Moestuin

G

Guest

Guest
Wij hebben de mogelijkheid om een moestuin van 210 m2 te huren. Ik weet dat er tijd en geld in gaat zitten.

Maar wie heeft er tips? Vanaf januari is het beschikbaar, dus ik kan al voor de lente dingen voorbereiden en plannen.

Wat is wijsheid en waar vind ik goede informatie om het goed biologisch-dynamisch op te pakken?

 
Ik ga met een groepje mensen beginnen aan een moestuin op basis van permacultuur. Tijdens de eerste vergadering is gezegd dat deze manier van tuinieren na een aantal beginjaren helemaal niet meer arbeidsintensief is. Alles houdt zichzelf min of meer in evenwicht. Zij houden ook rekening met die en die plant zetten bij die en dat houdt de insecten op een afstand enz. Ik raad je aan om eens te kijken op http://www.permacultuurnederland.org/

 
Mike en Rapunzel, bedankt. Ik was al op de hoogte van het keltisch zeezout toepassen, maar je kunt die informatie niet ten overvloede plaatsen natuurlijk. Het is 1 van de redenen waarom ik dat zeezout in huis heb.

En ja, 1 van die dingen waar ik me mee bezig wil houden is een mooie permacultuur laten ontstaan. Maar ik heb ook een lijst met algemene voorwaarden waar ik aan moet voldoen en of zij daar voor open staan weet ik niet.

Ik heb een tijd terug dit eens gelezen en vind dat heel erg interessant: Groene Zon

Ik ga die 6 stappen cursus eens doornemen van die link, Rapunzel, denk dat dat een goed begin is. Bedankt!

 
Mike, hoe kun je bepalen of de grond niet te zuur of te alkalisch is zodat je niet met teveel of te weinig zout begint? Heb je daar een aparte methode voor of is een reguliere grond proefmonster voldoende? Volgens mij meet je daarmee alleen de kalium, natrium en fosfor mee of vergis ik me?

De 210 m2 is vrij fors, ik wil dus eigenlijk een test doen door een helft met normale mest te verbouwen (net als de rest van de vereniging). De andere helft wil ik dus met een eigen samengestelde permacultuur methode gaan doen op basis van o.a. zeezout en mulching etc.

Die test is dan niet voor mij, maar om er foto's van te nemen zodat andere mensen het verschil kunnen zien. Nog mooier zou zijn om het dubbelblind uit te voeren, maar ik ben geen wetenschapper (gelukkig).

 
De pH van de bodem is totaal niet interessant. Ik zie niets dan goeie resultaten met Keltisch zeezout. De zuren en bazen zoeken het onderling zelf wel uit. Meten is helemaal niet weten. Er is nog zoveel dat we niet weten omdat we denken in isolatie en niet op basis van symbiotische, synergetische gehelen. Eerlijk gezegd vind ik het niet interessant hoe het werkt, maar dat het werkt. Slimmer dan moeder natuur zijn kunnen we toch niet.

Mike

 
Ik heb die eerste perma vergadering een verhaal gehoord van bodemleven aantrekken door stukken karton op het land te leggen. Dat wordt dan vochtig/nat en daar komen de wormen dan weer op af en die heb je nodig voor een gezond bodemleven. Zo zijn er nog meer tips alleen heb ik ze nog niet geleerd. Nog even geduld of een boek over permacultuur aanschaffen.

 
Ja, ik wil wel zoveel mogelijk uitproberen qua culturen en balansen enz. Maar ook wat Mike zegt, lekker z'n beloop laten en niets meten. Maar ik moet wel een uitgangspunt hebben, dus ga ik me eerst in van alles verdiepen.

 
Maar ik wil ook wel graag informatie over wat ik zoal in de tuin kan stoppen om mee te beginnen.

Ik hoef geen rekening te houden met nachtschade, want die wil ik niet. Maar ik moet ook voor de kruisbloemige gewassen rekening houden met wisselteelt en eventueel combinatieteelt.

Ik wil het rustig opbouwen zonder gelijk allerlei dingen in de gaten te moeten houden. Later wil ik best wel dingen aanpassen. Het is een kwestie van doen en dan ervan leren.

Maar waar begin ik als eerste het beste mee?

 
Mijn zus heeft ook een moestuin. Pompoenen doen het goed maar hebben de neiging om te gaan woekeren. Aardbeien doen het heel erg goed, boerenkool, spruitjes, kruiden, kolen, sla. Bloemkool was moeilijker. Ik geloof dat de vogels er ook aan zaten.

 
Dank je Rapunzel. Ik heb vanochtend het oppervlakte gezien en denk niet dat ik het vol ga krijgen. Maar met jouw input kom ik wel een heel eind.

Pompoenen kunnen inderdaad gaan woekeren. Die groeien ook heel hard op de juiste grond, maar hebben niet veel nodig.

Er staat al rabarber op van de vorige gebruiker, maar wat kun je daar zoal mee? Ik schaam me naar, dat ik dat niet weet, maar ik ben er niet mee grootgebracht.

 
Janse, ik zit even dat EM te bekijken en de Bokashi lijkt me het meest interessant op het eerste gezicht. En natuurlijk ook leuk om te doen.

 
Vroeger wist de gemiddelde moestuinbezitter ( velen dus ) precies wat en wanneer ze moesten verbouwen. Nooit 2 keer achter elkaar dezelfde groente op hetzelfde stukje grond, mijn schoonvader verbouwde in de winter wintergraan of zoiets, ook om de grond geloof ik los te houden.

Vindt iemand met oude kennis die jou kan en wil helpen.

 
Ik vind deze site zo inspirerend, ontzettende leuke jongen. Gebaseerd op square feet gardening. Ik weet alleen niet of die grondmix heel biologisch dynamisch is maar dat is misschien wel aan te passen. Ik vind square feet gardening er wel erg mooi en overzichtelijk uitzien. IK heb mmomenteel ook een heel inspirerend boek van Alys Fowler dat heet de eetbare tuin, ook heel inspirerend geschreven.

 
http://www.heidevlinder.nl/heidevlindermethode.html

Op bovenstaande link kun je goede informatie vinden over de moestuin.

Wij hebben een lezing bijgewoond van Piet en Frodo. Geweldig, wat een passie hebben die mannen.

Is zeker de moeite waard als ze een keer bij jou in de buurt een lezing hebben.

Volgens Piet en Frodo hoef je geen wisselteelt toe te passen.

Kijk maar in de natuur, wat daar in het wild groeit komt het jaar daarop ook weer terug.

Misschien een paar cm. verplaatst maar dat is het.

het is belangrijk dat je bodem bedekt blijft, het hele jaar door.

Bij een regenbui kan dan de grond niet dichtslibben en bij veel zon droogt de grond niet uit.

Wij gaan vanavond naar een lezing van ene Theo Mulder (gezondverstandavonden.nl): word de boer de dokter van de toekomst?

Theo is een inspirerende spreker over de relatie tussen de bodem en onze voeding. Zijn informatie is voor iedereen, zowel particulier als beroepsmatig toepasbaar, op een balkon en in een tuin.

http://www.mulderagro.nl/

 
Sorry...ff linkje typen nog..

http://makkelijkemoestuin.nl/

 
Geweldig Debsy, ik ga dit zeker combineren met mijn eigen idee en de andere die ik her en der vind. Ziet er heel goed en overzichtelijk uit en als zo'n jongen er plezier aan beleefd, dan moet ik dat toch ook kunnen?

 
Ja leuk he! Het mooie is dat door die wijze er uitendelijk niet ontzettend veel werk in hoieft te gaan zitten.

Je kan eens googlen op square feet gardening en dan afbeeldingen, staan echt geweldige voorbeelden.

 
Ik hoop dat de tuincommissie het toestaat om square-feet te tuinieren. Ik sprak namelijk met 2 heren van die commissie, die lieten mij de grond zien, en ik stelde hen een paar vragen. Ik kon er uit op maken dat ze vrij conventioneel zijn.

Maar goed, ze kunnen toch niet 24/7 op het park aanwezig zijn, dus heb ik genoeg kans om te doen wat ik wil denk ik dan.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.746
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan