Maag-darmklachten/ allergieën/voedselintoleranties, candida, hormonale klachten

Wat ontzettend veel klachten. dat is niet makkelijk om zomaar even uit te zoeken via een forum. Wel geef je aan dat je galblaas is verwijderd. De galblaas speelt een rol in de vertering van vetten. Uit je verhaal valt op dat je nog weinig kan eten maar en vooral wat magere producten en dat de vette producten niet goeds vallen. Het kan natuurlijk dat de rest van de spijsvertering ook niet goed functioneert en histamine idd ook een probleem is. Voor het verteren van vetten zou je kunnen overwegen om Oxbille te nemen. Daar zit gal in van runderen.  Voor de histamine problemen wellicht een niersupplement omdat daar DAO enzymen in zitten. Of citroenmelisse. Deze laatste kan ook juist klachten geven aan de maag en darmen. Zie onderstaande linken voor vetvertering en histamine problemen.



https://www.ergomax.nl/ancestral-supplements-rundergalblaas-grasgevoerd



https://www.ergomax.nl/ancestral-supplements-rundernier-grasgevoerd
 
Ik zou jullie (met de enorme voedselinname problemen) eens willen wijzen op de topic met de etherische oliën. Verdiep je daar eens in, er zijn diverse oliën en ook supplementen die erg goed werken op spijsvertering. Ik vraag me ook af of je bij mij in de buurt woont, om eens een itovi test te doen. Mijn broer die in mijn beleving ook een (ernstig) darmprobleem heeft en wil niet naar zijn voeding kijken, werd steeds magerder (62 kilo bij 1,84 m1) kwam in 3 maanden tijd 6 kilo aan door puur elke maand te scannen en de daaruitkomende olie en producten in te zetten. Ik hoor wel als je interesse hebt.
 
Dank voor je tip, Marijan! Ben begonnen me in te lezen in je topic over EO.

Ik heb diverse EO's van De Tuinen in huis, die zullen wel niet goed genoeg zijn als therapeutische olie? Bij sommige flesjes staat er wel op dat er alleen maar sandelhoutolie of bergamotolie (bijv) in zit. Op flesjes met gemixte oliën staat ook dat er andere stoffen (met onuitspreekbare namen) in zitten, helaas. Ik let er altijd op om zo puur mogelijke dingen te kopen, maar ik wist niet dat 5% al genoeg is om een olie 'puur' te noemen... Kunnen er dus ook in zo'n flesje sandelhoutolie andere ingrediënten bij zitten, terwijl dit niet op het etiket staat?
 
 Kunnen er dus ook in zo’n flesje sandelhoutolie andere ingrediënten bij zitten, terwijl dit niet op het etiket staat?
ja dat kan zeker. Ik ben ook met die olietjes begonnen, heel kort en heb ze snel aan de kant geschoven. (physalis meen ik uit mijn hoofd bedoel je toch?) prima als geurtje op toilet maar verder kom ik niet en dan moet je er ook nog niet te lang zijn hahaha

 
Dank voor  je info Marijan....  Nee het is eigen merk De Tuinen. Van die paarse flesjes. Maar Physalis is idd vergelijkbaar. Weet je ook of je ergens en betere kwaliteit EO kunt kopen, zonder gelijk ergens lid te worden of een heel pakket te moeten kopen? Ik hoef niet per se de allerhoogste therapeutische kwaliteit, maar als het maar puur natuur zonder toevoegingen is... Ben benieuwd!
 
heel eerlijk, kan ik niet voor andere merken spreken als wat ik zelf gebruik. Wat ik wel weet (en daar is onderzoek naar gedaan) is dat maar 5% van de etherische olie industrie puur en zuiver is. Dus oliën van eerste persing zonder toevoegingen en gebruik van oplosmiddelen om maximale EO uit een plant te halen. Tenzij je olie alleen voor een geurtje zou willen, kan je dan iets uit die 5% kiezen, helaas weet ik niet de merken te noemen. Wil je er ook echt iets mee bereiken is het wel slim om de beste te kiezen die er is. Mocht je willen besluiten (afhankelijk van jouw wensen) om voor beste olie te gaan en je wilt geen pakket of dergelijke, kan ik evt. voor je meebestellen. Keuze is aan jou.
 
Hm herkenbare verhalen voor mij ook. Inmiddels al jaren op dit forum en ook problemen gehouden met WAP en GAPS eten.

Inmiddels is er bij mij het mestcelactivitatiesyndroom vastgesteld. Met 2x zoveel mestcellen als normaal in de 12 vingerige darm. Hormonale problemen door de ontstekingen, ontstekingen en histamine klachten. Ik gebruik nu chromoglinezuur als laagje over de darmen die wat mestcel reacties tegen houdt. Voel me daar wel beter bij en hoop op die manier m'n voedingspatroon uit te kunnen gaan breiden.

Anti histamine H1 fexafenafine heb ik gehad maar werd ik zieker van. Overal pijn in m'n lijf.

De arts wil nu Ranitidine voorschrijven als H2 receptor blokker maar is officieel een maagzuur remmer en ik zit me ook heel erg af te vragen of dat wel zo goed voor mij is. Ik heb totaal geen last van mijn maag of maagzuur klachten. Maar een mestcel reactie zorgt ervoor dat het zuur niet ingebonden wordt in de 12 vingerige darm waardoor mijn darmen alles er uit gooien in een zgnd dumping syndroom. Dat zuur tast m'n slijmvliezen aan, m'n slijmvliezen zijn helemaal kapot.

Ik moet dus iets.. maar wat.. bijnier uitputting is onvermijdelijk.
Ook mijn lever was aangetast door de mestcellen maar heb ik kunnen herstellen met hennepzaadolie wat dus later bleek mestcellen te stabiliseren.

Ik neem extra zink, magnesium, multivitamine maar besef dat goed eten het beste zou zijn. Ook hier 173cm en 46 kilo.

Vorig jaar een tijdje veel runderleverworst kunnen eten totdat ik ook daar op begon te reageren. Verzadigde vetten kan ik niet verteren op de één of andere manier..

Als er iemand wil sparren..graag.
 
ik ben heel benieuwd wie bij jou de diagnose MCAS heeft gesteld, ik word door de huisarts behandeld maar wil graag naar een specilist.

nalcrom moet je een half uur voor de maaltijd innemen, niet een kwartier zoals in de bijsluiter staat vermeld. Bijsluiter is gericht op allergieen.



H1 blokkers heb je in vele soorten, ik zou een andere proberen en dan beginnen met een kwart tabletje, voorzichtig opbouwen. Zo moest het hier ook en ben blij dat ik dat heb gedaan. Mijn gewicht is inmiddels weer op orde.

Ik wilde aanvankelijk ook geen H2blokker, ik heb nooit last van maagzuur. Maar kortgeleden toch gedaan en het effect is zeer goed. Ik slik famotidine.



ik hoop zeer dat ik die rommel op een gegeven moment weer kan afbouwen maar voor nu is het een prima ondersteuning.



runderproducten worden overigens afgeraden bij mestcelproblemen, net als gluten en bakkersgist. misschien zijn kippelevertjes een betere optie

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28934791/

nogmaals sterkte gewenst
 
Dankjewel Jhanne, jij ook sterkte! ik ben onder behandeling bij Dr. Otten van het MCV Apeldoorn. Het was een verademing om bij die man te komen. Eindelijk een arts die mijn hele dossier bestudeerd had en die mij mijn hele verhaal en klachten kon vertellen zonder dat ik dat zelf hoefde te doen. Ik neem de Nalcrom (nu even Allergoval) ook langer voor het eten in. Een uur is nog beter, het werkt een aantal uur volgens mij. Voel me wel een stuk beter met dat medicijn.

Welke H1 blokker neem jij als ik vragen mag? en welk effect merk je van de H2 blokker?

Ik ben eigenlijk ook principieel tegen op al die medicijnen, vind het helemaal niks. Maar na jaren zoeken, allerlei alternatieve behandelaars af gegaan te zijn, zonder echte verbeteringen. Eerder verslechteringen en veel geld kwijt ben ik inmiddels wel wanhopig.

Ik wist niet dat runderproducten afgeraden werden bij mestcelproblemen, bedankt voor de tip. Ik dacht juist dat kippenlevers veel histamine bevatten. Sowieso levert vlees bij mij een probleem op, en vet. Neem wel iedere dag een drinkbeter boullion gemaakt van runderschenkel, dat gaat wel goed mits ik het er bij 1 voor de maaltijd houdt.
 
Maak je die bouillon zelf? dus steeds schenkel kopen en dan ook nog Bio?
 
Ja ik maak het zelf, koop het alleen niet bio. (sorry geldgebrek)
Het is toch een beetje vet wat m'n lichaam nodig heeft en wat ik wel kan verdragen. Heb het ook weleens van kip gemaakt en dat kon ik niet verdragen gek genoeg.
 
Heb je wel eens extra enzymen genomen? Zonder enzymen ga je dood heeft iemand mij eens gezegd.
Ooit ben ik daar mee begonnen voor hele andere klachten (LAR-syndroom) en op eigen houtje omdat "het me aansprak". Ik neem ze nog steeds en had destijds direct minder klachten.
 
Ja ik heb een hele lange tijd extra enzymen genomen, merkte eigenlijk weinig verschil toen ik ermee stopte. Misschien deed het wel wat hoor..ik vind het moeilijk te beoordelen.

Eigenlijk heb ik zo ongeveer alles op dit forum uit geprobeerd, ook het GAPS boek gekocht en daarmee begonnen. Maar ik kon dat totaal niet verdragen/ verteren het vet.

Leverreinigingen gedaan, verzwakte m'n systeem heel erg. Nu is mijn secretoir Iga in de darm enorm laag..ik denk dat het aangetast wordt door de ontstekingen van die mestcellen. Maar dat helpt ook niet echt mee in kunnen verteren.
 
Ik had nog nooit van mestcellen gehoord maar als ik jou verhaal zo lees dan benijd ik je niet.
Even snel gezocht kwam ik dit tegen:
https://kruidofzo.nl/natuurlijke-antihistamine-anti-allergie/
Allemaal kruiden. Ik neem aan dat je verschillende dingen hiervan hebt uitgeprobeerd?

Aangezien wel de darmen worden genoemd denk ik aan een darmspoeling.
of eventueel vasten/reinigen.
Als het je aanstaat (door er eerst over na te denken) vasten kun je thuis doen en darmspoeling ook. Voor een darmspoeling kan ik je helpen.
Ook kunnen er kruiden in een spoeling. Doe ik zelf niet want dan wordt mijn apparatuur/slangetje vies.
Mijn eerste vasten/reinigings-ervaring was een weekend.
Later heb ik wel een hele week gevast. Maar toen had ik nog geen LAR. Mocht het goed voor je zijn denk ik niet dat je meteen resultaat kunt verwachten en dat is lastig voor je.
En je kent ook niemand die op die manier zichzelf heeft beter gemaakt denk ik.
Als ik voor mezelf aan een dokter had gevraagd : wat vind je hiervan?
hadden ze het niet geweten en zeker regulier niet.



Let wel, mijn eigen klachten heb ik toevallig opgelost door gewoon maar alles te proberen wat me aansprak. en het heeft lang geduurd voordat ik kon zeggen: het is beter geworden en uiteraard wist ik van te voren niet of ik ooit beter zou worden.

Tegenwoordig kan ik verhalen lezen van mensen met LAR maar iedereen doet het regulier.
 
Darmspoelingen zie ik niet zitten met m'n erge ondergewicht op dit moment. Vraag me ook af wat het op zou lossen? Ik heb geen bacterieen/ parasieten e.d voor zover ik weet en getest is. Vasten voel ik me wel beter door, maar niet te lang anders ga ik van m'n stokje.

Kruiden reageer ik inmiddels extreem op, kon ik in 2014 nog wel kruiden verdragen van de chinese geneeskunde voor de hormoonbalans. Tegenwoordig niet meer..
 
Hier hebben ze het over enzym DAO. Dit artikel komt van arts van As.

Bij een allergische reactie komt er histamine vrij, in zowel de slijmvliezen, de huid en het bloed. Een allergische reactie ontstaat doordat antilichamen in aanraking komen met mestcellen die histamine bevatten waardoor de histamine die in de cellen aanwezig is vrijkomt.
Bij ontstekingsreacties neemt het histamine gehalte toe.
Bepaald voedsel, bijvoorbeeld zuurkool, kan veel histamine bevatten.
Het histamine-gehalte kan in de darm stijgen door voedsel dat histamine vrijmaakt: rode wijn, chocolade, oude kaas en noten.
Een tekort aan enzymen. Onder normale omstandigheden blijft het histamine-gehalte van de darm vrij laag. Dit komt omdat het enzym diamine-oxidase (DAO) ervoor zorgt dat histamine wordt afgebroken. Bij sommige mensen ontbreekt dit enzym. Wanneer u voedsel consumeert dat veel histamine bevat, of wanneer u rode wijn en chocolade consumeert, neemt het histamine gehalte in de darm sterk toe. Bij mensen met een tekort van het DAO-enzym ontstaan er dan klachten. Men spreekt dan van histamine-intolerantie.
Bij mensen met een gebrek aan DAO die dagelijks hetzelfde voedsel eten, bijvoorbeeld tomaten, noten en vis kunnen hoge histamine-spiegels ontstaan en daardoor kunnen allergische symptomen zich voordoen.
 
Klopt, ik neem ook een DAO supplement..maar de histamine problematiek is een bijwerking van het mestcel probleem. Als de mestcellen reageren/ ontsteken dan laten ze ontstekingstoffen los zoals histamine maar ook cytokines. Ik geloof ook wel dat ik een tekort aan DAO heb maar dan doordat het slijmvlies van mijn darmen inmiddels zo aangetast is door de ontstekingstoffen/ maagzuur etc.
 
Geactiveerde mestcellen zetten talrijke neurosensitiserende, vasoactieve, en pro-inflammatoire (ontstekings)mediatoren aan [4]. Het gaat dan om: voorgevormde histamine, chemokinen (CCXL8, CCL2), cytokinen (IL-4, IL-6, IL-1, TNF), serotonine, kininen, proteasen en tumor necrose factor (TNF), gesynthetiseerde leukotrieën, prostaglandinen, en ‘vascular endothelial growth factor’ (VEGF).

Mestcelactivatie-syndroom (MCAS)
Mestcellen kunnen sommige mediatoren, zoals IL-6, afgeven zonder degranulatie. Degranulatie is het afgeven van bepaalde, in granulen verpakte stoffen door een cel naar de omgeving rondom de cel, waardoor een specifiek proces (zoals een onstekingsreactie) op gang komt. De waarden van IL-6 waren verhoogd in het cerebrospinaal vocht (CSV) en plasma van patiënten met ASD (atrium septum defect ) . Dit geeft aan dat mestcellen kunnen bijdragen aan neuro-inflammatie [5-6].

Mestcellen stimuleren samen met TGF-β de ontwikkeling van Th-17 cellen die betrokken zijn bij auto-immuniteit (Th-17 cellen hebben ook een relatie met MS). Brein-histamine kan worden verhoogd door triggers van histamine-bevattende voedingsmiddelen en histaminevrijmakers. Voedingsmiddelen met veel histamine zijn o.a.: varkensvlees, zuivel, vis, noten, zaden, specerijen, champignons, zuurkool, ananas, kiwi, aardbeien. Histaminevrijmakers zijn o.a. alcoholhoudende dranken en sojasaus.

Biogene amines zoals putrescine, tyramine en cadaverine kunnen histamine-toxiciteit versterken. Histamine geproduceerd door bacteriën als gevolg van een rottingsflora [7] geven ook een histamine-brein. Histamine wordt door de enzymen MAO (mono-amini-oxydase), DAO (di-amine-oxydase) en NMT (N-methyl-transferase) in de darmen, lever en in het bloed weer afgebroken. Bij een onbalans in de lever, een verstoorde darmflora en/of beschadiging van de darmslijmvliezen zijn er onvoldoende enzymen werkzaam om histamine en andere biogene aminen af te breken [8-9].

Hierdoor stijgt het gehalte aan biogene aminen in het lichaam te veel. Dit kan leiden tot verschillende klachten zoals benauwdheid, diarree, eczeem, hartkloppingen, hoofdpijn, jeuk, maag- en darmkrampen, brandend maagzuur, migraine, misselijkheid, netelroos (urticaria), onderhuidse zwellingen (oedeem) en/of branderige, opgezette tong.

https://www.natuurdietisten.nl/mestcelactivatie-syndroom-mcas/
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.798
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan