Mondademhalen

Ik zal mijn vraag uit het andere topic ook even hier plaatsen : Janse, kun je die ademhalingstechniek zelf leren of moet je echt naar een buteyko coach toe ( hier nergens in de buurt en behoorlijk duur ) ?

 
Ik ben nu 4 weken bezig. Probeer 2x daags Buteyko oefeningen te doen met "verminderde ademhaling". Schiet er wel eens bij in. 's nachts een tape op mijn mond (verticaal) zodat ik door mijn neus moet ademen. Mijn neus is ook veel opener dan voorheen.

Kan iedereen wel aanraden dit onder begeleiding van een therapeut te doen. Die kijkt hoe je ademhaalt en ziet "foutjes" waar je geen weet van hebt en kan veel tips geven. Onstekingsremmer (pulmicort) gebruik ik wel. Geadviseerd wordt om deze pas af te bouwen als de CP over een langere tijd stabiel en hoog genoeg is. Ik meen een CP van 40, voor 1/2 jaar. Het blijkt vaak toch maatwerk te zijn, anders slagen maar weinig mensen in dit proces. Zegt men...

 
In de nieuwe Wise Traditions (kwartaalblad van de WAPF) vind je de volgende boekrecensie:

http://www.westonaprice.org/thumbs-up-reviews/relief-from-snoring-and-sleep-apnoea-by-tess-graham

Quote:
You probably know that part of what you breathe out is carbon dioxide. What you might not know is that carbon dioxide is not just a waste product. Most of the carbon dioxide your body generates stays in your system and serves important functions. It regulates breathing and assists with oxygen transport. When you breathe too fast or too deeply, you dump carbon dioxide and lower internal CO2 to inadequate levels. By breathing too much you can end up with too little oxygen.


Klinkt als Buteyko, nietwaar? In de recensie wordt Buteyko echter niet vermeld. Over mondademhaling schrijft Tim Boyd het volgende:

Quote:
The other point I find very interesting is how important it is to keep your mouth shut. There can be many good reasons to keep your mouth shut but one very good reason is to get more oxygen into your system. This makes a big difference and mouth-breathing just doesn’t work nearly as well. Graham illustrates this with an interesting story about the Tarahumara runners of northern Mexico. They live in a hot climate in rugged terrain and can run up to 120 km (about 75 miles) per day. They have been observed by scientists when running a regular marathon (only 42 km). At the end of the marathon, their breathing was calm and effortless and their blood pressure was lower than when they started the race. They also had little need for water. The key was they never opened their mouths.


Mike

 
Beste lezers van dit forum, net geregistreerd na een aantal keren dit informatieve forum te hebben geraadpleegd.

De voedingsadviezen van (oa) wap volgde ik vlak voor ik op dit forum terecht kwam..toeval bestaat niet...;-)

Mijn gezondheid is met sprongen vooruitgegaan.Heerlijk!

Nu ben ik mij aan het orienteren op ademhaling. Hebben jullie ervaringen met Sundarshan Krya van Art of Living? Ik overweeg mee te doen met een cursus maar Buteyko klinkt ook geneeskrachtig. Kan iemand mij uitleggen of er verschil is? Zo ja wat?

@janse: U klinkt erg op de hoogte van ademhalingen, ik heb het Buteyko verhaal nog niet helemaal begrepen. Wat ik merk met yoga-ademhalingen (bhastrika, warriors breath, wisselende neusademhaling etc) dat ik inderdaad 'snachts blijf snurken, soort apneu? en een verstoorde slaap blijf houden.

Alle gidsende uitleg is dus welkom!

Alvast bedankt iedereen!

 
Mijn top drie van boeken over de ademhaling:

nummer een is nog steeds Hara, Het Dragende Midden van de Mens. De Japanse filosofie over de buik ademhaling, best pittig boek maar het blijft een juweeltje voor mij.

nummer twee zijn de boeken die over Dr. Buteyko gaan, op simpele wijze wordt uitgelegd waarom koolzuurgas zo belangrijk is voor je, ik ben deze dokter nog steeds erg dankbaar ervoor.

Ik heb beide boeken: Leef Gezond, Adem Rustig van Masha Anthonissen-Kotousova en

Leven Zonder Astma van Dick Kuiper

nummer drie is het boek van Verademing van Bram Bakker en Koen de Jong, een prachtig boek wat je op simpele wijze uitlegt hoe stress werkt, hoe je moet sporten, etc. beslist een aanrader

 
Griffioen: Ja! Ik heb art of breathing, art of silence en sahadj samadi meditatie gedaan bij art of living. Ik heb er dagelijks nog baat bij.

De link van Janse ziet er ook interessant uit, heb die nog niet doorgekeken.

 
Nog een testje is je ademhalingen tellen in een minuut....

Een cyclus van een gezonde ademhaling is 10 seconden, 6 keer ademen in een minuut is dus goed

Meer dan 10 ademhalingen per minuut betekent stress...

 
Peti, ik zit op 4 ademhalingen per minuut. Maar het is toch wat onnatuurlijk, want ik zit stil en concentreer me op mijn ademhaling. Als ik dat normaliter doe, vertraag ik de ademhaling altijd, maar nu probeer ik gewoon door te ademen en niet vertraagd te ademen. Maar misschien is het toch een beetje in het midden uitgekomen nu :)

 
vier ademhalingen per minuut....dat is knap. Hoelang is je uitademing dan? De uitademing moet minimaal 2 keer zolang zijn als de uitademing.

Eigenlijk moet een inademing een paar seconden en de uitademing zolang mogelijk duren

Dit geeft het koolzuurgas de kans om de zuurstof los te weken, het bekende Bohr-effect.

 
Ik ben meer van de lange uitademing dan van de controle pauze... op een lange uitademing doet je lichaam het best op. Meet je bloeddruk maar op een lange uitademing...even inademen met het 'oppompen' en alleen maar uitademen tijdens het opmeten van de bloeddruk.

 
Met 12 ademhalingen per minuut in rust ben je in gedachten aan het 'fietsen of flink doorlopen', eigenlijk gezegd: je bent in gedachten erg druk bezig..

Je ademhaling zit iets te hoog (je hebt mensen die wel 20 keer per minuut ademhalen)

 
Ik weet niet of de link werkt maar dit is een heel goed filmpje over de ademhaling van Koen de Jong....ik vind het zeer duidelijk hoe hij het uitlegt



 
Zo, er is heel wat reactie. Leuk! We kunnen veel van elkaar leren.

Quote:
Janse, je weet er veel van.

Wat is momenteel je eigen CP en welke oefeningen doe jij op een dag?

En wat merk je ervan?


Ik weet er inderdaad redelijk wat van, maar ik ben echt (nog) geen expert op het gebied van ademhaling hoor. Een half jaartje geleden ben ik er een aantal weken goed mee bezig geweest, maar op een of andere manier zakte de motivatie om te blijven oefenen. Ik begon met een MCP van 14 ofzo en ben toen tot ongeveer MCP 24 gekomen.

Op een of andere manier blijft dit me gigantisch boeien. Ik heb besloten om er nu eens echt voor te gaan. Samen met een vriend van me gaan we door met oefenen tot we minimaal een CP van 40 hebben. We mailen zo af en toe onze ervaringen door, zodat we beiden beter gemotiveerd blijven.

Ik ben dus een dag of 3 geleden weer begonnen met een MCP van 14. Niet zo heel best dus :lol: . Vanmorgen zat ik op 17.

Ik oefen nu vooral veel met het frolov breathing device. Volgens Artour kunnen mensen met een CP onder de 30 het beste starten met de frolov device (kun je ook zelf maken). Dit werkt vooral in het begin nog veel beter dan de buteyko oefeningen. Het apparaatje is heel simpel, maar het werkt goed en je kunt er echt heerlijk mee oefenen. Het is zo simpel dat je het eigenlijk niet fout kunt doen. Na een 20-30 minuten oefenen voelt je ademhaling heerlijk rustig en ook een aantal uren erna blijft je ademhaling heerlijk kalm. Echt een aanrader, die frolov!

http://www.normalbreathing.com/frolov-breathing-device.php

Ikzelf heb de frolov een beetje aangepast, zodat je er NOG betere resultaten mee kunt halen.

Quote:
Ik zal mijn vraag uit het andere topic ook even hier plaatsen : Janse, kun je die ademhalingstechniek zelf leren of moet je echt naar een buteyko coach toe ( hier nergens in de buurt en behoorlijk duur ) ?


Ikzelf heb ook geen cursus gedaan, vind het ook erg duur. En ik vind het ook leuk om het allemaal zelf een beetje uit te vogelen. De frolov zou voor jou dus perfect zijn. Betere resultaten, en geen dure cursus. Als je een CP van 30 hebt bereikt kun je je druk gaan maken om de buteyko reduced breathing oefeningen. Volgens Artour is het vanaf dat moment ook een heel stuk makkelijker te leren.

Zo ben ik het dus ook van plan. Eerst maar eens kijken of ik die 30 ga halen en dan ga ik met de buteyko oefeningen aan de slag. Ik heb het al eens een aantal keren geprobeerd, en volgens mij kan ik het prima zelf. Er staat ook meer dan genoeg uitleg op internet, boeken en filmpjes. Geen dure cursus voor mij in elk geval.

Quote:
@janse: U klinkt erg op de hoogte van ademhalingen, ik heb het Buteyko verhaal nog niet helemaal begrepen. Wat ik merk met yoga-ademhalingen (bhastrika, warriors breath, wisselende neusademhaling etc) dat ik inderdaad 'snachts blijf snurken, soort apneu? en een verstoorde slaap blijf houden.

Alle gidsende uitleg is dus welkom!


Haha, je mag gewoon "jij" zeggen hoor :)

Een simpel, maar beetje vreemd trucje tegen snurken (=hyperventileren) is 's nachts een stukje tape over je mond plakken.

http://www.normalbreathing.com/l-mouth-taping.php

Quote:
Als de MCP rond de 20-25 is zijn de meeste mensen al verlost van snurken en mondademhaling tijdens de nacht en heb je de tape niet meer nodig.

Nog een testje is je ademhalingen tellen in een minuut....

Een cyclus van een gezonde ademhaling is 10 seconden, 6 keer ademen in een minuut is dus goed

Meer dan 10 ademhalingen per minuut betekent stress...


Ademhaling per minuut tellen is leuk, maar toch ben ik meer van de CP (en vooral de MCP!). Het probleem bij het tellen van je ademhaling is dat op het moment dat je bewust naar je ademhaling gaat kijken deze direct verandert. Als je het echt eerlijk wilt doen zul je iemand anders moeten vragen om stiekem je ademhaling te observeren als je er zelf niet bewust van bent.

Quote:
Ik ben meer van de lange uitademing dan van de controle pauze... op een lange uitademing doet je lichaam het best op. Meet je bloeddruk maar op een lange uitademing...even inademen met het 'oppompen' en alleen maar uitademen tijdens het opmeten van de bloeddruk.


Ik ben het wel helemaal met je eens dat je uitademhaling langer moet zijn. Een korte inademing, gevolgd door een langere uitademing, en dan een natuurlijke pauze. (En die wordt dus ook steeds langer als je CP gaat stijgen).

Als je graag een lange uitademing wilt, dan moet je zeker de frolov proberen! Je ademt dan snel in, en zo lang mogelijk uit. Ik kon na een paar weken een uitademing van meer dan een minuut. In een korte sessie van 20 minuutjes haalde ik dus minder dan 20x adem. Echt heerlijk, zo rustig als je ademhaling dan nog een aantal uren daarna voelt!

De frolov is ook zeer effectief bij bloeddrukproblemen.

 
Janse,

Wat is dat toch met jou en die quote-functie? Ik heb zojuist alles weer (voor de zoveelste keer) gecorrigeerd. Je blijft quote en /quote omdraaien. Hoe kan dit? Zo moeilijk is dit toch niet?

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.772
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan