Misschien heb ik wel een oplossing voor Henk zijn groenten die het moeilijk doen in zijn tuin. Ik heb me laatst verdiept in Landrace gardening van Joseph Lofthouse. Hij zegt dat oude groente rassen snel allerlei ziektes krijgen omdat ze te veel zijn door geteeld met vaak een te kleine groep waardoor je weinig genetische diversiteit krijgt en daarnaast zijn ze niet aan je lokale situatie en jouw manier van tuinieren aangepast, vandaar dat onkruid het wel goed doet. Wat hij aanraad is veel verschillende rassen bij elkaar zetten en die onderling met elkaar laten kruizen en survival of the fittest toe te passen en elk jaar de zaden verzamelen en daar het volgende jaar mee verder te gaan. Zo krijg je veel genetisch diversiteit en de eigenschappen die niet gunstig zijn voor je tuin worden er van zelf uit geselecteerd. Wil je tomaten die het zonder kas en zonder water bij sproeien en zonder stevig vast binden het goed doen, dan ga je zo met je tomaten om en worden die eigenschappen van zelf geselecteerd. Wil je planten die bestand zijn tegen allerlei ziektes dan behandel je ze niet voor ziekte en degene die er niet tegen kunnen gaan van zelf dood. Wil je wortels die je niet hoeft te schoffelen en kunnen concurreren met onkruid dan schoffel je niet. Zo krijg je dus ook groente die goed tegen chemtrails kunnen. Als je weinig ruimte heb dan kan je ook twee rassen naast elkaar zetten ik denk alleen wel dat je er dan langer over doet. Voor tomaten is het wel iets lastiger omdat die niet goed kruis bestuiven. Maar hij heeft zaden van wilde tomaten uit de Andes te pakken gekregen. En de eigenschappen die wilde tomaten niet lekker maken eruit gekweekt. En met die tomaten die dus wel goed kruisbestuiven en andere rassen erbij zegt hij dat voor jouw ook goed moet gaan. Hij verkoopt die zaden ook.
Hij heeft (ook met andere mensen) veel video's over zijn methode op youtube. Ook hoe je het herkent als er ongewenste kruisbestuivingen erbij komen met wilde planten.
Ik wilde nog even toevoegen dat hij 3 maanden vorst vrij heeft en hij heeft het voor elkaar gekregen om meloenen te kweken.
Hij heeft (ook met andere mensen) veel video's over zijn methode op youtube. Ook hoe je het herkent als er ongewenste kruisbestuivingen erbij komen met wilde planten.
Ik wilde nog even toevoegen dat hij 3 maanden vorst vrij heeft en hij heeft het voor elkaar gekregen om meloenen te kweken.
Laatst bewerkt: