Mondademhalen

Iklustvet

New member
Wat lees ik hier over mondademhalers en neusademhalers. Mijn man snurkt. Toen hij goed was afgevallen met atkins was het wel beter, maar zo lang als ik hem ken loopt hij met zijn mond open, hij krijgt geen lucht als hij zijn mond dichthoudt. Ik vind dat niet normaal, de dokter zegt dat hij een scheef neustussenschot heeft en dat zijn amandelen gezwollen zijn en geknipt moeten worden. Ze hebben met een camera in zijn neus gekeken en dat was de conclusie. Hij is niet verkouden maar heeft wel altijd een verstopte neus (zijn weerstand is verder wel ok denk ik, hij is altijd de laatste hier die verkouden wordt). Ik erger me er dood aan, ik snap ook niet dat je zo kunt leven met een verstopte neus, maar ik weet ook niet wat hij er aan kan doen. Hij eet te veel suiker en kh, af en toe rammel ik hem eens door elkaar en eet hij een paar dagen wat beter maar hij vindt dat ik overdrijf en wil er niet te veel moeite in steken. Ik heb ook wel eens gelezen dat een verstopte neus je energetisch tegen houdt, dat geloof ik meteen. Maar hoe los je het op?

 
Mondademhalen is inderdaad niet gezond. Je mond is niet gemaakt om mee adem te halen, je neus is hier wel perfect voor.

Als je man altijd een verstopte neus heeft is dat een teken dat hij 24 uur per dag (onbewust) loopt te hyperventileren.

Ik weet dat Mike nu heel boos gaat worden, maar ik ga hier toch een stukje tekst plaatsen wat ik pas heb geschreven. :mrgreen: Ik ben er namelijk van overtuigd dat dit zeer belangrijke informatie en zeker een superbelangrijke aanvulling op gezonde voeding. Mike vind dit echter onzin, bullshit etc etc.. :wink: Komt 'ie":

Ademhaling:

"Als je het over zuurstof hebt, dan kom je natuurlijk ook uit bij onze ademhaling. Ook over ademhaling bestaan vele misverstanden. De belangrijkste is nog wel dat diepe ademhaling gezond is en zorgt voor meer zuurstof naar de cellen. Adem maar eens een stuk of 50 keer snel en diep in. Al zeer snel zul je merken dat je duizelig wordt, en als je doorgaat zul je zelfs flauwvallen! Waarom? Zuurstoftekort in de hersenen!

Het klinkt misschien vreemd en tegenstrijdig, maar hoe MINDER je ademhaalt, hoe MEER zuurstof je in je lichaamscellen krijgt. Dit wordt ook wel het Bohr-effect genoemd.

Een van de belangrijkste wetenschapper op het gebied van ademhaling is de Oekraïnse arts Konstantin Buteyko. Buteyko bestudeerde honderden uren lang de ademhaling van zijn patienten en kwam erachter dat hoe zieker iemand was, hoe dieper en sneller de patient ademhaalt. Bij patienten die weer beter werden zag hij exact het tegenovergestelde. Hun ademhaling werd rustiger en minder diep. Op een gegeven moment kon hij zelfs voorspellen wanneer een patient zou overlijden, gebaseerd op hoe zwaar iemand ademhaalde.

Buteyko kwam erachter dat juist de co2 (je weet wel, dat “levensgevaarlijke”, “giftige gas” waardoor “de aarde opwarmt”) superbelangrijk is voor de zuurstoftransport naar de cellen. Ons bloed zit vol met miljarden rode bloedcellen. Elke rode bloedcel bevat weer vele miljoenen hemoglobinemoleculen. Wanneer het bloed langs de longblaasjes stroomt neemt de hemoglobine de zuurstof op.

Al bij een hele kleine lichte (buik!) ademhaling is de hemoglobine al volgeladen met zuurstof (gemiddeld 98%). Door diep in te ademen komt er wel meer zuurstof in je longen, maar doordat er niet meer hemoglobine is, en deze al helemaal verzadigd is met zuurstof kan je bloed onmogelijk deze extra ingeademde zuurstof opnemen. Wat er wel gebeurd bij een diepe ademhaling is dat we veel teveel co2 uitademen. Je kunt ontzettend veel zuurstof in je bloed hebben, maar deze zuurstof moet natuurlijk nog wel naar de cellen vervoerd worden. Er is voldoende co2 nodig om de zuurstof van de hemoglobine te koppelen en naar de cellen te vervoeren. Doordat we met z’n allen teveel ademhalen en dus te weinig co2 in ons lichaam hebben blijft de binding tussen zuurstof en hemoglobine te sterk, zodat deze niet, of zeer slecht bij onze cellen kunnen komen. Nog een zeer groot voordeel van co2 is dat het de sterkste bloedvaten en bronchiën verwijderaar is die er bestaat. Op deze manier kan het zuurstofrijke bloed ook nog eens veel makkelijker door je lichaam vervoerd worden.

Als je met buteyko of buteyko gerelateerde oefeningen bezig gaat, dan kom je erachter dat al zeer snel een warm gevoel ontstaat. Handen en voeten worden ook weer warmer en ook een verstopte neus is binnen 1 tot 2 minuten weer helemaal geopend.

Het co2-gehalte stijgt, en hierdoor worden de luchtwegspiertjes in de neus ontspannen zodat je weer helemaal vrij door je neus kunt ademen.

Als je ’s morgens na het wakker worden een verstopte neus hebt, of bijvoorbeeld snurkt, dan is dat dus een teken dat je ’s nachts teveel (en waarschijnlijk ook door je mond) ademhaalt.

Een simpele test om te kijken of je teveel ademhaalt (en dus 24/7 tekorten aan zuurstof in je cellen hebt!) is de controlepauze (CP):

Ga rustig en ontspannen op een stoel zitten. Na een rustige en ontspannen uitademing (door de neus) knijp je je neus dicht. Zodra je de eerste aandrang voelt om weer te gaan ademen, laat je je neus weer los en haal je weer rustig adem. De tijd dat je comfortabel (dus zonder stress) kunt stoppen met ademhalen tot het moment dat je je neus weer loslaat noemen we de controle pauze. Als je na het meten van je CP diep moet ademhalen om te herstellen heb je fout gemeten. De CP vraagt geen wilskracht en kost geen enkele inspanning.

De meeste Buteyko-therapeuten gaan ervan uit dat een CP van minimaal 45 seconden gezond is. Buteyko zelf ging er echter van uit dat 60 seconden de norm voor een gezonde ademhaling was. Als je dus een CP hebt van 15 seconden betekent dit dus dat je 3 tot 4 keer teveel ademhaalt. Je ademt dan dus voor 3 of 4 personen tegelijk!

Het gemiddelde ligt rond de 15-20 seconden. Bijna iedereen lijdt dus (onbewust) aan hyperventilatie. De Buteyko-methode heeft al vele duizenden mensen genezen van astma en vele andere aandoeningen. Binnen een week oefenen neemt de behoefte aan bronchiën verwijderende middelen al met gemiddeld 90% af.

Het mag echter duidelijk zijn dat niet alleen voor astma patienten een gezonde ademhaling belangrijk is. Volgens Dr Artour Rakhimov (www.normalbreathing.com) kunnen bijvoorbeeld kanker en een CP van 40 seconden of meer ONMOGELIJK samen gaan.

Waarom hoor je dit soort belangrijke informatie niet of nauwelijks van de overheid of media? Je kunt het ondertussen misschien al wel raden. Helaas is ademhalen gratis..

Je zult echter flink wat moeten oefenen voor je weer een normale rustige ademhaling hebt. Beetje bij beetje zul je je lichaam moeten laten wennen aan hogere concentraties co2. Het ademhalingscentrum in je hersenen zal zich dan ook weer aanpassen, zodat dit na verloop van tijd je normale automatische ademhaling wordt en je dus 24 uur per dag kunt genieten van voldoende zuurstof in je cellen.

Voor je gaat beginnen met ademhalingsoefeningen is het belangrijk om het kleine en goedkope boekje “leef gezond, adem rustig” te lezen. Verder is www.normalbreathing.com een zeer goede website om je eens een aantal uurtjes in te lezen. Om de Buteyko-methode echt onder de knie te krijgen is het misschien handig om een cursus te volgen. In een paar cursusdagen leer je dan precies hoe je deze methode kunt toepassen. Het nadeel hiervan is dat het nog best prijzig is."

Evan

 
Er is al een topic over ademhalen, zie https://www.fatsforum.nl/topic/ademhaling.

's Nachts je mond dichtplakken met een stukje tape werkt ook prima (in Buteykokringen gangbaar). Dat doe ik al een jaar en helpt prima tegen snurken en je neus blijft vanzelf open. Na een nacht of twee ben je er aan gewend.

Indianen vonden het ook zeer belangrijk om met je mond dicht adem te halen.

 
Bedankt voor alle info! ik heb het aan mijn man doorgegeven, hij moet het maar eens goed lezen. Hij heeft nu snachts van die neusstrips die je neus openhouden, dat helpt wel een beetje maar lang niet altijd.

Ik vraag me wel af hoe je aan een verstopte neus komt, als hij hem ophaalt klinkt het echt heel snotterig, dag en nacht. Kan je dat echt wegkrijgen door anders te gaan ademen en die gezwollen amandelen, is er iets dat je specifiek daar aan kunt doen? Ik zou liefst hebben dat hij helemaal met mij mee eet maar hij vindt het allemaal niet belangrijk genoeg. Als ik hij iets zou nemen dat meteen helpt zou hij misschien meer gemotiveerd zijn. Ja, ik vraag eigenlijk om een klein gemakkelijk wondertje :)

 
Quote:
Hij eet te veel suiker en kh, af en toe rammel ik hem eens door elkaar en eet hij een paar dagen wat beter maar hij vindt dat ik overdrijf en wil er niet te veel moeite in steken.


Alweer zo'n koppige kerel! Wat is dat toch met die mannen?!

Door zijn voedingspatroon produceert hij veel slijm in zijn luchtwegen. Overdag speelt hem dit geen parten, maar 's nachts ligt hij horizontaal en dan blokkeert het slijm zijn neuswegen en -holtes, waardoor hij noodgedwongen een mondademhaler wordt. Dat is het probleem.

Ikzelf ken dit maar al te goed. Ik heb in de eerste 15 levensjaren tweedehands sigarettenrook (mijn ouders waren allebei kettingrokers) opgeslagen in slijm en ook daarna ben ik als muzikant in rokerige kroegen ook veelvuldig blootgesteld geweest aan rook (zelfs nu nog bij tijd en wijle vanwege de onduidelijke rookwetten in de horeca). Dit slijm ben ik al jarenlang met terugwerkende kracht aan het wegwerken (soms ruik ik letterlijk sigarettenrook in mijn snot) en ook bij mij speelt dit probleem 's nachrs als ik gestrekt lig. Om die reden slaap ik 1 verdieping lager op de bank. Het heeft 1 voordeel: ik kan het ozonapparaat aanzetten en lekker in ozon slapen. :wink:

Mike

 
@Mike over die rokende ouders, jeetje, dat herken ik! Mn beide ouders en ook stiefouders rookten, mn vader 4 pakjes per dag (nu nog). Als ik terug denk was dat echt heel vervelend. Ik had als kind altijd last van mn luchtwegen en had chronisch voorhoofdsholte ontsteking. Ik zat dan in de mouw van mn trui te ademen omdat die rook zo prikte in mn neus en keel. Vooral als ik bij mn vader in de auto zat vond ik het verschrikkelijk vies.

Haha grappig dat je op de bank slaapt :)

 
Ai, nu zeg je wat, hij heeft zelf ook zeker 15 jaar gerookt. Hij is nu een jaar of 5 gestopt. Ik moet wel zeggen dat het snot dat hij heeft er overdag ook zit, hij heeft altijd een verstopte neus.

Ik denk zelf dat hij zo koppig is omdat hij vindt dat er niks aan de hand is. Hij is niet vaker ziek dan een ander, sterk en hij slaapt op de bank ook lekker ;-) Als je begint te zoeken in voeding en gezondheid doe je dat op een punt waarop je daar klaar voor bent, ik ben er nu klaar voor maar hij duidelijk nog niet. Ik zal hem vanavond eens wat tape op zijn mond plakken, misschien dat het helpt, misschien doe ik het overdag ook wel ;-)))

 
Lekker rustig hoor, zo'n afgeplakte mond ;)

Men neme Leukopor (breed) of Hansaplast soft, ca 6 cm afscheuren, een halve cm omslaan en dan verticaal over je (of zijn) mond plakken. Dankzij dat dubbele stukje kun je het snel van je mond afhalen als je het echt benauwd hebt.

 
Mocht de leukopor of hansaplast niet goed bevallen of irriteren, dan is er ook nog deze: http://www.buteykowinkel.nl/Tape.html

Quote:
Ik vraag me wel af hoe je aan een verstopte neus komt, als hij hem ophaalt klinkt het echt heel snotterig, dag en nacht. Kan je dat echt wegkrijgen door anders te gaan ademen


Ja, dat is zeker heel simpel weg te krijgen door anders te gaan ademen.

Uit het boek "leven zonder astma" van Dick Kuiper:

Quote:
wanneer u niet door de neus ademt bent u (en waarschijnlijk nog meer dan anders) aan het hyperventileren. Een gevolg van mondademhaling is vaak dat de neus dicht gaat zitten. Om hem weer open te krijgen (zodat u weer beter door uw neus kunt ademen) maken we gebruik van een techniek die we de "neusopener" noemen.

Adem rustig in en uit (zoveel mogelijk door uw neus). Nea een rustige ademhaling sluit u uw neus. Houd uw adem in. U kunt daarbij zachtjes rondlopen of uw hoofd schudden om zo wat meer co2 te produceren. Adem weer wanneer u een duidelijke aandrang daartoe voelt. Doe dit dan heel rustig, en door uw neus. Ga nooit zo ver dat u zwaar moet ademhalen om "bij te komen". Het extra co2 dat u vastgehouden heeft omdat u niet ademde, zorgt ervoor dat de luchtwegspiertjes in de neus zich ontspannen, zodat u weer gemakkelijk door uw neus kunt ademhalen. Deze techniek kunt u enkele malen herhalen totdat uw neus weer voldoende open is.


Het is eventjes oefenen, maar het werkt echt ALTIJD. Als ik overdag of 's nachts een beetje een verstopte neus heb, doe ik deze oefening en kan ALTIJD binnen 1 a 2 minuten weer helemaal vrij ademhalen door de neus.

http://www.normalbreathing.com/art-stuffy-nose-clear.php

 
Ik zie met geen mogelijkheid hoe een afvalproduct van de ademhaling (CO2) binnen gehouden zou moeten worden voor een gunstig effect. Evenmin zie ik niet hoe een oppervlakkige ademhaling (stress) iets kan bijdragen. Sorry, ik blijf die hele Buteyko-theorie QUATSCH vinden, op z'n Duits gezegd.

Mike

 
Ik weet hoe jij erover denkt, Mike. Normaal ben ik het ook in 95% of meer gevallen helemaal eens met jouw ideeën over voeding en gezondheid.

Over dit onderwerp zullen we het helaas niet snel eens worden. Dat geeft ook niks, ben wel blij dat je toch dit onderwerp de ruimte geeft op je forum. :)

 
Evan,

Ik geef aan allerlei tegenovergestelde meningen de ruimte hier, mits er sprake is van wederzijds respect voor elkaars standpunt. Dat zit tussen jou en mij wel goed, maar ik moet de laatste tijd constateren dat dit niet geldt voor iedereen die hier actief is. Ik heb daar te lang te veel geduld mee gehad en ga daar nu eerder en harder tegen optreden. Om in ademhalingstermen te blijven: we moeten elkaar lucht blijven geven! :wink:

Mike

 
Hallo allen. Graag wil ik nog reageren op de vraag ademen door de neus etc. Ik las namelijk ook dat de betreffende persoon snurkt? Dan wil ik je zeer aanraden om naar een slaapkliniek verwezen te worden. Na de nodige strubbelingen - burnout, medicatie, hart medicatie en copd, nu een duidelijke oorzaak. In november had mijn partner mijn snurken opgenomen. Toen een uitzending over apneu gezien. Vanaf dat moment alarmbellen. Inderdaad zware apneu. Ben vrouw, 86 kilo. Gezien de ernst verwachtte men iemand van meer dan 100 kilo. Aangezien de persoon is afgevallen, kan dit ook op hem van toepassing zijn. Is hij moe, lusteloos, humeurig, etc. Alarm dus. Ik slaap nu met cpap. Mijn lief de volgende morgen, ben je wel mijn echte? Ik ben weer voorzien van mijn " gelukshormoon" want de rest moet nog echt wakker worden. Nog ben ik wel moe, maar anders. Ik hoop dat ik in deze vele lezers een hint heb gegeven. Let op met medicatie vóór depressie, copd, hart in combinatie met apneu. Moet en kan later worden aangepast. Groet.

 
aljarebu,

Heb je naast het afvallen ook je voedingspatroon aangepast? Heb je verder nog op dit forum gelezen, heb je er iets aan?

Want goede voeding (lees o.a. dierlijke vetten) kunnen heel veel betekenen voor je ademhaling.

Lia

 
Aansluitend op een ander topic:

Kan me daar helemaal in vinden, Janse. Na vele jaren allerlei therapieën te hebben gevolgd voor mijn Astma en eczeem heb ik nu eindelijk resultaat met Buteyko methode. Na 1 weekje oefenen verlost van de luchtwegverwijder, deze nu al 3 weken niet meer gebruikt, eerst 1-3 daags. CP van <10 naar 25 nu. Geen therapeut die me er ooit heeft gewezen. En het is eigenlijk zo simpel. Huidklachten verbeteren ook. Op naar een CP van 40...

 
Ik plak mijn post uit het andere topic even hier neer. Kunnen we inderdaad hier weer verder.

Quote:
Pranayama is inderdaad een soort yoga die wel erg gezond is voor de ademhaling, omdat het gebaseerd is op MINDER ademhalen, dus een kleinere minuutventilatie. Pas op met de meer moderne vormen van yoga waar men nog in de mythe gelooft dat je zo diep mogelijk moet ademhalen om zoveel mogelijk "toxische" "levensgevaarlijke" CO2 uit te ademen!

Ikzelf ga voor de principes van Buteyko, dus voor een zo hoog mogelijke CP, dus zoveel mogelijk zuurstof in de cellen. Er zijn daarvoor veel meer dingen belangrijk dan alleen maar ademhalingsoefeningen of yoga doen.

Je kunt elke dag een uur yoga doen (bijv pranayama), zodat je ademhaling vermindert en langzamer wordt, dus meer CO2 in het lichaam, dus veel meer zuurstof in de cellen, maar als je dan dezelfde nacht de hele nacht met open mond ligt te snurken/hyperventileren, dan schiet je er nog geen zak mee op.

Stel je hebt kanker (= een zuurstoftekort in de cellen). Kanker en een CP van 40 of meer gaan niet samen (bij 40 sec CP heb je dus al flink wat zuurstof in je cellen). Je doet overdag veel oefeningen om de ademhaling rustig te maken. Je stijgt op een gegeven moment over de 35 sec CP, wat betekent dat de tumor zal gaan afnemen. Dus overdag krimpt de tumor 1mm in omvang (ik noem maar even een getal), maar ' s nachts lig je te hyperventileren, waardoor de tumor 2 mm groeit.

En zo zijn er nog een heel aantal zaken die je ademhaling kunnen verpesten, zodat je braaf je oefeningen doet, maar ondertussen toch een zuurstoftekort creëert later op de dag.

Ik houdt me niet zoveel bezig met het spirituele aspect van ademhaling of zweverig gedoe. Ik wil maar 1 ding, en dat is gigantische hoeveelheden ZUURSTOF IN DE CELLEN.

"ALL CHRONIC PAIN, SUFFERING AND DISEASES ARE CAUSED FROM A LACK OF OXYGEN AT THE CELL LEVEL"

Het doel is dus om een rustige ademhaling te creëren, dus een hoge CP (= gewoon een handig testje om te kijken hoe het met je ademhaling staat), 24 UUR PER DAG.

Je kunt zeggen van die Buteyko wat je wilt, maar RESULTATEN haalde hij wel, en niet zo'n klein beetje ook! Vele duizenden mensen hebben er baat bij gehad, en nog steeds. En ook nog eens in belachelijk korte tijden! Na een weekje oefenen neemt bij astmapatiënten de behoefte aan bronchiënverwijdende middelen al met gemiddeld 90%(!) af! Dat red je niet zo snel met veel vet en adrenanorm!

Ik heb enorm veel op het internet gelezen, maar voor mij is Dr Artour Rakhimov degene met de allermeeste kennis over gezonde ademhaling. Ook hij heeft al vele honderden, zonder duizenden mensen geholpen hun gezondheid weer terug te krijgen d.m.v. Ademhaling.

Als je echt geïnteresseerd bent in gezonde ademhaling, dan kan ik je zeker aanraden om eens zijn hele website een flink aantal uren goed door te lezen. http://Www.normalbreathing.com

Er staat gewoon teveel op om het allemaal even snel uit te leggen.

Maar net doel is dus MINDER ademhalen voor MEER zuurstof in de cellen.


 
Wim,

Kijk, dat zijn goede berichten! Weg met die smerige luchtwegverwijders die het probleem alleen maar erger maken op lange termijn!

Vraagje, hoelang heb je er over gedaan om van minder dan 10 naar een CP van 25 te komen?

De MCP is het belangrijkst, dus daar concentreer ik me vooral op.

Welke oefeningen doe je, hoe vaak per dag?

 
Janse, je weet er veel van.

Wat is momenteel je eigen CP en welke oefeningen doe jij op een dag?

En wat merk je ervan?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan