Myers-Briggs persoonlijkheidsprofielen

Ik wil hier gewoon niet meer mee bezig zijn. Ooit dacht ik hier mezelf thuis te voelen maar telkens blijkt dit anders te zijn.
 
Toch bedankt voor alles. Ook al zit ik aan de andere kant van de wereld. Heb van je willen leren
Dit is niet mijn ego zoals jij zegt.
Eerder een nieuw programma wat als een oude voelt die tevoorschijn is gekomen. Heb ook geen zin meer om na te denken welje dingen goed of slecht zijn hier op het forum.
 
??? Wat is de reden dat je mij steeds veroordeeld? Ik begrijp gewoon het probleem niet meer. Het is prima zo. Blijkbaar moet ik mezelf maar tot van alles verplicht voelen hier en veroordeeld en veroordeeld. Ik ga geen moeite meer doen om nog mijn best te doen.
Dat is de perceptie die ik ervaar en voel.
 
Advocaat INFJ-T en klopt ook wel in grote lijnen.
Interessant Sampjes, je behoort tot een nog zeldzamere groep mensen dan ik als logicus! We hebben met elkaar gemeen dat we anderen willen helpen om zichzelf te helpen, maar jij communiceert beter en 'menselijker' dan ik. Ik merk m'n hele leven lang al dat mijn zeer directe en rechtstreekse manier van communiceren mij in de problemen brengt, mensen zien mijn woorden als aanvallen. De logicus in mij zegt dat ze niet zo'n 'teer zieltje' moeten hebben en maar tegen een stootje moeten kunnen, maar tegelijkertijd moet ik accepteren dat het nu eenmaal zo werkt, vooral in de huidige gefeminiseerde slachtoffercultuur waarin mensen (ook hier op het forum) zich heel snel 'gekwetst' voelen door mijn 'gemene' woorden. Dit brengt me vooral bij vrouwen in de problemen.

Zoals ik al eerder schreef is Trump ook een INTP, hij loopt tegen hetzelfde aan en daardoor vinden zovelen hem een 'bullebak'. Zoete broodjes bakken, zachte heelmeesters, daar hebben we helemaal niets aan, denk ik dan. Maar jij als advocaat hebt iets wat ik mis: jij komt wel binnen bij mensen, terwijl mijn boodschap, hoe goed bedoeld dan ook, heel vaak niet overkomt vanwege mijn directheid. Koester deze eigenschap, eigenlijk zou ik bij jou een cursus communicatietechniek moeten volgen en misschien ook wel een cursus empathie, want in tegenstelling tot jou interesseren mij de gevoelens van anderen niet of nauwelijks!

Mike
 
Nog een gedachte:

Mijn AA-sponsor en ik klikken zo goed met elkaar omdat we allebei op zoek zijn naar intellectuele en filosofische diepte en scherpte. We scherpen ons ook aan elkaar en zijn in dat opzicht elkaars gelijken, ook al zijn we het niet in alles eens met elkaar. Hij heeft bij mijn weten de MB-test nog niet eerder gedaan, maar ik bespeur een logicus in hem. Ook hij faalt regelmatig in het overbrengen van een boodschap vanwege zijn rechtstreekse manier van communiceren.

In ons laatste gesprek (afgelopen woensdag) zei hij dat me dit nog wel vaker zou overkomen. Nou, ik kan je zeggen dat behalve de recente uitwisseling met Binc ik alweer heb gezorgd voor twee VROUWEN die een app-groep waar ik in zit hebben verlaten. Ik heb dit slechts zelden bij mannen en als dat wel het geval is zijn het steevast gefeminiseerde beta's. Ik denk dat ik maar een groep alfamannen (bestaan die eigenlijk nog wel?) ga oprichten.

Stranger in a strange land, dat is mijn wereld. Dat voelt mijn sponsor ook en hij gaf aan het eind van ons gesprek aan helemaal opgeladen te zijn - dit gevoel was wederzijds, ik werd de dag erna nog opgeladen wakker! Een logicus lijdt een eenzaam bestaan, hij is constant op zoek naar gelijken die hij maar zelden vindt. Ik weet het, dit klinkt bijzonder arrogant, maar walk a mile in my shoes en je zult zien wat ik bedoel. Mijn grootste uitdaging is dat ik liefdevoller moet leren communiceren en meer rekening moet houden met andermans gevoelens. Ik heb geen idee of me dit ooit gaat lukken, ik denk dat ik Sampjes maar ga inhuren als mijn communicatiemedewerker!

Mike
 
Als je dit leest snap je waarom ik specifiek Charza vroeg om feedback:
Als er iemand is die de Bevelhebber respecteert is het wel iemand die in staat is om hen intellectueel van repliek te dienen, die in staat is om te handelen met een precisie en kwaliteit die gelijke tred houdt.
Henk Mutsaers is ook een bevelhebber. Wij hebben nooit onenigheid en zullen dit ook nooit krijgen, want we begrijpen elkaar. Lees dit eens:
Emotionele expressie is niet het sterkste punt van de persoonlijkheidstypen in de groep Analisten, maar vanwege hun sociale aard, wordt de afstand van de Bevelhebber tot hun emoties in het bijzonder in het openbaar duidelijk, en wordt dit direct door een veel bredere groep mensen aangevoeld. Vooral in een professionele omgeving zullen Bevelhebbers de gevoeligheden van diegenen die ze als inefficiënt, incompetent of lui zien gewoonweg in de grond stampen. Mensen met het persoonlijkheidstype Bevelhebber vinden het laten zien van emoties een zwakte, en met deze aanpak is het gemakkelijk vijanden te maken – Bevelhebbers zullen er goed aan doen om te onthouden dat ze geheel afhankelijk zijn van een goed functionerend team, niet alleen voor het bereiken van doelen, maar ook voor controle en terugkoppeling, iets waar Bevelhebbers vreemd genoeg zeer gevoelig voor zijn.
Dat had ik ook kunnen zijn! Een logicus en een bevelhebber gaan dus wel samen. Overigens was de info over bevelhebbers en advocaten afkomstig van deze twee links:

https://www.16personalities.com/nl/entj-persoonlijkheid

https://www.16personalities.com/nl/infj-persoonlijkheid

Mike
 
Binc, volgens mij ben jij een avonturier:
Avonturiers staan open voor de gevoelens van anderen en waarderen harmonie. Wanneer ze met kritiek worden geconfronteerd, kan het een uitdaging voor mensen met dit persoonlijkheidstype zijn net zo lang de situatie te vermijden om niet verstrikt te raken in de hitte van het moment. Maar in het moment leven gaat in beide richtingen, en zodra de verhitte emoties van een argument afkoelen, kunnen Avonturiers meestal het verleden het verleden laten en verdergaan alsof er niets gebeurd is.
https://www.16personalities.com/nl/isfp-persoonlijkheid

Ik heb dit meerdere keren bij jou gezien. Ook dat niet in een hokje geduwd willen worden is herkenbaar. Dit is oprecht bedoeld, niet meteen in de verdediging gaan!

Mike
 
Ik heb een tijdje geleden de test gedaan en bij mij kwam er INFJ uit, de advocaat.

Ik vind dat het wel klopt.

Toch kan men wel iets veranderen in zijn blauwdruk.

Het feit dat ik nu mensen echt wil laten ontwaken, zet me wat sterker in de veroordeelfase. Dat had ik vroeger niet zo.

Wel altijd al mensen willen laten leren, dus onderwijzend zijn, maar nu is er toch meer het veroordelingsprincipe aan toe gekomen.

Dorothé
 
Misschien is het woord veroordelen wel verkeerd. Ik bedoel dat ik dus zie welke 2-deling er in de mensheid aan de gang is. het gaat hier om het volgende:

Zolang mensen niet willen en durven in de spiegel te kijken, zal alles blijven zoals het is.

Het feit is dat ik voorheen wel de missie voelde de mensen voor te lichten over gezond leven. Hun gedrag had echter geen invloed op mijn gezondheid.

Nu wil ik de mensheid ook informeren over de huidige stand van zaken op politiek en spiritueel niveau.

Nu heeft hun gedrag wel degelijk invloed op mijn leven. Dus ik ben daar in mezelf wel oordelend over. Ik zie dat ze niet willen ontwaken en kan daar verdrietig of boos om worden. Dus nu zit er een emotie van mij bij en dat was voorheen niet. Ik denk dat dat wel het advocaatprincipe is.

Dorothé

 
Dat is best interessant wat je daar schrijft. Is het mogelijk om van subtype te wisselen door persoonlijke groei en ontwikkeling? Kan ik van een assertieve logicus ook een turbulente worden die niet improviserend maar planmatig door het leven gaat? Ik denk dat dit absoluut te leren valt, dus volgens mij zijn verschuivingen binnen het subtype wel degelijk mogelijk, zoals ook blijkt uit jouw voorbeeld.

Mike
 
@Godsgeschenk

Het advocaat type zie ik bij jou inderdaad wel aan de hand van posts en telegram replies. Jouw teksten hebben vaak een beschouwende en bijna filosofische kwaliteit over zich.

Gisterenavond had ik jouw kernkwaliteiten doorgenomen, en wilde vanavond wat tijd gaan steken om dit te vertalen naar een MB type.. Maar toen had jij zelf je type al neergezet.

Een van mijn beste vrienden is ook INFJ, en wat ik in jullie beide terug zie komen is een sterk gevoel van idealisme. Jullie hebben een duidelijk beeld van een wereld die zou kunnen bestaan zonder alle beslommeringen van deze tijd. Aan de andere kant zien jullie ook hoe ieder individu verschillend kan zijn, en dat moet ook ten alle tijden gerespecteerd worden.  Dit is vaak fundamenteel onverenigbaar met het ideaal dat jullie hebben, en dat geeft jullie soms een wat cynische kijk op het leven.

In mijn optiek kunnen Advocaat typen daardoor soms wat besluiteloos lijken omdat ze altijd alles van meerdere kanten willen bekijken.

Een les die ik wel geleerd heb door de jaren heen is dat jullie type echter wel een heel sterk eigen moreel kompas heeft, en dat deze altijd leidend zal zijn, ondanks dat jullie begrip kunnen opbrengen voor hen die daar van afwijken.

Dit afwijken vinden jullie dan ook wel weer fascinerend.  Naar mijn ervaring kan een advocaat type soms ook wel somber zijn en bevangen van donkere buien. Dit omdat vooral afwijkende negatieve emoties jullie niet in de koude kleren gaan zitten maar wel meetellen in jullie eindoordeel over iets.

In de moderne wereld van de afgelopen 20 jaar zijn advocaat types vaak gedoemd om een redelijk eenzaam bestaan te hebben. Net als de logicus hechten jullie veel waarde aan diepgang en het is ook als het ware jullie persoonlijke missie om diepere betekenis te vinden in alle facetten van het leven. Hierdoor draag je soms een figuurlijke last op je schouders, omdat je jezelf toch ook wel verantwoordelijk voelt voor een ander.
 
Dat is best interessant wat je daar schrijft. Is het mogelijk om van subtype te wisselen door persoonlijke groei en ontwikkeling? Kan ik van een assertieve logicus ook een turbulente worden die niet improviserend maar planmatig door het leven gaat? Ik denk dat dit absoluut te leren valt, dus volgens mij zijn verschuivingen binnen het subtype wel degelijk mogelijk, zoals ook blijkt uit jouw voorbeeld.

Mike
Ja dit kan, hoewel dat een bewuste keuze is en dus effort vereist. Je zult nog steeds een natuurlijke aanleg hebben om dingen anders te doen, maar kunt door het nemen van een rationele beslissing wel je energie anders wenden. Hier komt wederom een spiritueel aspect om de hoek kijken, want dit is wat men bezinning noemt. Je wordt je bewust van je eigen handelen en kunt zodoende meer controle hebben over de uitkomst van diverse zaken.
 
Dank je Charza. Het raakt de snaar.

Leuk om het zo eens van jou te horen naar aanleiding van wat je zo uit de door mijn hand aan geschreven stukken, leest.

Dank je voor de moeite die je daarin gestoken hebt.

Dorothé
 
En ik ben eigenlijk een heel volgzaam type, dus gehoorzaam.

Echter door de ontwaking ben ik bezig me meer en meer burgerlijk ongehoorzaam op te stellen.

Ik vind dit zelf wel een verandering in mijn blauwdruk.

Het is heel moeilijk voor mij en ik heb nog steeds problemen om met anderen een discussie aan te gaan en dan TEGEN de ander in te gaan.

Daarom vind ik van de ene kant de vele discussies die ik met mijn vader heb, voor mij zelf ook zeer zinvol. Ik leer steeds beter te verwoorden en voor mijn eigen mening op te komen, tegen de mening van een ander in. Ik weet daarbij natuurlijk dat mijn vader mij nooit zou veroordelen en afvallig zou worden. Dus van de ene kant is het voor mij wel een uitdaging, van de andere kant geen risico.

Dorothé
 
Dat volgzame komt voort uit mijn drang naar harmonie, vrede willen bewaren, ruzie voorkomen, problemen voorkomen. bang dat anderen mij veroordelen en niet meer aardig vinden.

En net daar ben ik me aan het ontwikkelen.

Dorothé
 
Ik snap wat je bedoelt @Godsgeschenk

Feitelijk verandert jouw Archetype niet echt. Je hebt er immers nog steeds moeite mee om niet gehoorzaam te zijn. Je observeert nog steeds en gaat nog steeds liever de discussie uit de weg, echter herken je hier voor jezelf een zwak punt in, en moet je bewust je energie verbuigen door uit jouw natuurlijke modus te stappen.

Zodoende kun je dus wel leren om dingen anders aan te pakken. :)

 
Ja.

Vele jaren terug heb ik de test ook al eens gedaan.

Ik weet het niet meer zeker, maar ik geloof dat ik toen een INFP (Bemiddelaar) was.

Ik was naïef en dat is wat er nu veranderd is. Nog steeds verlegen en harmonieus, maar realistischer geworden en daar nu naar proberen te handelen.

Dorothé
 
Ik zie nu het verschil, en het klopt wel

https://nl.wikipedia.org/wiki/Myers-Briggs_Type_Indicator

INFP: Harmoniezoeker, verklaringsgever, informerend, perceiving

INFJ: Voorziener, consulent, Sturend, Judging

Ik ben wat gedurfder en daarmee eerlijker naar de buitenwereld geworden.

Dorothé
 
Ik heb de test nu twee keer gedaan en beide keren kwam het profiel Protagonist uit de bus. ENFJ-A De 1e keer wat vlug en de 2e keer wat duidelijker naar mezelf.

Alles wat je nu doet heeft een effect op de buitenwereld en raakt iedereen. Je houding kan je hart laten spreken of angst weerspiegelen. Je adem kan liefde uitstralen of de ruimte in een depressie doen belanden. Je blik kan vreugde opwekken. Je woorden kunnen vrijheid inspireren. Elke handeling van jou kan de harten en het verstand van mensen openen.

Poeh wat een een feest en was me daar niet heel erg bewust van.

Om te excelleren als Protagonist zou ik meer en meer die faalangst voor het ondernemen in het algemeen van me af moeten gooien. In kleine groepjes kan ik me prima ophouden en op een evenement of feest schroom niet contact te leggen. In tegenstelling tot b.v. een voorstelronde in een grote groep. Sla ik liever over.

Ik ben me wel van bewust waar mijn aangeleerde onzekerheid vandaan komt. Ik weet eigenlijk niet of iedereen dit heeft maar als ik zo`n uitkomst lees of in gesprek ben met mensen knallen er veel gedachten door mijn hoofd van hoe zaken te interpreteren, onderzoekend en conclusie trekken.

...De innerlijke strijd moet ons er niet van weerhouden een zaak waarin we geloven te steunen

Daarbij probeer ik me bij (voor)oordelen weg te houden en het te laten zijn.
Altruïsme herken ik maar niet extreem.(denk ik) Ja ik dacht ook wel eens dat ik iets moest zijn omdat de ander dat was, zo hoorde..maar daar ben ik nu wel van af gestapt.

Protagonist
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
503.881
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan