melkkefir

Hoi tanja,

Had van de week idd een pakketje ontvangen.

Super bedankt. Helaas lag de envelop open op de deurmat met de kefir er half uit :-( denk dat het door de regen of het vocht van de kefir niet goed is gegaan.

 
kaaskanlekkerzijn: dat had ik inderdaad kunnen doen maar op zo'n luie stoel zitten is ook wel eens lekker (in ieder geval geen stress :)) maar Edwin ik heb een mailtje gestuurd naar Mike.

 
Heeft hier iemand al eens kefir die ruim een maand over de datum is gedronken?

Ik ben benieuwd of ik er iets van zal merken.

Het was wel stijf en anders van structuur maar smaakte (best) nog wel goed.

 
@Edwin, bedankt voor je reactie maar zelfmaken wil ik wel maar heb ik al een keer geprobeerd, zonder succes.

Dit was zonder korrels gewoon door kefir bij rauwe melk te doen. Misschien dat het met korrels wel beter/makkelijker gaat?

@watisgezond, thanks! ik heb via de rauwpower website een webshop gevonden en daar besteld.

 
Ik zie jullie regelmatig kefirkorrels 'uitwisselen'. Graag zou ik ook eens willen proberen kefir te maken. Is iemand bereid een portie korrels met mij te delen? Uiteraard tegen betaling.

Kun je ook beginnen met gepasteuriseerde melk, levert dat dan ook nog de gezondheidseffecten op?

En overdag is het bij mij in huis niet meer dan 15 graden. Zou dat niet te laag zijn om goed te kunnen fermenteren?

 
Meuzik,

Ik heb volgende week weer korrels over. 15 graden is geen probleem. Het fermenteren duurt dan iets langer, maar het gaat wel goed.

 
Ik wil graag melkkefir gaan maken, in plaats van rauwe melk wil ik kokosmelk gaan gebruiken. Is het principe hetzelfde? Normaal gesproken laat ik de kefirkorrels 24h in de rauwe melk zitten, en ga dan de melkkefir oogsten. Geldt deze "standtijd" ook voor de kefirkorrels in kokosmelk? Klopt het dat de kefirkorrels niet groeien in de kokosmelk? Kan ik de kefirkorrels (net als bij de rauwe melk) onbeperkt gebruiken, of moet ik soms iets toevoegen aan de kokosmelk om de kefirkorrels weer actief te maken?

 
Ik neem aan dat je lactose en caseïne bedoeld :D! Betekent dit dat de kefirkorrels zullen sterven, of kan ik deze onbeperkt gebruiken zonder dat ze groeien, of moet ik misschien suiker (eng woord!) toevoegen aan de kokosmelk?

 
Hoi,

ik maak om de dag kefir. Nou wordt me dat met de tijd te veel om het allemaal op te drinken. Kan ik het ook minder vaak maken?

Wat kan ik tevens doen dat de kefirkorrels niet teveel groeien, de kefir wordt dan erg zuur met zoveel korrels erin.

 
Kunnen de kefirkorrels ook een paar dagen bewaard worden in melk in de koelkast?

Zo zou ik dan langer kunnen wachten voordat ik de kefir weer maak.

 
@Dorothe

1. Zet in de koelkast. Ze groeien dan niet zo hard. Daarna hebben ze wel weer wat tijd nodig om 'op te starten'.

2. Gooi weg wat je teveel hebt waardoor het weer aansluit bij je behoefte.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.479
Berichten
505.746
Leden
8.637
Nieuwste lid
nataliedje
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan