Meditatie, yoga, tai-chi enz

Wie van jullie werkt naast alleen voeding ook nog op dit soort vlakken aan zijn lichaam/geest? Ik heb volgens mij weleens gelezen dat de Hunza's ook aan mediteren deden. Mike, zijn er meer natuurvolkeren die aan meditatie of zoiets deden?

Ik ben van plan om me wat meer te gaan verdiepen in mediteren of andere manieren om van binnen in balans te komen als aanvulling op gezonde voeding. Er zijn echter 1000000 verschllende meditatietechnieken, cursussen en weet ik wat nog meer. Iemand ervaring/tips?

Evan

 
Oja, ik las pas een bericht dat meditatie de veroudering van de hersenen STOPT, dus dat is ook weer mooi meegenomen :wink:

 
Ik heb geen informatie over meditatie bij natuurvolkeren. Dat wil niet zeggen dat ze er niet aan deden, gezien de lange traditie van meditatieve disciplines in het oosten, maar ik weet er niets van.

Mike

 
Ik heb een tijdlang yoga gedaan, heerlijk! Heb ook een aantal dvds thuis waar ik yoga mee kan doen. Ik vind het vooral fijn om in allerlei houdingen te staan/liggen en zitten en mijn lenigheid sterker te maken.

Ook de rust is fijn, je bent toch inspannend bezig maar het voelt ontspannen.

Toevallig had ik het er gister nog over dat ik dit misschien weer eens op moest pakken.

 
Ik weet het niet goed. Zelf heb ik wel een bodybalance-achtig iets (dat moet een mengsel van tai chi, ontspanning en nog meer zijn) en pilates gedaan. Van beide geloof ik dat dat iets meer op inspanning gericht is dan yoga, tai chi, etc. Neemt niet weg dat beide veel te zwaar waren voor mij.

Overigens ben ik ook totaal niet lenig, en word ik ook niet leniger van lenigsheidstraining of wat dan ook. Ergens heb ik gelezen dat een gebrek aan lenigheid door een verstopte lever kan komen. Maar of het waar is...

Meditatie is niet echt mijn ding. Het lukt me nog altijd niet om er rustig van te worden: ik ben (bij een geleide meditatie) te veel bezig met letten op de leiding of (bij een ongeleide meditatie) wordt geprikkeld door iets en kan dan nog steeds niet ontspannen. Mijn omgeving mijn omgeving laten zit er (nog) niet zo in.

Dus ik geloof niet dat ik je echt kan helpen, Evan.

 
Ik ben ook niet lenig en ook nooit geweest. Met gymles kon ik nooit staand of liggend vooroverbuigen en mijn tenen raken. Ik denk dat ik wel iets soepeler ben geworden dan voorheen, maar daar moet je geen dramatische dingen bij voorstellen. Ron Fonteine heeft dit ook en zei ooit dat hij de reincarnatie is van een eikenhouten deur. :eek:

Het heeft in ieder geval met een magnesiumgebrek te maken. Vandaar misschien dat ik nu iets soepeler ben, omdat mijn voeding rijker is aan magnesium dan voorheen.

Mike

 
Hmm, oke. Ooit kon ik het allemaal wel, maar de laatste jaren heb ik de grootste moeite met balans, lenigheid en dat soort ongein. Ook met spierkracht en conditie trouwens. Fysiek gezien ben ik denk ik een jaar of 80. Laat ik zo stellen: als ik een dagje met mijn oma van 84 wegga, dan houdt zij het veel langer vol dan ik. En als ik langer dan een minuut of 5 fiets, dan ga ik al over mijn grenzen heen. Dus het zou vreemd zijn als die lenigheid op 21 jaar zou blijven hangen.

Maar als ik ikke mag geloven, is yoga dan wel weer fijn. Is dat qua inspanning vergelijkbaar met pilates? Het lijkt me namelijk best zwaar.

 
Pinklady,

Als dat geen beschrijving is van totale uitputting dan weet ik het niet meer. Zoals eerder gezegd op 2 andere forums, het is zinloos en schadelijk om je bijnieren alsmaar verder op te jagen. Geef jezelf en je bijnieren rust, rust, RUST.

Mike

 
Mike, je zegt het. En ik wil je best geloven, maar toch vraag ik me af wat het dan was ik vorig jaar had. Dit voelt totaal niet meer als uitputting. Vorig jaar sliep ik 20-22 uur op een dag. Langer kon ik toch niet wakker zijn. Bij enige vorm van inspanning (dus wandelen, fietsen, maar ook fitness) schoot mijn hartslag binnen 5 minuten de hemel in. Toen geloofde ik (eigenlijk niet, maar nu ik terugkijk wel) dat ik uitgeput was. Maargoed, hersteld ben ik nog niet volledig, dat voel ik wel. Alleen om nu te zeggen dat ik uitgeput ben... Zo voelt het echt niet.

Overigens klinkt het misschien heel raar, maar ik heb best vaak het idee niet te weten wat rust dan precies is. Ik bedoel: ik kan slapen (totdat ik een keer wakker word), maar niks doen kan ik niet. Ontspanning (of dat wat door zou moeten gaan voor ontspanning) voelt voor mij eigenlijk vooral als inspanning. Dus heb ik eigenlijk nooit rust. Als ik gewoon ga liggen/probeer te mediteren of iets in die trant, dan word ik rusteloos en kost het me nog veel meer inspanning om te blijven liggen dan om maar rechtop te zitten en iets te gaan doen. Waar ik dan vervolgens weer moe van word. Vraag me niet waar die spiraal te doorbreken, want dat weet ik niet zo goed.

 
Ik zou zeggen: probeer het uit, je merkt snel genoeg of het wat voor je is. Ik vond yoga wel fijn, maar alleen het eerste gedeelte van de les: de oefeningen met ademhaling. Daarna was er de ontspanning/en moest je kaart trekken en voorlezen: een, bepaalde spreuk of tekst of tegen een vreemde aanzitten en de ademhaling van de ander overnemen of bij elkaar massage toepassen, toen ben ik afgehaakt, dat vind ik gewoon niet prettig.

Ik ben wel weer begonnen met acupunctuur, op zijn tijd vind ik dit erg fijn, beetje hulp. Ik ben pas geleden begonnen bij een chinese acupuncturiste, blokkades vooral in de milt(stuurt oa spieren aan/longen: de darmen/nieren erg geblokkeerd:merg,dus bloedsomloop)

Verder krijg ik allerlei plakkers op mijn lichaam met laser en trillingen, wat erg fijn voelt voor rugspieren, maar ook de spieren in mijn been, die ik niet meer uit mij zelf kan bewegen).

 
Oh, maar als zo'n 2e gedeelte in een les bij mij zou zijn, zou ik ook afhaken. Sterker nog: dan begin ik er niet eens aan. Maar ik merk nooit zo snel of iets wel of niet iets voor mij is. Ik ben altijd van het "wennen en niet opgeven tot na een maand of twee". Dan pas kun je bepalen of het iets was of niet. Vind ik tenminste. Vandaar dat ik liever van tevoren weet hoe zwaar iets is. Dan kan ik bepalen of ik eraan zou kunnen beginnen (om het te proberen) of toch liever niet.

Overigens is acupunctuur ook wel een goeie. Ik hou er niet zo van als mensen aan me gaan zitten, dus zie ik naalden in mijn lijf ook niet echt zitten. Maar ik hoor er wel hele positieve verhalen over. Misschien toch maar een keer proberen.

 
Pinklady,

Je hebt ook geen zuiver hongergevoel meer. Als iets dus 'niet zo voelt voor jou', dan zegt dat dus weinig, omdat je het contact met je lichaam voor een groot gedeelte bent verloren door jarenlange uithongering en uitputting. Ik zeg altijd: je lichaam telefoneert maar jij neemt niet op. Na verloop van tijd stopt het lichaam met bellen, want je bent toch nooit aanwezig. Geloof mij maar, uithongering en uitputting zijn jouw grootste problemen en beide moet je structureel aanpakken, anders brandt je op als een kaars. Daar ben je nu al (of nog steeds) mee bezig!

Mike

 
Yoga zie ik eigenlijk niet echt zitten. Het is niet mijn doel om super lenig te worden, ik ben meer op zoek naar echte totale ontspanning, oude negatieve gedachten, negatieve emoties, blokkades opsporen en deze proberen los te laten en ontladen. Dit soort dingen. Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar ik denk dat jullie het wel begrijpen. Meditatie zou hierbij weleens kunnen helpen dacht ik.

Mijn lenigheid is wel een stuk achteruit gegaan sinds ik niet meer aan sport doe. Misschien is yoga toch nog niet eens een heel gek idee om eens te proberen. Het stretchen van de spieren geeft een betere doorbloeding, dus dit zou ook bij kunnen dragen aan een beter ontgifting?

Goed leren ademhalen zou ik ook weleens willen leren. Als zuurstof zo ontzettend belangrijk is, dan is een goede ademhaling dat ook.

Evan

 
Yoga is niet alleen lenigheid. Door de standen en oefeningen gaan bepaalde energieen weer stromen. Je hebt zelfs oefeningen die goed zijn voor de nieren en oefeningen die ontgiften stimuleren. Kijk maar eens op youtube, staan verschillende fimpjes op. Heb er weleens een paar lessen van gedaan, voelt oke!

 
Evan,

Yoga gaat heel erg over ademhaling en doorstroming van lucht en vloeistoffen in het algemeen. Kijk echter uit dat je niet voor vormen van 'power-yoga' gaat, want dan brengen ze je juist in een staat van hyperventitatie!

Mike

 
Er zijn echt erg veel verschillende vormen van yoga, puur gericht op ademhaling/ontspanning/of juist lenigheid, eerst maar eens uitzoeken wat je het meest aanspreekt.

 
Vandaag deze nog even gedaan":



speciaal goed voor de nieren en bijnieren,

Heb deze al vaker gedaan. Voel me een dag hierna heerlijk! Lekker opgerekt zeg maar, haha

 
Afgelopen maandag heb ik meegedaan aan een zgn schumann resonantie meditatie. Deze meditatie werd al gedaan door de indianen, maya's enz om te genezen. De indianen konden hierdoor als ze bijv een been braken binnen enkele dagen weer rennen. Weet niet of dit helemaal klopt, maar dit is wat er werd verteld.

Ik voelde me er in elk geval heel erg goed bij. Ik heb er ook een cd van meegekregen zodat ik lekker thuis verder kan gaan oefenen. Binnenkort ga ik denk ik ook eens iets van yoga proberen.

Evan

 
Ik vind yoga heerlijk. Buikademnhalen helpt mij met mijn klachten. Ook heb ik gemerkt dat bepaalde houding erg goed zijn voor de spijsvertering en/of opheffen blokkades. Als je houdingen voor de gezondheid wil doen check dit uit - do-in yoga is een mengsel van yoga en shiatsu: http://liliankluivers.nl/do-in/

 
Ik doe zo af en toe nog weleens mijn eigen soort yoga. Ik zet dan ontspannen 528hz muziek op en ga dan gewoon even een tijdje ontspannen rekken en strekken met vooral de aandacht op een goede ademhaling. In al die jaren dat ik extreem aan vechtsporten en fitness deed was ik best wel lenig, maar nu ik al een paar jaartjes helemaal niks meer doe worden mijn spieren wel wat stijf merk ik. Ik ben nog steeds wel wat leniger dan de gemiddelde mens, maar het voelt echt heerlijk als je zo lekker soepel kunt bewegen..

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.684
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan