Mondademhalen

Sorry dat het een beetje rommelig is geworden. Die verekte quote deed weer een vreemd. Volgens mij ligt het aan de ipad. Ik hoop dat de post duidelijk is.

 
FUCK iPads, dat is wat ik zeg! Ik zie wel meer rare dingen, door mobiele telefoons (Samsung, Apple). Weg met die ondingen, ben blij dat ik achter een PC zit!

Mike

 
Janse, een uitademing van 1 minuut.... dat is geweldig, daar word je echt ontspannen van en je lichaam kan zich goed herstellen van de alledaagse stress, maar ik doe het liever zonder een apparaat

Ik beweeg zo min mogelijk mijn borstkas, probeer te ademen via mijn voeten, benen en bekken. Mijn borstkas doet niet mee. Maak tijdens de uitademing in gedachten mijn rug zolang mogelijk.

De adem ademt in mij en niet andersom....

Ooit met een cursus kreeg ik op mijn donder 'ik zie je niet ademen', ze moest eens weten hoe blij ik was met deze opmerking :D

 
Dat bedoel ik ook niet. Op het moment dat je bewust naar je eigen ademhaling gaat kijken verandert de ademhaling direct. Het kan dus zijn dat je (onbewust) meer dan 20x per minuut ademt, maar als je bewust gaat kijken en tellen je op 15 komt.

 
Peti Zonne Lalia Janse en Mike bedankt voor jullie snelle reacties! ik ga met de boeken aan de slag Peti. En vanavond met een pleister op de mond... ;-))

Wat ik wilde weten is hoe de yoga-ademhalingen zich verhouden tot de Buteyko. Klopt het dat als je (@janse ;-) langer uit-ademt dan in- ademt dat dan je koolzuurgehalte sowieso gunstiger is voor de zuurstofopname in cellen?

 
Peti, wat je schrijft over via je voeten benen bekken ademen vind ik fascinerend, hoe bedoel je dit precies? Als een visualisatie?

 
Griffioen,

De moderne yoga is vaak erg anders dan wat er een aantal honderd jaar geleden werd geleerd.

Langer uitademen dan inademen is een goed begin, maar het hoeft niet per se gezond te zijn. Stel je ademt 1 sec snel en diep in (een liter of 5 lucht) en 3 seconden uit. Dat zijn 15 ademhalingen per minuut, maar dus wel een minuutventilatie van 75 liter. Dat is veel teveel.

 
Janse, ik begrijp het wel hoor... maar ik tel niet mijn ademhaling, merk vanzelf dat deze langer is dat de inademing. Het voelt ook heel anders dan een gewone uitademing.

Griffioen, de voeten, benen en bekken ademhaling staat in het boek Hara. We leven in het bovenste gedeelte, het ik-gedeelte. Maar de adem moet van onderen komen om zo langzaam zich omhoog te werken.

Ga veel met je voeten werken, je aandacht in je voeten is al een hele stap vooruit (wat een woordspeling...) Ik visualiseer niet echt, laat meer mijn aandacht in mijn voeten, benen en bekken gaan en dat voel je als warmte, als geborgenheid, je vertrouw jezelf toe aan de aarde.

Wat mij ook vaak help (ben niet altijd in de stemming) is de adem buiten mij laten gebeuren en dat visualiseer ik wel als bijv. een wolk die mij omringt of Goddelijke energie die voor mij ademt. Het is belangrijk dat jij niet ademt...moeilijk om uit te leggen.

Ik kwam bij toeval achter deze ademhaling toen ik op mijn hoofd stond en sinds ik mijn Inversion Table heb, help ook dit weer om mijn adem heel laag te houden.

je moet als het ware je bovenste lichaamsgedeelte (het ik-gedeelte) uitschakelen, het doet nog niet mee met de ademhaling. Het voelt soms aan als 'de keel dichtknijpen'. Je houdt de adem laag

 
Nee, dat is het niet. Het gaat erom dat je dan veeeeel teveel CO2 UITademt.

Al bij een hele kleine buikademhaling is alle hemoglobine al volgeladen met zuurstof( ongeveer 98%). Met dieper/meer/grotere minuutventilatie komt er wel meer zuurstof in de longen, maar die kun je onmogelijk opnemen, omdat alle hemoglobine al is volgeladen met zuurstof.

De mega hoeveelheden CO2 die je dan uitademt is juist het probleem. Zonder voldoende CO2 kan de zuurstof niet uit het bloed de cellen in, want CO2 is nodig om de zuurstof los te koppelen van de hemoglobine.

 
Griffioen, zuurstof krijg je binnen met een seconde (meer hoef niet) maar de zuurstof kan pas werken door het koolzuurgas en dat heeft meer tijd nodig dan zuurstof.

Koolzuurgas is nodig om zuurstof op te nemen, als je meer ademt (meer zuurstof inademt) en dit snel weer uitademt....heeft dit totaal geen effect. Je neemt dan geen zuurstof op, want koolzuurgas heeft meer tijd nodig.

Toch zonde als je dit weer snel uitademt, je gooit je grootste schat weg...zuurstof

 
Peti, Janse....duidelijke instructies, maar wel veel om te behappen (' pardon the pun ;-)

Zonet het Buteyko boek besteld, als ik die ademhaling kan uitvoeren ga ik aan de slag om vanuit m'n voeten te ademen met Hara.

bedankt beste mensen! Fijne avond!

 
Janse, is het wel logisch om zo'n mondoefening te doen, terwijl je eigenlijk de neus moet gebruiken voor zowel in als uitademing? Misschien een conditionering die je eigenlijk niet wilt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.695
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan