Mondademhalen

Wim,

http://www.normalbreathing.com/frolov-device-mouth.php

Q: Dr. Buteyko stresses using only the nose for both inhalation and exhalation and yet the Frolov device involves breathing in and out through the mouth, why?

A: Furthermore, Dr. Buteyko, as a physiologist, even provided an indirect but absolutely logical answer to this question.

"And finally one should not confuse the following concepts: we are speaking about breathing, which goes on day and night, about our basal breathing, foundation of life. Meanwhile, the system of yogi has separate breathing exercises. Therefore, it is practically unimportant for us how and what you do: feet upwards or downwards, through the right or left nostril, or by right or left side. We are interested in where you will arrive as a result of these exercises. If carbon dioxide increases, and breathing decreases, with each day, then this will ensure the transition of man into a super-endurance state." Dr. Buteyko Lecture in the Moscow State University

 
Tizz,

In het boek van artour rakhimov over de Frolov device staat hoe je een "modified frolove device" kunt maken voor nog betere resultaten.

http://www.normalbreathing.com/how-to-use-frolov-device-instructions.php

Eigenlijk is het heel simpel. Je neemt een plastic/glazen pot van 1-3 liter. Hier kun je de frolov dan inzetten. De pot sluit je goed af met

een theedoek, of een stuk kapot t-shirt ofzo. In het midden van het doek maak je een klein gaatje waar het slangetje van de frolov precies doorheen past. Klaar.

Hoe groter de pot, hoe moeilijker je het jezelf maakt. In de pot wordt namelijk nog meer CO2 opgevangen die je opnieuw inademt. Ik gebruik op dit moment een kokosolie pot.

 
Als neusademhaling de enige goede manier is (wat ik best wil geloven), waarom heeft de natuur mondademhaling dan mogelijk gemaakt?

 
Voor extreme stress situaties. Als er ineens een tijger voor je neus staat haal je van de schrik al direct een grote hap lucht naar binnen en schiet je ook gelijk van een buikademhaling (alsje die al hebt, de meeste mensen hebben de hele dag door een borstademhaling) naar een borstademhaling.

Je lichaam begint dus gelijk enorme hoeveelheden CO2 uit te ademen, omdat het verwacht grote inspanningen te moeten leveren op zeer korte termijn. Heel hard vechten of vluchten dus.

Verder is de mondademhaling ook erg handig voor praten of zingen natuurlijk.

 
Ik ben begonnen met 3 maal per dag te proberen langzamer te ademen en vooral langer uit te ademen.

En ik heb zowaar iemand hier in de buurt gevonden die les geeft in de buteyko methode ! Jammer dat het zo prijzig is ( en deze persoon vraagt in verhouding nog niet eens zoveel )

 
Wat een interessant topic dit!

Is voor mij ook al tijden een issue; fatsoenlijk ademhalen.

Laat ik direct aangeven dat ik rook en dondersgoed weet dat mijn klachten daar deels vandaan komen, maar ik merk ook dat ik via m'n borst ademhaal.

Zodra ik er op let doe ik het dan weer via m'n buik.

Ook lijk ik sinds de afgelopen winter een permanente neusverkoudheid te hebben.

Helpt ook niet echt.

Mijn CP ligt volgens mij zorgwekkend laag.

Ik voel direct ongemak als ik een pauze inlas tussen het in- en uitademen.

Daarnaast merk ik met sporten dat ik vrijwel direct door m'n mond ga ademen.

Vandaag (voordat ik al deze posts las) voor het eerst met wielrennen wat rustiger aan gedaan, waarbij ik alleen door m'n neus ademde. Beide waren best een uitdaging, maar ga er gewoon vrolijk mee door.

 
Hallo Paradogma

Roken is een signaal van je lichaam dat hij zuurstof nodig hebt…. Je zuigt door middel van de sigaret zogenaamd de lucht naar binnen. Mensen zuigen aan de sigaret alsof hun leven ervan afhangt, terwijl ze in feite gewoon zuurstof willen….

Deze handeling (roken dus) geeft één moment rust, daarom zeggen rokende mensen vaak dat ze zo hard aan een sigaret toe zijn. Je snapt wel dat deze oplossing niet blijvend is, je sigaret is amper op of je wilt er weer een. Weer een moment van rust...ga zo maar door. De behoefte om te roken blijft.

Beter is het om aan je ademhaling te werken en dan stopt de behoefte om te roken ook, want je krijgt nu op een gezonde manier zuurstof naar binnen (denk aan de langere uitademing voor het ‘losweken’ van zuurstof, heel belangrijk anders blijf je in een vicieuze cirkel vastzitten)

Borstademhaling is stress…. Je lichaam is in verdediging. Urenlang, dagenlang….misschien al jarenlang.

Permanente neusverkoudheid wijst weer op verkeerd ademen, je lichaam wilt het koolzuurgas vasthouden en vernauwen van de vaten is voor je lichaam de enigste oplossing om zo toch nog wat koolzuurgas in je lichaam te houden.

Pauze na de uitademing is best ook moeilijk, oefen eerst met een langere uitademing, als je dit onder de knie hebt.. ben je beter voorbereid om aan de adempauze te werken

Sporten en door de mond ademen is heel slecht. De verbinding van sporten en ademhaling is heel goed uitgelegd in het boek Verademing van Bram Bakker en Koen de Jong, beslist een aanrader als je gezond wilt sporten…. Je doet je hart heel veel plezier ermee

 
Dank je wel Peti, voor je uitgebreide reactie.

Je punt m.b.t. roken moet ik echter in twijfel trekken, omdat mensen natuurlijk niet beginnen met roken omdat ze te weinig zuurstof binnenkrijgen.

Dit is, zoals ik het zie, een combinatie van gevoeligheid voor verslaving (m'n moeder rookte gedurende de periode dat ik in haar buik zat en dit is ook bij crackbaby's aangetoond) en factoren gerelateerd aan cultuur (leefmilieu).

Dan bedoel ik vooral het hebben van negatieve en valse gedachten over jezelf (Jan Geurtz beschrijft dit in "De verslaving voorbij"). Ik kan me daar wel in vinden.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat, eenmaal aan het roken, je lichaam er 'afhankelijk' van wordt. Al blijft het mijns inziens boven alles een mentale kwestie.

Voor wat betreft het langer uitademen: hierbij merk ik dat er iets 'op slot' zit.

Een beetje alsof er een barrière doorbroken moet worden om alle lucht eruit te laten.

Mijn vermoeden is dat dit te maken heeft met de stress die ik voel en de geblokkeerde emoties. Alsof m'n lichaam niet vrij is. Snijdt dat hout?

 
Zodra je begint te roken verlies je lichaam veel zuurstof, dat bedoel ik dat het lichaam de diepe trek aan een sigaret een vervanging ziet van een diepe ademhaling. Je raakt niet aan het roken door gebrek aan zuurstof... het is een vervanging doordat je aan het roken bent geslagen.

Zodra ik mijn ademhaling veranderde, kon ik pas stoppen met roken.. eindelijk :)

Door stress raak je hele lichaam op slot

Ben je zo negatief over jezelf?

 
Quote:
Je raakt niet aan het roken door gebrek aan zuurstof... het is een vervanging doordat je aan het roken bent geslagen.



Helder. Dan zijn we het daarover eens.

Quote:
Ben je zo negatief over jezelf?


Ik kan inderdaad behoorlijk negatief zijn over mezelf.

 
Hallo Paradogma

Zolang jij negatief bent over jezelf, kan je niet gezond worden … het tegenovergestelde ervan is dat positieve gedachten je kan helpen om gezond te worden.

Gedachten, ademhaling en hartslag werken heel nauw samen, zolang jij negatieve gedachten hebt over jezelf kan je niet gezond ademen en is je hartslag in de war omdat in jou niemand samenwerkt.

Zelfs je eten wordt niet goed verwerkt als je niet goed in je vel zit.

Pak je gedachten aan en werk aan je stress, je zit vast in je bovenlichaam, je zit vast in je ‘ik’, in je denken, in je herinnering etc.

Weet je wat er gebeurt met elke cel in je lichaam als je zo blijft stressen (hoog ademen)?

Een cel is geen kant en klaar celletje die altijd zijn werk doet voor je. Een cel is afhankelijk van jou hoe jij eet, hoe jij denkt, hoe jij beweegt. Een cel kan twee dingen en dat is groeien en zichzelf beschermen tegen aanvallen die jij teweeg brengt in je lichaam.

Een cel kan niet beiden tegelijkertijd doen, het is het een of het ander. Aan jou de keus.

Stress is zo’n aanval op de cel, jouw negatieve gedachten is zo’n aanval, het ongezonde eten is zo’n aanval …..het verdedigingsmechanisme komt in gang, de cel gaat de andere functie (groei) stoppen om zo zichzelf te verdedigingen, lijkt mij een logische verklaring.

Dus als jij constant stress hebt, staat de groei van je cel stil, geen uurtje of zo maar zoals ik al zei misschien al dagen- of jarenlang….. gevolg ziekte. Zo simpel is het.

Het allerbeste voor je cel is:

Gezond eten

Gezonde ademhaling

Gezonde beweging

Gezonde en vooral mooie gedachten

 
Aah, maar dit had ik ook kunnen typen Peti ;-]

Waar ik mee wil zeggen dat ik aardig op de hoogte ben van de invloeden van gedachten op de cellen in m'n lichaam. Ik ken het werk van Bruce Lipton bijvoorbeeld.

Het lukt me vooralsnog echter niet zo goed om m'n onbewuste te herprogrammeren.

Ik zit inderdaad vast in m'n herinneringen en vooral ook in het leven wat ik nu leid. Dat staat namelijk ver af van wat ik wil.

Die verrekte angst houdt me tegen. Op dat vlak heb ik nog wel wat werk te verzetten.

Je hebt hier zelf ook wel ervaring mee denk ik?

 
Hoi Janse,

Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Gebruik je frolov nog en wat is inmiddels je CP?

En met ritme in/uit ademen ben je begonnen.. bijv 2 sec in, 10 sec uit ofzo...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.157
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan