melkkefir

Ik had ergens gelezen dat je best de korrels aan de lucht laat drogen en dan pas invriest, te samen met een apart bakje met kefirmelk. Om te activeren de kefirkorrels in de ontdooide melk 48 uur laten. Ik zal eens kijken of ik die info kan terug vinden.

http://www.culturesforhealth.com/how-to-take-a-break-from-making-kefir

Long Breaks, up to 6 months

If a longer break is required, we recommend drying the kefir grains.

Rinse grains thoroughly with filtered water

Lay them on a piece of unbleached parchment paper in a safe location.

Dry at room temperature for 3 to 5 days, depending on humidity and room temperature. Or, use a dehydrator as long as the grains do not get heated above 85°F.*

Place dried milk kefir grains in a ziploc bag; add a small amount of powdered milk.

Store in refrigerator for up to 6 months.

When ready to make kefir again, rehydrate the grains according to the instructions that came with the culture originally, or follow the activation instructions for milk kefir grains on our website.

*Note: The aroma of drying milk kefir grains is often unpleasant.

 
Is er iemand die voor mij ook nog wat melkkefir korrels over heeft?

Ik heb nog 60 gram verse waterkefir korrels die ik eventueel wil ruilen...

En anders wil ik natuurlijk gewoon betalen voor het versturen!

 
@Niburu en Azratje: bedankt voor jullie antwoord, ik wil het invriezen als back-up mocht er eens schimmel o.i.d. op de melkkefir komt. Ga het eerst invriezen in melk, misschien later eens de droogmethode.

 
Tanja,

Ik had kefir-korrels uit Indonesie, ze waren in het begin echt superlekker, maar ze zijn na 7 weken toch overleden.

De melk was na 48 uur helemaal verzuurd, tot twee keer toe, ik weet niet waarom, ze hadden bijna twee maanden hard gewerkt en konden het niet meer aan denk ik. Heb je Limburgse over die je kunt opsturen? En kun je me laten weten hoe en wat? Portokosten? Dank!

 
Is er iemand die in Groningen (stad) woont en een kefirplantje overheeft?

Tot nu toe heb ik het met poeder gedaan, maar ik heb de indruk dat de kefirkorrels van het plantje een betere kwaliteit kefir geven. Ik wil er best voor betalen.

 
Ik woon niet in Groningen, maar heb wel een overschot aan korrels voor melkkefir. Als je wilt kan ik het via de post opsturen.

 
Tanja, heb jij misschien nog wat melkkefirkorrels voor mij? Ik had nog een portie in de diepvries maar deze heeft het zo te proeven niet overleefd.

 
Je bent geweldig Tanja! Geef maar aan wat ik je verschuldigd ben, je hebt mijn mailadres dus het komt helemaal goed!

 
hoi,

Even een vraagje. Mijn kefir smaakt lekker. Maak hem steeds met biologische rauwe melk en biologische slagroom. Toch groeien mijn kefirkorrels niet meer. Wat kan dat zijn? Zijn ze dan wel nog goed. Ik maak de kefir elke 24 uur weer opnieuw.

 
Hoi Edwin, sorry voor mijn late reactie. Heel fijn dat je wel kefirkorrels wilt opsturen.

Hoe gaat dat ook al weer? Hoe kom je aan mijn adres?

 
Dorothe,

Als de korrels niet meer groeien gebruik je in verhouding tot de hoeveelheid melk te veel kefir korrels. Je kunt een deel van de korrels eruit halen of meer melk gebruiken. Dan gaan de korrels weer groeien.

Graspieper,

Als een van de moderatoren de e-mailadressen kan doorsturen en jij mailt daarna jouw postadres naar mij, dan stuur ik de korrels naar je op.

 
Ik heb weer een berg melkkefirkorrels over. Wil iemand wat hebben?

Anders begin ik mijn eigen kefirshop. :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.487
Berichten
511.273
Leden
8.642
Nieuwste lid
Davidbrownm05
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan