melkkefir

Nou, het gaat inmiddels allemaal prima, smaakt ook erg goed, geitenmelk uit de supermarkt ook, dat was hier binnen 10 minuten op. De eerste dag had ik wel pijn in m'n lever of galblaas (rechts, iets onder de ribben).
 
Op vakantie een halve liter Kefir gedronken op 1 dag. Lekker fris en lekkere smaak.
Man, wat ga ik daarvan ontgiften. Echt NIET normaal. De volgende ochtend was echt drama. Heel erg wazig in mijn hoofd, niet scherp kunnen zien, duizelingen, het gevoel in een andere wereld te zitten, enorme huilbui; alle "normale" (dagelijkse) klachten maar dan enorm versterkt. Gelukkig had ik snel door dat het door de kefir kwam en toen ik stopte ging het al vrij snel beter.
Nu heel voorzichtig een half glaasje kefir steeds.

Ontgift mijn lichaam dan gewoon heel snel? (net als van H202, ik kan nog geen 8 druppels 10% aan of ik ben compleet van de wereld). Of betekent het dat bij de minste of geringste afvalstoffen die vrijkomen mijn lichaam het zwaar heeft omdat het nog zo zwak is?
 
Even als opmerking: Mijn kefir werkt nu zo goed dat ik weer een hele schaal vol heb met korrels. Geweldig. Ik ben blij dat mijn kefir zich zo goed herkregen heeft.
 
Mijn maagzuurgehalte is niet zo optimaal, daarom deze vraag wanneer kan ik het beste een kop melkkefir drinken 's morgens op een lege maag of direct na de warme maaltijd? Ik geniet er het meest van direct na de warme maaltijd.
 
Melkkefir korrels kun je beter niet invriezen. Bewaren als je op vakantie bent: in water in de koelkast.
 
@Henry gewoon je gevoel volgen en genieten klinkt goed.

@Elkedageenei in water is zielig hoor, niks te eten voor de rakkers, in ruim melk is hoe ik het doe. Heb mijn korrels al sinds 2010.
 
Ik doe er zelf meestal wat room.en beetje melk bij. Doe jij met ruim melk in de koelkast Tanja? Bij mij waren ze na invriezen een brok slijm geworden. Dat die ik dus niet meer. Ze kunnen niet tegen bevriezen.
 
Ja veel melk, hoe meer lactose hoe meer voedsel. Invriezen moet je droog doen en een beetje kefir als starter toevoegen aan de melk bij het opstarten. Dan nog kan het een week duren voor ze weer op stoom zijn. Daarom in de melk, gaat altijd goed. Als ik langer dan 2,5 week wegga neem ik ze mee ☺️
 
@elkedageenei:
Invriezen gaat prima bij mij deden de korrels de eerste keer bijna helemaal zijn werk. Ik spoel ze met water af goed uit laten lekken en dan goed luchtledig in een boterhamzakje doen.

@Tanja:
Hoelang bewaar jij de korrels in de koelkast voor een tijdje te bewaren? Ik doe ze meestal een weekje in de koelkast in een glazen kokospotje vol met melk. Als ik deze melk wekelijks ververs door nieuwe melk zou ik de kefir toch ook voor een maand kunnen bewaren in de koelkast ?
 
@henry ja zou moeten kunnen, alleen als je toch thuis bent om de melk te verversen dan begrijp ik niet zo goed dat je het een maand in de koelkast laat staan. Ik doe het alleen als ik weg ben, een paar dagen tot max 2/2,5 week. Ook in een grote glazen pot idd.
 
Op dit moment heb ik geen kefirkorrels over. Misschien over twee weken weer. Ik woon in Den Haag.
 
Tanja, zo te horen heeft jou kefir cultuur een zeer goede stamboom. Kan er trouwens net zoals met yoghurt culturen, ook bij kefir culturen een verschil zitten in smaak en zuurgraad?
 
Ik heb ook altijd over. Dus gooi dr korrels weg, zo zonde. Ik zet het af en toe op mijn fb maar niemand wil ze hebben.
Tanja doe jij nadat je de korrels eruit hebt gezeefd de kefirdrank nog een keer door een fijnere zeef om de drank wat gelijkmatiger te krijgen? Ik doe dat niet meer waardoor de drank behoorlijk dik is.
 
Mijn korrels zijn al heel lang bij mij. Heb ze zelf gekregen in 2011 en groeien sindsdien als kool op de rauwe melk en slagroom.

Ik zeef ze 1 keer door een fijne zeef, tenzij ik ze een tweede fermentatie heb gegeven.
 
Ik denk inderdaad dat iedere cultuur uniek is. Ook afhankelijk van de melk, zeker als deze rauw is. Ik hoor vaak dat je de melk moet koken voordat je de cultuur toevoegt, omdat anders de kefir moet concurreren met de aanwezige bacteriecultuur in de melk, maar dat is in mijn ogen onzin. Volgens mij ontstaat er juist een mooie symbiose van de twee.

En dan verandert de cultuur nog met de seizoenen mee, omdat samenstelling van het voer veranderd en de temperatuur. En de smaak varieert mee. Never a dull moment met onze kleine vriendjes.
 
Wie kijkt er precies naar om hoeveel kefirkorrels te gebruiken? eerlijk gezegd kijk ik er niet zo naar, heb vaak ook te veel korrels in mijn 2 liter pot. Volgens mij wordt de kefir dan zuurder. is toch niet erg?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.077
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan