Moestuin

Ik heb een balkon(netje) en voel nu al kriebels in mijn buik. Dank voor de link Debsy!

 
Het cirkeltje komt bijna rond: ik kan ook kombucha gebruiken om EM bokashi te maken. Dat is natuurlijk helemaal mooi, want dan hoef ik niet eerst een bokashi starter te hebben.

Eigenlijk wil ik het allemaal wel proberen natuurlijk, maar wel mooi dat kombucha zich ook leent om bokashi te maken voor mijn moestuin straks.

Ik kan momenteel niets leukers bedenken dan terug naar de natuur te gaan en me helemaal inleven in alles wat leeft.

 
Inmiddels ben ik natuurlijk wel een tijd verder met ideeen voor de moestuin.

Ik ben me momenteel aan het verdiepen in (enigzins overlappend):

- fermentatie

- composteren

- permacultuur

- hugelkultur

- bokashi

- korean natural farming

- mycorrhiza (schimmels)

- Indigenious Micro-Organisms (IMO)

- Effective Micro-Ogranisms (EM)

- biochar

- makkelijke moestuin

- square feet gardening

- vierkante meter moestuin

Het is ook allemaal heel erg overlappend (letterlijk ;-), want het een sluit het ander niet uit maar is juist complementair en synergetisch.

Zodra ik de grond goed heb, kan ik de zaden en stekken gaan uitzoeken en bij elkaar zoeken.

 
Houd ons op de hoogte, ik ben erg benieuwd naar je resultaten! Welke dingen ben je van plan om te gaan combineren uit dit rijtje?

 
Dennis, bedankt. Ik ga dat bestand op mijn gemak doorlezen. Ik kom sowieso veel Rudolf Steiner tegen en verder natuurlijk meer principes die nauw aansluiten bij Weston Price. Zeker in de Korean Natural Farming methode, waar ik momenteel heel veel informatie over bestudeer.

Aschwin

 
Even een vraagje over het injecteren van mest. Ik heb hier ergens gelezen dat dit niet goed was, maar waarom weet ik niet meer. Was dit omdat de mest dan gelijk in een anaerobe omgeving komt?

Wij hebben vorige week voor €2.00 per 1000kg flink wat goede biologische mest gekocht. Het meeste voor over het land, maar ook een flinke hoop om voor de moestuin te gebruiken. Mijn vader en ik zijn al een hele tijd bezig geweest met de mest in de grond te spitten. Dus eerst een gat, daar de mest in en dan weer opvullen met zand. Nu komt de mest dus ook in een behoorlijk anaerobe omgeving, met als met injecteren. Maar dit is dus eigenlijk niet goed?

Mijn opa deed het in zijn jonge jaren ook al zo.

 
Janse,

Hier een link naar de site van Paul Blokker, 1 van de lezinggevers op de WP dag; een stuk over bovengronds mest uitrijden en waarom je geen mest in de grond moet stoppen.

 
Wacht even.... €2.00 per 1000kg. Dat is wel erg goedkoop. Dat is wel mest dat al een jaar gelegen heeft?

Mest moet je eerst een tijd bovenop laten liggen, zeg 2 weken. Gelijk in de grond stoppen is volgens mij niet zoals men het vroeger deed.

Ik gebruik nu bokashi en dat stop ik wel gelijk onder de grond. Maar ook daar moet ik eerst 2 weken wachten voordat ik er iets op kan planten.

 
Het is al oude mest. Weet niet of het een vol jaar gelegen heeft, maar zeker meer dan een half jaar. De grond ligt er wel los op en het is niet aangestampt ofzo, dus er kan nog voldoende zuurstof bij. Voordat we gaan zaaien zijn we zeker wel weer een week of 3-4 verder. Dan gaat eerst de spinazie erin. Hiervoor ga ik nog even met EM aan de slag en met zeemineralen. De zeemineralen ga ik i.c.m h2o2 gebruiken voor extra zuurstof in de bodem.

Ik heb ooit eens een ozonapparaatje voor op de kraan gekocht. Eens even kijken of ik die op een of andere manier aan de tuinslang of sproeier kan monteren.

 
Het is al oude mest. Weet niet of het een vol jaar gelegen heeft, maar zeker meer dan een half jaar. De grond ligt er wel los op en het is niet aangestampt ofzo, dus er kan nog voldoende zuurstof bij. Voordat we gaan zaaien zijn we zeker wel weer een week of 3-4 verder. Dan gaat eerst de spinazie erin. Hiervoor ga ik nog even met EM aan de slag en met zeemineralen. De zeemineralen ga ik i.c.m h2o2 gebruiken voor extra zuurstof in de bodem.

Ik heb ooit eens een ozonapparaatje voor op de kraan gekocht. Eens even kijken of ik die op een of andere manier aan de tuinslang of sproeier kan monteren.

 
Ik moet hem zelkf nog even kijken maar zet hem hier alvast neer!

Onderstaande documentaire toont de verbluffende resultaten van tuinieren.

Enkel door gebruik te maken van voornamelijk houtsnippers en compost.

Deze tuinder, Paul Gautschi, is een werkelijke revolutionair!

De documentaire heeft een christelijke ondertoon, maar los daarvan levert het een schat aan inspirerende en praktische informatie!;

Back to Eden Official film

Bron:http://backtoedenfilm.com/

Na jaren van zwoegen in verwoeste grond als gevolge van de door de mens veroorzaakte teeltsystemen, heeft Paul Gautschi een voorproefje ontdekt van wat God bedoeld voor de mensheid in de tuin van Eden. Enkele van de belangrijke problemen waar de landbouw vandaag mee verkeert is bodempreparatie, bevruchting, irrigatie, onkruidbestrijding, ongediertebestrijding, gewaswisseling en PH kwesties. Geen enkele van deze kwesties bestaan in Paul's tuinen en boomgaarden. "Back to Eden" nodigt u uit voor een wandeling met Paul waar hij u duurzame organische teelmethoden aanleert. De teeltmethoden kunnen worden toegepast in verschillende klimaten rond de wereld.

Paul Gautschi is al meer dan 55 jaar tuinder en is lokaal bekend als een meesterlijke boomkweker. In 1979 verhuisde Paul en zijn familie naar de staat Washington. Als een vader voor 7 kinderen en heeft hij altijd voedsel gekweekt voor zijn familie en vrienden (nooit om te verkopen). Paul heeft rondleidingen op zijn boomgaarden en tuinen gegeven aan internationale groepen van 1 tot 450 mensen, welke tevens van de vruchten van zijn arbeid genoten.

Paul's vrijgevigheid, passie en enthousiaste vooruitzicht veranderde het leven van mensen in de lokale gemeenschap en reizigers van verre.

 
Ik heb hem gezien! PRACHTIG!!!! En must see voor iedereen op het forum!

 
@Janse, ik lees nu pas weer eens wat op het forum.

Mijn moestuin is voorbij sinds 1 mei. Ik mocht van de commissie niet de methode toepassen die in bovenstaande film "Back To Eden" wordt vermeld.

Ik ben nu op zoek naar een stuk grond waar ik wel mijn dingen kan verbouwen en laten groeien die ik wil op de manier zoals ik het wil.

 
Hoi Vrysuyver, wat bracht men dan in tegen de methode van moestuinieren zoals jij die voorstaat vrysuyver?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan