Meditatie, yoga, tai-chi enz

@janse dat klinkt heerlijk :) ik heb ook veel vechtsport gedaan voordat ik ziek werd! heel leuk was dat. nu merk ik ook dat ik mijn lenigheid afneemt. maar yoga helpt zeker om flexibel te blijven.

 
Claireelis, heb je ook les in do - in van de persoon van de website waarnaar je verwijst?

Ik heb ook aan do in gedaan een tijd omdat dat nog het enige was wat ik wilde doen aan lichaamsbeweging.

Ik vond het erg leuk, maar op een gegeven moment was ik ook te moe om op gezette tijden daarheen te gaan.

 
@lievergezond dat ken ik - te moe zijn om naar lessen te gaan. de tijden komen bijna nooit uit... ik heb wel les van haar gehad in do-in. nu ben ik verhuisd en kan dat niet meer. ik beoefen nu yoga thuis. ik heb een eigen matje en soms doe ik maar 5 min en soms 25. maar ik probeer elke dag eventje op mijn mat te staan, zitten of liggen. het geeft me het gevoel dat ik iets positiefs bijdraag aan mijn situatie. met dieet weet ik gewoon niet wat ik moet doen, maar lichte beweging doet met altijd goed :)

 
ik weet niet of iemand hier met chronische buikklachten zit, maar ik ben weer begonnen met hypnotherapie. het is eigenlijk een vorm van meditatie daarom dat ik het hieronder post. ik heb ze hier gekocht: http://www.ibsaudioprogram.com/. het is in het engels en dat is mijn moeder taal dus dat komt goed uit, maar ik weet dat er iig therapeuten zijn in NL die deze therapie geven. het is wetenschappelijk aangetoond een positief effect te hebben op spastische darmen. ik denk dat het ook een positief effect heeft op mijn maag/darm klachten. het maakt mij rustig en helpt alle spanning in mijn lijf weg te nemen waardoor mijn klachten deels verminderen. het neemt waarschijnlijk niet de kern v/d oorzaak weg - namelijk dysbiose en mogelijk andere zaken - maar ik denk al door de ontspanning en ontstressing dat het zelfs een positieve invloed op de darmflora heeft. als iemand het in het engels proef wil draaien laat het me weten.

 
Quote:
Yoga zie ik eigenlijk niet echt zitten. Het is niet mijn doel om super lenig te worden, ik ben meer op zoek naar echte totale ontspanning, oude negatieve gedachten, negatieve emoties, blokkades opsporen en deze proberen los te laten en ontladen.


Yoga dus...;-) Heel kort samengevat is yoga je lichaam helemaal in balans te krijgen, je mannelijke deel en het vrouwelijke. Energie te laten stromen, blokkades op te heffen.

Ik heb een tijdje terug de basis opleiding gedaan voor Raja-yoga, niet volgehouden omdat thuis oefenen er niet van kwam, maar wat een filosofie. Als mijn jongste op school zit wil ik deze opleiding weer hervatten. Maar ook leuk voor ieder die wil weten wat "yoga" echt inhoudt, want je hebt yoga en yoga en deze is gebaseert op de oeroude yoga zoals beschreven in de yoga sutra`s.

http://rajayoga.home.xs4all.nl/basisopl.htm

Ik zal even de gezondheidseffecten opschrijven van de moeder der oefeningen.

Google even op Salamba Sarvangasana. (ik heb het een beetje samengevat van yoga dipika)

De moeder van de asana`s is de Salamba Sarvangasana.

De vertaling is het hele lichaam of alle ledematen, omdat het hele lichaam er profijt van heeft.

Let op Contra indicatie is een te hoge bloeddruk.

Ze is de moeder van alle asana`s. Deze asana streeft naar harmonie en geluk van het menselijk organisme.

Deze oefening heeft een directe uitwerking op de schildklier en de bijschildklier die beiden in de nekstreek liggen. De goede werking berust op de verhoogde bloedtoevoer en het stevige slot door de kin.

In een normale houding kleven alle organen aan elkaar. Doordat je op je hoofd staat komen alle organen los van elkaar waardoor ze goed doorbloed raken.

Goed voor chronische hoofdpijk, astma, herhaaldelijke verkoudheden, prikkelbaarheid, slechtgehumeurdheid, slapeloosheid, keelklachten, contipatie, eliminatie van gifstoffen, aambeien, hernia, epilepsie, gebrek aan levenskracht, bloedarmoede etc.

Bij regelmatige oefening zal de beoefenaar nieuwe kracht en vitaliteit en zelfvertrouwen opdoen.

Ook een leuk gegeven, ik heb het volgende boek.

Gaat over een taoistische vrouwen sekte, vrouwen van inde 60 zien er uit als dertigers..

http://www.bol.com/nl/p/engelse-boe...01004000877166/index.html#product_description

Daarin staat beschreven dat deze vrouwen elke dag 2x 5 tot 10 min op hun hoofd staan. Het draait zwaartekracht-schade (gedeeltelijk) terug. Het brengt vers bloed naar de hersenen,haarwortels,gezicht en borsten. Uitstekend voor een goede bloedcirculatie. Effectief bij koude handen en voeten. Het haar wordt mooier en voller.

 
Heb ondertussen nou al een aantal jaren ervaring met mediteren (gemiddeld 30-60 minuten), ik houd me niet echt aan een bepaalde techniek of iets dergeiljks. Ik zorg gewoon voor maximale ontspanning in een liggende positie zonder kussen onder mn hoofd maar een klein kussentje onder mn knieeen . Al probeer ik af en toe wel een bepaalde mp3's van some ook geleide mediaties. Doe meestal wat holosync brainwave entrainment muziek op met headphones. Deze techniek is vrij effectief is wanneer je het gewend bent. Al mediteer ik de laatste tijd niet zoveel. Maar het bewustwordingsproces brengt je met een beetje focus gemakkelijk in een passive flow van mediatie tijdens het dagelijkse leven wat ik tegenwoordig ook wel ervaar. Al vlak nadat ik begon met mediteren begon ik in mijn (energie) lichaam al vrij snel energie stromen te voelen (meridianen en knooppunten; chakra's). Ondertussen ben ik ook steeds intuitiever geworden en begin ik steeds beter aura's waar te nemen("zie soort van zonder ogen met mn ogen dicht in het donker voordat ik met mediteren begin o_O zlefs met mn handen achter mn heeft kan ik ze "waarnemen" op een of andere manier :O. Zuivere voeding heeft voor mij dan ook een belangerijke rol gespeeld in het bewustwordingsproces. Ook heb ik een een lk een beetje geoefend met een simpele chi gong oefening en ik kan zeggen dat dit erg aan te raden is, echt een vreemde gewaardwording om je van biomagnetische energie bewust te worden. Erg leuk als je het samen met iemand samen doet en die de energie laat voelen(je kan ook een vreemde soort hitte voelen zelfs).

Btw janse ik ben van mening dat Solfegio(582 hz) als stemmign onzin is aangezien het een toonladder is die in de oorspronkelijke 432 hz hoort te zijn, ik heb er een topic van aangemaakt op het forum dat hier allemala diep op in gaat.

Ik kan iedereen aanraden vooral je gevoel af te gaan en iets te vinden wat bij je past. En vooral wat verschilelnde dingen uitproberen.

Peace

 
Heerlijk lopen / joggen in het bos, het liefst in de vroege ochtend, de wind in mijn gezicht. Geen prestaties, op mijn eigen tempo. Dan geniet ik.

 
@ Pinklady,

als je te weinig energie hebt voor lichaamsbeweging, dan kan ik een chi machine wel aanraden.

Daarvoor moet je je totaal niet inspannen, gewoon neerliggen en ontspannen en je enkels in de chi machine steken die snel heen en weer beweegt en zo een goudvis-beweging nabootst. Dit zorgt ervoor dat je lichaam meer zuurstof opneemt en er daardoor ook meer chi/energie door je lichaam stroomt. Slechts 15 minuten je laten 'schudden' op zo'n chi machine staat equivalent met een zuurstofverrijking in je bloed die je anders pas na 90 minuten fikse wandeling verkrijgt.

Ik heb er weer een nieuwe besteld omdat die van mij een paar maand geleden stuk was. Je voelt het ook dat je conditie erdoor verbeterd zonder dat je je moet inspannen (zoals bij sport).

Voor de rest luister ik ook naar binaural beats en mijn favoriete hersengolf frequentie is Gamma.

Ik pas ook de The Healing Codes toe en heel sporadisch (zou het meer moeten doen) yoga oefeningen.

 
Binaural beats = brainwave entrainment trouwens voor degenen die dat nog niet wisten :p.

Als iemand het nog nooit heeft geprobeerd kan ik ook echt diepe buikademhaling technieken aanraden(ik ga hier zelf meestal al bijna vanzelf in meditatie xD)

Interesant apparaat romig :O, ben er nog niet mee bekend. Boeiende video ook (een te vroege opstijgende kundalini kan tevens vrij symptomatisch zijn dus ik adviseer iedereen te weten hoe kundalni werkt alvorens ermee te werken).

Peace.

 
@ M.G.K.: hier een Nederlandstalig youtube filmpje met een demo van de chi machine en wat uitleg.

Ik heb de originele chi machine eigenlijk nooit gebruikt, die is uitgevonden door een Japanse wetenschapper. Ik had een goedkopere namaak chi machine gekocht waarvan er vele in de handel zijn, die had bij mij ook goede effecten, maar soms waarschuwen ze wel dat sommige van die namaak chi machines gevaarlijk kunnen zijn indien ze vlugger gaan dan 140-144 rotaties per minuut of indien ze langzamer schudden dan die snelheid zou het niet effectief genoeg zijn. Die van mij had wel de gepaste snelheid, dus heb ik die toch gekocht vanwege de goedkopere prijs.

In het filmpje zegt Brigitta dat je de snelheid traag moet opbouwen, maar ik heb gelezen dat voor iedereen dezelfde snelheid is aangewezen, enkel moeten beginners of mensen met een slechte conditie eerst beginnen met 1 à 2 minuten en dan langzaam opbouwen tot eventueel 15 minuten per keer.

 
Ik werk zelf ook op meerdere gebieden. Mike z'n insteek is voornamelijk fysiek en vanaf de lagere chakra's naar de hogere: dit lijkt me een uitstekende tegenhanger voor de gangbare obsessie met alleen maar de hoogste chakra's waarbij mensen nogal eens de basis vergeten.

Toch kies ik er ook voor om geestelijk te werken dmv contemplatieve meditatie. Meditatie heeft me heel veel gebracht. Meer rust en meer controle over het gedachteleven. Het boeddhisme heeft me toch geleerd dat we bijna allemaal een soort verhaal maken en daar heilig in geloven. Als we het verhaal los kunnen laten dan blijkt het leven soms toch net even anders in elkaar te zitten. De RET (Rationeel-emotieve therapie) heeft daar ook wel een mooie visie op:

Quote:
Het zijn niet de problemen zelf die het ons zo moeilijk maken, maar de manier waarop we tegen deze problemen aankijken (naar de Griekse wijsgeer Epictetus). Volgens Ellis ontstaan problemen vooral door de manier waarop we aankijken tegen de gebeurtenissen die ons overkomen.

Bij de theorie van RET wordt gebruikgemaakt van de letters ABC. A staat voor aanleiding (oorzaak); B staat voor de bril waardoor je kijkt (overtuiging); C staat voor consequentie (het gevolg)(Engels: Activating event; Belief; Consequence).

De kern van de RET komt erop neer dat niet A de oorzaak is van C, maar B. In het Nederlands: het zijn niet de gebeurtenissen (A) in je leven die bepalen hoe je je voelt (C) maar de manier waarop je tegen die gebeurtenissen aankijkt (of: de manier waarop je jezelf van het belang van die gebeurtenissen overtuigt) (B).

Door oefening kunnen de overtuigingen (B) worden veranderd, kun je een andere bril beginnen opzetten. Dit kan op zo'n manier dat ze beter (realistischer, van minder tot niet irrationeel) bij de situatie (A) aansluiten. Een gevolg is dat het gevoel (C) dat hierbij hoort beter aansluit, positiever is: gevoelens van ontreddering, angst, woede, schaamte, minderwaardigheid e.a. worden minder frequent en kunnen vaker vermeden worden. (Bron: Wikipedia)


Gedachten en emoties zijn ook een vorm van stress voor het lichaam, evenals voedingstekorten. Voor mij werkt het dan ook heel goed om het emotioneleleven samen met de fysieke in balans te brengen. Ik weet dat Mike dit ook doet, maar de nadruk bij hem ligt volgens mij meer op het fysieke.

 
Mooi gezegd, het een kan inderdaad niet zonder het ander.

Een pyramide heeft zijn kracht in de basis, hoger ontwikkelde chakras zonder aarding in de basis zorgt voor kortsluiting :p. Net als water moet energie(in welke vorm dan ook)door vloeien, hier zouden economen eens wat van kunnen leren.

 
Ik heb een tijdje wat yoga-oefeningen uit een tijdschrift gedaan, maar was daar weer mee gestopt. Maar nu ik dit topic zo lees en eens nadenk, zou ik er wel weer aan willen beginnen. Ik zit ook niet op een sport en op school krijg ik wel gym, maar dat stelt niet zo veel voor.

Dat tijdschrift heet overigens Hoe Overleef Ik (van die boekenserie), en in elk nummer staan weer nieuwe oefeningen. Aangezien ik alle nummers vanaf het begin al heb, heb ik ook alle oefeningen. Ik kan ze eventueel inscannen als iemand daar behoefte aan heeft?

 
Hoi midori,

Als jij de oefeningen in wilt scannen en ze naar mij mailt kan ik ze via picasa downloadbaar maken voor alle forumleden.

Mail ze s.v.p. naar forumwapf@gmail.com

 
Ik krijg bij meditaties zoals ik gisteren deed het gevoel alsof ik geen verdicht stoffelijk lichaam ben, het voelt aan als een soort energielichaam die voorbij mijn fysiek lichaam treft, nou weet ik niet of dat mijn astraal lichaam(geest in mijn lichaam) was, maar ik was euforisch, de intense vrede/liefde, serene energie om mijn lichaam heen, het was een warme energie.

En ik wist niet dat Midori aan yoga deed :)

Gezondheid,

 
En wanneer ga je uit je hoofd, in je lichaam en ervaar je je daadwerkelijk je verdichte stoffelijke lichaam dat maakt dat je leeft? Ervaar die energie(en) in en met je fysieke lichaam en je bent in mijn ogen daadwerkelijk verlicht. Met de beide voeten in de (h)eerlijke hollandse klei!

 
Quote:
En wanneer ga je uit je hoofd, in je lichaam en ervaar je je daadwerkelijk je verdichte stoffelijke lichaam dat maakt dat je leeft?


Je kunt niet verlicht worden door het lichaam te ontkennen.

Gezondheid,

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.157
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan