melkkefir

Ja, dat wil ik ook graag weten. Ik durfde ze al niet weg te gooien. Nu zou dat dus goed voor de tuin kunnen zijn. Dan is het niet zo bezwaarlijk.

 
Ik schoffel het door de grond, beetje verdelen, je kunt het ook op de composthoop doen als je die hebt.

 
Dank je Tanja.

Nou, ik heb nog geen composthoop, maar het is geen slecht idee. Misschien moet ik daar ook eens over nadenken.

Groetjes

Dorothé

 
Ik heb weer veel melkkefirkorrels over.

Als iemand een portie wil hebben vraag dan aan een van de moderatoren mijn e-mailadres.

 
info (apenstaart) voedingisgezondheid (punt) nl

is het e-mailadres van Lia (Poekie).

 
Dag allen,

Helaas zijn mijn melkkefirkorrels waarschijnlijk overleden. Ze blijven bijna allen op de bodem liggen. Aangezien de koelkast zo koud heeft gestaan, waren de korrels deels bevroren en ik denk dat daar de oorzaak ligt.

Heeft iemand kefirkorrels over? En misschien ook waterkefir? Ben ik namelijk wel erg benieuwd naar.

Weet iemand trouwens of er verkeerde bacteriën in kefir kunnen ontstaan/groeien? Hoe veilig is het om zelf kefir te maken van rauwe melk?

Bedankt alvast!
 
Hier vind je mijn mailadres: http://gezondgestel.nl/ ik heb beide soorten in overvloed. Ik maak al 2,5 jaar kefir van rauwe melk voor het hele gezin en we leven nog, heb ook nog nooit gehoord van voedselvergiftiging door kefir.
 
Af en toe heb ik een vreemd 'probleem' met mijn kefir, ik snap er niets van ...
Over het algemeen maak ik kefir drank van houdbare melk en dat gaat altijd goed.
Zo af en toe haal ik verse melk, recht van de koe, en maak daar de kefir van. Dat is nu 2x mis gegaan.
De verhouding melk / kefir is hetzelfde, ik doe alles hetzelfde als anders en ik laat de kefir net als anders anderhalve dag staan voor ik 'oogst'.
Als ik de kefir drank van verse melk maak, is de drank bijna yoghurt dik, maar als het fout gaat, is de kefir drank waterdun met een soort van grote vlokken erin. De kefir korrels groeien volgens mij wel op dat moment, maar de drank is niet de kefir drank die ik gewend ben. Er zitten wel wat baby kefir korreltjes in, maar niet zoveel als normaal. Ook zie ik de melk / wei scheiding niet.
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn, wat er mis gaat?
Zelf heb ik gedacht dat misschien de verse melk te vet is, waardoor de kefir korrels niet voldoende konden werken. Daarom heb ik gisteravond en vanmorgen de kefir doorgeroerd, maar ook dat heeft niet geholpen. De vorige portie heb ik in 2 delen gemaakt: 1 deel met houdbare melk en een klein deeltje met verse melk. De potten stonden naast elkaar in de kast en toch was de pot met verse melk weer 'fout'.
Wat kan dat zijn?
 
Beste oma, ik heb dat al eens eerder gehoord, misschien moeten je korrels even wennen aan de verse melk. Probeer het eens een paar dagen uit met alleen de rauwe melk, kijken of het beter wordt. Aan het vet zal het niet liggen, ik doe zelf heel veel slagroom bij de melk voor het fermenteren met de kefir en daar wordt ie juist lekker dik en romig van, dat zou je ook eens kunnen proberen. Van de te dunne kefir kun je altijd nog hangop maken als het niet smaakt. Succes!
 
Dank je Tanja.
Het vreemde is, dat het de ene keer goed gaat en dan zo maar ineens 'fout'.
De vorige keer dat het mis ging was het de derde opeenvolgende keer dat ik de verse melk gebruikte. De eerste 2x ging het goed; mooie dikke kefir drank. De derde keer van dezelfde portie melk (ik gebruik 500 ml melk per portie en haal anderhalve liter verse melk per keer) ging het niet goed ... Dus het wennen van de korrels zal het niet zijn.
Ik heb nu weer 2 potten naast elkaar staan: 1 pot met 150 ml verse melk met 27 gr korrels en 1 pot met houdbare melk 400 ml en 84 gr korrels.
Zaterdag morgen zie ik het resultaat; ik ben benieuwd.

Iemand anders nog ideeën?
 
Tsja, blijft soms een raadsel dat fermenteren. Die van mij is bijna altijd mooi dik, maar heel af en toe iets minder. Sowieso is de kefir van rauwe melk beter voor je, omdat het onbewerkt is.
 
Nu het buiten nog wat kouder is ,laat ik hem 3 dagen fermateren.Als het dadelijk wat warmer wordt is 2 dagen voldoende.Vind dat kefir aardig zuur mag zijn.Als ik kefir maak kijk ik niet zo precies naar het aantal korrels.Vandaag heb ik weer gemaakt met bijna 4 liter melk en 230 gram korrels.Deze korrels gaan gewoon in koude melk (rauw) uit de koelkast.Ik laat het dus 3 dagen staan.Kefir is niet zo dik als yoghurt.
 
De rauwmelkse kefir die ik gemaakt heb is cottage cheese achtig geworden, ik heb het 24 uur laten staan bij een kamertemperatuur van 22 a 23 graden, dacht dat het zo wel goed zou gaan, maar helaas, heeft het dan toch te lang of te warm gekregen en teveel doorgefermenteerd is mijn vraag aan de kefirexperts.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.325
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan