Moestuin

@Lievergezond, men huurt daar de grond van een erfgoed. De erfgenamen controleren het gebruik van de grond en de status van de tuinen.

Men heeft de voorkeur voor rijtjes en monocultuur omdat dat de 'standaard' is. Permacultuur en biodiversiteit is voor hen nieuw.

Daarnaast was men bang voor snelle verwildering en te intensief werk. Ze hebben er dus niets van begrepen, want het zou juist minder werk moeten zijn op de langere termijn. De manier waarop zij het doen is pas intensief en achterhaald.

 
Hoi Vrijzuiver, Heb je zo'n klein stukje tuin, mag je er kennelijk nog niet mee doen wat je wilt.

 
@Catalina: bedankt voor de verwijzing naar Ruth Stout, hele waardevolle informatie!

 
@vrysuyver: Ik las jouw naam altijd als vs ruyer ofzo, zo sprak ik het in gedachten uit. Tot iemand van de week jou aansprak met vrij zuiver... Nu weet ik wat er staat :D

 
@boselfje: het is ook niet voor de handliggend om oud-nederlandse spelling te gebruiken.

Ik sta voor zo zuiver mogelijk en ik sta voor vrijheid. Omdat 100% zuiver in veel gevallen niet mogelijk is, ga ik voor "vrij zuiver".

Ik refereer er ook een beetje mee naar de 17e eeuw, de gouden eeuw. Waar kwaliteit hoog in het vaandel stond en Nederlandse kooplui op zoek gingen naar de beste koopwaren, waar ook ter wereld. De beste reclame was de koopwaar zelf. En nu worden we gek gemaakt met loze praatjes en teveel kwantiteit in plaats van kwaliteit.

Ik wil terug naar "vrij zuiver".

 
Hier een mooi stukje over een gezonde bodem.

Quote:
Zolang we ons voeden met voedsel van een ongezonde bodem, zal de geest het uithoudingsvermogen missen om zich van de gevangenis van het lichaam te bevrijden. Rudolf Steiner


http://www.eetbare-tuin.info/kompost-compost/voedt-de-aarde-dat-ons-voedt--anna-bond-1997/index.html

Geen mest, maar mineralen: http://www.argusoog.org/pateo-radio-04-juni-2012/

Mark dalemans gaat voor een combinatie van vulkanisch rotsmeel en natuurgips

http://www.pure-milieutechniek.be/NatuurlijkeLandbouw_Remineraliseer.htm

Hier nog een mooi stuk over o.a het gebruik van lava.

http://www.wanttoknow.nl/overige/terugkeer-van-bewezen-waarden-in-de-landbouw/

 
Al mijn sla en bietjes zijn opgegeten door de naaktslakken. :-(

 
Wat vinden jullie van het gebruik van lavameel of andere lavaproducten voor de groentetuin? Iemand ervaring hiermee?

 
Uit milieuoverwegingen vind ik dit het proberen waard maar de grond is erg los, geen wortel die houvast vindt. Ik heb een minimoestuintje in bakken op mijn balkon en heb geëxperimenteerd met gecomposteerde cocopeat door het te mengen met potgrond en tuinaarde maar dan nog vind ik het te los. De gewone (biologische) potgrond en tuinaarde is het fijnst vooral omdat het stevige grond is met kluiten en takjes, dat vinden mijn handen ook leuker! Als je daar ca 1/4 deel cocopeat doormengt gaat het wel. Het zou ook goed zijn voor de waterhuishouding omdat het veel vocht kan vasthouden. Is in potten en bakken wel handig.

Ik gebruik keltisch zeezout om te bemesten en af en toe spirulina. Gaat prima, zelfs de koolplanten doen het er goed op. Daarnaast heb ik in huis een kleine wormenbak, af en toe een bodem compost in een emmer water geeft ook goede bemesting.

Hilda

 
Ik had een mooie reply in het lava topic maar die is helaas verloren gegaan.

Ik zou lavasteen zeker naast zeezout(wat ik al jaren doe)zeker gebruiken. Ik bestel het iig zodra ik daar toe in staat ben.

Net als bijv. een jodiumtekort (in een mensen lichaam) aanvullen met zeezout heel lang kan gaan duren is het met een bodem makkelijker om ook nog lava steenmeel te gebruiken naast zeezout om mineraaltekort op te lossen(vooral op kleibodems aangezien je die beperkt zeezout kan geven). Ook mist zeezout silicaten (die ook terug zijn te vinden in bijv. klei) en werkt lavasteenmeel op een aantal terreinen net als Terra Preta(soort houtskool toevoeging voor teelgronden dat in de amazone werd gebruikt).

Toevallig laatst nog op argusoogradio nog een interessante aflevering hierover beluisterd, erg interessante informatie. Beetje moeite met vinden alleen :/ Was iemand van de belfort groep, ook een keer op gezondheidradio geweest.

Peace

 
@MGK,

Bedankt voor je reactie. Ik was ook al van plan om eens keltisch zeezout te combineren met lavasteen. Waar koop jij de lavasteen? En hoeveel gebruik je ongeveer op een m2?

 
in wat voor verhouding strooi ik mineraalzout bij mijn groente en fruit?

Gemengd met water of een handje ?

 
Zo, mijn moestuintje is nu eindelijk klaar voor gebruik. Ik heb behoorlijk zwarte grond met hier en daar wat klei erdoor. Nu nog even wat mest erdoor werken en besproeien met zeemineralen en EM. Ook ben ik van plan om vandaag eens een pot met regenwormen te vangen en deze in mijn tuintje te verspreiden. Deze houden de grond lekker luchtig en zuurstofrijk, composteren plantenresten en zorgen voor gratis mest.

Nu mijn vraag. Het is natuurlijk al augustus, zijn er nog dingen die ik kan zaaien?

 
@Janse,

Een elektrische sappers kost honderden euro`s.

Een handmatige sappers is veel goedkoper.

Eventueel kun je ook zonder sappers. Het gras in je mond stoppen, en er op kauwen.

Daarna het sap doorslikken en het gras weer uitspugen.

 
Ik zie mezelf nog niet zo snel gras kauwen :D , maar ik kan het natuurlijk wel weer aan mijn kipjes voeren en daarna de eitjes eten.

Mike,

Jij hebt het over langzaamgroeiend gras, maar Price zegt toch juist dat het snelgroeiende gras zo belangrijk is?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.690
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan