Moestuin

Ik wil die lavameel toch eens gaan proberen. Veel goede dingen over gehoord en gelezen. Hier een hele mooie radio uitzending over lavalandbouw http://www.argusoog.org/pateo-radio-04-juni-2012/

Deze meneer is erg tegen het gebruik van mest. Vooral verse mest in de bodem is slopend voor de goede bacterien, wormen en het gehele bodemleven.

En het leuke is, die lavameel kost net zoals zeemineralen bijna niets. Deze mensen verkopen het voor €0.60 per kilo. Volgens mij was een kilo goed voor meer dan 4m2.

http://www.lavabv.nl/

Het is ook gelijk een goed voedingssupplement voor dieren (en dus ook voor mensen). Volgens mij sluit lava perfect aan bij zeemineralen. Dan combineer je het beste van het land met het beste van de zee.

Over een paar weekjes is hij bij mij in de buurt en komt hij een paar zakken langsbrengen. Scheelt me ook weer verzendkosten :)

 
Mest moet inderdaad gerijpt worden. Dan wordt het aarde en stinkt het ook niet meer. De inheemse term voor ontlasting was dan ook 'nachtaarde'.

Mike

 
Een jaar is nog wel minimaal. Mest moet inderdaad gerijpt worden. Heel belangrijk is het hierbij dat dit een AEROBE proces is! De mest zal dus regelmatig omgespit moeten worden, of op een andere manier moeten worden belucht. Mest die gewoon een jaar op een hoop blijft liggen gaat door de ANAEROBE omstandigheden niet rijpen, maar rotten.

Hierdoor ontstaat er ruwe humus, of insectenhumus.Je verliest ook nog eens grote hoeveelheden stikstof, zink, vitaminen etc. Door vorming van ammoniak gaat het nog eens vreselijk stinken ook. Goede mest stinkt niet. Je sloopt het bodemleven compleet op deze manier. Aerobe bacterien gaan dood en regenwormen vluchten naar de oppervlakte waar ze dood gaan door uv straling van de zon. Deze ongezonde bodem zorgt voor ongezonde planten, ongezonde dieren en ongezonde mensen.

Onder aerobe omstandigheden ontstaat er een rijpingsproces ipv een rottingspreces. Hierdoor ontstaat echte duurzame humus en regenwormaarde. Er vormen zich dan vele voedingsstoffen en wordt de stikstof langzaam afgegeven wat regenwormen ook weer fijn vinden. Op deze manier ontstaat er een gezonde bodem, wat weer zorgt voor gezonde planten, dieren en mensen.

Ik ben op dit moment het boek "de geheimen van de vruchtbare bodem" aan het lezen. Echt een aanrader.

 
@Janse kun je mij de naam van de schrijver geven, ben benieuwd.............

ratel

 
Ja, echt een goed boek, rateltje. Ik wist echt nog bijna niets over een gezonde bodem en een gezond bodemleven, maar na het lezen van dit boek is me echt heel veel duidelijk geworden.

Zo lijkt me de dvd "Life in the soil" ook erg leuk om eens te bekijken. http://www.kopersporen.nl/andere-producten/boeken/details/97/36/andere-producten/boeken,-dvd-%5C's/dvd-life-in-the-soil.html

Ik vind €11.00 echter wel duur voor een filmpje van 30min. Weet iemand of deze film ergens gratis op internet te bekijken is? 8) Op youtube kan ik het niet vinden.

 
Ik heb pas een EM bokashi set gekocht om keuken/tuin afval te fermenteren en te gebruiken als voeding voor in mijn moestuintje.http://www.emwinkel.nl/index.php?pa...id=960&option=com_virtuemart&Itemid=4

Ik wil ook de theezakjes die ik dagelijks gebruik niet zomaar weggooien, maar fermenteren en aan de tuin geven. Nu vroeg ik mij af, de zakjes waar de biologische thee in zit, zijn deze biologisch afbreekbaar en kan ik deze dus zo in de bokashi emmer doen, of moet ik de zakjes weggooien en alleen de thee gebruiken? Iemand enig idee?

 
Janse,

Goed bezig.Goede tips.

Die bokashi emmer klinkt heel interessant alleen vind ik het altijd jammer dat men de materiaal van plastic moet maken. Dan gaat er ook een beetje gif de grond in en mischien overdrijf ik wel want de voordelen wegen absoluut op tegen de nadelen.

Nu zijn er zoveel bemestingsmogelijkheden:compost, mest, Keltisch zout, Leonardite, lava is ook heel goed. Mijn oma deed het vroeger ook.

Dan heb je nog ormus.Soms vraag ik me af welke zal ik nu gebruiken en je kunt ook combinaties gebruiken.

Het voordeel van de Bokashi emmer is dat je er alle voedingsafval in kunt gooien dus ook vissengraten, eierschalen etc.

Te gek zeg.

Verder nog iemand die er al geruime tijd ervaring mee heeft??

 
Heb het zelf nog niet gelezen maar op aanraden van iemand geef ik deze tip door, het moet de bijbel van biologisch moestuinieren zijn, Handboek ecologisch tuinieren van Herman van Boxem. Wel 640 pagina's maar wel in begrijpbare taal en men zegt als je deze uithebt weet je zo goed als alles. Ik zeg niet alles want dat kan niet.Je leert elke dag en dat is oneindig maar echt een aanrader dus.

Is ook bij bol.com te koop: http://www.bol.com/nl/p/handboek-ecologisch-tuinieren-de-moestuin/666866608/

 
@Haydarpasa,

Ja, inderdaad van plastic gemaakt, maar daar maak ik me niet zo druk over. De voordelen zullen zeer zeker opwegen tegen de nadelen. Ikzelf gebruik nu dus keltisch zeezout, lavameel, EM, en ga dus ook aan de slag met bokashi. Misschien dat ik dit jaar ook nog een dun laagje biologische mest door de tuin strooi. Volgens mij moet het dan wel goedkomen met de vruchtbaarheid van de grond.

 
We wonen net een maand in ons nieuwe huis bij het bos.Grote tuin waar jaren niets aan gedaan was helemaal ontdaan van dode struiken, onkruid en boompjes, wortels etc.

Je ziet dat de bodem is uitgeput.

Dit wordt een biologische moestuin met groente, kruiden, fruit en wat Lavendel maar eerst moet het goed bemest worden maar er zijn zoveel methodes en de Bokashi emmer is ook heel interessant maar denk dat je ook kunt overbemesten of dat je teveel methodes door elkaar gebruikt.

Waar begin ik en hoe vaak en hoe veel moet ik bemesten en welke methodes kun je tegelijk gebruiken?

Er staat wel gedeeltelijk een oude schutting(min.10 jaar oud) om onze tuin maar ja deze is geïmpregneerd en er ligt één biels in de tuin wat ook weer super giftig is.

Nu heeft dat ook invloed en zou ik zo snel mogelijk de bodem willen ontgiften en re-vitaliseren.

Ontgiften gaat goed met Leonardite maar wat zou jullie plan van aanpak zijn?

Hoe zouden jullie ontgiften en hervitaliseren/bemesten mineraliseren noem maar op?

 
Haydarpasa, ik zou NU in deze tijd van het jaar de grond bedekken met houtsnippers. Geen schors, maar takken, bladeren enz. die uit zo'n hakselaar komen als je er dikke takken in doet.

Dat laten liggen gedurende de wintermaanden. Je kunt daarover een lading kefir doen, EM of bokashi eronder doen. Dat lekker laten rusten voor een paar maanden.

Je kunt de bokashi ook aan wormen voeren in een bak en de wormencompost in de grond verdelen.

Bodemleven komt vanzelf wel weer in een bodem die aantrekkelijk is, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Maar je kunt het ook onaantrekkelijk maken natuurlijk. En dat is als het te zuur is.

Te zuur wordt het als het dichtslibt en er geen lucht meer bij kan komen en de grond wel vol zure stoffen wordt gestopt. Dit kan door het bemesten, door neerslag, of een gebrek aan kalk. Of een combinatie daarvan.

Een zandgrond zal niet zo snel zuur worden, dus die hoef je meestal niet kalk bij te geven.

Het gif van de schutting en de biels, daar zul je niet in je hele tuin last van hebben.

Tussen januari en maart kun je er mest op doen, of nog een laag houtsnippers (ca. 20 cm in totaal). Of een laag stro, bladeren alles wat je kunt vinden om te mulchen is prima. Zo nu en dan besproeien met kefir, EM of keltisch zeezout.

Als je echt een bliksemstart wilt maken, kun je ook kijken of je er wat mycorrhiza mengsels tussen kunt doen vlak voordat je gaat planten en/of zaaien. Deze schimmels zorgen voor een ultieme combinatie van het bodemleven en de werking van de planten en de wortels. Je kunt de mycorrhiza zelf vangen, maar je kunt ook kant en klare mixen kopen. De compoststarter van Ecostyle bijvoorbeeld heeft deze schimmels er al in zitten. Deze compoststarter kun je ook tussen je mulch strooien.

Als je het zo doet en naar gevoel een lekkere balans houdt tussen materie (houtsnippers) en hulpstoffen (mineralen, klei, EM, mest), dan zul je niet zo snel een overkill hebben. Het belangrijkste is, is nu beginnen met gereedmaken en tussen januari en maart denken aan hoe je gaat mesten, verrijken en opwekken van bodemleven.

 
Vrysuyver,

Dank je wel voor de goede info.Heel wat informatie, daar kan ik zeker iets mee.Heb meteen naar hakselaars gekeken. Voor ongeveer € 100,- heb ik er al één met een snijcapaciteit tot 40 mm wat de meeste hebben.Daar zal ik wel genoeg aan hebben.

Nu ook nog een Bokashi set kopen.

Wat bedoel je trouwens met EM.Ecologische mest of??

 
EM = Effectieve Micro-organismen. Daar vallen allerlei culturen onder, maar die waarmee bokashi gemaakt wordt is wel erg populair. EM-A, is actieve micro-organismen. Terwijl de bokashi poeder micro-organismen bevat die 'slapen' en tot leven komen wanneer je het op je keukenafval strooit.

Je hoeft niet een hele set te kopen, maar het kan wel. Er zit een handig kraantje op de emmer en een soort zeef erin.

Ik doe het zelf in een grote pot die ze ook in de pharmacie gebruiken. Ik zie ze ook wel eens als voederbewaarpotten voor paarden. Daarbinnen doe ik dan een schijf met een gewicht erop zodat wat er onder die schijf zit naar beneden gedrukt wordt en er geen zuurstof bij kan komen. Hierdoor fermenteerd de boel, net als bij zuurkool.

Ik deed er eerst alles in, want dat kan prima. Maar nu doe ik er enkel maar theezakjes in. Maar je kunt ook de houtsnippers op die manier voorbewerken. Ik zit er aan te denken om op pasgemaaide grasvelden wat stro te pakken en dat in die bussen te doen. Maar hoe schoon dat gras is, weet ik niet.

 
Vrysuyver,

Bedankt, ik zie dat je ongeloofelijk veel kennis hebt van de bodem. Jij sproeit dus ook met kefir door de tuin? In welke verhouding doe je dat ongeveer? Je had het ook al eens over kombucha gebruiken om bokashi te maken, is dit je al gelukt? Zou je wel EM nodig hebben, als je ook kefir en kombucha gebruikt?

Je zegt dat je nu alleen nog maar theezakjes gebruikt om te fermenteren. Kun je nu wel, of niet het hele theezakje gebruiken, of scheur jij ook alle zakjes open en gebruik je alleen de pure thee?

 
@Janse, ik heb niet meer kennis dan dat ik aan een paar boekjes heb hoor. ;-)

Ik heb anderen kefir zien gebruiken op YouTube, met goed resultaat. Wel verdunnen natuurlijk, want anders wordt het te zuur.

Nee, ik heb nog geen kombucha gebruikt voor de bokashi. Dat werkt denk ik het best als je meer droog materiaal hebt en het een beetje vochtig maakt met de kombucha. Misschien vochtig maken met kombucha en wat billington suiker strooien om de bacterie nog even goed te voeden in de nieuwe omgeving.

Nee, je hebt geen EM meer nodig als je al kefir en kombucha gebruikt. Allebei zijn het hele sterke culturen waar de rest van het bodemleven ook lekker van eet. Je kunt het wel afwisselen natuurlijk.

Ik heb 1 groot vat met allerlei culturen gemaakt. Of ze elkaar opeten weet ik niet, dat zal wel. Maar zo nu en dan doe ik de dop eraf en dan komt er een heerlijke vergiste geur vanaf. Daar sproei ik de bodem mee. Geen idee wat het doet.

Als je het echt netjes wilt doen, haal je de thee uit het zakje. Maar ik ben overtuigd van de kracht van de natuur, zeker van wormen, dat die heel wat kunnen omzetten wat wij als afval beschouwen. Ook gebleekte theezakjes. De meeste zijn tegenwoordig zuurstof gebleekt of helemaal niet gebleekt. Je drinkt er immers ook thee van, is dat niet ongezond anders?

Experimenteer! ;-)

PS: Ikzelf zit te wachten tot ik een pH-meter kan kopen en dan kan ik de ORMUS gaan maken. Je kunt ook een magnetische val voor water (watertrap) maken en daarmee je tuin besproeien. Daar komen ook concentraties ORMUS uit.

 
Quote:
Je kunt ook een magnetische val voor water (watertrap) maken en daarmee je tuin besproeien.


Dat bedoel ik dus met kennis van de bodem. Een magnetische watertrap??? :? Wat is dat dan weer? :)

Quote:
Nee, je hebt geen EM meer nodig als je al kefir en kombucha gebruikt


Mooi, dat dacht ik eigenlijk al. Dit is echt perfect, want kefir en kombucha zijn supersimpel te maken en heb ik altijd wel in de kast staan. Die EM moet je toch weer steeds kopen, en al is dit fantastisch spul, toch vind ik het iets minder natuurlijk dan met echte voeding werken zoals kefir en kombucha. Ook die bokashi starter kost €5.95 per zak, dus als kombucha ook werkt zou dat perfect zijn. Toch vraag ik me af of het wel werkt, die bokashi-emmer sluit luchtdicht af, en kombucha heeft toch wel wat zuurstof nodig volgens mij. Ik ga het in elk geval testen.

Quote:
De meeste zijn tegenwoordig zuurstof gebleekt of helemaal niet gebleekt. Je drinkt er immers ook thee van, is dat niet ongezond anders?


Ik bedoelde eigenlijk alleen of het wel goed gefermenteerd/gecomposteerd kan worden. Maar als de wormen er gek op zijn, dan zal het wel goed zijn. Scheelt me weer een hoop gepruts met die theezakjes..

Quote:
Experimenteer!


Jazeker, dit is het eerste jaar dat ik echt mijn eigen tuintje heb en er alles mee kan doen wat ik zelf wil. Ik heb dus nog niet zoveel ervaring met tuinieren, maar ik vind het in elk geval fantastisch leuk om te doen. :D

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
501.397
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan