melkkefir

Onze kefir reist altijd met ons mee. Het valt me op dat de kefir die we op Gran Canaria maken altijd veel lekkerder en romiger is dan thuis. Misschien komt het door de andere melk of door het verschil van temperatuur maar de kefir past zich altijd snel aan. De ene keer is het wel eens dikker als de andere keer, maar we laten het de ene keer ook maar een dag staan terwijl een andere keer de kefir wel eens drie dagen aan her rijpen is. Al naar gelang de behoefte die we hebben aan de hoeveelheid kefir.
 
Met de poeder heb ik geen ervaring, maar niks mis met cottage cheese toch? Eventueel even laten uitlekken in een doek en smullen maar.
 
Heb liever een drinkyoghurt achtig iets, dus had het om te proberen een fles 12 uur laten fermenteren bij hetzelfde kamertemperatuur (23 graden) en het is gelukt...nu is het iets dunner, maar heel apart dat het in zo'n korte tijd al klaar was, kan dit? is het normaal? Want ik lees overal dat het zo'n 24 uur weggezet moet worden.
 
Ik heb een halve pot kefir in de koelkast staan. Al minstens vier weken niet meer van gedronken. Gemaakt van rauwe melk. Hoe weet ik of dit nog goed is?
 
Ik maak al een hele tijd 4 liter melk kefir ,ik merk dat mijn korrels niet meer groeien ,je ziet ook geen grote korrels meer alleen maar hele fijnen.Maar de smaak van mijn kefir is wel goed fris en zuur.Er ontstaat ook genoeg wei tijdens het fermentatie proces.Zijn mijn korrels niet meer goed moet ik nieuwe aanschaffen ?
 
Ik merk nu zelfs het gewicht van de korrels aardig terug uit loopt ,het lijkt er op dat de korrels verkruimelen en zo door de zeef gaan.Heb dus alleen maar te maken met hele fijne kefir.Echt niemand een antwoord of het goed is om nieuwe korrels te gaan gebruiken ?Dan ga ik nieuwe halen.
 
Hoi,
Ik heb hetzelfde probleem. Eerst werden de korrels elke keer zoveel dat ik niet meer wist wat ermee te doen. Ik heb toen zoveel weggedaan, dat ik slechts 2 kleine theelepeltjes per inmaakpot had. Nou en toen is de ellende begonnen. Nu maak ik slechts nog maar 1 pot en heb een beetje, nog minder dan een theelepel, kefirkorrels. De kefir smaakt wel nog zurig, maar is dun van consistentie.
Ik heb nog kefirkorrels in de koelkast in een glaasje melk (met deksel). Die staan daar echter al 3 weken en moeten in de tuin vermengd worden. Ik weet niet of die nog goed zijn, lijkt me niet.
Wat kan ik doen? Heel weinig kefir maken en dan langzaam opbouwen? Of nieuwe kefir aanschaffen?
 
Gewoon uitproberen, zou het zelf klein houden idd. Mocht het niet lukken ik heb nog zat D. je weet mij te vinden.
 
Typisch. Ik had hetzelfde 'probleem'. Kefir smaakte goed maar de korrels leken letterlijk en figuurlijk uitgeblust.

Ik ben met nieuwe korrels begonnen.
 
Okay, ik ga door en als het echt niet meer lukt, dan meld ik me graag bij je Tanja. Het zijn trouwens nog steeds jouw korrels en ik heb al veel aan andere mensen gegeven. Allemaal jouw korrels. Als we eens wisten welke weg die allemaal al afgelegd hadden? :)

In ieder geval al bedankt voor het aanbod.
Groetjes
Dorothé
 
Ja die korrels van mij zijn heengegaan en hebben zich vermenigvuldigd al 6 jaar geef ik dezelfde korrels door, zal een leuke stamboom geven :)
 
Tanja, hoe bewaar je die korrels dan? Kunnen mensen niet ook zelf een gedeelte van hun korrels bewaren en laten groeien?
 
tot voor enkele weken nam ik altijd een paar flessen melkkefir van rauwpower elke week en maakte ik daar dan ook nog zelf enkele flessen kefir van met rauwe biomelk van een boer in de buurt.

sinds rauwpower verhuist is smaakt hun kefir mij niet meer zo goed.
nieuwe kefir maken hun kefir met rauwe biomelk van de boer lukt helaas al helemaal niet meer.
de zelfgemaakte kefir stinkt dan binnen een paar dagen.

gebruikt rauwpower melk van andere koeien? andere apparatuur? een ander kefirferment? of ligt het ergens anders aan?

nu gebruik ik daarom kefirferment van kefirshop en daar heb ik dan weer prima kefir van met de rauwe biomelk van de boer.

ook vind ik het een groot voordeel dat mijn zelfgemaakte fermentkefir rijpt in glazen flessen met een harde kunsttof dop.

de kefir van rauwpower zit in plastic flessen met een zachte plastic dop en direct onder die dop wordt de kefir echt smerig van smaak en geur. bpa's?
 
Rauw Power is nog niet verhuisd. Dat gebeurt op z'n vroegst pas in november. Hun kefir drink ik dagelijks en deze smaakt juist alsmaar beter omdat ze nu meer consistentie hebben in hun productieproces.

Mike
 
Emiel: Het blijft een natuurproduct waar wat variatie in zit en zo hoort het ook. Ook de seizoenen hebben invloed, maar dat zou het probleem wat je beschrijft niet verklaren.
Zo te lezen haal je het niet in Wijthmen, dus dan zit er een verkoper tussen, die mogelijk bij net iets minder lage temperaturen opslaat.
Weet je welke houdbaarheidsdatum op de flessen stond waar je de problemen mee had?
 
Jp: het waren flessen met een prima houdbaarheidsdatum over meerdere aankoopweken verspreid.
altijd dezelfde leverancier en altijd dezelfde temperatuur.
maar ik maal er niet meer om.
de kefirferment van kefirshop dat ik nu gebruik geeft wat mij betreft een lekkerdere en kwalitatief betere kefir uit een eigen glazen fles zonder nare bijsmaken en bederf zoals bij rauwpower door hun plastic fles en zachtplastic draaidop.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
501.224
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan