Maag-darmklachten/ allergieën/voedselintoleranties, candida, hormonale klachten

Klaver4

New member
Hallo, ik zal mij even voorstellen. Ik ben een getrouwde vrouw van 41 jaar met 2 pubers (beiden met een vorm van autisme) en heb al mijn hele leven lang last van mijn darmen. Daarom at ik altijd al erg gezond en gebruikte ik oa geen geraffineerde suikers. Ik vermeed ook al langere tijd bepaalde voeding die ik niet kon verdragen. Ook heb ik een vorm van autisme en daarnaast heb ik endometriose (oestrogeendominantie) en ben ik enorm stressgevoelig. Tevens is in 2017 een DNA afwijking geconstateerd, genaamd COMT (mijn lever kan slecht ontgiften en ik ben gevoeliger voor stress). Daarbij heb ik ook geen galblaas meer omdat ik galstenen had en de galblaas is weggehaald. Eind 2017 ben ik in een crisis beland waar ik tot op heden in zit. Mijn verhaal doet sterk denken aan een verhaal van Marjolein, langer geleden, waar Mike op zijn site ook op ingaat, aangezien hij zichzelf daar in herkende. Ik zou graag ook mijn verhaal willen delen in de hoop op reacties en tips, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Al langere tijd had ik veel stress op mijn werk, zat ik niet lekker in mijn vel en liep ik thuis ook op mijn tenen. Daarnaast of wellicht tevens daardoor, had ik veel last van darmklachten en hormonale klachten. Eind 2017 kreeg ik na een hormoonbehandeling (Lucrin - om mij kunstmatig in de overgang te brengen- waar ik uiteindelijk mee ben gestopt). Tijdens en na die behandeling kreeg ik enorm last van opkomend maagzuur, maagpijn en slokdarmklachten. Daarbij moest ik veel boeren, had ik vaak de hik en last van oprispingen. De vertering liep stroef en het eten bleef hangen voor mijn gevoel (eigenlijk heb ik die klachten nog steeds). Ik dacht aldoor dat ik maagklachten had en dat was ook zo, maar achteraf gezien denk ik dat ook mijn darmen en lever onder druk stonden en nog staan. Ik heb heel veel maagonderzoeken gehad bij de MDL arts, maar eigenlijk is er nooit iets concreets gevonden, dus natuurlijk kreeg ook ik veel maagzuurremmers. Mijn klachten werden erger en erger en ik werd heel depressief. Ook kreeg ik veel angstklachten en was ik zwaar vermoeid. Daarbij begon ik allergisch te reageren op allerlei slechte stoffen als chloor, benzine, maar ook badedas en parfum.

Ik ben uiteindelijk gestopt met de maagzuurremmers en bij diverse orthomoleculair behandelaars en natuurartsen en diëtisten terecht gekomen. Ze hebben mij allemaal iets gebracht, maar niet voldoende. Sommigen zeiden dat ik last had van een SIBO, anderen zeiden dat het een lekkende darm betrof. Weer iemand anders zei dat de oorzaak bij mijn lever zou liggen. Ik heb veel supplementen geslikt (toen kon ik dat nog verdragen en nu niet meer) en tijdelijk deden die wel wat, maar nooit lang en het haalde de oorzaak niet weg. De MDL arts gaf mij anti-antihistaminica om te kijken of dat wat zou doen. En ja, dat hielp in eerste instantie, maar vervolgens kreeg ik last van hele erg verstopping (anti-histaminica remt het maagzuur weet ik nu). Ik ben er toen mee gestopt, maar sindsdien zit ik onder de jeuk en reageer ik echt overal allergisch/intolerant op qua voeding en stoffen.

Hoe dan ook, ik ben ervan overtuigd dat langdurige stress bij mij de grootste trigger is geweest voor het ontstaan van mijn klachten. Ook nu nog is mijn cortisolgehalte te hoog. Een andere waarde mbt mijn bijnieren was normaal, maar ik weet de afkorting hiervan helaas niet meer. Ik ervaar vooral veel stress en onnodige onrust en angst rond de ovulatie en menstruatie en een GABA supplement hielp mij altijd, maar tegenwoordig reageer ik op alle supplementen allergisch dus slik ik het niet meer. Ik ben al jaren in therapie voor mijn psychische klachten, maar die worden niet beter. Ik heb echt het idee dat ik hiervoor ook lichamelijk een behandeling nodig heb.

Ik heb heel veel supplementen geprobeerd en geslikt, waaronder: zink, gaba, Betaine HCL, diverse probiotica en onder andere ook cytozyme ad voor de bijnieren. Gek genoeg was en ben ik er nog steeds van overtuigd dat ik te weinig maagzuur heb, waardoor de vertering traag loopt, de boel gaat vergisten en rotten etc. Een scheut appelazijn in een glas water hielp altijd het eten te laten zaken, maar ik kan het niet meer verdragen helaas. Uit een ontlastingonderzoek kwam naar voren dat er sprake was van candida en te weinig goede bacteriën, een te lage kwaliteit van het slijmvlies, enorm veel voedselintoleranties, histamineintolerantie en een parasiet. Een natuurarts die tevens huisarts is, heeft mij antibiotica voorgeschreven om de parasiet te bestrijden en gaf nystatine tegen de candida. Maar de antibiotica gaf enorme histaminereacties dus het was geen pretje om die te slikken. Bovendien heb ik slokdarmklachten dus moest ik de capsules openmaken. Ik heb de antibiotica geslikt maar volgens mij is de situatie daarna eerder verslechterd dan verbeterd. Ik moest nigella olie erbij gebruiken, maar dat kon ik ook helemaal niet verdragen wegens de histamine. De nystatine kan ik ook niet slikken. Mijn slijmvliezen reageren veel te heftig daarop. Ook de Betaine HCL kan ik niet slikken helaas. Ik heb het laatst nog geprobeerd, maar met een halve tablet van die van Vitakruid, kreeg ik al brandende pijn, terwijl ik ervan overtuigd ben dat ik te weinig maagzuur heb. Ik las dat je ook zulke dunne slijmvliezen kunt hebben dat je hetzelfde reageert als iemand die voldoende maagzuur heeft, maar dat het omgekeerde juist het geval is en dat er snel irritatie ontstaat met maagzuur vanwege de slechte kwaliteit van de slijmvliezen. Het is echt lastig want ik weet zeker dat er sprake is van te weinig maagzuur aangezien in het verleden jodium ook hielp bij de vertering en jodium stimuleert het maagzuur. Maar ik heb nu zoveel allergieën dat mijn histamine gebruikt wordt voor het immuunsysteem en niet voor het maagzuur is mij verteld. Geen idee of dat klopt.

Luvos kleiaarde hielp vrij goed tegen mijn intoleranties/allergische reacties, maar ik kreeg er gigantische verstopping van. Nu weet ik dat Luvos kleiaarde maagzuur remt dus dat lost het probleem niet op. Verder heeft enterosgel mij een tijdje geholpen, maar ook daar reageer ik nu allergisch op. Ik overweeg een detoxkuur te gaan doen, zodat mijn darmen worden gereinigd (dat lijkt verlichting te geven gezien de Luvos Kleiaarde), maar ik weeg nog maar 46 kilo bij een lengte van 1.68 meter en ik weet niet of het daarom een goed idee is. Ook twijfel ik over de effectiviteit. Pak ik dan de bron wel aan waar Mike het over heeft? Wie heeft een idee of een suggestie? Alvast heel erg bedankt en excuus voor het ontzettend lange verhaal.

Groet,

Klaver4





 
Alsof het verhaal nog niet lang genoeg was, wil ik nog opmerken dat ik op een dag alleen kip, kabeljauw uit de diepvries of zalm uit de diepvries eet en verder soms rundvlees. Daarnaast eet ik enorm veel groenten. Verder kan ik niks verdragen. Koolhydraten at ik eerst, maar veroorzaken nu jeuk en hebben/geven een hogere kan op ontstekingen weet ik nu. Ook voor de candida zijn koolhydraten niet gunstig. Maar met mijn 46 kilo is het lastig. Dan zou ik dit wel moeten eten. Ik heb geprobeerd ketogeen te eten, maar ik ben ook histaminegevoelig en dan valt er veel af. Bovendien kan ik moeilijk heel veel goede vetten verteren ivm de verwijdering van mijn galblaas, ook mijn maagslijmvliezen/slokdarm reageert vaak nog branderig, maar ter gelijkertijd merk ik dat goede vetten wel helpen met hoe ik me voel. Dit was nu echt mijn verhaal.



Nogmaals, groet, Klaver 4
 
Hallo Klaver4,

Moedig dat je je hele verhaal hier deelt en blijft zoeken naar mogelijkheden om te helen. Ik heb niet direct oplossingen, maar wil wel reageren omdat ik veel dingen in je verhaal herken. Ik wil er in ieder geval als disclaimer bij zeggen dat wat voor de één werkt, hoeft voor de ander nog niet te werken. Maar we kunnen wel van elkaar leren. Nieuwe dingen uitproberen :)

Ik heb ook de histamineproblemen (mast cell activation syndrome), trage COMT, overgevoeligheid voor geuren en stoffen (kleding). Zodra de histamine-emmer overloopt, krijg ik een waslijst aan klachten. Als ik de histamine er net onder kan houden, voel ik me goed.

N.a.v. de adviezen op dit forum heb ik Betaïne HCl gebruikt, heb in 3 maanden mijn maagzuur aangevuld. Ook heb ik bijniersupplementen gebruikt voor 4 maanden oid, dat hielp in het begin wel iets, maar raakte uiteindelijk ook uitgewerkt. Beide hebben de histamineproblemen niet opgelost.

Qua hulp: misschien kan Monica van der Lem iets voor je betekenen. Zij werkt op afstand, heeft veel verstand van histamine en al die andere klachten die je noemt. Zij kijkt naar waar je autonome zenuwstelsel op reageert en stelt dan een persoonlijke supplementadvies op, dat dus helemaal op jouw situatie nu is gebaseerd. Haar site is https://www.lichaamenenergieinbalans.nl/. Ik ben nu bijna een jaar bij haar in behandeling. Ik ben er nog lang niet, maar na alle therapeuten die ik heb geprobeerd is zij de eerste die mijn klachten begrijpt en die de juiste supplementen voor me wist te testen/vinden. Ik heb aan haar nu de juiste sparring-partner in de zoektocht naar heling.

Nog wat vragen:

1. Is er een mogelijkheid om op een dagelijkse basis meer ruimte voor heling te creëren? Kun je minder gaan werken, of stoppen met werken, taken delegeren? Ruimte voor ontspanning is heel heilzaam.

2. Verdraag je ook witte rijst? Dat kan ook een mooie bron van koolhydraten zijn. Maar als je last hebt van verstopping, weet ik niet of dit werkt. Als je maar 46 kilo weegt, zou ik wel zorgen voor voldoende koolhydraten.

3. Verdraag je ghee? Je geeft aan dat je behoefte hebt aan goede vetten. Ik heb geen ervaring met een verwijderde galblaas en het eten van vetten. Maar ghee is wel zeer hoogwaardig voedsel (zeker als je het zelf maakt van grasgevoerde Kerrygold-boter) en gemakkelijk te verteren, en ook helend voor de darmen. Van alle vetten verdraag ik alleen maar ghee. Ik eet er dan ook 100gram per dag van. Maar ook als je er maar kleine hoeveelheden van kan verdragen vanwege verwijderde galblaas, kan het misschien een mooie aanvulling zijn.

4. Heb je al eens nagedacht over oxalaten/oxaalzuur in je voeding? Veel groenten bevatten oxaalzuur. Als je histamineproblemen hebt, kan oxaalzuur ook een grote belasting voor het immuunsysteem zijn. Ik ben er recent achtergekomen dat ik waarschijnlijk last heb van oxalaten, dus ik ben hier nog mee aan het experimenteren. Ik at iedere dag veel zoete aardappel, maar daar zit dus veel oxaalzuur in. Oxaalzuur moet je iig nooit cold turkey stoppen, maar langzaam afbouwen. Hier meer info over oxalaten en histamine.

5. Heb je bij vis geen histamineklachten? Ik kan bijv absoluut geen vis verdragen, alleen maar vlees. Ik laat altijd kleine porties rundvlees en kipdij invriezen door de slager, en dan kan ik per maaltijd een portie uit de vriezer halen om te bakken. Dus niet eerst laten ontdooien, want bij alle temperaturen boven de 0 graden ontwikkelt zich histamine.

6. Qua jeuk, huidproblemen: heb je wel eens geprobeerd om lauw te douchen of minder vaak te douchen? Ik had op een gegeven moment ook veel jeuk. Sinds ik maar 2x per week lauw douche (of koud als ik ervoor in ben), is de jeuk helemaal weg.

7. Welke anti-histaminica heb je geprobeerd? Loont het nog de moeite om een andere soort te proberen? Op dit moment gebruik ik Etos Loratadine Hooikoortstabletten. Ik ben uiteraard geen fan van pillen slikken, maar zonder deze pilletjes functioneer ik simpelweg niet. Ik snijd ze in kwarten en neem ze in verspreid over de dag. Ik heb hiermee geen last van mijn maag.

8. Ga je wel eens naar de sauna? Ik heb er goede ervaringen mee. Ik bouw langzaam op met warm en koud. En op een gegeven moment ben ik klaar voor het koudste dompelbad, en daarna voel ik de stress uit mijn lichaam wegebben. Ik denk dat de histamine dan zakt. Thuis een koude douche nemen heeft dit effect helaas niet. Maar ik heb iig wel een goed 'excuus' om regelmatig naar de sauna te gaan.

Histamine is een complex fenomeen. Stress zorgt voor meer histamine, en meer histamine zorgt voor meer stress.  Het wordt dan een vicieuze cirkel. Daarom raad ik je aan meer ruimte voor jezelf te creëren, waar mogelijk. Ik ben dit ook nog steeds aan het leren hoor, maar het loont de moeite :)

Mijn ervaring is ook dat veel dingen samenhangen, elkaar versterken. Zo heb ik ook last van zware metalen (vaccinatieschade), sluimerende Pfeiffer, schade door schimmels in m'n vorige huis (mold toxines) en early life trauma. Mijn inzet is op dit moment om de symptomen onder controle te houden, terwijl ik aan de oorzaak werk. Ik doe lichaamsgerichte psychotherapie om vroegkinderlijke trauma's te verwerken. Want ik vermoed dat de traumabelasting toch de grootste oorzaak is van dit alles. Ik probeer ook constructief naar bijv de Pfeiffer te kijken. Wat komt dat virus bij mij doen? Ik heb hierbij veel aan de Germaanse Geneeskunde. Hier kun je meer info vinden over de onderliggende oorzaken van 'ziekte'. De Germaanse Geneeskunde ziet een ziekte als een genezing. Het lichaam doet alles om te overleven en creëert niet ziekten om je ziek te maken, maar om je te helpen genezen. Superinteressant. Zo probeer ik ook naar de histamine te kijken bijv, ik probeer er vriendjes mee te worden. Waar helpt histamine mij bij? Het helpt me te verdedigen tegen indringers. Ik denk dat mijn systeem nog steeds in een PTSS-modus is, vastzit in trauma, het gevoel heeft zich te moeten verdedigen tegen indringers (overweldigende ouders in mijn geval). Dus als ik op een gegeven moment die oude emoties kan verwerken, me met heel mijn wezen kan realiseren dat ik nu veilig ben, dan hoeft die die histamine mij misschien niet meer te 'helpen'. Ik kan hiermee nog niet alle lijntjes aan elkaar knopen, maar ervaar wel veel verbinding tussen alle thema's. En zo kan ik het (naast alle frustratie natuurlijk) ook zien als een genezingsreis waarin ik mezelf mag leren kennen en waarderen zoals ik ben.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Weet dat je niet alleen bent in ieder geval. Ik wens je veel succes bij het zetten van stappen in genezing!

Groet Wida
 
Ik had een heel uitgebreid verhaal getypt, maar het is nu weg. Ik hoop dat @mike het nog terug kan vinden in het website-systeem?
 
dag Klaver, wat een verhaal. Ik ben eigenlijk benieuwd, dat wat jij nog wel verdraagt, kip, rundvlees, zalm, is dat allemaal biologisch. Men reageert namelijk vaak op de gifstoffen die samen met het voedingsmiddel gaan. We weten allemaal wat er met plofkip aan de hand is, en "frankenstein" zalm en evengoed kan rundvlees ook niet de juiste kwaliteit hebben. Nl. grasgevoerd. En zelfde vraag natuurlijk voor de groenten.
 
Hallo Marijan, Bedankt voor je bericht. Grotendeels eet ik biologisch, maar het is goed dat je het opmerkt. Over het GAPS dieet heb ik veel gehoord en gelezen, maar het probleem is dat er dan voor mij niet veel overblijft, omdat ik histamine intolerant ben. Dus zelfgemaakte bottenbouillon en bijvoorbeeld eieren die je wel zou mogen eten, kan ik niet verdragen ivm histamine intolerantie (bottenbouillon heb ik lange tijd geprobeerd). En vers fruit eet ik nu niet ivm candidaklachten (dat is mij aangeraden ivm de suikers). Avocado zou je ook kunnen eten met het GAPS dieet, maar ook dat is histaminerijk evenals noten. En van Kokosmelk krijg ik tegenwoordig buikpijn helaas. Probiotica kan ik helaas ook niet slikken vanwege overgevoeligheidsreacties (ik heb diverse geprobeerd), dus wat blijft er dan nog over? Ik zou niet weten hoe ik het GAPS dieet zou moeten gaan volgen met mijn gewicht van 46 kilo. Ik denk dat ik dan nog meer afval, omdat ik simpelweg te weinig binnenkrijg dan. En ik probeer nu de goede vetten binnen te krijgen, naast veel groenten en eiwitten, maar dat betekent wel dat ik veel vlees (kip en soms een beetje rund) en vis (zalm, kabeljauw) binnenkrijg (ook omdat ik alleen eierdooiers bijv kan eten, maar geen hele eieren en verder ook geen bonen of linzen kan verdragen). In verhouding is dit al teveel op een dag eigenlijk (ik eet best veel want ik heb veel honger). Ik weet echt niet wat ik daarnaast nog kan eten. Nu eet ik dus daarom wel soms zoete aardappelen, zwarte rijst en boekweit bijvoorbeeld. Dat valt niet echt goed , maar het is te doen. Ik zou liever wat anders eten daarvoor in de plaats.

Ik sta natuurlijk open voor suggesties.
 
Hoi Klaver4,

Paar dagen geleden heel verhaal getypt, was blijven hangen in de site.... dus nu opnieuw:
Heel herkenbaar verhaal van jou. Ik zit grotendeels in hetzelfde schuitje.

Verdraag je ook ghee? (Zelfgemaakt van grasgevoerde Kerrygold-boter) Is voor mij echt een superfood. En witte rijst? Ik verdraag ook volkoren rijst niet goed, maar witte pandanrijst en basmatirijst bijv wel. Wie weet is dat ook iets voor jou, om wat meer kh's binnen te krijgen? Of anders evt. wilde rijst, ik heb gelezen dat dit ook makkelijker te verdragen is, maar zelf nog niet geprobeerd.

Daarnaast: heb je wel eens opgelet op oxaaluur/oxalaten? Met histamine-intolerantie kan oxaalzuur ook een probleem zijn/worden. Ik ben er zelf recent achter gekomen dat dit voor mij wel een probleem is. Zit bijv heel veel in zoete aardappel. Als je weinig verdraagt, is het risico dat je veel van dezelfde groentes gaat eten, waardoor je te veel oxaalzuur binnenkrijgt. Ik weet uit ervaring dat het soms niet anders is (ongevarieerd eten), omdat je anders te veel klachten krijgt. Dus dit zeg ik niet als een verwijt hoor :) Ik ben zelf nu wat aan 't experimenteren met minder oxaalzuur binnen krijgen, waardoor ik evt weer wat andere groenten kan toevoegen in hele kleine mate (bijv broccoli). Oxaalzuur wordt ook in verband gebracht met autisme... https://mastcell360.com/oxalates-and-the-mast-cell-activation-syndrome-histamine-intolerance-connection/

Heb je al gehoord van mast cell activation disorder? Ik heb daar zelf mee te maken en ik lees dit ook in jouw verhaal.

En qua GAPS, zou ik idd niet doen met histamine.

Mocht je nog hulp zoeken: ik kan je Monica van der Lem aanbevelen. Zij was voor mij - na een lange zoektocht - de eerste die mijn klachten begreep en kon plaatsen. En voor mij de juiste supplementen uittestte. Ze werkt op afstand (Whatsapp videobellen), dus heel gemakkelijk. En heeft vanwege de coronacrisis haar tarieven verlaagd. Ze werkt ook met COMT, hormonale klachten, voeding, homepathie, nutrigenomics en test alles uit op de reacties van jouw autonome zenuwstelsel. Kijk op http://lichaamenenergieinbalans.nl/
 
Welke antihistaminica heb je geprobeerd? Zijn er nog andere varianten die je kunt proberen? Het is natuurlijk niet fijn om zo'n synthetisch/regulier middel te gebruiken, maar als het je even tot rust brengt, is herstellen misschien makkelijker. Ik zelf gebruik Etos Hooikoortstabletten Loratadine en die verdraag ik goed. Ik neem 5 kwart pilletjes op een dag, verspreid over de dag. Niet bij de maaltijd, maar daaromheen. Misschien dat ook iets voor jou is, zodat het je maagzuur niet vermindert?

Qua jeuk: heb ik ook een tijd gehad, maar toen ik stopte met elke dag douchen was het over. Mijn huid raakte te uitgedroogd van warm en kalkrijk water... Dus ik douche nu nog 2x per week en nu gaat het goed. Wie weet kun je dat ook proberen?

Qua stress/rust: werk je nog? Kun je evt taken delegeren? Of minder werken? Stoppen met werken, zodat je je volledig op je gezondheid kunt richten? Ik herken idd dat stress de histamineniveaus erg opstuwt, dus belangrijk om zoveel mogelijk rust te creëren. Zorg je voor voldoende ontspanning? Rustig wandelen in de natuur? (bijv op blote voeten in het bos, zodat je kan worden opgeladen door het elektromagnetisch veld van de aarde) Bezoek aan de sauna (als je dat verdraagt)? Voor mij werkt saunabezoek zeker histamineverlagend. Heb je genoeg tijd/ruimte om gewoon te doen wat je leuk vindt, zonder dat er iets moet?
 
Hoe is de luchtkwaliteit in je huis? Dat is ook een belangrijke factor. Als je constant verkeerde lucht inademt, vraagt dit veel van je systeem. Zelf heb ik te lang in een huis gewoond met schimmels, waardoor ik mold toxicity heb ontwikkeld. (En nu dus ook op alle geuren reageer, net zoals jij... parfums, schoonmaakmiddelen, bouwmaterialen, parasolhoezen, huisstofmijt). Kun je meer ventileren? Regelmatig alles tegen elkaar openzetten?

Hoe zit het met straling je huis? Heb je er last van? Evt ongemerkt? Draag je je smartphone altijd bij je, of leg je hem weg? Kun je met de kabel werken, ipv draadloos? In ieder geval 's nachts de WiFi uitzetten? Bellen op de luidspreker, ipv direct aan je oor? (Ik noem maar wat)

Je denkt over detoxen... Ik zou dat in jouw geval alleen met goede begeleiding doen. Detoxen is heftig voor het lichaam. Ik heb zelf veel gedetoxed, met en zonder begeleiding, maar na een opleving, ging het eigenlijk alleen maar minder. Zeker met histamine-intolerantie, is het gevaar dat de te detoxen stoffen te veel histaminereacties veroorzaken, waardoor je dus niet vooruit komt. Monica van der Lem is gespecialiseerd in detoxen op een heel langzame manier, die je lichaam aankan en ze heeft ervaring met mensen met complexe klachten zoals jij en ik.

Zoals je al schrijft, is het inderdaad belangrijk om naar de oorzaak van de histamine-intolerantie te kijken. Want anders blijf je dweilen met de kraan open. Waar komt de stress vandaan? Is er sprake van belasting agv (jeugd)trauma? Vastzittende emoties?

Mijn 'aanpak' is momenteel: dweilen met de kraan open dmv antihistaminica, quercetine en een kwart B12-pilletje op een dag., icm histamine-arm eten (witte rijst, kipdij, rundvlees, veel ghee, keltisch zout en hele kleine potjes wortel, courget, bataat). Daarbij alle stress vermijden en doen wat ik leuk vind. Gestopt met werken, verplichtingen, contacten die te belastend waren, sport, etc. En dan leuke dingen doen, wandelen, tuinieren, lezen, schrijven, qigong, sauna. Terwijl ik dit allemaal doe, zoek ik naar de oorzaak dmv lichaamsgerichte psychotherapie. Met deze therapie ben ik al veel meer in balans gekomen, maar de histamine wordt nog steeds erger. Ik weet niet zeker of de histamineproblemen dus door onverwerkt trauma komen, maar ik vermoed toch van wel. Nu ik meer en meer de rauwe emoties van mij als kind in de ogen kan kijken, heeft mijn lichaam veel behoefte zich toch te verzetten oid, te vechten voor haar behoud, dus histamine aan te maken. Ik weet niet of het zo werkt. Maar wat ik wel zie, is dat hoe dichter ik bij mijn kern kom, hoe heftiger mijn lichamelijke klachten worden. Dat is soms ontmoedigend, maar ik vertrouw erop dat er een punt komt waarop ik uit deze vicieuze cirkel kan stappen.
 
Ten slotte kan ik je aanraden om je te verdiepen in de Germaanse Geneeskunde, bijv via https://www.germaansegeneeskunde.nl/ of https://www.biologikanederland.nl/

Hier wordt op een heel ander manier naar klachten en ziektebeelden gekeken. Bijv: een virus is niet iets wat je moet bestrijden, maar iets wat je komt helpen. Hierover is meer geschreven op dit forum. Dan kun je je dus afvragen waarom dit virus/deze ziekte bij je komt.

Ik ben hier zelf ook nog maar een beginner mee, maar de germaanse geneeskunde heeft me wel uit het denken gehaald dat ziekte iets s om te bestrijden. Meestal is een ziekte een poging van het lichaam om juist weer in balans te komen. In die zin ondersteunt het je. Zo probeer ik ook vriendjes te worden met histamine, door te kijken waar het me mee helpt (me verdedigen tegen indringers). Nu klopt het natuurlijk niet dat een lichaam te pas en te onpas histamine aanmaakt en niet afbreekt, maar misschien betekent dat dat het systeem vast zit in een oude (niet mer actuele) overtuiging dat het ergens tegen moet vechten. Een soort PTSS dus.

Nou tot zover mijn hersenspinsels en ervaring over dit onderwerp. Ik hoop dat je er iets aan hebt! En weet: je bent niet alleen!
 
Hmm, er is weer een post ingeslikt in het systeem... helaas. Daarom post ik nu steeds kleine stukken. Ik probeer 't opnieuw:

Ben je bekend met Germaanse Geneeskunde? Dit gaat ervan uit dat een ziekte niet iets is dat bestreden moet worden, maar dat je komt helpen om weer in balans te komen. Kijk eens op http://www.biologikanederland.nl/ en https://www.germaansegeneeskunde.nl/. Heel interessant! Mij helpt deze manier van denken om uit de vicieuze cirkel te stappen van stress en histamine en voedsel... Ik probeer te kijken hoe histamine me helpt. Het helpt me indringers aan te vallen. Alleen er zijn nu op zich geen indringers, maar gewoon onschuldige voeding... Dus ik krijg de indruk dat mijn (immuun)systeem nog vastzit in oude patronen, trauma, onverwerkte emoties, het gedraagt zich alsof het zich moet verdedigen tegen indringers. Dit gaat niet meer over voeding etc, maar over emoties die nu in principe niet meer aan de orde zijn. Hier probeer ik dus dmv lichaamsgerichte psychotherapie naar te kijen.
 
Oké, nu is driemaal mijn vorige post over de Germaanse Geneeskunde ingeslikt door het systeem, heel vervelend, maar ik probeer het opnieuw.

Ben je bekend met Germaanse Geneeskunde? Het ziet ziekte als helper om weer in balans te komen, ipv als iets om te bestrijden. Heel interessant. Kijk eens op https://www.germaansegeneeskunde.nl/ en  https://www.biologikanederland.nl/
Ook op dit forum is hier meer over geschreven.

Het helpt mij iig om uit het gedoe van histamine en stress etc te stappen als iets wat weg moet. Ik probeer te kijken hoe het me helpt. Blijkbaar vindt mijn lijf dit nodig. Dit brengt me bij de vraag waardoor dit nodig is. En zo krijg ik de indruk dat ik in een oud patroon zit. Mijn systeem zit letterlijk vast in een overlevingsdrang die ik als kind heb meegemaakt. Het reageert op indringers. Maar nu manifesteert dit zich in reacties op voedsel. Dus ik probeer dmv lichaamsgerichte psychotherapie uit dat trauma/overlevingsstand te stappen.
 
Oké, nu is driemaal mijn vorige post over de Germaanse Geneeskunde ingeslikt door het systeem, heel vervelend, maar ik probeer het opnieuw.

Ben je bekend met Germaanse Geneeskunde? Het ziet ziekte als helper om weer in balans te komen, ipv als iets om te bestrijden. Heel interessant. Kijk eens op https://www.germaansegeneeskunde.nl/ en  https://www.biologikanederland.nl/
Ook op dit forum is hier meer over geschreven.

Het helpt mij iig om uit het gedoe van histamine en stress etc te stappen als iets wat weg moet. Ik probeer te kijken hoe het me helpt. Blijkbaar vindt mijn lijf dit nodig. Dit brengt me bij de vraag waardoor dit nodig is. En zo krijg ik de indruk dat ik in een oud patroon zit. Mijn systeem zit letterlijk vast in een overlevingsdrang die ik als kind heb meegemaakt. Het reageert op indringers. Maar nu manifesteert dit zich in reacties op voedsel. Dus ik probeer dmv lichaamsgerichte psychotherapie uit dat trauma/overlevingsstand te stappen.
 
Oké, nu is vijfmaal mijn vorige post over de Germaanse Geneeskunde ingeslikt door het systeem, heel vervelend, maar ik probeer het opnieuw.

Ben je bekend met Germaanse Geneeskunde? Het ziet ziekte als helper om weer in balans te komen, ipv als iets om te bestrijden. Heel interessant. Kijk eens op https://www.germaansegeneeskunde.nl/ en  https://www.biologikanederland.nl/
Ook op dit forum is hier meer over geschreven.

Het helpt mij iig om uit het gedoe van histamine en stress etc te stappen als iets wat weg moet. Ik probeer te kijken hoe het me helpt. Blijkbaar vindt mijn lijf dit nodig. Dit brengt me bij de vraag waardoor dit nodig is. En zo krijg ik de indruk dat ik in een oud patroon zit. Mijn systeem zit letterlijk vast in een overlevingsdrang die ik als kind heb meegemaakt. Het reageert op indringers. Maar nu manifesteert dit zich in reacties op voedsel. Dus ik probeer dmv lichaamsgerichte psychotherapie uit dat trauma/overlevingsstand te stappen.

Qua ontspanning: verdraag je magnesium in een voetenbad? Het hoeft dan niet via je verteringsstelsel, maar je kunt toch niet ontspannende mineraal binnenkrijgen.

Tot zover mijn ervaringen en hersenspinsels. Ik hoop dat je er iets aan hebt. En weet dat je niet alleen bent. Hopelijk kun je het vertrouwen in je lichaam behouden of hervinden. Mocht je nog vragen hebben of gewoon dingen willen delen, doe het gerust!

Groet Wida
 
Op de een of andere manier wil de site de rest van mijn verhaal niet uploaden. Weet niet wat hier aan de hand is, heb nu vele malen geprobeerd tekst te plaatsen.
 
Oké, nu is enkele malen mijn vorige post over de Germaanse Geneeskunde ingeslikt door het systeem, heel vervelend, maar ik probeer het opnieuw.

Ben je bekend met Germaanse Geneeskunde? Het ziet ziekte als helper om weer in balans te komen, ipv als iets om te bestrijden. Heel interessant. Kijk eens op https://www.germaansegeneeskunde.nl/ en  https://www.biologikanederland.nl/
Ook op dit forum is hier meer over geschreven.

Het helpt mij iig om uit het gedoe van histamine en stress etc te stappen als iets wat weg moet. Ik probeer te kijken hoe het me helpt. Blijkbaar vindt mijn lijf dit nodig. Dit brengt me bij de vraag waardoor dit nodig is. En zo krijg ik de indruk dat ik in een oud patroon zit. Mijn systeem zit letterlijk vast in een overlevingsdrang die ik als kind heb meegemaakt. Het reageert op indringers. Maar nu manifesteert dit zich in reacties op voedsel. Dus ik probeer dmv lichaamsgerichte psychotherapie uit dat trauma/overlevingsstand te stappen.

Qua ontspanning: verdraag je magnesium in een voetenbad? Het hoeft dan niet via je verteringsstelsel, maar je kunt toch niet ontspannende mineraal binnenkrijgen.

Tot zover mijn ervaringen en hersenspinsels. Ik hoop dat je er iets aan hebt. En weet dat je niet alleen bent. Hopelijk kun je het vertrouwen in je lichaam behouden of hervinden. Mocht je nog vragen hebben of gewoon dingen willen delen, doe het gerust!

Groet Wida
 
Misschien ligt het aan de links die ik plaats? Ik probeer het zonder links.

Heb je al eens gehoord van de Germaanse geneeskunde? Bekijkt ziekte als helper ipv als iets dat je bestrijden moet. Heel interessant. Ik zou zeggen, google er maar eens op en kijk of je er iets mee kan.

Tot zover mijn hersenspinsels en ervaringen. Hoop dat je er wat aan hebt! Succes met jouw zoektocht en hopelijk kun je het vertrouwen in je lichaam behouden of hervinden.

Groet Wida
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.269
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan