodanig dat er weken overheen gingen voordat ze geconsumeerd werden.


Ik ben nog maar op de helft van het boek, maar volgens mij schrijft Weston Price nergens iets over het weken, kiemen en fermenteren van de granen??

Maar ik ben het wel met je eens, het blijft een heel gezeur met al die plantaardige voeding. Goitrogenen, fytinezuren, oxaalzuren, nachtschades en noem maar op.

De enige reden om plantaardige voeding te eten is eigenlijk omdat het zo lekker smaakt, voor de voedingswaarde hoef je het niet te doen. Dierlijke voeding voedt, plantaardige voeding is "lekker voor erbij".

 
Quote:
Ik ben nog maar op de helft van het boek, maar volgens mij schrijft Weston Price nergens iets over het weken, kiemen en fermenteren van de granen??


Price leefde in een tijd waarin gistbrood nog niet bestond. Zuurdesembrood was toen de norm. Men nam toen ook meer tijd om goed desembrood te produceren, dus voor hem was een zorgvuldige behandeling en bereiding van granen de gewoonste zaak van de wereld, zelfs (toen nog) in het geindustrialiseerde Amerika. Daarnaast had de wetenschap fytinezuur en de daaraan verbonden gevaren nog niet ontdekt. Ik sta achter Ramiel Nagel als hij schrijft:

Quote:
Over het algemeen zullen versgemalen granen, zoals beschreven in de woorden van dr. Price, bijdragen aan de vorming van gaatjes, als gevolg van antinutriënten of verborgen darmontsteking, zoals coeliakie. Niet dat granen op zich een slechte voedselkeuze vormen, maar we moeten extra voorzichtig zijn als het gaat om de manier waarop we ze behandelen en bereiden. Simpelweg granen vers malen is niet voldoende om grote hoeveelheden plantaardige gifstoffen te verwijderen, zoals fytinezuur. Als dr. Price dit destijds had geweten, dan was zijn protocol nog veel effectiever geweest.


Ik kan me ook helemaal vinden in jouw woorden:

Quote:
Dierlijke voeding voedt, plantaardige voeding is "lekker voor erbij".


Vandaar ook dat we jager-verzamelaars van oorsprong zijn, met het woord 'jager' voorop. Dierlijke voeding heeft altijd de hoofdmoot gevormd van onze voeding.

Mike

 
Als ik iets beter in de slappe was zou zitten zou ik nog minder koolhydraten eten en hier zou mijn voeding uit bestaan:-/Rauw melk/Vet vlees, meer paardenvlees en gefermenteerde paardenmelk/orgaanvlees/rauwe vis/yoghurt/kefir/ayran/Keltisch zeezout/eieren/gefermenteerde groente bereid in houten vaten/bouillon van botten/kaas/bloed van dieren, zit heel veel in.

Heel af en toe een ongepasteuriseerd biertje is ook niet mis.

Producten mogen niet gepasteuriseerd zijn en niet in plastic zitten of er in bereid worden maar in o.a. glas, aardewerk of hout en het liefst zou ik ook houten of zilveren of aardewerk bestek gebruiken.

Een houtgestookte stenen oven is ook niet mis.

Mijn vis moet wildvangst zijn.Water moet mineraal en zuurstofrijk zijn

Heel veel dingen uit dit rijtje eet ik al maar niet alles is te betalen dus soms heb je compromissen.

Vraag me alleen soms af hoeveel vet je in warme landen zoals het zuiden van Turkije kan eten ? 30 procent als verhouding genomen? Lijkt me dat als je naar je lichaam luistert het vanzelf moet gaan maar dat zal moeilijk gaan omdat we tegenwoordig ver van onze roots verwijderd zijn.

Voeding moet zo zijn dat je er geen moeite voor hoeft te doen, het moet simpel, makkelijk en doeltreffend zijn daarom vind ik de schijf van vijf, calorieën tellers en zo veel van dit en zoveel van dat onzin.

Als je weet wat als basis goed is kan je daarop bouwen maar het moet wel allemaal van hoogwaardige kwaliteit zijn. Is in deze tijd best wel moeilijk omdat overal wordt gefoeteld.

Het hoeft naar mijn mening niet gevarieerd te zijn maar wel goed dan heb je helemaal geen graan, fruit of groente nodig. Er zijn nog volkeren die puur op dierlijke producten leven. Volgens mij de Masai ook en in Azië heb je ze ook. Worden wel steeds schaarser maar toch.

 
Dan heb ik nog een vraag voor Chiko: als in quinoa en linzen allebei lectines zitten, waarom mag ik de quinoa dan wel van jou en de linzen niet??

 
Hey Rapunzel, dat was een fout van mij. Beide zou ik zelf afraden. Ik had nog een bericht geplaatst over quinoa, dat het stofjes bevat dat irriterend werkt voor het darmsysteem. Maar goed, omdat je waarschijnlijk nog koolhydraten verbruikt als energie moet je kijken waarmee je deze twee voedingsbronnen wilt vervangen.

 
Dan kom je dus weer hoofdzakelijk uit op zetmeelrijke wortelgroenten. De beste keuzes, als je het mij vraagt, zijn nog steeds geweekte en gekookte quinoa en rijst.

Mike

 
Quote:
In the case of Quinoa, it contains soap-like molecules called saponins. Unlike gluten, which attaches to a carrier molecule in the intestines, saponins simply punch holes in the membranes of the microvilli cells. Yes, that’s bad. Saponins are so irritating to the immune system that they are used in vaccine research to help the body mount a powerful immune response. The bottom line is if you think grains or grain-like items like Quinoa are healthy or benign, you are not considering the full picture.”



http://brent.kearneys.ca/2011/07/28/is-quinoa-healthy/

Rijst bevat gluten-achtige stoffen en is net zo schadelijk. Wilde rijst aan de andere kant is een betere optie. Er zijn nog opties zoals gekookte: groene bonen, champignons, klein beetje zoete bataat, broccoli enz. Het allerbeste is om natuurlijk de lowcarb/highfat diet te volgen om in ketosis te komen, dan is er steeds minder drang om koolhydraten te nemen.

 
Ik bedoel daar sperziebonen mee ja. Daar zitten niet heel veel koolhydraten in, maar in combinatie met bijv. wilde rijst kan je aan de koolhydraten komen die je nodig hebt.

 
Ja, maar het kan helaas wel duur zijn...... En anders kan je een klein beetje zoete aardappel erbij eten. Of misschien kan je iets met boekweit doen (alhoewel ik dat ook niet een al te gezonde bron vind). Maar goed, als er veel kwaden zijn, dan is het beter om de 'lesser evil' te kiezen.

 
Chiko,

Ik twijfel niet aan de informatie die je geeft over quinoa en rijst, maar het was al duidelijk dat plantaardig voedsel allerlei gifstoffen bevat en dat de inheemse wijsheid aangeeft dat deze geneutraliseerd moeten worden d.m.v. weken, kiemen, fermenteren en koken. Weston Price had het volgende te zeggen over quinoa, oftewel linga-linga in Afrika:

Quote:
De zogende moeders in diverse Afrikaanse stammen nuttigden een graan dat zij linga-linga noemden. Dit bleek hetzelfde graan te zijn dat de Peruaanse Indianen quinoa noemen en veelvuldig consumeren, vooral zogende moeders. Dit graan is niet alleen rijk aan mineralen, maar stimuleert ook op krachtige wijze de productie van moedermelk.

Ik heb nergens bewijs kunnen vinden voor de consumptie van soortgelijke granen door Engelstaligen of door Amerikanen.


In zijn boek Cure Tooth Decay schrijft Ramiel Nagel over quinoa:

Quote:
Hoewel het weken van quinoa zelfs tot meer fytinezuur leidde, leidt het weken en daarna koken van quinoa tot een verlaging van fytinezuur van meer dan 61%.


Er is een lange geschiedenis en traditie van consumptie van quinoa, zowel op het Afrikaanse als het Zuid-Amerikaanse continent en ik denk niet dat ik je hoef te vertellen dat men al eeuwenlang rijst eet in Azie, Afrika en Zuid-Amerika. Over rijst schrijft Ramiel Nagel in zijn boek:

Quote:
In een voedingspatroon dat gebaseerd is op rijst worden gifstoffen geneutraliseerd door zuur fruit en groenten die rijk zijn aan vitamine C, orgaanvlees van land- en zeedieren die rijk zijn aan vetoplosbare vitamines en soms door middel van fermentatie van rijst of bonen.


Verder beschrijft hij dat je beter rijst kunt weken in een cultuur die rijk is aan fytase, zoals bijv. een desemcultuur. Het is natuurlijk ook een goed idee om de quinoa hierin te weken.

Je bent zeer fanatiek anti-koolhydraten, maar gaat voorbij aan het feit dat velen hier niet te laag in koolhydraten mogen zitten i.v.m. hun lever en bijnieren, die dit simpelweg niet trekken. M.i. zijn rijst en quinoa dan prima oplossingen. En de meesten van ons kunnen in ieder geval zeggen: Hee, maar ik rook niet! :wink:

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.943
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan