Leverworst

Micave

New member
Hi,

Zijn er ook mensen die leverworst eten hier? Ik zoek runderleverworst zonder toevoegingen en suikers. De laatste die ik kocht bij een bio bedrijf zat van alles in wat je niet wilt hebben.

Wanneer iemand advies of adresjes heeft hoor ik het graag.

Thanks

 
Wij eten alle dagen een plakje leverworst. Zit ook natriumnitriet in.

Wij kopen de leverworst in Purmerend bij slagerij Koeman, een biologische slager.

Lia

 
Die natriumnitriet zit in bijna alle leverworst helaas. Ik wil graag zonder e nummers en zonder specerijen en kruiden en dextrose oid. Dus wanneer iemand een adresje daarvoor heeft hoor ik het graag.

Las een keer iets over leverworst uit Duitsland maar kon dat niet terugvinden.

 
Hier een "zelfmaakrecept" gevonden. He lijkt me wel veel werk..

Leverworst

bron: Oudnederlandse Streekrecepten

1 kg varkenslever; 1 kg nekvlees; 500 gr rugspek; 25 gr zout; 5 gr gemalen kruidnagelen; 7½ gr witte peper; ca. 1 dl vleesbouillon; 100 gr bloem; paar meter dunne, rechte runderdarm / of plastic kunstdarm

Vlees en spek 10 minuten koken. Maal de rauwe lever twee maal (wij hebben de keukenmachine, een Magimix, gebruikt). Haal het zwoerd van de spek en snijd de spek in kleine dobbelsteentjes.

Doe alles in een kom en meng; voeg de dobbelsteentjes spek op het laatst toe. Oppassen dat ze niet aan elkaar blijven kleven. Eventueel vlak tevoren overgieten met kokend water.

Vul de darmen voor ¾ en bindt ze stevig af. (Kunstdarmen mogen helemaal worden volgestopt.)

De worsten in een pan met kokend water met zout leggen en ca. 1½ uur tegen de kook aanhouden. Als ze gaar zijn voorzichtig uit het water nemen en laten afkoelen.

 
Wat betreft natriumnitriet, ik had ergens gelezen een keer dat vitamine c je hier tegen beschermt. Ik eet ook veel spek en bacon maar neem meestal een vitamine c daarna of ervoor.

 
Ik zou me niet zo druk maken om nitraat en nitriet. Als je dit niet dagelijks eet en het laat stapelen is het niet zo'n probleem. Klinkt misschien gek uit mijn mond, omdat ik altijd zo fel waarschuw tegen antinutrienten in plantaardig voedsel, maar dit is nu zo'n zout waartegen je wel voldoende beschermuing opbouwt als je je maar volwaardig voedt.

Mike

 
Ik heb net leverworst bij de BIO slager gekocht, hier in Amersfoort. Erg lekker, maar ook erg zout. Ik zal eens vragen wat de ingrediënten zijn van deze worst...

 
Ik heb ook nog geen goede leverworst gevonden. De ontbijtspek die ik gebruik, bevat helaas ook natriumnitriet. Maar zoals hierboven gezegd, volgens mij hoef je je daar niet zo heel veel zorgen over te maken.

 
Mike,

Weet je dit zeker? Ik kijk even in mijn 'wat zit er in uw eten" boekje en daar staat de o.a de volgende tekst:

e250

Chemisch conserveermiddel dat in de maag wordt omgezet tot nitrosamine.

Risico's: hyperactiviteit, astma, slapeloosheid, misselijkheid, duizeligheid, lage bloeddruk, kankerverwekkend. ECHT VERMIJDEN.

 
http://www.szone.us/f20/cured-meats...r-all-william-campbell-douglass-ii-m-d-62799/

Het boekje waar jij naar verwijst beschouwt siliciumdioxide (zit veel in supplementen) ook als een gevaarlijk additief en zet het in het rood. Dit is absurd, siliciumdioxide zit van nature in heermoes, bamboe, brandnetels en andere groenten en kruiden. Moeten we die ook vermijden dan? We komen juist silicium tekort, het is o.a. goed voor onze botten, haren en nagels. Het boekje slaat helaas wel eens de plank goed mis, waardoor je onnodig bang gemaakt wordt voor iets onschuldigs.

Mike

 
Dus E250 is ook niet zo een probleem volgens jou Mike, het zit namenlijk in erg veel producten heb ik gemerkt

 
Of het helemaal onschadelijk is weet ik niet, maar zolang je het om de zoveel tijd een keer binnenkrijgt zie ik het probleem niet.

Mike

 
Nog even wat verder gezocht naar niraten in voedsel. En wat blijkt? Nitraat wordt door bacterien in de mond omgezet in nitriet, dat doorgeslikt wordt en in de maag de productie van stikstofoxide mogelijk maakt. Stikstofoxide is een lichaamseigen verdiging tegen infectie. Daarnaast komen nitraten van nature voor in bijv. sla en spinazie. De Nederlandse gedachte dat je spinazie niet zou mogen opwarmen is uniek voor Nederland, want nergens anders ter wereld hebben ze hier een probleem mee:

http://www.wolfstad.com/2009/05/reheating-spinach-dangerous-in-holland-fine-in-rest-of-world/

Mike

 
Quote:
Het boekje slaat helaas wel eens de plank goed mis, waardoor je onnodig bang gemaakt wordt voor iets onschuldigs.


Klopt, volgens mij staat bitterzout ook in het rood.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.671
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan